Nekromanti Att vara sitt spel trogen

G

Guest

Guest
Jag har aldrig sagt att jag skadas av att andra tolkar fantasy på ett oortodoxt sätt. Läs mina inlägg ordentligt innan du citerar dem.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
OK, om du definierar alver och druider på det viset förstår jag din motvilja. Själv tycker jag att druiden (och alla andra klasser) är betydligt bredare än så, och jag är inte helt säker på att det officiella Faerun har samma inställning om alvernas antidruidism, men bara man definierar sina begrepp är allt frid och fröjd.
 

ro83rt

Swordsman
Joined
24 Sep 2001
Messages
646
Location
Vallentuna
En druid är en illaluktande, smutsig, skogstomte/parkskötare som håller sig till sin lilla glänta med sin animal companion.
Det låter onekligen som en Wild Elf (sid. 14 FRCS). Står även lite om dem i MM sid 104.
 
G

Guest

Guest
Tack, det var snällt sagt. Men det är hopplöst att försöka få dem andra att förstå.

Det är ett ensamt jobb att vara D&D profet. Mycket ensamt...
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,314
Location
Göteborg, Lindome
Nja, jag menar att du har fel när du påstår att Halfling Paladins, musköter och rymdskepp är en del av "klassisk D&D fantasy".
Låt mig se nu, du anser att du känner till "klassisk D&D fantasy" bättre än jag? Man blir lika mållös som en hockeymatch utan puck. Du har förstås spelat D&D under den klassiska perioden 70-talet och början av 80-talet? På den tiden besökt Dragonmeet i England, GenCon i USA, pratat rollspel med Gary Gygax, pratat Forgotten Realms med Ed Greenwood?

Hela grejen med D&D från början var just att det tillät allt. Spelade man RuneQuest, var det Glorantha som gällde, men i D&D fanns inga begränsningar och därför attraherade det just de som ville skapa precis vad de ville.

Jag tycker tvärtom att det är väldigt extrema och udda inslag i en traditionell fantasyvärld.
Din åsikt - inte allas.

FR är idag standarden för rollspelsfantasyn,...
Nåja, stor och inflytelserik, men knappast en "standard".

...och där finns varken hissar, musköter eller rymdskepp.
Där har du fel. Åtminstone finns det hissar och musköter på Lantan och en hel del musköter har förts ut utanför Lantan. Du förstår Ed avsåg Lantan att vara ett "steampunk"-spår för de som önskar spela D&D på det viset. Låt mig citera honom:
"Whether or not the published Lantan ends up looking like this or not, Lantan is the "sleeping giant" on the Realms scene, with the potential to rise to become an alternative to magic, but easily kept down to the status of "oddity" if players and DMs don’t want technology to play that large a role in their games."
Ser du? Vill du påstå att Ed Greenwood inte vet vad som finns i FR?

Wizards aktar sig för att dra definitiva gränser inom D&D, dem vill förstås av kommersiella skäl hålla spelet "öppet" och attraktivt för så många viljor som möjligt,
De aktar sig för det också för att "klassisk D&D fantasy" inte uppmanar till begränsningar. Det har alltid varit "ööpet" och attraktivt för så många viljor som möjligt. Det är en av anledningarna att det alltid varit så stort.

men jag menar att de rekommendationer som görs i DMG är tydliga för vilka kombinationer av ras/klass som bör undvikas. Halfling Paladin är en sådan.
De är inga rekommendationer. De är förslag på hur en spelledare kan begränsa vissa kombinationer om han inte tycker att de passar i hans värld. Att de föreslår just de kombinationerna (trots att PHB säger att just alver gärna blir druider) beror säkert på att de lätt känns igen av folk som sitter fast i gammalt AD&D-fundamentalism. Men kalla dem inte "rekommendationer". Det är de inte! Far inte med osanning bara för att göra din åsikt till ett evangelium. De flesta av oss har inget intresse av att begränsa kombinationerna på just det viset (om ens alls).

Att en liten nallebjörn skulle utses som en Gudomlig Förkämpe är ju enbart löjlig.
Halvlingar är inte nallebjörnar. Dessutom vore det väl löjligare om Yondalla skulle utse människor till sina Gudomliga Förkämpar?

Om vissa grupper vill spela så, så ska dem givetvis göra detta, men det är en mycket oortodox spelstil.
Låt se vad "ortodox" betyder i detta sammanhang. SOAB säger:
BETYDELSE: i oeg. l. bildl. anv. av 1, om person: som håller strängt på en ss. riktig ansedd lära l. åsikt l. som är ensidig l. fanatisk anhängare av ngt; "rättrogen"; om åsikt, skrift o. d.: som uttrycker ngt som anses riktigt o. är hävdvunnet o. gällande, (strängt) korrekt; "dogmatisk".
Så en oortodox spelstil är alltså en som inte följer den "riktiga läran". Vi andra är alltså inte rätttrogna. Det, om något, är ju en riktigt löjlig åsikt.

