Nekromanti Att vara sitt spel trogen

G

Guest

Guest
Även om jag dejtar runt med en massa olika brudar samtidigt, så tycker jag man ska vara trogen vissa saker här i livet. En sån sak är sitt rollspel.

Jag blir väldigt förvånad och förfärad ibland när jag läser hur folk spelar Dungeons&Dragons. Dem flesta verkar ha missförstått det hela och tror att D&D är en byggmodell som är till för att mekka med. Och ännu fler verkar tro att det i D&D ska finnas moderna inslag såsom hissar, flygplan, musköter och t.o.m. rymdskepp! Vissa spelar t.o.m. Med Halfling Paladins, trots att DMG uppmanar till förbud mot detta.

Jag tycker utvecklingen med Eberron är läskig. Det känns som om D&D förvrids till något Transformers-aktigt missfoster.

Jag ber er därför vara det klassiska D&D troget, och köp hellre Forgotten Realms produkter än Eberron i framtiden! Vi måste värna om den klassiska fantasykänslan i D&D!
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Äh, var inte rädd för Eberron, det är inte så konstigt som det verkar. När man talar om Eberron är det klart att man fokuserar på det som är annorlunda, men Eberron är fortfarande oerhört D&D. Jag spelledde ett äventyr i Eberron i torsdags, och det var en vanlig hygglig dungeoncrawl med fällor, wandering monsters och en dwarf fighter och en rogue i partyt. Precis som det ska vara. Att äventyret inleddes i en enorm stad byggd på höjden förändrar egentligen inte spelets själ.

Vad det gäller D&D som byggmodell finns det ju för sjutton redan i DMG tilläggsregler för krutvapen, exempel med flygande skepp och förslag på hur man kan få in mer sci-fi-inslag i spelet.

Jag kan medge att viss del av fantasykänslan i Eberron har fått konkurrens från inslag av noir och pulp (vilket är asball, vissa delar av The Whisper of the Vampires Blade är briljant Indiana Jones-inspirerat äventyrande), men allt som finns i core-böckerna har en naturlig plats i spelvärden. Konstruktören Keith Baker jobbar just nu med att skriva kortare artiklar om hur andra D&D-produkter som Lords of Madness och Exalted Deeds och sånt fungerar ihop med Eberron.

När det gäller kompleterande från andra genrer började ju i sådant fall utvattnandet av D&D redan med Ravenloft, som introducerade helt nya teman till D&D.


PS
Jag måste förstås erkänna att jag spelat D&D endast en gång. Men jag har läst en jäkla massa under sommaren :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Du har redan skrivit en tråd som denna. Den tråden låstes. Räckte inte det?
 
G

Guest

Guest
Jag tycker det här är en intressant diskussion om spelets framtida utveckling, och vikten av att bevara kärnan och det som är bra med D&D.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Det här inlägget skriver jag i lugn och ro, så jag skulle inte bli förvånad om flera hetlevrade svar har dykt upp medan jag sitter här och knappar. För du är ju inte dummare än att du vet att det du säger kommer att reta åtminstone någon. :gremwink:

Jag är rätt bekväm av mig och ändrar ogärna saker som funkar för mig. D&Ds paradigm ger mig det jag vill ha från rollspel. Men jag är inte riktigt ense med dig om vad klassisk D&D är.

Dem flesta verkar ha missförstått det hela och tror att D&D är en byggmodell som är till för att mekka med. Och ännu fler verkar tro att det i D&D ska finnas moderna inslag såsom hissar, flygplan, musköter och t.o.m. rymdskepp!
Just nu håller jag i 1st ed AD&Ds DMG, en sprängfylld bok där tidlösa matnyttigheter och hisnande obsoleta prylar trängs sida vid sida. Jag citerar Gary Gygax (sid 112):
At times the fun aspect must be stressed. Thus, in my "Greyhawk Campaign" I included an "Alice in Wonderland" level, and while it is a deadly place, those who have adventured through it have uniformly proclaimed it as great fun because it is the antithesis of the campaign as a whole. Similarly, there are places where adventurers can journey to a land of pure Greek mythology, into the future where the island of King Kong awaits their pleasure, or through the multiverse to different planets, including Jack Vance's "Planet of Adventure", where they hunt sequins in the Carabas while Dirdir and Dirdirmen hunt them.
På de följande sidorna finns regler för att inkorporera Vilda Västern respektive postapokalyptiska äventyr.

Varför citerar jag nu detta? Jo, för att D&D redan från början var tänkt att mekas med.

