Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Jag tycker den funkar även om den är overklig, det är inte skäl nog att köpa en massa nya böcker. Skulle man 10 dubbla invånarna i Asharien så blir städerna larvigt stora eller så kommer kartorna vara fulla av enbart städer, Eons demografi är kanske inte helt rimlig men den är åtminstone balanserad med kartorna som finns.

Hur många nya köpare lockade Mutant Undergångens Arvtagare eller Drakar och Demoner Trudvang? Face it kidsen spelar hellre WOW och SWTOR. Eon ska hålla fast vid de ideal som gör spelet unikt och det är utan tvekan komplicerade regler och ob-tärningar. Eon är vår motsvarighet till Rolemaster och inte en textbaserad version av WOW. Tycker det är taskigt mot oss som suttit och väntat sedan Eon 1 på dessa böcker som sagt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Skulle man 10 dubbla invånarna i Asharien så blir städerna larvigt stora eller så kommer kartorna vara fulla av enbart städer,
Nej. (Vad är egentligen en "larvigt stor stad" enligt din definition, och varför? Alltså, Asharien as written har cirka 25% av sitt samlade invånarantal i städer, -det- är larvigt. Om man tiodubblar Ashariens invånarantal men fortfarande vill ha en rimlig proportion på städerna räcker det alltså att man dubblar städernas invånarantal för att få till rimliga siffror. Ponera till exempel att Asharien i Demografica har 2,5 milj invånare, varav cirka 115 000 i städer, detta är cirka 5% av befolkningen, dvs, städerna är radikalt mycket mindre proportionellt sett än de var i Asharien pre-demografica. Och ingen enskild stad kommer upp i mer än 30 000 invånare, vilket är mindre än väldigt många städer i Mundana redan som det är)

Eons demografi är kanske inte helt rimlig men den är åtminstone balanserad med kartorna som finns.
Nej, det är den inte. Ta Drunoks invånarantal och jämför sedan med Jargiens, och förklara varför Jargien inte tog över hela Drunok för länge sedan.

Eon ska hålla fast vid de ideal som gör spelet unikt och det är utan tvekan komplicerade regler och ob-tärningar.
Ja? Eon IV kommer ha både komplicerade regler och ob-tärningar, rest assured.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det finns så många fördelar med småskaliga fantasyvärldar

Man kan ha kartor som täcker de flesta större byar och städer och på så sätt få en kontinuitet i spelet. Samma sak i städerna där man kan ha en begränsat antal inrättningar som då kan bli en poäng att beskriva i moduler eller på egen hand.
En av dom saker jag gillar med de gamla modulerna är att alla städer är beskrivna och uppritade. Varje gång rollpersonerna kommer tillbaka till en gammal stad så är det bara att ta fram en karta med på staden och modulen eller ens egna beskrivning av dom tre värdshus som finns att välja på.

Mötestabellerna fyller en funktion när man inte snittar 800 möten på en dag på landsvägen utan endast ett par stycken.

Hovintriger blir mycket enklare när det inte finns 5000 jarlar utan ett översiktligt antal jarldömen. Mustiga detaljer ifrån "Riddaren" som "du har en sockenhora" eller en "kraftkarl" i en av dina tre byar blir helt meningslösa om du har 600 byar och 50 000 innevånare i ditt jarldöme.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Skulle man 10 dubbla invånarna i Asharien så blir städerna larvigt stora eller så kommer kartorna vara fulla av enbart städer,
Nej. (Vad är egentligen en "larvigt stor stad" enligt din definition, och varför? Alltså, Asharien as written har cirka 25% av sitt samlade invånarantal i städer, -det- är larvigt. Om man tiodubblar Ashariens invånarantal men fortfarande vill ha en rimlig proportion på städerna räcker det alltså att man dubblar städernas invånarantal för att få till rimliga siffror. Ponera till exempel att Asharien i Demografica har 2,5 milj invånare, varav cirka 115 000 i städer, detta är cirka 5% av befolkningen, dvs, städerna är radikalt mycket mindre proportionellt sett än de var i Asharien pre-demografica. Och ingen enskild stad kommer upp i mer än 30 000 invånare, vilket är mindre än väldigt många städer i Mundana redan som det är)
Asharien är ett fattigt litet skitland med tursamma naturtillgångar i form av metaller och mineraler, skulle Camard ha 200.000 (och skulle ha mer än 30 000 invånare med ditt förslag med) invånare så skulle det vara direkt overkligt för det skulle ingen liknande nation kunnat ha före medeltiden. Du jämför ofta med stora bördiga länder i dina utlägg om snedförvridna befolkningsiffror, vad har egentligen Asharien att komma med? Det är Mundanas svar på Norrland och inte ens Umeå som har ett universitetssjukhus har 200 000 invånare idag. Liksom Norrland borde det vara ödsligt med små orter och långa avstånd.
Soldarn är en annan historia däremot men Asharien skulle inte bli bättre med 2,5 miljoner mundana-bor.

