Nekromanti Att vara sitt spel trogen

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Pesto då?

Omotiverade laserpistoler i DoD, det är ketchup på pizzan. Subtila teknologiska fornfynd, eterseglare och "eldlansar" däremot, det är snarare att jämföra med ruccola, oliver och salsiccia på en vanlig vesuvio. Smakligt och f-n så mycket roligare.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Var ska skåpet stå?

"Varför tror du författarna tog med den här texten i DMG?"

För att visa att man kan lägga begränsingar på ras/klass-kombinationer i sina spelvärldar om man inte tycker att vissa av dem passar i ens spelvärld, samt ge förslag på några vanliga kombosar som folk i allmänhet inte tycker passar. Det vill säga, Wizards of the coast tala om för spelledaren med vad och hur man kan meka med D&D.

Författarna talar inte om vart skåpet ska stå. De säger "förslagsvis kan skåpet stå här, om du vill ha ett skåp, men om du inte trivs med det just här, ställ det någon annanstans, eller ha inget skåp alls".
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Majbrasa

Som ett exempel på hur man kan göra? På samma vis som förslagen om andra metoder för att generera attribut, modifiera raser och klasser eller andra förändringar. Reglerna för rasbegränsningar i DMG är exakt lika officiella som de regler för krutvapen och laserpistoler som kan hittas annorstädes i boken. Om du vill hävda att det bästa sättet att spela är med den ena av dessa alternativa regler så måste du acceptera att andra personer nödvändigtvis vill spela med den andra.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Att vara sin övertygelse trogen [edited]

Svarar du bara på frågorna ska det nog inte vara några problem ska du se...

Fortsätter på det spåret som du kört tidigare ("olololololälälälälähöringetbingoringojagharrättlalalalalalalalala") var det jag menade. Det är nämligen inte diskussionsmaterial utan enbart trollande vilket jag i egenskap av moderator och meddiskuterande inte kommer acceptera.

[Edited]: Åh, och just det, vill du angripa mig tillbaka istället (eller också) för att svara på frågorna sakligt, så ser jag fram emot ett PM från dig om saken.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Barcelona
Men var drar du gränsen mellan fantasy och Sci-Fi i sådana fall om du anser att rymdskepp och framtidsteknologi hör till fantasy?

Det är jättelätt:

Science Fiction är en anrik litterär genre med rötterna i artonhundratalsförfattare som Jules Verne, H G Wells och andra. Genom åren har en massiv mängd litteratur producerats inom genren, en uppsjö noveller och romaner som beskriver högst diversifierade miljöer. En del utspelar sig i rymden, en del i framtiden, en del innehåller utomjordiska besökare eller superavancerad teknologi. De flesta SF-historier har det gemensamt att de utnyttjar berättelsepotentialen i hypotetiska men vetenskapligt ej otänkbara fenomen för att beröra frågeställningar av etisk, filosofisk, politisk eller psykologisk art på ett effektivt sätt.

Fantasy, däremot, definieras av D&D och spelvärlden Eberron. Allt som inte är förenligt med min egen väldigt smala uppfattning om hur D&D ska spelas står utanför fantasygenren.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Japp, alltså är det ok med halfling paladins och Eberron eftersom det endast innebär att fler väljer D&D. Något som ger fler FR-produkter. Mångfald istället för enfald.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Vad vill du egentligen?

Men jag är uppriktigt bekymrad över att D&D verkar vara på väg in i en mer Transformers/Industriell magi känsla, en den klassiska fantasy genren som jag älskar.
Hur många gånger har du inte fått svar på just detta konstaterande, där svaret är att du har fel? Är det inte dags inse att du är ensam om att tycka så och lägga ned, istället för att starta upp nya trådar varje vecka med samma innehåll och samma falska fakta?

Du kanske inte kan ta till dig vad andra säger och ändra din egen personliga åsikt efter det? Du kanske är inpräntad att för alltid ha den åsikt du visar upp i denna tråd? I så fall blir det monologer och det är ganska meningslöst debattera/diskutera i trådar som du startar då man vet från början att oavsett vad som skrivs, så tänker du inte ändra dig en endaste millimeter i din ståndpunkt.

Uthållighet, envishet och fanatism är nog dina främsta personlighetsdrag på detta forum. Stolt över dem?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
FR är idag standarden för rollspelsfantasyn, och där finns varken hissar, musköter eller rymdskepp.
Enligt dig. Inte så många andra. Försök förstå det. Tack.

