Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,097
RedMoon;n263017 said:
Jag har lagt upp samma fråga i Bräd- & Rollspelsforum nu för att kunna jämföra med den publik som finns där. Ska bli jättespännande att se vilka likheter och skillnader vi kan hitta!
Kul! Ska bli spännande att se hur resultatet blir när det är fler som röstar. Jag tippar att dod 91 kommer att komma högt upp.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Vilken typ av spel som kan sälja brett och få trogna anhängare är en fråga som har intresserat mig länge — jag har gjort poster om det tidigare. Så den här tråden tycker jag är spännande, även om det förstås är så att wrnu är en väldigt speciell plats och det är för få röster inblandade för att säga något som håller generellt.

Jag har roat mig med att räkna på lite fler saker än bara spelen, närmare bestämt genre, förlag, regelmängd, textmängd, settingdetalj och förekomsten av äventyr till spelen. Det är inget exakt i detta, utan mer mellan tummen och pekfingret. Jag har t.ex. inte räknat tecken i spelen, och inte ens kontrollräknat rösterna. Det är helg och jag är i pyjamas :).

I materialet — just nu, i den här tråden — har den spelfilosofi som idag ff.a. företräds av Helmgast en tydlig dominans *även* om man helt tar bort deras flaggskepp Eon: Det är tydligt att det är regeltunga, detaljerade spel med rejäla textmängder, omfattande setting och god tillgång på (i teknisk bemärkelse) traditionella äventyr som gäller. Förlagsmässigt är det onekligen också en förkrossande seger för Helmgast, som gissningsvis kommer vara ännu tydligare när nya Kult kommer ut. Wrnu kan kanske betraktas som hemmaplan för förlaget, men det gäller ju andra också. Jag är lite förvånad men helhjärtat gratulatorisk! Helst ska det vara fantasy, men science fiction har också en stark bas. I sammansättningen är vissa genrer också osynliggjorda, som furries (Mutant), skräckinslagen i Noir och MC, o.s.v.

Jag tycker det känns inspirerande — tillbaka till spelritbordet: Detaljer! Tabeller! Rekylvärden! Chansen att en värdshusvärd är frånskild!

Nu jävlar!

Hälsar

Christian

---

Antal röster: 65 (jag har inte inkluderat Questcores röst, då den kommer från skaparen)

Fantasy: 34
Science fiction: 17
Skräck: 7
Noir: 2
Ångpunk: 1
Western: 1

Ä-spel/Target: 26
Helmgast: 17
Järnringen: 7
Fria Ligan: 5
Spindelkungen: 2
Urverk spel: 2
SagaGames: 1
Rävspel: 1
Lancelot Games: 1
Cell: 1
Förlagslöst: 1

Många regler (DoD 84 och uppåt): 58
Få regler (Fantasy! och färre): 7

Många regler (Expert och uppåt): 40
Få regler (Chronopia och nedåt): 25

Mycket text (Mutant 89 och uppåt): 51
Lite text (Järn och nedåt): 14

Detaljerad setting: 51
Vag eller ingen setting: 14

Många äventyr: 47
Få äventyr (3 el. färre): 17
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Bifur;n263016 said:
För egen del när jag startade tråden var min tanke bäst spel alla kategorier, inte det jag haft roligast med allt som allt (det är EDD, eftersom det är det jag spelat mest och under de kanske viktigaste åren). För mig innebär det en sammanvägning av regler, setting och scenarion. Jag tycker till exempel att scenarion/kampanjer väger tungt, det är i princip därför jag köper nya spel (även om så klart settingen också är viktig, medan reglerna är av mindre betydelse). Spel som saknar scenario-delen och förutsätter att jag/spelgruppen ska skapa allt själv blir ofta ospelade även om de är bra. Men alla har så klart inte samma syn och därför är det svårt att ha kriterier. En del vill göra både världsbygge och scenarion själva och tycker spel som gör det åt dem är tråkiga/dåliga, andra tycker reglernas funktionalitet är mycket viktigare (än vad till exempel jag gör) o.s.v.
Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot omröstningen utan mer en frustration över att jag hade velat använda den till att hitta rollspel som jag kanske gått miste om. Utifrån det generella i att väga samman alla parametrar (regler, setting, äventyrskampanjer och scenarion) så blir dock svaret för otydligt för att jag skall kunna göra veta om spelet är intressant för mig.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag t.ex. MUA och Konfluxen är lysande utifrån setting och kampanj, men trist regelmässigt och därför använder jag andra regler med mindre detaljfokus och större berättelsefokus för att få en (enligt mina riktmärken) bättre spelupplevelse.