Kartan skulle hur som helst bli helt uppfuckad av att det skulle ploppa upp nya städer överallt vilket skulle bli fallet om man begränsade städerna till dubbla befolkningen. Bara städer är ju med i Asharien-boken och resterande andel invånare antas därmed bo i byar eller liknande som du konstruerar själv.

Eftersom du verkar tycka 25% är för lite i städer så undrar jag vad andelen stadsbor låg på under 1000-talet i Europa?

Eons demografi är kanske inte helt rimlig men den är åtminstone balanserad med kartorna som finns.
Nej, det är den inte. Ta Drunoks invånarantal och jämför sedan med Jargiens, och förklara varför Jargien inte tog över hela Drunok för länge sedan.
För att Jargien är svårt att hålla ihop som det är kanske? Det har många imperium i vår värld gått under av och jag har alltid uppfattat Jargien som en nation som är stor i orden men liten på jorden. Jargien har ju dessutom inga monster att tala om och knappt någon vildmark medans Drunok har nästan bara det vilket skulle kunna förklara varför de kan föröka sig i snabbare takt.

Jag tycker dock att Drunok är underdimensionerat men jag anser inte man ska ändra om ländernas geografi i relation till varandra.
Colonan och den andra "utbrytarkolonin" från Thalmur är ju samma sak med, varför har de inte blivit överkörda redan? Kanske för att ätternas överhuvuden är mer upptagna med att tortera sina prostituerade i källaren eller äta upp barn? De bryr sig uppenbarligen inte om det forna imperiet särskilt mycket och det kanske inte Jargus heller gör...

Eon ska hålla fast vid de ideal som gör spelet unikt och det är utan tvekan komplicerade regler och ob-tärningar.
Ja? Eon IV kommer ha både komplicerade regler och ob-tärningar, rest assured.
Jag tycker Eon IV enligt vad jag läst börjat likna "realismen" i Bubblegum Crisis eller andra "slå över svårighetsgradspel" på hög där de komplicerade reglerna som ska gynna spelet stjälper det istället.
I Eon har den stora friheten med överflöd av frivilliga regler gett såväl SL som spelare stor frihet att påverka spelet själva förutsatt att de behärskar systemet.

Det enda jag önskar kunnat gå snabbare i Eon III är skadesystemet annars tycker jag kärnan i sytemet är underbart och kommer därför vilja fortsätta använda det med böckerna jag väntat på sedan Eon Deluxe.

Jag föredrar att alla böcker är av samma enligt dig "dåliga" mått så de i alla fall stämmer överens med varandra.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Läste du ens Ymirs inlägg? Gör om, gör rätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Asharien är ett fattigt litet skitland med tursamma naturtillgångar i form av metaller och mineraler,
Du jämför ofta med stora bördiga länder i dina utlägg om snedförvridna befolkningsiffror, vad har egentligen Asharien att komma med? Det är Mundanas svar på Norrland
Jag håller verkligen inte med här; Asharien har i Eon beskrivits som ett land med -intensiv- handel, rika handelsstäder, en relevant aktör på den diplomatiska arenan, rikt på värdefulla råvaror; ett land både cirefalier, alver, dvärgar och jargier haft intressen i. Det är kosmopolitiskt, modernt, och framåt på många områden, inte alls ett gudsförgätet backwater. (Västmark, däremot...)

Däremot har landet självfallet ett ogästvänligt klimat, vilket också ska tas med i beräkningen.

Liksom Norrland borde det vara ödsligt med små orter och långa avstånd.
Att terrängen är ödslig innebär inte automatiskt att städerna också är små, inte om landet ligger centralt beläget i världshandeln och har bra handel eller råvaror; båda dessa förhållanden stämmer in på Asharien. Snarare tenderar städer i sådana fall att bli särdeles stora, eftersom befolkningskoncentrationen i de få fruktbara områden som finns blir väldigt hög.

