Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
#1: jag köper inte att 10 inv/km2 är mycket, #2: jag köper inte att Asharien är en mobbad, gudsförgäten och fattig avkrok där ingen vill bo, och jag har producerat ett halvt ton argument för varför så inte borde vara fallet.
Fast jag undrar om du köper alla dom argument som vlad och evokee citerar från boken? Som trots allt är det enda vi har att utgå ifrån gällande vad asharien egentligen är för ställe.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Alltså att säga att vi inte läst boken när vi satt siffrorna är ganska befängt. Vi har spenderat en ganska stor del tid att besvara de argumenten tidigare i tråden. Så om inget nytt faktiskt kommer upp så tänker inte jag svara något mer åtminstone.




/Poseur svarar gärna på nya saker dock
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Lågländer, inte mynning. Längs hela floden troligtvis så långt som den är farbar med båt lär det vara möjligt att odla och leva skapligt.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Samtidigt, dock, så har Asharien ett medelhavsklimat, vilket innebär att man kan odla oliver och andra väldigt näringsrika och bra saker; och modulerna bekräftar som sagt att supergrödorna majs och potatis båda förekommer i Asharien.
Vill bara vara lite putslustig/skitjobbig och påpeka att Asharien har medelhavsklimat samt är högmagiskt för termo- och pyrotropi om jag minns rätt. Vad nu det har för inverkan på jordbruk och jordmåner har jag ingen aning om, men vi måste komma ihåg att det finns fantasifoster som kommer och kräks över alla våra antaganden om rimlighet också, allt efter artistisk licens, såklart.

Med det sagt så har jag också alltid sett mundanas befolkningssiffror som helt åt helvete löjliga och i stort bara ignorerat dem när jag spellet, så jag tycker att det är bra att buggarna fixas.

Huruvida 2.5 miljoner är lämpligt eller en överdrift åt andra hållet har jag dock inte en aning om.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Tack då kan vi förhoppningsvis slippa argumentet att det skulle bo folk på slätten.
Dessvärre inte, för det bor folk i Tarkas, och i Ressi, och i Koshanöknen, och irl i Sahara, Atacama, you name it. Anledningen är att det finns oaser, stäppområden, och öht mer beboeliga randområden till öknen (Sahelregionen irl är ett praktexempel), och Ashaslätten är inte en öken, den är en slätt, med gräs på. Dess innersta bitar verkar vara öken av kartorna och klimatkartan att döma, men de är inte ens hälften av dess totala areal. Detaljkartan över Asharien och Soldarn från modulen visar detta mycket tydligt. Vi ser också på denna karta enstaka samhällen som faktiskt ligger inne på slätten, tex Fort Chelom och Fort Miletta.

Men jag tror att den här diskussionen börjar präglas av ett centralt problem, som inte borde förvåna någon: Modulerna är inte konsekventa varken i sig själva eller i förhållande till andra moduler.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Va snackar du om nu? Var har jag sagt att ni inte läst boken? Eller ens insinuerat det?

Att du svarar på argument betyder inte att dom är bemötta, i svaret måste argumenten faktiskt också övervinnas.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Men jag tror att den här diskussionen börjar präglas av ett centralt problem, som inte borde förvåna någon: Modulerna är inte konsekventa varken i sig själva eller i förhållande till andra moduler.
Personligen tycker jag inte det verkat som om diskussionen någonsin handlat om något annat än HUR inkonsekventa och rätt ut sagt fel böckerna är i vissa saker. För nog är vi alla överrens om att de faktiskt är det?

För övrigt, är jag helt ute och cyklar, eller är alla länder pyttesmå rent geografiskt? Typ, man kan promenera rätt över de flesta länder på någon dag...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Du missförstod mig bara, ursäktar om det blev framgick dåligt. Menade det hela mer som en retorisk fråga. Men nej du har inte insinuerat att vi inte skulle ha läst böckerna, mitt påpekade var bara ett påpekade utav det uppenbara: att vi givetvis har gjort det.

Jag diskuterar inte för att vinna, alltså behöver jag inte övervinna någons argument, speciellt inte när era argument består utav åsikter. Även om vi skulle skriva en doktorsavhandling med våra argument så skulle ni ändå inte köpa det, för att ni inte tänker er världen så. Ni är givetvis berättigade till era åsikter, men att argumentera emot en subjektiv åsikt är de facto omöjligt.


/Poseur
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

samt är högmagiskt för termo- och pyrotropi om jag minns rätt
Well inte vad jag kan minnas, men kan minnas fel. Du tänker inte på Tarkas? Men ge mig gärna en källa på det?




