Nekromanti Att vara sitt spel trogen

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Fast du glömmer att FR är den största och mest framgångsrika satsningen i rollspelens historia! Det bör väl åtminstone nämnas i det här sammanhanget."

Och? Tycker jag att Forgotten Realms är skittrist så hjälper det inte att det är den största och blablabla i rollspelens historia. Det är snarast fascistiskt att slå mig på fingrarna och säga "nä, det tycker du inte alls!".

Liksom, den enda som vet vad jag uppskattar är jag. Inte Wizards of the Coast. Inte TSR. Och absolut inte Caligula. Tycker jag nu inte att Forgotten Realms är kul så kan inte ens en välpumpad blondin rädda den världen från att bli arkiverad lodrätt eller söndermekad.

"Spelljamer bästa kampanjvärlden? Är du onykter?"

Spiknykter.
 
G

Guest

Guest
Vad jag menade var inte att försöka ändra din uppfattning, utan snarare belysa att FR är vad folk vill ha. FR är en klassisk fantasyvärld som jag tror de flesta rollspelare i grunden gillar. Visst är det kul med omväxling, men jag tycker det finns en gräns som om den överskrids blir till löje.

Om du gillar Sci-Fi, varför inte spela D20 Star Wars, Paranoia eller något istället för att mekka sönder D&D som är fantasy?
 
G

Guest

Guest
Att FR är störst är ju allmänt känt. Det är ju bara att titta på antalet produkter som släppts.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,899
Location
The Culture
Ditt spel vill att du bedrar det!

Om det någonsin tillverkats ett spel med intentionen att användaren ska meka med det måste det väl vara d20-versionen av Dungeons & Dragons. Här har vi ett spel där en av grundpelarna är att vem som helst ska kunna publicera ytterligare material till det så länge andra får använda materialet. Vilken hugad rollspelare som helst får PUBLICERA en modul som förändrar reglerna nästan hur mycket han vill och använda dem till science fiction, nutidsdrama, skräck, agentaction eller någon helt annan genre än fantasy.

När man tänker på det; hur kan vara upprörd över att det finns spelare som vill spela i en lite annorlunda fantasyvärld, men en värld som fortfarande är klart igenkännbar som standardfantasy, med dvärgar, drakar, alver, trollkarlar och hela konkarongen.

Jag tycker förresten att Eberron bara är en logisk utveckling av en fantasyvärld som drivs av d20-reglerna. Om magi är så vanligt att det går att köpa i butikerna och dessutom helt ofarligt att använda är det självklart att det kommer utgöra grunden för en sorts industriell revolution. En värld där magi är så vanlig och så funktionell, och människor ändå lever på en primitiv medeltidsnivå känns bara märklig.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
"utan snarare belysa att FR är vad folk vill ha."

Nyss sa du ju att det är Eberron som folk vill ha?

Och eftersom du inte äger Eberron-böcker, har spelat i Eberron och tydligen knappt ens hängt på Eberron-sidorna på Wizards.com tycker jag att du ska skaffa dig mer bakgrundsfakta om D&D, Eberron och för den delen fantasy överhuvudtaget innan du kommer med märkliga uttalanden som att Eberron skulle överskrida någon slags gräns för vad som är klassisk fantasy och inte.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Jag tycker dem förbuden som rekommenderas i DMG är bra och trovärdiga.
Men, men, det finns väl inga rekommendationer om sådant i DMG? Det som står är formulerat som ett exempel på vad man kan vilja begränsa: "Sometimes, in order to reflect specific roles that you want races to play in the campaign, you can restrict which classes each race can choose from. Limitations might include any or all of the following." (DMG:171)

I den exempellistan står t ex "Elves cannot be druids, paladins, or monks". Men det är ju bara ett exempel, Hegge! :gremwink:
PHB är rätt otvetydig när det gäller grundreglernas approach till exempelvis alvdruider: "Elves and gnomes have an affinity for natural lands and often become druids." (PHB:34).

Jag applåderar din hållning att vilja köra långsiktigt konsekventa kampanjer, men jag håller inte med om att D&Ds grundregler har så smala intentioner som du gör gällande här.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Att vara sitt spel trogen (vagt OT)

Jag betraktar mig inte som D&D-taliban, snarare som moderat mullah (D&D är det bästa spelet, men jag respekterar övriga bokens folk, SL måste inte ha långt skägg, kvinnor får ha samma grundegenskaper som män, spelplan skall användas som ett stöd, inte som ett kvävande krav).

