Nekromanti Bästa svenska rollspelet någonsin?

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Rymdhamster;n263292 said:
Som jag ser det finns det ju bara ett spel som heter just "Mutant". Resten har kanske Mutant som en del av titeln, men de heter längre saker som Mutant: Undergångens arvtagare, eller Mutant Chronicles.

Precis som att Hellraiser 2 är Hellraiser 2, vilket inte är samma sak som Hellraiser.
Såg att det föll bort ett "inte menar" i mitt inlägg ovan. Men jag har som sagt inget fog för den känslan, annat än det som Paal säger.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Paal;n263298 said:
Fast Mutant (1984) och Mutant (1989) är lätt att bli förvirrad av. Därav alla alternativa namn som Nya Mutant, Svarta lådan Mutant, Mutant 2089 och Cyber-Mutant.
Oj, du har ju rätt! Jag var helt övertygad om att Mutant (1989) faktiskt hette "Mutant 2089".

Hmm... då finns det väl bara en sak att göra: dividera alla mutant-röster på två och ge hälften till vardera spelet.
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,108
Måns;n263325 said:
Helt säker på att jag såg ytterligare en röst på Oktoberlandet där med!
Stämmer! Notera att mina siffror ovan inte alls är heltäckande, utan bara inkluderar några söktermer som jag var nyfiken på själv.
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Paal;n263026 said:
Jag tror till stor del resultatet beror på nostalgi och vilket som var ens EGNA tidiga spel.
Kanske, men nostalgi är väl en faktor så god som någon när det kommer till något så subjektivt som ens favoritspel. Speciellt när vi är begränsade till svenska spel.
 

Paal

Imaginär fantast
Joined
10 Nov 2011
Messages
1,367
slanfan;n263471 said:
Kanske, men nostalgi är väl en faktor så god som någon när det kommer till något så subjektivt som ens favoritspel. Speciellt när vi är begränsade till svenska spel.

Absolut. Det var en stark faktor i mitt eget val.
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,199
Location
Göteborg
Slanfan said:
Kanske, men nostalgi är väl en faktor så god som någon när det kommer till något så subjektivt som ens favoritspel. Speciellt när vi är begränsade till svenska spel.
Timing är väldigt viktigt för populärkulturella produkter. Drakar och demoner var särdeles framgångsrika med sin timing 1982, och Eon som kom 1996 hade nog inte blivit lika framgångsrikt om det släppts 1990 eller 2002. Å andra sidan, Dungeons & Dragons på svenska hade nog blivit mer populärt om det kommit innan istället för efter Drakar och demoner.

Och timing är nog rätt hårt kopplat till antalet nostalgiker.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Oavsett nostalgins kraft i valet av "bästa spel" i det enskilda fallet verkar den inte vara så stark totalt sett.

Urvalet är visserligen begränsat då ganska få svarat i båda trådarna men av de 33 användare som röstat både på bästa spel och svarat på vilket deras första spel var är det bara 4 som angett samma:
Eon IV2(med Eon-1-3 som första spel)
DoD 19871
Mutant Chornicles1

Nu vet vi så klart inte hur mycket folk faktiskt spelat sitt första spel men ändå.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
avatarex;n263597 said:
Å andra sidan, Dungeons & Dragons på svenska hade nog blivit mer populärt om det kommit innan istället för efter Drakar och demoner.
Självklart. Fast vi hade ingen tanke på att ge ut D&D på svenska när vi började 1981. Dels hade vi absolut ingen kontakt med TSR (eller nästan ingen) på den tiden och dels hade vi, vad vi trodde, ett mycket gott samarbete med Äventyrsspel. Vi gjorde ju ett errata-blad till första utgåvan, publicerade regler för teurgister, översatte Sarkath Hans gravvalv och gav ut Tvillingbergen. Det var först när det samarbetet tog slut abrupt, som vi började titta på möjligheten att ge ut ett eget spel. Utan någon tanke på timing...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
slanfan;n263471 said:
Kanske, men nostalgi är väl en faktor så god som någon när det kommer till något så subjektivt som ens favoritspel. Speciellt när vi är begränsade till svenska spel.
Snarare tycks det i så fall som om nyhetens behag styr våra omdömen, i varje fall starkare än nostalgi. Tittar vi publiceringsår för ”bästa svenska spel” och samma sak för första spel (rensat för de spel som inte är svenska och därför inte valbara i den första kategorin) ser det ut så här:




Edit: Och då har vi ändå en puckel 1991 (Kult) och 2001 (MUA).
 

Attachments

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,895
Location
The Culture
Det intressanta är att all Eon-spelare verkar överens om att det är den senaste versionen som är bäst, medan de som gillar Mutant eller Drakar och demoner har olika åsikter om det. Så Eon-skaparna måste ha gjort någonting rätt, tydligen.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,220
Gurgeh;n263667 said:
Det intressanta är att all Eon-spelare verkar överens om att det är den senaste versionen som är bäst, medan de som gillar Mutant eller Drakar och demoner har olika åsikter om det. Så Eon-skaparna måste ha gjort någonting rätt, tydligen.
I ärlighetens namn har flera av dem bara röstat på "Eon" och ingen har specificerat någon av versionerna 1-3. Jag har klämt ihop dem under Eon IV i förhoppningen att det är rätt (inga protester hittills).
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Gurgeh;n263667 said:
Det intressanta är att all Eon-spelare verkar överens om att det är den senaste versionen som är bäst, medan de som gillar Mutant eller Drakar och demoner har olika åsikter om det. Så Eon-skaparna måste ha gjort någonting rätt, tydligen.
Eon har inte bytt setting, det är nog en väldigt viktig faktor - allt gammalt material är fortfarande kanon, undantaget smärre detaljer.

Men med det sagt, så är det även så att Eon IVs regelsystem är fullkomligt fantastiskt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
RedMoon;n263997 said:
Sådär, nu är omröstningen på "Bräd- och Rollspelsforum" klar. 410 medlemmar röstade totalt av vilka 97% var män.

KULT tog hem segern men hade förlorat mot Äventyrsspels Drakar och Demoner om det inte var för att det spelet kom i så många utgåvor som delade upp rösterna, främst mellan Expert och -91.

Här hittar ni rådatan
https://www.dropbox.com/s/zihs5jazmax1z1m/VAL2017.xlsx?dl=0

Något ni är förvånade över?

Haha, folk saknar smak!

/Rollspelssnobb
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,263
Att Kult har bäst setting är väl fullt rimligt att tycka. Jag har spelat för lite för att ha en åsikt.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Khan;n264001 said:
Att Kult har bäst setting är väl fullt rimligt att tycka. Jag har spelat för lite för att ha en åsikt.
Sant, men blir väldigt mycket synekdoke att kalla det "bästa rollspel" för att det har en bra setting :p
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
RedMoon;n263997 said:
Något ni är förvånade över?
Jag är väldigt förvånad över två saker:

1. Kults starka ställning. Jag har ändå hängt på de flesta spelforum i åratal och det talas inte alls om Kult. När det gör det så handlar det om Helmgasts nyutgåva. Typ. Visst, det snackas om det, men inte speciellt mycket.

Edit: Jag har ingen åsikt om spelet i sig. Jag har spelat det en gång (Jim Morrisonävntyret) och har inte läst ett ord ur det. Inget jag minns iaf.

2. Western??!!??!? 2 röster?!?!?!!!?!! WTF?!!?!!?

Edit: Spelet är definitivt värt fler röster än så!
 
Top