/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Personligen tycker jag inte det verkat som om diskussionen någonsin handlat om något annat än HUR inkonsekventa och rätt ut sagt fel böckerna är i vissa saker. För nog är vi alla överrens om att de faktiskt är det?
Jovisst, men samtidigt har vi spenderat massor av tid med att argumentera för vad som står och inte står i böckerna...

För övrigt, är jag helt ute och cyklar, eller är alla länder pyttesmå rent geografiskt? Typ, man kan promenera rätt över de flesta länder på någon dag...
Det är så, tyvärr. Mundana är en skitliten värld. Det har sina fördelar, men det gör sjöresor väldigt icke-episka, och exotiska platser som Mûhad mycket mindre exotiska, which is a shame. Nånstans halvvägs mellan Mundanas nuv. skala och jordens hade varit perfekt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Nu är du löjlig, inte ett enda argument jag presenterat har varit baserat på min personliga åsikt utan bara officiellt material (och GOT vid ett tillfälle men då hade jag tydligen ändå fel). Anledningen till att jag argumenterar är däremot baserad på min personliga åsikt. Jättestor skillnad. Och om du nu inte tycker att dina argument bör övertyga i förhållande till det du ska bevisa då förstår jag inte ens varför du argumenterar.

Undrar om det blir något kvar av det ursprungliga mundana när ni gjort eran SUBJEKTIVA förändring. För jag hoppas du fattar att dina åsikter är precis lika subjektiva som mina
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Evokee said:
Nu famlar du efter halmstrån

Det väldigt oexakta siffrorna på jordbruket i riddaren står sig lätt emot de utförliga beskrivningar av Asharien i Asharien&Soldars, demografica, baraber m.fl moduler.
De står sig inte riktigt slätt... det visar ju att Asharien ändå har ett fungerande jordbruk. Ashaslätten borde ta mig tusan vara ett ogästvänligt och pissigt ställe, -men-, det borde fortfarande finnas ganska mycket folk -vid- floderna, framför allt som att (iallafall jag) har intrycket av att floderna där är skitstora och jätterika på saker de faller ner med. Det kommer ju bli årliga översvämningar med då floderna går ifrån bergen där snö smälter vid vårkanten.

Okej, alltså har vi ungefär samma förutsättningar för Egypten. Jag hittar inga exakta befolkningssiffror, men åtminstone en 30-40 personer per kvadratkilometer är inte helt orimmligt imo. LÄNGS FLODERNA
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vlad Stonehand said:
"Genom hela mellersta Östasharina löper den stora Järnforsen, vilken är en direkt livsviktig faktor när det gäller områdets fortlevnad. Det är forsens livsgivande vatten som gör det annars torra området kring forsen odlingsbart."

Odlingsbart, inte bördigt. Asharien är ett dyng-land för en bonde. Bara Daggbacken nämns som bördigt vad jag kan hitta.

Vlad / Surar då ingen kommenterar hans inlägg. :gremfrown:
Och jag tycker det är fullständigt orimligt att ett land med Ashariens klimat inte skulle vara bördigt då ymnig tillgång till vatten finns.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Trevligt med en kommentar! :gremsmile:
Hmm, riddaren hade jag inte kollat i men jag tänker så här. Om det finns en feodalherre så har han ett säte, (eller två - han sitter ju på ett också). Det andra, det han bor i, ligger inte ensamt med åkrar runt omkring. Det ligger i en stad eller minst en by. Alla byar i Asharien ligger i "bördiga delar" - inte på slätten (föutom Farla). Det är alltså dessa bördiga delar som suger med en ynka 2a. Resten toppar förmodligen på en nolla.

Norra Asharien har en snittemperatur under nollan tre månader om året. Känns mer som götaland eller? Fast med torka 6 månader om året på det då. (Har svårt att tänka mig att det är svår torka på slätten men regnar normalt några mil längre norrut. Regnar mer, absolut - men inte jättemycket. Det finns inga sådana ändringar i topografin typ bergsmassiv eller annat tycker jag.)

Har inte hittat majs och potatis, men det borde funka. Oliver ska nog vara längst i söder på en sydligt belägen sluttning så det borde finnas men vara sällsynt.

Riddartabellerna kommenterade jag ovan. Jag tror att man ska tolka det som du säger. Generellt för landet. Men i Asharien finns bara borgar på de minst toftiga platserna. Mûhad vet jag inget om, väntar med spänning på den modulen. Tror den blir en av de bättre.

Befolkningstäthet har du och jag diskuterat tidigare, jag lägger mig platt då det inte intresserar mig. Sorry.