Eftersom du verkar tycka 25% är för lite i städer så undrar jag vad andelen stadsbor låg på under 1000-talet i Europa?
Nej, 25% är groteskt mycket för mycket, ett medeltida land bör inte kunna ha mer än 10% av sina invånare i städer om det inte är hyperavancerat somehow. Asharien i Demografica har cirka 5% av sina invånare i städer, vilket gör att den största staden, Camard, har exakt 30 000 invånare, och bara en annan stad i landet (Chadarians Hopp) har över 10 000 invånare. Läste du ens vad jag skrev ang. det här i mitt förra inlägg?

Jag tycker Eon IV enligt vad jag läst börjat likna "realismen" i Bubblegum Crisis eller andra "slå över svårighetsgradspel" på hög där de komplicerade reglerna som ska gynna spelet stjälper det istället.
I Eon har den stora friheten med överflöd av frivilliga regler gett såväl SL som spelare stor frihet att påverka spelet själva förutsatt att de behärskar systemet.
Okej, det här är jag tyvärr inte at liberty att diskutera eftersom jag har insiderkoll på Eon IV. Men döm inte ut det innan det faktiskt släppts, iallafall?
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag tycker också det blir lite skevt när ni (som är positiva till alla dessa förändringar) räknar upp ekonomiska argument. Läste (tror det var poser som skrev) att ni räknar med att vinna fler nya spelare än att förlora gamla. Kan lugnt säga att jag inte ser så stor ekonomisk potential på ett svenskt pen&paper rollspel 2012. Men vad vet jag som ju enligt inläggen i tråden kan beskrivas som en bakåtsträvare (på ett sånt där fint härskarretoriskt sätt). Lite OT men det skulle va askul o se Ymir och poser ha olika åsikter någon gång. Blir lite tråkigt när ni i tråd efter tråd sitter o småhyllar varandras ideer
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Jag tycker också det blir lite skevt när ni (som är positiva till alla dessa förändringar) räknar upp ekonomiska argument. Läste (tror det var poser som skrev) att ni räknar med att vinna fler nya spelare än att förlora gamla. Kan lugnt säga att jag inte ser så stor ekonomisk potential på ett svenskt pen&paper rollspel 2012. [...]
Fast ekonomiska argument måste ju också vägas in, att trycka böcker och distribuera är inte helt billigt vad jag förstått. Som företag måste man väl ändå göra det som man anser mest hållbart rent ekonomiskt, speciellt om den ekonomiska potentialen i en marknad är låg. Annars kan man väl låta bli att producera alls? Jag vill poängtera att jag inte har någon insikt i Neogames ekonomiskt eller hur de resonerar, jag säger bara vad jag tycker.

@Alla:
Det kommer säker gå att använda nya moduler med det gamla systemet också. Allt fluff (den största delen av böckerna) kommer ju gå att använda rakt av. Det mesta i äventyrböcker är ju också bara att köra. Regler tar ju inte upp en speciellt stor del av de släppta modulerna (i de flesta fallen) utan de regeltunga delarna finns ju i grundböckerna.

Regler är väl bara att konvertera tillbaka till 3ans system och köra på? Som jag upplevt det som presenterats från Neogames om Eon 4 verkar det knappast vara svårt att konvertera mellan systemen, lite jobb är det säkert men det går nog ganska lätt. Så om man inte gillar 4an när den väl kommit ut kan man väl köra vidare på 3an? Det kommer jag göra om 4ans regelsystem inte passar mig/min grupp (och jag kommer köpa de framtida modulerna som kommer ut oavsett om vi spelar med reglerna från 3an eller 4an).

Återigen, den här diskussionen är väldigt lik den diskussion som fördes när Warhammer Fantasy Roleplay fick en ny utgåva (som för övrigt var helt okompatibel med tidigare utgåvor) och liknande diskussion uppstod när D&D4 skulle lanseras. Diskussionen dyker upp inom andra områden också, människor är väl helt enkelt inte så förändringsbenägna (lite skämtsamt, lite sant, hehe). :gremwink:
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag tycker också det blir lite skevt när ni (som är positiva till alla dessa förändringar) räknar upp ekonomiska argument. Läste (tror det var poser som skrev) att ni räknar med att vinna fler nya spelare än att förlora gamla. Kan lugnt säga att jag inte ser så stor ekonomisk potential på ett svenskt pen&paper rollspel 2012
Well läs det k7e9 skrev, det var väldigt bra. Och jag pratar bara utifrån mitt personliga perspektiv. Jag har ingen insikt heller hur neogames ekonomi ser ut i verklligheten men det jag menar är att jag önskar hobbyn som hobby väl och varje ny spelare är en vinst för våran hobby. Så klarar EonIv att plocka upp fler nya spelare, vilket jag tror, så tycker jag det är bättre än att fortsätta gå i gamla hjulspår som mig veterligen inte skapar så många nya spelare.