Wizards aktar sig för att dra definitiva gränser inom D&D
Precis. Därför är Eberron och Forgotten Realms exakt lika mycket D&D oavsett vad du tycker. Det är WotC som bestämmer, inte du. I deras ögon är det ok och inte oortodoxt att spela varken bu eller bä. Det är du som anser det. Kan du se den skillnaden?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Fast du glömmer att FR är den största och mest framgångsrika satsningen i rollspelens historia! Det bör väl åtminstone nämnas i det här sammanhanget.
Kan du ge oss referenser som talar för detta?

Att FR är störst är ju allmänt känt. Det är ju bara att titta på antalet produkter som släppts.
Det är inte en referens, det är ett subjektivt fastslaget fakta av dig. Ge mig en referens tack.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Re: Science fiction i fantasy, eller inte?

Portalerna i Faerun skapas av magi, inte vetenskap.
Ja. Samma sak med de flygande tingestarna i Eberron. Hemskt va?
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Även om dem uttrycker sig milt/vagt som du mycket riktigt skriver, så menar jag att det är signifikativt att författarna tagit med just dem exemplen.
Hm. Om jag skall gissa motiven bakom deras exempelval känns det snarare som om de använt restriktioner som inte är intuitivt självklara. Men jag håller med om att just dessa restriktioner är rätt lika de som fanns i 1st ed AD&Ds PHB (men inte i Unearthed Arcana).

Druiderna är alldeles för hedniska för en alv.
Hur menar du då?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Det krävs två för en dialog

"Jag ber er om stöd i detta mitt korståg att bevara D&Ds underbara tradition."

Du menar att vi alla ska försvara en tradition som mestadels verkar existera inne i ditt huvud? Hur ska ett korståg mot denna underbara tradition egentligen yttra sig? Som ängsliga inlägg skrivna med febrig fart på rollspelsforum runtom i världen?

"Eberron är en vision som jag upplever som väldigt främmande det klassiska D&D."

Rättelse, Eberron verkar skilja sig ifrån din tolkning av det klassiska D&D, en tolkning som uppenbarligen inte delas av särskilt många och som dessutom saknar stöd hos spelets skapare.

"Jag ogillar "husregler"."

Tja, en del av de regler som du använder dig av har uppenbarligen inget stöd i de böcker som utgör själva spelet. Det skulle i alla fall jag definera som att du använder husregler.
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Även om FRCS medger "ytterst sällsynta" Yondalla Paladins, så är det i just Luiren vanligare med Halfling Clerics som förkämpar. Det har du säkert läst på s.195 i FRCS...

DMG s.171: "In order to reflect specific roles that you want races to play in the campaign you can restrict which classes each race can choose from. Limitations may include the following: Dwarvs and Halflings cannot be wizards, sorcerers, bards, monks, druids, PALADINS, or rangers. etc. etc"
Precis. I generiska D&D gäller det andra du skriver in från DMG. Just i FR gäller det första, dvs det är tänkt att halvlängdsmän får och skall vara både präster, druider och munkar. Du kan inte relatera dem två till varandra då de beskriver helt olika fundament. Capiche?
 
G

Guest

Guest
Inte så många andra?

Du det finns en värld utanför rollspel.nu också...

FR är den största "campaign setting" i rollspelens historia.
 
G

Guest

Guest
Re: Science fiction i fantasy, eller inte?

Det är hemskt när magi reduceras till en industriell input, ja.
 
G

Guest

Guest
Jag menar att förslagen på DMG s171 bör följas till fullo som en fast regel.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker alverna är alldeles för "adliga", blåblodiga, dryga, snobbiga, ädla, vackra, och självgoda för att vara en Druid.

Möjligtvis Cleric (Corellon Larethian). Men inte Druid. En druid är en illaluktande, smutsig, skogstomte/parkskötare som håller sig till sin lilla glänta med sin animal companion. Alver är "wanderers" och flockvarelser. Druiden är en enstöring.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Det är din mening, ja. Den stöder sig på en helt och hållet frivillig regelmodifikation från DMG och är alltså lika valid som reglerna för musköter, även dessa från DMG. Det finns ingen definitiv tolkning.

Och jag begriper fortfarande inte på vilket vis du skadas av att andra spelar oortodox fantasy.
 
Top