Själv var jag lite sur när Forgotten Realms dök upp under senare delen av 80-talet. Greyhawk fanns ju redan, så varför skulle TSR promt ödsla resurser på denna nymodighet? Men jag svalde förtreten och fortsatte med Greyhawk och mina egna världar. Inte är jag sur på dem som övergett Gygax för Greenwood! :gremsmile:
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Jag tycker det här är en intressant diskussion om spelets framtida utveckling, och vikten av att bevara kärnan och det som är bra med D&D.
Jag förstår. Problemet jag har är att denna diskussion togs för inte ens två månader sen och slutade med långa haranger av pajkastning och moderatorer som febrilt försöker skapa lugn och ro.

Hence. Din åsikt är känd. Andras åsikter är kända. Diskussionen känns väldigt överflödig helt enkelt. Men kör hårt, om du nu vill :gremsmile:.
 
G

Guest

Guest
Du har väl en poäng i detta, men jag förstår ändå inte poängen i att köpa ett spel för 900 kr (298 * 3 Core Rule Books) för att sedan sätta sig ner och göra om det helt. Då är det väl bättre att göra ett eget spel redan från början! Eller spela ett annat spel som passar bättre det man vill ha!
 
G

Guest

Guest
Ja, det kanske du har rätt i.

Men jag har kylen full med pajer...

Jag försöker ju förgäves hävda min klassiska syn på D&D och rollspelandet. Jag menar ju att det är så spelet är tänkt att spelas. Men visst finns det olika åsikter om detta.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Du har väl en poäng i detta, men jag förstår ändå inte poängen i att köpa ett spel för 900 kr (298 * 3 Core Rule Books) för att sedan sätta sig ner och göra om det helt. Då är det väl bättre att göra ett eget spel redan från början! Eller spela ett annat spel som passar bättre det man vill ha!
Ja, tvångsmässigt moddande har jag aldrig förstått. Eller det kanske jag har: man vill tillägna sig det man köpt, göra det till sitt eget på något vis. Jag gör det genom att göra egna kampanjvärldar. Andra gör det genom att mixtra med reglerna för brottning.
Men jag håller med om att det i en hel del fall är mycket billigare att helt enkelt köpa ett annat spel.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Jag ser inte riktigt problemet. Folks hemmamekande skadar väl inte ditt spelande? WotC visar inga tecken på att ge upp FR (en setting som för övrigt inte bara innehåller halvlingspaladiner, utan rent utav multiclassade halvlingpaladin/-munkar), och kunde inte bry sig mindre om ifall Pelle i Bröthult spelar en halvorchisk munk med ångdrivna revolvrar. Eberron och FR samexisterar, på samma vis som gamla TSR kunde ge ut klassisk fantasy och på samma gång ha mer nyskapande settings, som Dark Sun, Planescape och Spelljammer. Nä, lev och låt leva säger jag. Du kan spela precis så som vill utan att meka med systemet. Uppskatta det i stället och ta det lite lugnt. Folk ändrar sig ändå inte.

För övrigt är ju de där klassrestriktionerna i DMG bara exempel på hur man hade kunnat bygga upp en värld, och många av dem är helt bisarra. Jag menar, inga alviska druider? Vad hände med den där naturnära attityden som beskrivs i PHB? Nej, det är knappast en "uppmaning" att förbjuda, snarare ett förslag på hur man kan göra om man vill begränsa klasser. För att läsa in en uppmaning i det hela krävs det att man fortfarande är AD&D-spelare i själen. Och visst kan man vara det, men, för att parafrasera, då är man inte D&D 3.5 trogen!
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
Jag ber er därför vara det klassiska D&D troget, och köp hellre Forgotten Realms produkter än Eberron i framtiden! Vi måste värna om den klassiska fantasykänslan i D&D!
Måste det ena ta ut det andra? Det spelas ju alla möjliga former av D20. Star Wars te.x. vilket även Wizards ger ut. Om du gillar reglerna och FR så är det ok och om någon annan gillar reglerna och något annat så är väl det ok? Eller...?

Det är väl ingen överhängande risk att Wotc slutar att ge ut FR-böcker?
 
G

Guest

Guest
Nej, jag tror att D&D´s hela framtid hänger på Forgotten Realms. FR har satt standarden för hur fantasy rollspelen ska se ut, och jag tror Wizards är smärtsamt medvetna om detta! Jag har länge bönat och bett om fler äventyr till FR. Nu kom inte bara "Sons of Gruumsh" utan även "Red Hand of Doom" är på väg (Feb 2006, 128 sidor!), så det ser lite ljusare ut.

Jag är däremot besviken på Eberron och tendenserna till Transformers liknande inslag. Jag gillar inte att magi blir mer och mer som teknologi och industriell kraft. Jag gillar inte heller att man börjar lösa upp kulturella regler (Halfling Paladins och andra tönterier!) som tidigare var gyllene.
 
G

Guest

Guest
Alltså, Halfling Paladins existerar inte i Faerun för det första.