Lite OT men det skulle va askul o se Ymir och poser ha olika åsikter någon gång. Blir lite tråkigt när ni i tråd efter tråd sitter o småhyllar varandras ideer
Haha u kiddin me? :gremwink: Vi har olika åsikter väldigt ofta.
Sök och ni skall finna. Turligt nog håller sig våra idéer för Demografica relativt jämt, det betyder dock inte att vi inte får kompromissa för vad som är generellt bättre.





/Poseur
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Asharien är ett fattigt litet skitland med tursamma naturtillgångar i form av metaller och mineraler,
Du jämför ofta med stora bördiga länder i dina utlägg om snedförvridna befolkningsiffror, vad har egentligen Asharien att komma med? Det är Mundanas svar på Norrland
Jag håller verkligen inte med här; Asharien har i Eon beskrivits som ett land med -intensiv- handel, rika handelsstäder, en relevant aktör på den diplomatiska arenan, rikt på värdefulla råvaror; ett land både cirefalier, alver, dvärgar och jargier haft intressen i. Det är kosmopolitiskt, modernt, och framåt på många områden, inte alls ett gudsförgätet backwater. (Västmark, däremot...)

Däremot har landet självfallet ett ogästvänligt klimat, vilket också ska tas med i beräkningen.
Läser du i Asharien-boken så beskrivs den generella asharien som snål och fattig och ett karaktärsslag är tom specificerat mot snålhet.
Asharien är ett fattigt land där kanske frijarlar och handelsmän sitter på pengar men det är fortfarande fattigt och kargt, tittar man på liknande nationer i världen och deras utveckling under 1000-talet så framstår Asharien som helt och hållet orimligt, i alla fall med 2,5 miljoner invånare.

Det är föresten orimligt att Ashariens torra land skulle kunna ge föda till 2,5 miljoner invånare.

Västmark har jag inte nämnt men för mig är det sumpmark och träsk. Mundanas svar på amazonas djungel.

Liksom Norrland borde det vara ödsligt med små orter och långa avstånd.
Att terrängen är ödslig innebär inte automatiskt att städerna också är små, inte om landet ligger centralt beläget i världshandeln och har bra handel eller råvaror; båda dessa förhållanden stämmer in på Asharien. Snarare tenderar städer i sådana fall att bli särdeles stora, eftersom befolkningskoncentrationen i de få fruktbara områden som finns blir väldigt hög.
Jo det begränsar kraftigt, idag kan du bygga en miljonstad ute i öknen och kalla den Las Vegas men det är helt orealistiskt att samma sak skulle kunna hända under 1000-talet. Dan Hammal, Quilla och Talon ligger alla bättre till och har är inte byggd på försaltad jord.

Eftersom du verkar tycka 25% är för lite i städer så undrar jag vad andelen stadsbor låg på under 1000-talet i Europa?
Nej, 25% är groteskt mycket för mycket, ett medeltida land bör inte kunna ha mer än 10% av sina invånare i städer om det inte är hyperavancerat somehow. Asharien i Demografica har cirka 5% av sina invånare i städer, vilket gör att den största staden, Camard, har exakt 30 000 invånare, och bara en annan stad i landet (Chadarians Hopp) har över 10 000 invånare. Läste du ens vad jag skrev ang. det här i mitt förra inlägg?
Hur ska jag kunna veta det när du varken skriver att det är för mycket eller för lite utan enbart uttrycker att du inte tycker att det är bra?

Hur som helst tycker jag man ska sträva efter att alla produkter håller samma kvalitet, man börjar inte bygga en möbel av furu och limmar ihop den med ebony för slutresultatet rimmar illa.

Jag tycker Eon IV enligt vad jag läst börjat likna "realismen" i Bubblegum Crisis eller andra "slå över svårighetsgradspel" på hög där de komplicerade reglerna som ska gynna spelet stjälper det istället.
I Eon har den stora friheten med överflöd av frivilliga regler gett såväl SL som spelare stor frihet att påverka spelet själva förutsatt att de behärskar systemet.
Okej, det här är jag tyvärr inte at liberty att diskutera eftersom jag har insiderkoll på Eon IV. Men döm inte ut det innan det faktiskt släppts, iallafall?
Jag dömer ifall ni gör tidigare släpp värdelösa eller orimliga genom att släppa nya produkter som fuckar upp balansen med de gamla böckerna. Risken är väldigt stor nu och det är något jag inte är nöjd med.

