Nekromanti Att vara sitt spel trogen

G

Guest

Guest
Re: Att vara sin övertygelse trogen

Ursäkta mig, men du angriper mig ganska hårt i detta inlägg. Du ställer en rad frågor direkt till mig. Samtidigt varnar du mig som moderator för att "fortsätta" och hotar att låsa tråden eller andra "starkare bestraffningar". Tycker du inte att det blir en svår situation?
 
G

Guest

Guest
Men var drar du gränsen mellan fantasy och Sci-Fi i sådana fall om du anser att rymdskepp och framtidsteknologi hör till fantasy?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
"Alltså, Halfling Paladins existerar inte i Faerun för det första."

Forgotten Realms Campaing Setting, "Special Paladin Orders":
Yondalla: Paladins of the Protector and Provider are rare, but in halfling-run lands such as Luiren, they serve their fellow citizens with sword and shield. They may multiclass freely as monks.

I den tidigare texten om munkordnar beskrivs "Hin Fist", vilka är en orden bestående av halvlingar (och vissa gnomer och dvärgar), vilka enligt reglerna får multiclassa fritt till krigare, rackare och paladiner (vanligen av Yondalla).

Vad gäller alvdruiderna har Pom redan citerat texten om druider från PHB, där det beskrivs att alver och gnomer har en tendens att bli sådana. För det FR-specifika kan jag nämna följande citat från vildalvskaptilet i Races of Faerun (sidan 44): "Today, their spellcasters are almost all druids or sorcerers", eller möjligen från sidan 46, där det om skogsalver står att "druids are very common and are the most prominent spellcasters of the race". Så, du får gärna anse att halvlingspaladiner och alvdruider är löjligt, men vet då att din tolkning har betydligt mindre stöd av Forgotten Realms än vad de ovan nämnda klasserna har.
 
G

Guest

Guest
Jag tycker alla ska spela precis som dem vill, men jag är uppriktigt orolig för uppluckrandet av det klassiska D&D. Det känns som om vi mer och mer lämnar det spel och spelvärld som en gång fick oss att älska D&D.

Eberron är en vision som jag upplever som väldigt främmande det klassiska D&D. Jag är rädd att Wizards mer och mer kommer dra ner på FR och fokusera på Eberron. Jag förstår givetvis att i slutändan är det vi köpare som bestämmer, och det är väl en av anledningarna till att jag startade denna tråd. Jag ber er om stöd i detta mitt korståg att bevara D&Ds underbara tradition.

Vad gäller reglerna så kör jag "by-the-book". Jag ändrar ingenting. Jag använder ytterst få varianter ur DMG. Jag ogillar "husregler".
 
G

Guest

Guest
Re: Ditt spel vill att du bedrar det!

Det är ju precis detta jag menar! Hur kul är det att spela i en värld där magi är lika vanligt och sexigt som en burk folköl?

Industrialiseringen av magi tycker jag är urusel. Jag tycker redan i FR att tendenserna är på väg åt att "industrialiseras" och jag gillar det inte! Magi måste fortsätta vara en vild, mystisk och otämjbar kraft.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Hallå, varför skriver ni i den här tråden?

Jag stirrar med fascination på den blixtsnabbt växande tråden, men jag förundras inte över Caligula, utan över alla er andra som skriver långa svar till honom. Precis den här diskussionen har tagits förut och ni vet ju att den här diskussionen bara kommer att resultera i en stor fet hög av ingenharlärtsignåtnytt. Så varför skriver ni?
Tja, jag skriver för att det är en möjlighet att diskutera en spelfamilj som ligger mig varmt om hjärtat. Jag tycker Caligula har fel i de exempel han tar upp, men jag tycker inte det är ointressant med diskussioner om det ena eller andra spelets essens. Att diskutera samma sak flera gånger kan vara en givande metod - man får möjlighet att tänka lite mellan varven och se om det finns aspekter man inte riktigt tänkt på.

Sedan utgår jag från att deltagandet i tråden är frivilligt. Finns det stackars fångna skribenter som under pistolhot tvingas skriva inlägg de inte gillar måste vi genast organisera en räddningsexpedition! :zeppelinare:
 
G

Guest

Guest
Re: Att vara sitt spel trogen (vagt OT)

Men varför rymdskepp kära du? Dina spelare har precis sjunkit in i en virtuell värld med svärd, strid till häst, trollkarlar och drakar. Plötsligt hör dem vrålet från rymdskeppets motorer......Nej, nej, nej! Det går inte ihop. Illusionen har brustit.

Varför inte köra med magiska portaler istället? Faerun är ju fullt med sådana portaler som tillåter resor till andra världar!
 
G

Guest

Guest
Jag hoppas du har rätt.

Det är inte alltid viktiga beslut görs på rationella grunder. Jag hoppas dock att Wizards (Hasbro) kan göra det .
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Att vara sitt spel trogen (vagt OT)

Men varför rymdskepp kära du? Dina spelare har precis sjunkit in i en virtuell värld med svärd, strid till häst, trollkarlar och drakar. Plötsligt hör dem vrålet från rymdskeppets motorer......Nej, nej, nej! Det går inte ihop. Illusionen har brustit.
Nejdå, det är inte fråga om sådana rymdskepp. Det är galleoner med segel och knarrande trä som sakta stävar mot månen. Det är alviska skepp av levande kristall som glittrar som diamantfjärilar i regnbågsoceanen mellan solsystemens kristallsfärer. Det är skelett av valar och drakar som med odöd besättning hemsöker de mörka djupen. Det är levande drakar och rymdvalar på vilkas rygg de djärvaste äventyrarna rider mot tusen solars uppgång.

