Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Alltså säger någon mer Eon så blir jag nog tvungen att köpa det av ren nyfikenhet :)

Förutom regelboken, vad behöver man? Kan man köpa som PDF?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Henke;n262672 said:
Alltså säger någon mer Eon så blir jag nog tvungen att köpa det av ren nyfikenhet :)
Då säger jag Eon å min mans vägnar! (Ja, jag frågade han!)

Henke;n262672 said:
Förutom regelboken, vad behöver man? Kan man köpa som PDF?
Ingenting förutom regelboken/grundboken.
Tror att PDF ingick till kickstarters, men ingen annan?
Ej säker.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,189
Location
Göteborg
Tant Ragnar said:
Jag noterar att Eon 4 har 9 röster, medan Eon 1-3 har noll röster. Skiljer sig upplagorna åt väldigt mycket? Eller är det enbart mindre ändringar som skiljer dem åt?
Settingmässigt är det samma värld (Mundana) som utvecklats successivt sen starten 1996. Men regelmässigt är nog Eon I-II-III i ärlighetens namn mer lika Viking än vad de är Eon IV.
 

Famine

Veteran
Joined
23 Nov 2014
Messages
39
EON IV.

Mycket för att det påminner om WEG:s Star Wars som är bäst av alla rollspel :)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Eon leder stort!

Bästa spelAntal
Eon 412
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant Undergångens arvtagare4
Mutant 20894
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Drakar och Demoner 1984/19873
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Henke;n262672 said:
Alltså säger någon mer Eon så blir jag nog tvungen att köpa det av ren nyfikenhet :)

Förutom regelboken, vad behöver man? Kan man köpa som PDF?
Ett bra äventyr. De fördömmas sista hopp eller regnynd är två ypperliga äventyr till Eon 1-3, men funkar nog nästan lika bra med 4:an.
 

micke_p

Veteran
Joined
29 Jun 2014
Messages
181
Måns;n262575 said:
Nej, och det var med glimten i ögat. :)

Ah nej inte så. Men har jag faktiskt spelat EDD och haft mycket god behållning av det även som vuxen. Reglerna är förutsägbara och är inte så mycket i vägen. Det går att fokusera på det som händer i äventyret till skillnad från en del andra spel som har regler för hur mycket pengar man har i börsen eller hur mycket ammo man har i sin packning osv. Sånt blir bara störigt eftersom det är lättare att bara skriva ned hur mycket man har.
 

en_müller

Veteran
Joined
16 Aug 2012
Messages
35
Location
Skåne
Eon 4, bästa kampanjen jag har någon sin spelat var i det systemet och jag kunde inte hitta någon fel med det alls, älskar settingen som det vore mitt eget barn. Dock är jag något indoctrinerad av min bro och Ymir
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
en_müller;n262725 said:
Eon 4, bästa kampanjen jag har någon sin spelat var i det systemet och jag kunde inte hitta någon fel med det alls, älskar settingen som det vore mitt eget barn. Dock är jag något indoctrinerad av min bro och Ymir
Vilken kampanj?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bästa spelAntal
Eon 413
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant Undergångens arvtagare4
Mutant 20894
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Drakar och Demoner 1984/19873
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Om jag tar ett spel som jag inte skrivit: DoD -84. För att det är precis lagom.

Annars är ju Saga det bästa spelet, naturligtvis.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag räknar din ödmjuka röst då... :)

Bästa spelAntal
Eon 413
Kult7
Mutant Chronicles4
Mutant Undergångens arvtagare4
Mutant 20894
Drakar och Demoner 1984/19874
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
"Bäst"?
Jag är skeptisk. Rollspel är som Heinz ketchup.

Måste jag lägga en röst på ett enda spel får det bli Gemini, ett spel som lämnade oss allt för tidigt.
 

niklasigbg

Veteran
Joined
11 Oct 2015
Messages
1
Mutant år Noll för att det är så otroligt i synk mellan regler och kampanj. Fria ligans spelmotor är så elegant i enkelheten, spänningsmomenten i tärningsslagen och konsekvenserna. De har min båge.

Kults setting är off the charts bra, men reglerna rätt kackiga och äventyren episka men sketasvåra. Och det kännetecknas av tidens fascination för vapen och kampsport som tyngde många spel. (Jag gillade det då...)