När Eon, Chronopia och Mutant Chronicles får höga poäng i denna omröstning så försöker jag därför begripa om något av spelen skulle vara intressanta för mig, men regelmässigt verkar verkar alla fokusera på simulation och ingen har pekat på något fantastiskt äventyrsmaterial som går att köpa. Med andra ord finns det alltså bara setting kvar som skulle kunna göra just mig intresserad. Eller har jag missuppfattat?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Det verkar även som att spelets ålder väger tungt. Oerhört tungt! Nostalgifaktor? Eller "varför ändra det som funkar"? Eller annat? På lång tid hinner man bli väldigt "hemma" i sin fiktiva spelvärld. Vi återvänder ex. alltid till Warhammers Old World, och det är lite som att komma hem.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Henke;n263024 said:
.
När Eon, Chronopia och Mutant Chronicles får höga poäng i denna omröstning så försöker jag därför begripa om något av spelen skulle vara intressanta för mig, men regelmässigt verkar verkar alla fokusera på simulation och ingen har pekat på något fantastiskt äventyrsmaterial som går att köpa. Med andra ord finns det alltså bara setting kvar som skulle kunna göra just mig intresserad. Eller har jag missuppfattat?
Jag tror till stor del resultatet beror på nostalgi och vilket som var ens EGNA tidiga spel. för många på 80-90-talet var det DoD eller Mutant i någon form. Det var det man spelade mest och hade roligast med, även om spelet objektivt inte är avsevärt bättre än andra.

Min gissning är att Eon släpptes lite senare och fångade en nyare publik när marknaden bjöd på färre alternativ och spelet sedan har lyckats hålla kvar sin skara av fans väldigt väl och till och med fått de flesta att föredra den fjärde och senaste versionen.

Detta är bara spekulation men det skulle vara kul att veta ålder och förstaspel på de som röstat.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Henke;n263024 said:
regelmässigt verkar verkar [Eon IV] fokusera på simulation...
Jag håller inte riktigt med om det. Eon IV har en hel del moderna storyfokuserade mekaniiker. Personligen tycker jag att systemet är betydligt bättre än settingen,
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Henke;n263024 said:
Mitt inlägg var inte riktat som kritik mot omröstningen utan mer en frustration över att jag hade velat använda den till att hitta rollspel som jag kanske gått miste om. Utifrån det generella i att väga samman alla parametrar (regler, setting, äventyrskampanjer och scenarion) så blir dock svaret för otydligt för att jag skall kunna göra veta om spelet är intressant för mig.

Som jag skrivit tidigare så tycker jag t.ex. MUA och Konfluxen är lysande utifrån setting och kampanj, men trist regelmässigt och därför använder jag andra regler med mindre detaljfokus och större berättelsefokus för att få en (enligt mina riktmärken) bättre spelupplevelse.

När Eon, Chronopia och Mutant Chronicles får höga poäng i denna omröstning så försöker jag därför begripa om något av spelen skulle vara intressanta för mig, men regelmässigt verkar verkar alla fokusera på simulation och ingen har pekat på något fantastiskt äventyrsmaterial som går att köpa. Med andra ord finns det alltså bara setting kvar som skulle kunna göra just mig intresserad. Eller har jag missuppfattat?
Så uppfattades det inte heller. Jag tog bara chansen att göra en programförklaring för egen räkning :). Det sagt hade jag gärna också sett utförligare motivationer i vissa fall.

Ska för övrigt bli väldigt intressant att få FB-trådens resultat, lär ju bli ett statistiskt mer omfattande resultat i alla fall.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Bifur;n263016 said:
För egen del när jag startade tråden var min tanke bäst spel alla kategorier, inte det jag haft roligast med allt som allt (det är EDD, eftersom det är det jag spelat mest och under de kanske viktigaste åren). För mig innebär det en sammanvägning av regler, setting och scenarion. Jag tycker till exempel att scenarion/kampanjer väger tungt, det är i princip därför jag köper nya spel (även om så klart settingen också är viktig, medan reglerna är av mindre betydelse). Spel som saknar scenario-delen och förutsätter att jag/spelgruppen ska skapa allt själv blir ofta ospelade även om de är bra.
Jag har ungefär samma syn som du. Mitt problem är att jag tycker att nästan alla scenarier och kampanjer som går att köpa är skräp (utifrån vad jag eftersöker i scenarier då. Köpeäventyr brukar vara för linjära, för stridsfokuserade, för ogenomtänkta... för mig, då). Så det påverkade inte min röst speciellt mycket.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,060
Undrar hur resultatet hade blivit om man i möjlig mån tog bort nostalgifaktorn och bara tog med spel där det har givits ut officiellt material de 3-4 senaste åren.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Bifur;n263028 said:
Ska för övrigt bli väldigt intressant att få FB-trådens resultat, lär ju bli ett statistiskt mer omfattande resultat i alla fall.
Noterar förresten någon röst på ett spel här och ett annat där... Behålla kakan och äta upp den? :wink:
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Bifur;n263032 said:
Noterar förresten någon röst på ett spel här och ett annat där... Behålla kakan och äta upp den? :wink:
I mitt fall? Ja. :)

Försökte även vara mer objektiv på FB eftersom mitt val här krävde nostalgisk förklaring.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,973
Location
Ett häxkräl
Varken ursprungs-Mutant eller någon av Riotminds Drakar-utgåvor har fått en enda röst.