Men Spelljammer har jag använt enda sedan det kom ut, och jag använder det fortfarande. Ett ypperligt sätt att resa fantasyartat i rymden, hålla olika kampanjvärldar tillgängliga men på lagom avstånd från varandra, och en arena för oväntade och bubblande episka äventyr.

Och som D&D-mullah menar jag förstås att alkohol och rollspel inte går väl ihop. :gremgrin:
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Nej, jag tror att D&D´s hela framtid hänger på Forgotten Realms. FR har satt standarden för hur fantasy rollspelen ska se ut, och jag tror Wizards är smärtsamt medvetna om detta!
Det där får ju stå för dig, jag har lite svårt att se FR som en standard, men om det stämmer så ju allt frid och fröjd. Wizards vet att gåsen som lägger guldäggen är FR och därför så kommer de att fortsätta satsa på det.

Jag har länge bönat och bett om fler äventyr till FR. Nu kom inte bara "Sons of Gruumsh" utan även "Red Hand of Doom" är på väg (Feb 2006, 128 sidor!), så det ser lite ljusare ut.
Du ser.

Jag är däremot besviken på Eberron och tendenserna till Transformers liknande inslag. Jag gillar inte att magi blir mer och mer som teknologi och industriell kraft. Jag gillar inte heller att man börjar lösa upp kulturella regler (Halfling Paladins och andra tönterier!) som tidigare var gyllene.
Ok, det är din uppfattning men det innebär ju inte att du inte kan fortsätta spela som du vill. Om Wizards vet att FR är deras platinagruva, för det har du ju sagt, men ändå väljer att luckra upp vissa delar av systemet för att passa så många som möjligt så innebär ju bara det att det blir en mer attraktiv produkt. Då säljer de mer och kan göra fler äventyr och en oändlig mängd världsböcker bara till FR. Du slipper halva paladiner men får massor med settingmaterial och äventyr. Jag tycker det verkar vara en win-win situation.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Varför startar du ännu en sådan här tråd Caligula? Har du inte fått uttrycka din konservativa åsikt om D&D tillräckligt i alla andra trådar och inlägg som du har medverkat i under din tid på forumet? Om du nu tror att WotC och D&D kommer att gå under om inte alla produktlinjer förutom FR omedelbart läggs ner varför snackar du då inte med dem istället? Du dömer ut spelvärldar som du aldrig testat eller knappt ens läst om, du fantiserar ihop egna tolkningar av reglerna och du gör allt vad du kan för att framstå som en D&D-taliban av värsta sort. Återigen verkar du tro att du genom ren envishet kan förvandla en enmansrörelse till en folkfront mot företelser som du inte gillar. Du minns kanske vad som hände sist som du började skrika högt om renlärigt spelande? Det finns inget rätt och fel när det gäller rollspel, det är endast din fantasi som sätter gränser för vilken sorts fantastiska äventyr och miljöer som du kan få uppleva. Är inte det fantastiskt så säg? Menar du ärligt talat att det skulle vara bättre för alla om din fantasivärld var den enda som var acceptabel?
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
En DM som tillåter multiklassning Paladin/Munk borde låsas in i snickarboa och nyckeln slängas ner i utedasset.
Jag föreslår att du vidarebefordrar detta i ett mail till Ed Greenwood, Sean K Reynolds och de andra konstruktörerna av Forgotten Realms Campaign Setting, där det klart och tydligt föreslås att paladins som tillber vissa gudar kan multiklassa som monk.

Jag är övertygad om att de kommer bli överlyckliga över att du tycker att de bör låsas in för att de inte tycker som du, och att de genast kommer släppa en reviderad upplaga av FR för att åtgärda samtliga av dina klagomål.

/R
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,883
Location
Barcelona
Dags att ge sig in i diskussionen då.

Och ännu fler verkar tro att det i D&D ska finnas moderna inslag såsom hissar, flygplan, musköter och t.o.m. rymdskepp! Vissa spelar t.o.m. Med Halfling Paladins, trots att DMG uppmanar till förbud mot detta.

Hissar, flygplan, musköter och rymdskepp har sin giva plats i fantasy. Jag skulle till och med vilja gå så långt som att säga att det inte riktigt är fantasy om det inte finns musköter. Halfling paladins har jag spelat med sedan dag ett och det är enligt min åsikt en stapelvara i fantasy, liksom half orc monks. En spelvärld utan halvlingspaladiner... tja, den känns inte D&D för mig. Människopaladiner, däremot, är jävligt skumt.