Lägg ner ditt löjliga korståg nu.

/Mikael
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,916
Location
The Culture
Omystisk magi

Det är ju precis detta jag menar! Hur kul är det att spela i en värld där magi är lika vanligt och sexigt som en burk folköl? [...] Magi måste fortsätta vara en vild, mystisk och otämjbar kraft.
Du missar min poäng. Jag menar att regelsystemet i D&D är utformat så att magi är väldigt vanligt och omystiskt och att det därför bara är logiskt att det får utgöra grunden för en industri. Om man sedan tycker att det är roligt eller inte är upp till var och en, men faktum är att D&D:s regelsystem inte hanterar magi som en vild, mystisk och otämjbar kraft - det hanterar magi som ett praktiskt redskap, och människor (och andra intelligenta folkslag) kommer naturligtvis att försöka använda detta redskap så effektivt som möjligt. Därför anser jag att en D&D-värld med industrialiserad magi känns vettig, medan en traditionell D&D-värld känns väldigt märklig.

/tobias
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Eberron Liberation Front

Det finns på Wizards Eberron-forum som är av samma åsikt som du. Eberron är inte D&D. Deras kamprop lyder som följer:

I don't play D&D. I play D20 Eberron. Join the Eberron Liberation Front! Cast of the shackles of the SRD! Setting over System! Meaning over Mechanics! Unite Comrades!
Ett annat resultat av exakt samma åsikt. Jag håller inte med, men det finns fler som tycker som du (fast de föredrar Eberron framför D&D, så att säga).
 
G

Guest

Guest
Re: Eberron Liberation Front

Intressant.

Är det någon här som hänger med på Forgotten Realms Armed Guard?
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Forgotten Realms är en nymodighet som jag tycker saknar all klassisk D&D-känsla. En styggelse som till skillnad från de ursprungliga, riktiga D&D-världarna som Wilderlands och Blackmoor helt verkar sakna väsentliga beståndsdelar som rymdskepp och laservapen.

Nej släng Faerun på sophögen - allt som tillverkats efter 1985 är uselt! Dave Arneson Rules!
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,471
Location
Stockholm
En stilla önskan

Hej!

Som många av er förstår, balanserar den här tråden på en knivsegg. Så tänk alla på vad ni postar, och undvik gliringar, småaktiga förolämpningar, nedsättande tillmälen och allt annat sandlådebeteende.

Om ni vill fortsätta att diskutera, gör det utan att pika varandra.

Om ni inte vill fortsätta diskutera, posta i en annan tråd.

Tack.

Magnus
 
G

Guest

Guest
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Fast du glömmer att FR genom sitt introducerande snabbt blev standarden för alla fantasy rollspel. FR är nu den referenspunkt som alla andra jämför med. Ingen kampanjvärld har haft så många följare och fans som FR.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
FR-terror

Vi har hört din kärleksförklaring till Forgotten Realms tillräckligt många gånger. Just nu skrämmer du bara bort folk från Forgotten Realms med din stridsvagnsattityd. Lägg ner.
 

Hunk

Hero
Joined
3 Aug 2001
Messages
1,419
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Fast du glömmer att FR genom sitt introducerande snabbt blev standarden för alla fantasy rollspel. FR är nu den referenspunkt som alla andra jämför med.
Jag tror faktiskt att du har fel. FR kom trots allt i slutet av rollspelens blomstringstid och därför tror jag att generisk D&D och Greyhawk har haft större inflytande på övriga fantasyrollspel än vad FR har. De amerikanska/brittiska fantasyrollspel som under vissa perioder har kunnat konkurrera med D&D, t.ex. Rune Quest, WFRP, Tunnels & Trolls, Palladium och Rolemaster, gavs samtliga ut innan Forgotten Realms såg dagens ljus (de flesta av dem också innan Greyhawkboxen kom). Äventyrsspels Drakar och Demoner kom också ut flera år före Forgotten Realms (dock efter Greyhawk) och mitt antagande är i alla fall att det är 80-talsvarianterna av DoD som har satt djupast spår för vad som är att betrakta som standardfantasy på den svenska marknaden.

Så min motfråga är: för vilka andra rollspel har FR satt standard för vad en fantasyvärld innehåller?

