Bästa svenska omslaget - Omröstning (Deadline 21.00)

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,450
Location
Köping
Är det mutant som gäller alltså? 3 av kvartsfinalisterna är olika varianter av mutant och det var bara 4 mutantomslag som startade, och det fjärde blev utslaget av just ett av mutantomslagen.
Mutant mot Mutant i final ser ju möjligt ut.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,548
Jag är inte förvånad över att mina favoriter åkt ut. Har noterat förr att jag inte har samma smak som forumiter i allmänhet. Däremot är jag förvånad över att Hindenburg min älskade hänger kvar. Inte för att det är ett direkt dåligt omslag, men inte heller något som utmärker sig.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,288
Fasen, jag var säker på att Mörk Borg skulle vinna asså.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,882
Jag röstade såklart på Mutant 2089 (var ju jag som nominerade omslaget 🙂) men tycker att Hinderburg också har ett awesome omslag. Det ger med väldigt små medel en stämning som känns väldigt "Mutant". Sen tycker jag att det klart finns andra omslag till Mutant: UA som är snyggare, but that's besked the point 🙂

För övrigt känner jag mig sjukt arg på mig själv i efterhand att jag glömde nominera omslaget till Nekropolis! Rent tekniskt finns det omslag som är snyggare, men vad gäller koncept och berättande är det omslaget nära på oslagbart! Hur kunde jag glömma det?!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag känner lite att Skjut dom i huvudet är med i tävlan på helt felaktiga premisser. Ta bara det faktum att inget annat av spelen visades upp med både fram- och baksida.

Tävlingen handlar om bästa omslag, men Skjut dom i huvudet verkar tävla i "bästa bokkoncept", alltså helhetsupplevelsen av den tryckta boken. Det är verkligen inte samma sak.


Det kan också vara värt att nämna att bilden som användes för Neotech inte alls är det verkliga omslaget på någon av böckerna. Så här ser grundboken egentligen ut.
 
Last edited:

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Jag känner lite att Skjut dom i huvudet är med i tävlan på helt felaktiga premisser. Ta bara det faktum att inget annat av spelen visades upp med både fram- och baksida.

Tävlingen handlar om bästa omslag, men Skjut dom i huvudet verkar tävla i "bästa bokkoncept", alltså helhetsupplevelsen av den tryckta boken. Det är verkligen inte samma sak.
Man får nog bara ta de orättvisa premisserna. Typ, både Oktoberlandet och Mörk Borg har överlägsen bokkvalitet, men det är svårt att kolla över nätet.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Man får nog bara ta de orättvisa premisserna. Typ, både Oktoberlandet och Mörk Borg har överlägsen bokkvalitet, men det är svårt att kolla över nätet.
Fast vi tävlar ju i kategorin bästa omslag, inte kategorin bästa trycksak, så Oktoberlandets och Mörk borgs bokkvalitet har inte med saken att göra.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag känner lite att Skjut dom i huvudet är med i tävlan på helt felaktiga premisser. Ta bara det faktum att inget annat av spelen visades upp med både fram- och baksida.

Tävlingen handlar om bästa omslag, men Skjut dom i huvudet verkar tävla i "bästa bokkoncept", alltså helhetsupplevelsen av den tryckta boken. Det är verkligen inte samma sak.