Jag tycker utvecklingen med Eberron är läskig. Det känns som om D&D förvrids till något Transformers-aktigt missfoster.

"Transformers" är väl kanske att överdriva. Warforged kan ju trots allt inte förvandla sig till bilar. Vilket är lite synd.

Jag ber er därför vara det klassiska D&D troget, och köp hellre Forgotten Realms produkter än Eberron i framtiden! Vi måste värna om den klassiska fantasykänslan i D&D!

"Forgotten Realms" och "Klassisk fantasy" är två begrepp som inte funkar tillsammans i mitt huvud. Eberron är i min mening mycket närmare vad man bör anse vara "klassisk fantasy" och "äkta D&D". Hurra för Eberron!
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Att vara sin övertygelse trogen

I ditt fall handlar det nog snarare om att vara din övertygelse trogen, för du är rätt inkonsekvent i det mesta du säger, förutom att allting ska vara på ditt vis annars är det fel, fel, fel som Brasse i Fem myror hade sagt. Nej förresten, det är inte bara så att alla andra har fel, de ska dessutom låsas in och nekas rätten Wizards of the Coast gett dem att göra om och meka med spelet. Det läskiga är att andras mekande inte påverkar dig. Det är snarare så att när du skriker om att Dungeons and Dragons är störst och Forgotten Realms är störst så är det för att många tyckt det varit en schysst grund att börja med och sen fortsätta göra något som passar varje enskild spelgrupp. Meka alltså. Och nej, du påverkas inte ett jota av hur jag eller någon annan spelar. Faktum är att, så länge ingen berättar hur de spelar har du ingen aning. Du kan skrika hur mycket du vill, men för den sakens skull blir inte din högst subjektiva åsikt sann.

"Jag blir väldigt förvånad och förfärad ibland när jag läser hur folk spelar Dungeons&Dragons. Dem flesta verkar ha missförstått det hela och tror att D&D är en byggmodell som är till för att mekka med."

Och nu ska du få förklara, utförligt och utan att svänga dig med dina (för tillfället helt ointressanta) subjektiviteter, vems vision av Dungeons and Dragons som ska hållas för sann. Är det din eller är det spelets skapares vision som är den rätta?
Och som följdfråga, det kan inte vara så att det är du som har missförstått?
Jag menar, du spelar säkert precis som du vill och har jätteroligt på ditt vis, och det är precis så som Wizards of the coast vill att det ska vara, men det är inte bara du som ska ha roligt, utan även jag, Krille, Eksem, Bobby Magikern, Gurgeh, Pom, Rev, walium, Ro83rt, Yyy och precis alla andra som spelar och ska spela med Wizards of the coasts produkter.
Rollspelen är en så pass liten marknad (oj, nu kommer du väl bli så förfärad att du trillar av stolen för att en redaktör på Nordens största webbplats om rollspel häver ur sig sådana styggelser) att det är svårt att vara särskilt kapitalistisk (vilket du verkar kalla Wizards of the coast i en annan del av tråden), nej, det handlar snarare om att förmedla störta mängden Roligt till största antalet Spelare. Det gör man genom att tillåta mekande och flertalet världar. Hedervärt.

Du ser, Wizards of the coast tjänar (förhoppningsvis) pengar på att sälja både Eberron och Forgotten Realms och tillåta folk att modifiera det och sälja det till alla som gillar Eberron, alla som gillar Forgotten Realms och alla som gillar att meka. Större kundkrets, större förtjänst, fler glada.

"Jag tycker utvecklingen med Eberron är läskig. Det känns som om D&D förvrids till något Transformers-aktigt missfoster."

Vi vet, för du har hävt ur dig det i vareviga tråd som haft med Eberron att göra. Jag däremot, tycker Eberron är asballt. Uppenbarligen finns det ett par till som också tycker det. Jag tycker Eberron är så mycket ballare än Forgotten Realms att det nästan är komiskt. Försöker jag ta ifrån dig rätten att spela Forgotten Realms? Tycker jag att de kapitalistiska svinen på Wizards of the coast ska lägga ner Forgotten Realms till förmån för Eberron? Nädu, det gör jag inte. Jag tycker det är skitbra att folket på Wizards of the Coast har två produktlinjer så att de har något som passar mig, och något som passar dig och något som passar andra.