Ingen kampanjvärld har haft så många följare och fans som FR.
Det är möjligt att du har rätt (men också att du har fel). Med all sannolikhet är det så att FR är den idag mest populära publicerade kampanjvärlden. Däremot skulle inte jag se det som osannolikt att t.ex. Dragonlance och Greyhawk har haft högre popularitet (och försäljningssiffror) förr än FR någonsin haft.

Jag kan också tillägga att jag personligen inte är överförtjust i Eberron och att jag hellre sett att WotC släppt generiska D&D-äventyr i stället för Eberronäventyren. Men jag har ju alltid valet att köpa äventyr från t.ex. Goodman i stället för Eberrongrejerna. Vi lever dock (som tur är) i en marknadsekonomi, så sålänge Eberronsupplement säljer bra så kommer de att fortsätta ges ut. Det kanske är tråkigt för dig och mig, men roligt för alla Eberronfans och så länge det finns alternativ för oss så tycker jag inte att det är så mycket att gnälla över.
 
G

Guest

Guest
Tack till alla tråddeltagare!

Ja, grabbar det här gjorde vi bra!

Vi var nog inte överens om en enda sak, men vi lyckades diskutera ett hett omstritt ämne utan en trådlåsning. Jag fick fram mina ståndpunkter, ni fick fram era.

Jag vet att jag gjort min poäng hörd, kanske inte ännu respekterad, men jag gjorde så gott jag kunde.

Tack för att ni visade återhållsamhet och för att vi kunde hålla diskussionen öppen. Tack till moderatorerna för att ni visade att det är tolerans snarare än intolerans som definierar en bra moderator, ett bra modererande och ett bra forum.

Vi borde alla få 5 guldstjärnor.

(Vem var den jäkeln som satte 1 stjärna på mig? Var det du Vulf din kanalje?)
 
G

Guest

Guest
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Eftersom FR är den största världen, den som har mest material och är populärast, så tror jag att den i någon form påverkat alla rollspel, och alla rollspelsprodukter.

Lite som McDonalds påverkat alla som vill öppna ett hamburgeri.

I avsaknad av officiella FR-äventyr senaste tiden har även jag vänt mig till Goodman Games och Necromancer Games, men dem kommer aldrig upp i samma nivå som t.ex. "City of the Spiderqueen". Tyvärr.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Eftersom FR är den största världen, den som har mest material och är populärast, så tror jag att den i någon form påverkat alla rollspel, och alla rollspelsprodukter.
Jag skulle tro att det är viktigare att vara tidig och att vara stilbildande.

Alltså: Det finns fler böcker i Belgariaden än i Sagan om Ringen-triologin, men jag vill nog ändå säga att Sagan om Ringen har haft större inflytande på fantasygenren än Belgariaden.

Alltså, Greyhawk och BRP Fantasy tror jag personligen har satt en tydligare prägel på fantasygenren.

Lite som McDonalds påverkat alla som vill öppna ett hamburgeri.
Fast ändrar du liknelsen till "som McDonalds påverkat alla restauranger" så får du nog snarare min syn på saken: McDonalds är förvisso populärast, men de sätter inga trender. Jag läste exempelvis intervjun med FR's skapare i förra Dragon, och vad han helst ville ha var beskrivningar på hur sociala grejer fungerade: Hur man stämde möte med en kung, hur relationen mellan en adelsman och en advokat kan fungera, hur vanliga lagar fungerar - inte bara straffsatserna i sig, osv.

Det är sånt som jag tror kommer in i andra rollspel långt innan det hamnar i en FR-bok. Förmodligen gör man bäst i att utgå från någon text av Krille (jag tar för givet att han skrivit en massa på ämnet till både Eon och Västmark) eller någon annan stilbildande rollspelsmakare.

Alltså - jag ser FR lite som Hennes & Mauritz - de ligger knappast i täten av modeindustrin, och de har inte dikterat grundförutsättningarna för densamma, men de är ändå jättepopulära för att de har lite att erbjuda åt alla - och detta med ett ojämförligt bra business sense.

Och jag gillar H&M.
 
G

Guest

Guest
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Störst och/eller först är bäst.

Sagan om Ringen var först. Forgotten Realms är störst.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Rymdskepp finns i klassisk D&D!

Sagan om Ringen var först. Forgotten Realms är störst.
Läste du inte hela?

H&M är störst. John Galliano, Versace, Dior, Courtaulds, Donna Karan, Giorgio Armani och resten betyder nog mer för modevärlden, dock.

Störst är alltså väldigt sällan synonymt med inflytelserikast.

Varken i omfång (Sagan om Ringen kontra Wheel of Time) eller i marknadsandelar (H&M kontra Gaultier o.co.)

Så... Du kan ha rätt, förstås, men det finns lika många (och lika giltiga) argument för att det skulle kunna föreligga på annat sätt.
 
Top