Varför inte köra med magiska portaler istället? Faerun är ju fullt med sådana portaler som tillåter resor till andra världar!
Jag tycker om att hålla kampanjvärldarna sådär lagom åtskilda. Det skall inte bara vara att ena dagen vara på Krynn, nästa på Faerun, nästa på Oerth. Ett par månaders seglats blir lagom. Jag kör med att inte ens gudar obehindrat kan hoppa mellan solsystemen.
Det blir ju också så att om interstellära portaler är vanliga så försvinner helt logiken i att ha den fantasyrymdfart jag tycker är så skojig.
 
G

Guest

Guest
Jag vet. Jag skrev tidigare att Wizards är måna om att hålla spelet "öppet" för alla.

Även om FRCS medger "ytterst sällsynta" Yondalla Paladins, så är det i just Luiren vanligare med Halfling Clerics som förkämpar. Det har du säkert läst på s.195 i FRCS...

DMG s.171: "In order to reflect specific roles that you want races to play in the campaign you can restrict which classes each race can choose from. Limitations may include the following: Dwarvs and Halflings cannot be wizards, sorcerers, bards, monks, druids, PALADINS, or rangers. etc. etc"
 
G

Guest

Guest
Re: Att vara sitt spel trogen (vagt OT)

Ja, detta lät ju i och för sig ganska intressant....
 
G

Guest

Guest
Även om dem uttrycker sig milt/vagt som du mycket riktigt skriver, så menar jag att det är signifikativt att författarna tagit med just dem exemplen.

Det är endast dem mest extrema kombinationerna dem listat. Jag tycker inte Elven Druid är en bra kombination. Druiderna är alldeles för hedniska för en alv.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Science fiction i fantasy, eller inte?

"Men varför rymdskepp kära du?"

Varför inte? Jag skulle inte ha några som helst problem med att föreställa mig en fantasy-"värld", baserad kring till exempel något i stil med Tjugotusen världars förbund, där mäktiga eterskepp seglar på etervindarna mellan stjärnorna, och där adelshus och handelsgillen kämpar om kontrollen över fjärran världar.

Rätt utfört så kan det här vara så jävla fantasy så att det inte är klokt. Det är definitivt inte science fiction ("eterseglare" har inget med vetenskap/science att göra över huvud taget) och du har inga vrålande raketmotorer någonstans. Tvärtom, du har en väldigt romantisk lågtekno-lösning som förmodligen med rätt magi skulle kunna byggas i trä.

Och portaler och maskhål är en klassiker inom science fiction, så är du rädd för att du ska få en massa science fiction i din fantasysoppa så ska du definitivt undvika dem. Törs jag påminna om Stargate, Babylon 5 eller Buck Rogers?
 
G

Guest

Guest
Re: Science fiction i fantasy, eller inte?

Portalerna i Faerun skapas av magi, inte vetenskap.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Majbrasa

DMG s.171: "In order to reflect specific roles that you want races to play in the campaign you can restrict which classes each race can choose from. Limitations MAY include the following: Dwarvs and Halflings cannot be wizards, sorcerers, bards, monks, druids, paladins, or rangers. etc. etc"

Tyckte att det kunde vara bra att lägga betoningen där den ska ligga.
 

Saxifrage

Hero
Joined
7 May 2003
Messages
1,561
Location
Stockholm
Blandningen berikar!

Ok, det är egentligen skitdumt att ge sig in i smakdiskussioner, men vad fasen...

SciFi och Fantasy är kul var för sig, men det är ju när man börjar blanda smakfullt som de riktigt häftiga världarna skapas. När fantasy möter postapokalyps, teknologiska rester och gamla imperier händer det storartade saker. Det är då vi får riktigt intressanta världar som Skymningshem I och andra läckra blandningar (och i ärlighetens namn en rätt stor del kitschigt skräp också, men det är knappast unikt för genren). Alltså: var inte en gnällig konservatist, utan bejaka kontrasterna och se möjligheterna!

När man pratar cross-fantasy brukar det vara läge att nämna "De blå regnens tid", så jag gör det nu: "De blå regnens tid". Då var det gjort.
 
G

Guest

Guest
Re: Blandningen berikar!

Jag är en "Compassionate Conservative". Men jag vill inte ha ketchup på min pizza!
 
G

Guest

Guest
Re: Majbrasa

Varför tror du författarna tog med den här texten i DMG?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Science fiction i fantasy, eller inte?

"Portalerna i Faerun skapas av magi, inte vetenskap."

Och? Mojäng som mojäng.

För sjutton, en elddemon bunden till en stålkammare genom vilken man häller vatten från en vattenelementar skulle förmodligen funka ypperligt som raketmotor och vara skapad av magi. Och den skulle dessutom vråla tre gånger om: en gång för vattenelementaren, en gång för elddemonen och en gång till för vattenångan som blåser ut. Räknas det som fantasy, eller är du inkonsekvent som vanligt?
 
Top