"Jag ber er därför vara det klassiska D&D troget, och köp hellre Forgotten Realms produkter än Eberron i framtiden! Vi måste värna om den klassiska fantasykänslan i D&D!"

Vem är du att bestämma, eller ens uppmana, vad jag ska lägga mina slantar på eller vad jag ska göra med det jag handlar? Gudarna ska veta att om jag mot förmodan skulle köpa Forgotten Realms-prylar så skulle jag modifiera massor.
Och om jag inte berättar det för dig så har du ingen aning om vad jag gör med det.

---

Jag frågade förut om du skämtade. Du svarade "nej", men jag vet fan inte om jag tror dig. Den här diskussionen har varit uppe tidigare och de har oftast slutat med gråt och tandgnisslan för att det är folk som inte håller med om dina subjektiva åsikter som du framhäver som objektiva sanningar. Inte nog med att du startar trådar som, medvetet eller omedvetet, spårar ur av just den anledningen att du i ditt konservativa tänkande inte kan se att alla faktiskt inte vill ha det som du, och inte håller med dig. Jag vet inte om du förstått, tagit till dig eller ens accepterat det många har försökt att svara dig.
Jag har inga problem med att du spelar Forgotten Realms med de fläskigaste fantasyklichéerna som någonsin existerat, tvärtom, det är nästan lite charmigt. Däremot har jag problem med att du på ett respektlöst sätt framhäver dig och ditt tänkande som Det Enda Rätta. Diskutera gärna, det är det forumen är till för, men låt det vara flervägskommunikation.

Jag är inte det minsta främmande för att låsa den här tråden av ovanstående anledning. Ändras inte attityden blir det hårdhandskar med andra hjälpmedel än hänglås.
 

Mattis

Swordsman
Joined
23 Feb 2002
Messages
508
Location
Uppsala
Men ... men ... Eberron innehåller ju allt som de tre böckerna innehåller. Vadå ett annat spel?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,301
Location
Göteborg, Lindome
Detta måste vara veckans knäppaste inlägg.

Det enda i dina inlägg jag kan hålla med om, är en förundran över att man spenderar 900 spänn på regelböcker och sedan tillbringar all sin tid med att ändra om allt i dem, istället för att lägga den tiden på en skön kampanjvärld och spännande äventyr. Men nu är ju (A)D&D redan från början en enda stor uppmaning till moddning. Och med version 3 har man gått hela vägen genom att ta bort (nästan) alla restriktioner som fanns i AD&D på hur och vad man får spela. Dessutom har man givit folk möjlighet att publicera sina egna moddar genom OGL.

Du tycks läsa DMG som fan läser bibeln. Det finns ingen uppmaning till förbud däri gentmot halvlingspaladiner. PHB är tydlig i att alla kombinationer av ras/klass är tillåtna i reglerna. Däremot kan en given kampanjvärld förbjuda dem. Därför skulle jag inte kunna kräva utifrån reglerna att få spela en halvlingspaladin i din kampanjvärld. Men tack och lov spelar jag ju inte i den.

I min kampanjvärld finns det halvlingspaladiner, multiklassade paladiner/munkar och alvdruider är så självklara att något annat vore löjligt. Där finns även hissar, flygplan, musköter och rymdskepp när det behövs.

Det är så jag har spelat D&D sedan 70-talet och jag tycker din åsikt är så sjuk att den flämtar i en respirator. Du har uppenbarligen ingen aning om vad som är "klassisk" D&D-fantasy.

Då det så!

/Mikael, klassisk D&D-spelare
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Vad jag menade var inte att försöka ändra din uppfattning, utan snarare belysa att FR är vad folk vill ha."

Men det är inte vad jag vill ha. Vad annat folk vill ha skiter jag fullständigt i.

"Om du gillar Sci-Fi, varför inte spela D20 Star Wars, Paranoia eller något istället för att mekka sönder D&D som är fantasy?"

För att jag ändå är tvungen att meka sönder D&D. Inte ens i Forgotten Realms så fungerar ju världen som reglerna säger.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,590
Vad vill du egentligen?

Jag är verkligen förvånad- över den ihärdighet som du lägger ned på att ondgöra dig över tex Eberron.

Men jag kan förstå dig, på sätt och vis.