Och nånstans tycker jag att nästan alla moderna spelsystem är mycket bättre än spel var förr.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
wilper;n262873 said:
"Bäst"?
Jag är skeptisk. Rollspel är som Heinz ketchup
Den metaforen får du gärna förklara lite mer ingående. Den flög över huvudet på mig helt och hållet.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag lägger min röst på Mutant: Undergångens Arvtagare. Det är opretentiöst men berör viktiga ämnen som t.ex. klass och undergångsrädsla. Det har humor, geni och ett eget språk. Det har bra äventyr och Sveriges starkaste spel- och settingidé. Böckerna som sådana har en grym känsla och ofta jättebra illustrationer i hyfsat enhetlig stil. Jag tycker inte det är en särskilt bra BRP-klon, och det finns en massa mindre skavanker, skevheter och problem över allt. Men det är å andra sidan uppenbart att spelet fått en massa kärlek. Humor, språk och kärlek — och en gnutta geni!

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n262919 said:
Jag tycker inte det är en särskilt bra BRP-klon, och det finns en massa mindre skavanker, skevheter och problem över allt.
Ja, tyvärr. Tycker även att modulerna svävade iväg lite (ja, även sånt jag själv skrev) och lyckades inte behålla samma otroliga klass som Zonernas zoologi och Den innersta kretsen. Men utan tvekan är det Sveriges bästa spelsetting. Eller, inte helt utan tvekan. Trakorien är sjukt bra med, och jag har dessvärre inte läst Symbaroum än men gissar att det inte ligger långt efter.

Men min röst på Oktoberlandet ligger fast! :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,933
Location
Ereb Altor
Khan;n262915 said:
Den metaforen får du gärna förklara lite mer ingående. Den flög över huvudet på mig helt och hållet.

Det finns (tydligen) 52 olika smaker och alla är lika goda? ;)
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bästa spelAntal
Eon 413
Kult7
Mutant Undergångens arvtagare5
Drakar och Demoner 1984/19874
Mutant 20894
Mutant Chronicles4
Drakar och Demoner Chronopia3
Drakar och Demoner Expert3
Järn2
Mutant År noll2
Noir2
Svavelvinter2
Svärd & Svartkonst2
Fantasy!1
Gemini1
Medan världen går under1
Oktoberlandet1
QuestCore1
Svart av kval vit av lust1
Symbaroum1
Trollvinter1
Wastelands1
Western 31
Värmedöd1


MUA är den bästa helgjutna settingen i mitt tycke. Trakorien lider både av vissa DoD/Ereb-inslag i originalversionen som skaver och av att den inte riktigt känns färdig i den nya (spelmässigt då, romanerna ger ju den kompletta bilden). Tror den hade behövt en kampanj för att bli komplett (omarbetning av den gamla eller en ny). Symbaroum kan nog komma att tävla när den är färdig, i och med att så mycket utvecklas i Törnetronen, men är inte där än.

Själv anser jag att de bästa MUA-scenariona var del 2 av Pirit (En knegares [något?]) och del 2 i Nordholma (minns inte namnet på det heller...) som var en fantastisk parafras på Mörkrets hjärta.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Måns;n262931 said:
Ja, tyvärr. Tycker även att modulerna svävade iväg lite (ja, även sånt jag själv skrev) och lyckades inte behålla samma otroliga klass som Zonernas zoologi och Den innersta kretsen. Men utan tvekan är det Sveriges bästa spelsetting. Eller, inte helt utan tvekan. Trakorien är sjukt bra med, och jag har dessvärre inte läst Symbaroum än men gissar att det inte ligger långt efter.

Men min röst på Oktoberlandet ligger fast! :)
Det är otroligt roligt och hedrande att se Oktoberlandet nämnas i tråden och till och med få en röst!

Mina absoluta M:UA-favoriter är första regelboken, Pirit, Nordholmia samt Zoonernas Zoologi, men jag tycker faktiskt att hela materialet är bra -- ditt med -- om än på lite olika sätt. Jag har varenda bok kvar.

Bifur: Knegarfurstens Sorti och Jernets hierta heter äventyren.

Hälsar

Christian
 
Top