Det kan också vara värt att nämna att bilden som användes för Neotech inte alls är det verkliga omslaget på någon av böckerna. Så här ser grundboken egentligen ut.
Ser ut som ett tillbehör till en Barbie-box dessvärre.....
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,657
Location
Värnhem, Malmö
Fast vi tävlar ju i kategorin bästa omslag, inte kategorin bästa trycksak, så Oktoberlandets och Mörk borgs bokkvalitet har inte med saken att göra.
Jo, jag menar att Skjut dom i huvudets omslagskoncept egentligen är i samma kategori som Mörk Borgs eller Okotoberlandets goda kvalitet. Skillnaden är väl att SDIH:s kvlaiteter är lättare att förmedla i bild. Orättvist, men vad ska man göra?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,189
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jo, jag menar att Skjut dom i huvudets omslagskoncept egentligen är i samma kategori som Mörk Borgs eller Okotoberlandets goda kvalitet. Skillnaden är väl att SDIH:s kvlaiteter är lättare att förmedla i bild. Orättvist, men vad ska man göra?
Fast nu tävlar vi i omslag, inte i tryckkvalitet. Jag ser inte hur det är orättvist alls.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag känner lite att Skjut dom i huvudet är med i tävlan på helt felaktiga premisser. Ta bara det faktum att inget annat av spelen visades upp med både fram- och baksida.

Tävlingen handlar om bästa omslag, men Skjut dom i huvudet verkar tävla i "bästa bokkoncept", alltså helhetsupplevelsen av den tryckta boken. Det är verkligen inte samma sak.


Det kan också vara värt att nämna att bilden som användes för Neotech inte alls är det verkliga omslaget på någon av böckerna. Så här ser grundboken egentligen ut.
Alltså, Skjut dem i huvudet är väl den enda som är med på rätt premisser, dvs hela omslaget och inte bara framsidan
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,535
Location
Rissne
Omslag kallas det som finns illustrerat på utsidan hos publicerade produkter såsom böcker, tidskrifter, serietidningar, musikalbum med mera.

Wikipedia kanske inte är världens bästa källa, men jag skulle definitivt kalla både det som är på framsidan och på baksidan och på ryggen av Skjut dom i huvudet passar in på "det som finns illustrerat på utsidan"…
 

pappa

STOCKHOLM KARTELL
Joined
4 Nov 2006
Messages
570
Location
Skogen
Ett omslag är ju mycket mer än bara en bild dessutom. Trycktekniker, format, koncept, kvalitet osv är ju en del av det. Att bara jämföra de faktiska, platta, bilderna och layouten är väldigt snävt och begränsat. Oktoberlandet tex har klotet och screentrycket som en del av omslaget. MB har det taktila, nedsänkta skelettet, självlysande trycket och den fluorescerande färgen som en del av omslaget. Sånt som inte går att se digitalt.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Jag tror att det är väldigt viktigt att betrakta den här tråden som en kul grej. Den är inte rättvis, underlaget haltar o.s.v.

Det sagt så, utan att gå händelserna allt för långt i förväg, vår tids främsta fantasikonstnär Stålenhag givetvis en värdig vinnare. Om det nu blir så (vilket jag gissar).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,995
Location
Ereb Altor
Alltså, Mutant:UA har antagligen Rollspelssveriges bästa produktlinje, men omslagen är 100 % meh.
Jag kan inte se omslagen utan att ta med mig de känslor jag har för dem. I fallet H:MÄ var det finalen på en flera år lång kampanj, och äntligen hade turen kommit till Hindenburg! Att stan då bevisligen brinner lovar gott, men också när man upptäckte att det faktiskt är Hindenburg på framsidan. Man kan jämföra bild med karta och orientera sig. Sånt är jag rätt svag för. Det sagt så är Pirit mitt favoritomslag. Det håller hög klass även i dag!

pirit-web.jpg
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Jag tror att det är väldigt viktigt att betrakta den här tråden som en kul grej. Den är inte rättvis, underlaget haltar o.s.v.
Verkligen. Tillkom mest för att att man inte fick kontra på Cyberzonen. Folk la upp lite omslag de gillade och sen skapade någon en omröstning. Det är ju inte som att man (eller jag) kollade varenda bok sedan 1982 och utvärderade.

Det sagt är det många fantastiska omslag här, vilket som än vinner.

Jag tycker annars det är synd att Symbaroum inte fick med något. Nu la jag ju inte upp något själv eftersom de kanske inte är "bäst" men jag tycker som helhet Grip/Ekelund överträffat sig själva i den linjen.
 
Top