Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: 1300-talets demografi

Well att skriva en Historica Mundana vore dock väldigt intressant, och grymt krävande. Men någon större revisering utav historien i Mundana lär nog inte ses i demografica, tyvärr. Några småsaker kommer dock smyga in, men inget stort som exempelvis: rauninvasion i hela asharien år 2966 e.D. eller vulkanen domedagsberget får utbrott och täcker hela consaber i svavel år 2423 e.D.
Nej nu svängde jag iväg, men några större historieomskrivningar blir det nog inte till demografica.



/Poseur
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: 1300-talets demografi

Jag tror du läste mitt inlägg fel, men visst hade det varit intressant med en hisoriemodul. Jag snackar dock om naturfenomen. Typ så som det finns en karta i det där kartografihäftet med symboler som visar vilka platser som är högmagiska för vissa aspekter, fast då gällande områden där vissa naturfenomen/katastrofer är vanliga.
Man behöver ju inte peta i historien då, det är ju bara att sätta ut en vulkansymbol vid det där sabriska berget (som fick fick utbrott som du nämde), utan att nämna något om ett utbrott
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: 1300-talets demografi

Aah okej ja då läste jag verkligen fel. Men en historiemodul vore fett nice dock.
Men en karta med utpräglade naturfenomen vore dock intressant, men jag skulle inte tro att det är något som kommer bli av tyvärr. Det är nog helt enkelt en alldeles för nischad grej som dessutom skulle ta väldigt långt tid att framställa så den blir rimligt.



/Poseur
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: 1300-talets demografi

Om folk verkligen är intresserade av det hade jag kunnat försöka sammanställa all info som finns officiellt ang. sånt. Det hade varit ganska drygt jobb dock, så betoning, om folk verkligen är intresserade.

Jag och Poseur har också börjat på en utredning av vilka kulturväxter som egentligen finns var i Mundana. Vi kommer nog just antagligen aldrig orka jobba vidare med den, om inte intresset för den skulle visa sig särdeles stort.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: 1300-talets demografi

Kan bara prata för min spelgrupp men där har ni IAF ett par som är intresserade framförallt av naturfenomen/katastrofer men kulturväxter är ju en också bara bra.
Jag har alltid haft problem med att veta vilka ställen som fenomenen är ett problem. Blir det mycket jordbävningar i Asharien? Är Akipelagen tsunamidrabbade? osv.
Det enda jag kan anta är att jordbävningar är ovanliga där dvärgfästen är byggda
 

abe_UBBT

Veteran
Joined
10 Jun 2003
Messages
42
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Precis. Svält är ofta orsakat av andra orsaker än egentlig akut brist på livsmedel. Utan ett konstruerat underskott som beror på spekulation och hamstring. Det kan räcka med ett rykte om dålig skörd för att dra igång en sådan självgenererande process som höjer priset på mat. Paradoxalt nog riskerar områden med bättre transportnät och som ligger nära marknader att drabbas av ett sådant fenomen. Då sitter de bättre bemedlade och håller på maten. Historikern Mike Davis beskriver i Svält och kolonialism hur de områden i Indien som hade minst kontakt med världsmarknaden och sämst infrastruktur led minst under de tre stora svältkatastroferna på 1800-talet. Så det är mer en fråga om ojämlikhet (och givetvis grad av kommersialisering).
 

Hrimfar

Veteran
Joined
23 Aug 2010
Messages
124
Location
Skåneland
Förklaringsmodeller för svältkatastrofer

abe said:
Precis. Svält är ofta orsakat av andra orsaker än egentlig akut brist på livsmedel. Utan ett konstruerat underskott som beror på spekulation och hamstring. Det kan räcka med ett rykte om dålig skörd för att dra igång en sådan självgenererande process som höjer priset på mat. Paradoxalt nog riskerar områden med bättre transportnät och som ligger nära marknader att drabbas av ett sådant fenomen. Då sitter de bättre bemedlade och håller på maten. Historikern Mike Davis beskriver i Svält och kolonialism hur de områden i Indien som hade minst kontakt med världsmarknaden och sämst infrastruktur led minst under de tre stora svältkatastroferna på 1800-talet. Så det är mer en fråga om ojämlikhet (och givetvis grad av kommersialisering).
En riktigt bra bok, dock något tendentiös. Det bör tilläggas att Davis tillhör de som förklarar uppdelningen av världens resurser genom ett modell som brukar kallas för beroendeskolan och att denna endast är en av flera möjliga förklaringsmodeller.
 
Top