När jag började hänga här på wrnu trodde jag att jag visste exakt vad som var bäst. Vilket rollspel som var mest rätt, att det var bättre att köpa äventyr i butik än att göra egna, att friformande var fel men rälsning rätt. Mm mm
Jag har insett att jag hade grymt med fett med fel.
Nu försöker jag ha en mer ödmjuk attityd till andras åsikter och inser att inte ens om jag kunde tvinga folk till att tycka som jag, så skulle mitt ego vara nöjt. För det sjuka är ju att man vill att andra ska tycka som en själv, men av sig själva! Eller hur?

Eller vill du på fullt allvar att tex Eksem ska sälja sina Eberronprylar och köpa Forgotten Realmsdito, träffa sitt rollspelsgäng och säga:
"Äh, jag är verkligen ledsen, men jag valde fel grejjer. Jag tycker egentligen mer om Eberron, men det är ju FEL sorts rollspel, så vi får spela i Forgotten Realms istället..."

Ibland när jag försöker driva med mig själv (jag jobbar som gnetig musiklärare) brukar jag försöka imitera en streber som gärna mästrar sina elever med följande ord:
"Det är bättre att det är RÄTT än att det är BRA!"
Det gör jag lite för att driva med min vilja att ha svårt för att acceptera att trots att man gör allt enligt boken, så kan det ändå vara dåligt. Eller tvärtom, trots att man inte följer reglerna, kan det bli skitbra. För jag är nog lite av en mini-Caligula emellanåt. Det är jag glad för att ha upptäckt, för numera skiter jag i att plåga min vänkrets med mina "sanningar". För det mesta iaf. :gremwink:

*Jag tycker att det är självklart att man ska få spela som man vill.
*Jag tror att det för många är mekandet i sig som är det stora nöjet med rollspel.
*Jag tror att ju mer förstående vi är inför varandras syn på hobbyn, desto kreativare diskussioner lär vi ha här på wrnu.

/Basenanji
 

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Hallå, varför skriver ni i den här tråden?

Jag stirrar med fascination på den blixtsnabbt växande tråden, men jag förundras inte över Caligula, utan över alla er andra som skriver långa svar till honom. Precis den här diskussionen har tagits förut och ni vet ju att den här diskussionen bara kommer att resultera i en stor fet hög av ingenharlärtsignåtnytt. Så varför skriver ni?

Shit, nu har jag också bidragit till tråden. Smisk på mig!
Spank me till tuesday!

Gordeg
 
G

Guest

Guest
Re: Vad vill du egentligen?

Jag håller med dig fullt ut. Jag tycker inte eksem ska sälja sina Eberronprylar. Om han gillar Eberron ska han självklart fortsätta spela och köpa Eberron produkter.

Men jag är uppriktigt bekymrad över att D&D verkar vara på väg in i en mer Transformers/Industriell magi känsla, en den klassiska fantasy genren som jag älskar.

Det är bara att titta på hur dem valt att satsa på ett flertal Eberron äventyr den senaste tiden. FR har med "Red Hand of Doom" och "Sons of Gruumsh" bara kommit upp i 3 äventyr (!) sen 2002 (City of the Spiderqueen det 3:e). Det är 3 äventyr på 4 år! Alldeles för lite!

Vi skom kör en FR kampanj kan ju inte bara"hoppa över" till Eberron heller eftersom skillnaderna är alldeles för stora. Greyhawk äventyr går ju att "översätta" till FR utan större problem.
 
G

Guest

Guest
Nja, jag menar att du har fel när du påstår att Halfling Paladins, musköter och rymdskepp är en del av "klassisk D&D fantasy". Jag tycker tvärtom att det är väldigt extrema och udda inslag i en traditionell fantasyvärld. FR är idag standarden för rollspelsfantasyn, och där finns varken hissar, musköter eller rymdskepp.

Wizards aktar sig för att dra definitiva gränser inom D&D, dem vill förstås av kommersiella skäl hålla spelet "öppet" och attraktivt för så många viljor som möjligt, men jag menar att de rekommendationer som görs i DMG är tydliga för vilka kombinationer av ras/klass som bör undvikas. Halfling Paladin är en sådan. Att en liten nallebjörn skulle utses som en Gudomlig Förkämpe är ju enbart löjlig.

Om vissa grupper vill spela så, så ska dem givetvis göra detta, men det är en mycket oortodox spelstil.
 
Top