En DM som tillåter multiklassning Paladin/Munk borde låsas in i snickarboa och nyckeln slängas ner i utedasset.

Alvdruid? Löjligt.

Jag tycker dem förbuden som rekommenderas i DMG är bra och trovärdiga. För mig är det viktigt att skapa en miljö i Faerun som är trovärdig och realistisk (fantasy realistisk!).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag blir väldigt förvånad och förfärad ibland när jag läser hur folk spelar Dungeons&Dragons. Dem flesta verkar ha missförstått det hela och tror att D&D är en byggmodell som är till för att mekka med."

Klart att det är. Det finns ingen spelkonstruktör i världen som har den blekaste aning om vad för slags rollspel jag tycker om. Jag spelar inte rollspel för att tillfredsställa deras behov av att kontrollera hur andra spelar rollspel. Möjligen köper jag deras rollspel för att hjälpa deras plånbok, men det beror helt på om jag anser att deras plånbok är värd att hjälpas, baserat på deras idéer i deras spel. Är idéerna värda att köpas så köper jag deras spel.

Men så här är det: jag spelar rollspel för att det är kul, och om spelkonstruktörens idé om kul inte stämmer överens med min bild, så är det läbbans synd om deras idé. Då åker den i papperskorgen fortare än en SR-71 Blackbird med hemlängtan.

---

Det sagt, om det är någon som vet hur Dungeons&Dragons borde spelas så är det väl Wizards of the Coast, som ger ut spelet och Eberron. Tidigare så gavs det ut av TSR, som också gav ut världen Spelljammer - med rymdskepp, might I add - till Dungeons&Dragons. Menar du att de lider av och har lidit av allvarlig personlighetsklyvning, där den ena personligheten säger "så här måste ni spela Dungeons&Dragons", och den andra säger "nej, lyssna inte på min andra personlighet, ni måste spela Dungeons&Dragons så här!"?

Tror inte det. Spelljammer, Eberron med flera världar är ypperliga bevis på WotCs och TSRs avsikt: "Meka med vårt spel. Det är ni som ska spela det. Inte vi. Det är er det ska roa, och hur ni underhåller er själva vet ni faktiskt bäst själva. Så varsågoda, här är verktygen! Meka på för fan!"
 
G

Guest

Guest
Tvärtom faktiskt. Dvs jag tror att både TSR och Wizards identifierat den marknaden inom D&D som utgör sci-fi och "transformers" och därför gjort Spelljammer och Eberron. Dvs det finns tillräckligt många nötter därute som vill ha den typen av varianter på D&D. Finns det tillräcklig efterfrågan så tillverkas det. Kapitalismens under!

Det är ju också en av anledningarna till att jag ber er tänka er för innan ni springer ned med veckopengen och köper Eberron grejer.

Tjacka "City of the Spiderqueen". Efter det kommer ni aldrig vilja spela något annat än FR!
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det är ju också en av anledningarna till att jag ber er tänka er för innan ni springer ned med veckopengen och köper Eberron grejer."

Varför då? Varför ska jag tvingas att spela Forgotten Realms om jag tycker att det är skittrist*? "Nja, egentligen tycker jag inte om Sven-Ingvars, men jag står ut med det eftersom det är så som musik borde spelas. Egentligen så tycker jag mycket bättre om Nine Inch Nail, men det är ju att våldföra sig på Sven-Ingvars, så det lyssnar jag inte på, och jag uppmanar alla att lyssna på Sven-Ingvars, eller i värsta fall gamla Flamingo-kvintetten och Vikingarna."

Näe, det låter faktiskt som en jefligt sjuk idé. Jag tror jag håller mig till de spel som jag gillar, och skiter högaktningsfullt i vad Caligula tror att Wizards of the Coast anser är bäst.

* Och ja, jag tycker att Forgotten Realms är skittrist. Spelljammer är faktiskt den (A)D&D-värld som har haft störst lockelse för min del, och till och med Eberron har större Krille-potential än Forgotten Realms. Sorry.
 
G

Guest

Guest
Fast du glömmer att FR är den största och mest framgångsrika satsningen i rollspelens historia! Det bör väl åtminstone nämnas i det här sammanhanget.

Spelljamer bästa kampanjvärlden? Är du onykter?
 

EchonCique

Hero
Joined
22 May 2000
Messages
1,779
Fast du glömmer att FR är den största och mest framgångsrika satsningen i rollspelens historia! Det bör väl åtminstone nämnas i det här sammanhanget.
Kan du ge oss referenser som talar för detta?

Spelljamer bästa kampanjvärlden? Är du onykter?
Jag tror det kallas 'personlig åsikt'. Kan även kallas att vara subjektiv. På samma sätt som du är i allting du skriver.
 
Top