Så till roten:
#1: Pass.
#2: Mobbad vet jag inte men gudsförgäten avkrok - det är det definitivt i min regi. Att ingen vill bo där har jag väl inte sagt, man bor nog ganska bra på 25% av territoriet om man har råd att köpa mat. De övriga 75% - där vill förmodligen ingen som inte måste bo. Och än färre överlever.

Vilket jag också tycker mig ha lagt åtminstånde ett par kilo argument för. :gremsmile:

Vlad / Kommenterar och argumenterar.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,683
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Gemstone said:
Okej, alltså har vi ungefär samma förutsättningar för Egypten. Jag hittar inga exakta befolkningssiffror, men åtminstone en 30-40 personer per kvadratkilometer är inte helt orimmligt imo. LÄNGS FLODERNA
30-40 personer per km^2 vid flodens lägre lopp (inte bara mynningen -- då måste man läsa som fan läser bibeln) är en påfallande låg siffra.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ni missar en grej som någon skrev om forsen. Den ligger sjupt och alltså inte vid markytan vilket innebär att man varken får massa bra slam vid översvämningar och sen måste man somm Vlad påpekade bära vattnet på de flesta ställena, vilket utesluter konstbevattning också. Så det är ju inga Nilenförhållanden vi snackar om då
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,341
Location
Helsingborg
Re: Arméers storlek

Ymir said:
Att tyska orden 1410 hade nästan lika stora arméer som hela Frankrike kunde -uppbåda- 200 år tidigare, när det fanns -mer- människor i Europa än 1410, det verkar helt enkelt jättekonstigt, så det måste vara fel på någondera siffran (eller föreligga en förklaring jag helt har missat), och Tyska ordens är konsistent med siffrorna vid andra stora medeltida fältslag, som de jag drog fram som exempel
Eller så var det helt enkelt för att tyska orden dels dominerade europask kornbodar (preussen och baltikum var båda oerhört bördiga områden) dels var skitrik från andra inkomstkällor.

Sen så är befolkningsstorlek inte alltid en välsignelse.
Europa befinner sig fortfarande i den malthusianska fällan. Mindre befolkningsstorlek i förhållande till samma mängd bördig mark kan betyda MER överskott som kan användas till att föda soldater.
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Poseur said:
samt är högmagiskt för termo- och pyrotropi om jag minns rätt
Well inte vad jag kan minnas, men kan minnas fel. Du tänker inte på Tarkas? Men ge mig gärna en källa på det?




/Poseur
Tja, som är brukligt så har jag givetvis inga av böckerna här, men jag tror att det var atlasboxen som kom med medföljande kartor över hela mundana, varav en visar vars det finns högmagiska områden. På den, om jag inte har helt fel, utmärks Ashaslätten (Inte hela asharien) som högmagisk för antingen både termo- och pyrotropi, eller bara termotropi.

Det finns dessutom omnämnt i... undrar om det är fluff-intro-texten till EON II eller så, då det är någon magiker som tittar ut över ashaslätten och öppnar sin magiförnimmelse, varpå cool besakrivning av hur ett högmagiskt område för termo/pyrotropi ser ut för ett tränat öga följer.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Anekdot om koncepthat

Undrar om det blir något kvar av det ursprungliga mundana när ni gjort eran SUBJEKTIVA förändring. För jag hoppas du fattar att dina åsikter är precis lika subjektiva som mina
För tio år sedan var jag i en situation där jag kände likadant inför något som du verkar göra för Demografica. Och det finns bevarat, här... :gremwhistle:

Och missförstå mig rätt, jag hatar fortfarande den där saken, men jag hävdar inte längre att den förstörde Eon...cuz it didn't; jag spelar liksom än. Ibland hittar jag rentav något i den där skitmodulen som faktiskt är värt att använda...
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Undrar om det blir något kvar av det ursprungliga mundana när ni gjort eran SUBJEKTIVA förändring. För jag hoppas du fattar att dina åsikter är precis lika subjektiva som mina
För tio år sedan var jag i en situation där jag kände likadant inför något som du verkar göra för Demografica. Och det finns bevarat, här... :gremwhistle:

Och missförstå mig rätt, jag hatar fortfarande den där saken, men jag hävdar inte längre att den förstörde Eon...cuz it didn't; jag spelar liksom än. Svaren folk ger mig i tråden är svaren jag får ge dig, det vill säga, jag hoppas att du hittar något du kan uppskatta i Demografica.
Dessutom finns det typ... någon grej här och där som är värt att ha kvar.
 
Top