Varför? Är de så mkt sämre (vad man nu än lägger i det ordet) än alla andra utgåvor i respektive ”franchise”?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Skarpskytten;n263036 said:
Varken ursprungs-Mutant eller någon av Riotminds Drakar-utgåvor har fått en enda röst.

Varför? Är de så mkt sämre (vad man nu än lägger i det ordet) än alla andra utgåvor i respektive ”franchise”?
Jag gillar original-Mutant, men både Mutant: År Noll, och Mutant: Undergångens Arvtagare är bättre.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,359
Gurgeh;n263066 said:
Jag gillar original-Mutant, men både Mutant: År Noll, och Mutant: Undergångens Arvtagare är bättre.
Håller med. Och varför Trudvang inte får några röster skulle jag gissa på att detta forums allmänna inställning till Riotminds kan ha en viss påverkan.

Möjligtvis blir bilden av Fria Ligans spel också påverkad eftersom de har ett eget forum?
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Jag ger inte mycket för nostalgiargumentet — det blir ett sätt att avfärda folks röster. Dessutom finns ju något som heter ”nyhetens behag” och ”behov att sticka ut” som i så fall kan användas på liknande sätt. Nä, de spel som fått röster har fått dem pga sina kvaliteter som jag ser det. Sen tror jag materialmängd spelar in, enligt min post ovan. Och med tid hinns det med mer material och förfining så klart.

Funderar

Christian
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Skarpskytten;n263036 said:
Varken ursprungs-Mutant eller någon av Riotminds Drakar-utgåvor har fått en enda röst. Varför?
För mig är gamla Mutant det bästa Mutant, tätt följt av 2089, men inget av dem är det i mina ögon bästa svenska rollspelet. Och därmed inte sagt att jag tycker att något annat Mutant (möjligtvis med undantag för R.Y.M.D.) är dåligt.

När det gäller RiotMinds Drakar så har jag spelat lite av deras första version och jag köpte 2016 när det kom. Ingen av dem placerar sig dock på min topplista, och ingen mellanversion har lockat mig det minsta.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Fiktionslek;n263080 said:
Jag ger inte mycket för nostalgiargumentet — det blir ett sätt att avfärda folks röster. Dessutom finns ju något som heter ”nyhetens behag” och ”behov att sticka ut” som i så fall kan användas på liknande sätt. Nä, de spel som fått röster har fått dem pga sina kvaliteter som jag ser det. Sen tror jag materialmängd spelar in, enligt min post ovan. Och med tid hinns det med mer material och förfining så klart.

Funderar

Christian
Inte alls. Jag tycker nostalgi är ett rimligt argument. Jag ser inte nostalgi som frikopplat från kvalitet, men däremot att man är nöjd och inte ser något behov av att söka nytt.

Och som sagt finns det många andra värden som förstärks med ålder.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Vi pratar ev. förbi varandra. Med nostalgiargumentet menar jag typ:

”Jag röstar på MC.”
”Ok, du är nostalgisk, för det är ju inget bra spel.”

Alltså jag menar att det är ett argument mot resultatet i tråden och mot folks röster. Det du säger om att vara nöjd och inte söka nytt tycker jag inte är nostalgiskt. Då är man nöjd med de kvaliteter spelet har, och blickar liksom inte tillbaka på något med vaselin på linsen.

Hur som helst, för min del, tycker jag det är mycket intressantare att tvinga sig att leta efter bra kvaliteter i äldre spel när folk lyfter fram de spelen, istället för att tänka att rösten nog skulle hamnat någon annanstans om man tog bort folks barndomslängtan, doften av bullar medan man spelar Mutant 1 och så vidare :).

Hälsar

Christian
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Paal;n263026 said:
Jag tror till stor del resultatet beror på nostalgi och vilket som var ens EGNA tidiga spel. för många på 80-90-talet var det DoD eller Mutant i någon form. Det var det man spelade mest och hade roligast med, även om spelet objektivt inte är avsevärt bättre än andra.

Min gissning är att Eon släpptes lite senare och fångade en nyare publik när marknaden bjöd på färre alternativ och spelet sedan har lyckats hålla kvar sin skara av fans väldigt väl och till och med fått de flesta att föredra den fjärde och senaste versionen.

Detta är bara spekulation men det skulle vara kul att veta ålder och förstaspel på de som röstat.
Såg att detta blivit en egen tråd så jag svarar där :)
 
Top