Jag vill därför att produkterna ska vara likvärdiga med de som redan släppts och direkt kompatibla. Hur bra regelsystemet/demografin än är så skulle jag bli besviken om det gör tidigare produkter sämre, skulle inte spela någon roll om Eon antog alla fördelar från alla system som finns.
 

bozar_UBBT

Warrior
Joined
21 Mar 2009
Messages
226
Location
Norrköping
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

k7e9 said:
sesk said:
Jag tycker också det blir lite skevt när ni (som är positiva till alla dessa förändringar) räknar upp ekonomiska argument. Läste (tror det var poser som skrev) att ni räknar med att vinna fler nya spelare än att förlora gamla. Kan lugnt säga att jag inte ser så stor ekonomisk potential på ett svenskt pen&paper rollspel 2012. [...]
Fast ekonomiska argument måste ju också vägas in, att trycka böcker och distribuera är inte helt billigt vad jag förstått. Som företag måste man väl ändå göra det som man anser mest hållbart rent ekonomiskt, speciellt om den ekonomiska potentialen i en marknad är låg. Annars kan man väl låta bli att producera alls? Jag vill poängtera att jag inte har någon insikt i Neogames ekonomiskt eller hur de resonerar, jag säger bara vad jag tycker.
Jag som betalar kommer ju sluta stödja ett spel jag inte tycker om. Neogames lever på entusiaster för inga 15 åringar köper stora volymer rollspel, mina rollspel fick jag låna från min äldre bror och stödde inte marknaden innan jag själv blev entusiast.
Tror man ska sluta ha övertro på sin förmåga att värva nya kunder och fans för det kommer inte ske i den omfattning som krävs, det är den som köper allt och kanske även flera ex som får rollspelsföretagen att rulla.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

k7e9 said:
sesk said:
Jag tycker också det blir lite skevt när ni (som är positiva till alla dessa förändringar) räknar upp ekonomiska argument. Läste (tror det var poser som skrev) att ni räknar med att vinna fler nya spelare än att förlora gamla. Kan lugnt säga att jag inte ser så stor ekonomisk potential på ett svenskt pen&paper rollspel 2012. [...]
Vill bara förtydliga.
Jag har ingen som helst aning om neogames ekonomi eller någon kunskap om hur lagret ser ut. Allt jag skriver i frågan är bara antagande.

Jag inser att den potientiella kundstocken är väldigt liten för rollspel av eons typ och att man måste göra vad man kan för att maximera möjligheten att kanske gå +-0.

Jag antar vidare att det är väldigt svårt att rekrytera nya spelare till ett rollspel av klassiskt snitt som eon. som någon skrev "kidsen nuförtiden spelar WOW och SWTOR"

Jag antar vidare att neogames har ett relativt stort lager av moduler till eon3 som jag tror kommer vara svårsålda till den nya publik man hoppas kunna rikta in sig till med eon4.

Alltså, jag kommer såklart köpa eon4 för att läsa igenom och även allt annat som släpps (även om jag kommer behöva modda allt för att passa eon3) men jag har ändå svårt att se (med mina bristande ekonomiska kunskaper) att det är ett bra drag att lägga fokus på eon4 snarare än att jobba vidare med eon3 ur ett ekonomiskt perspektiv
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,203
Location
Göteborg
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Fast ekonomiska argument måste ju också vägas in, att trycka böcker och distribuera är inte helt billigt vad jag förstått. Som företag måste man väl ändå göra det som man anser mest hållbart rent ekonomiskt, speciellt om den ekonomiska potentialen i en marknad är låg. Annars kan man väl låta bli att producera alls? Jag vill poängtera att jag inte har någon insikt i Neogames ekonomiskt eller hur de resonerar, jag säger bara vad jag tycker.
Vi utvecklar Eon IV huvudsakligen för att vi själva vill spela det och att vi tror på det. Eftersom Eon, liksom många andra rollspel uppmanar till husreglande har vi tagit tag i våra idéer och utvecklar nu Eon IV. Men som k7e9 säger så räknas ekonomiska argument in ändå, även fast inte pengarna är en drivkraft. Det är mer lockande att gå plusminus noll än att betala för att skriva rollspel, om man säger så.

Det kommer säker gå att använda nya moduler med det gamla systemet också. Allt fluff (den största delen av böckerna) kommer ju gå att använda rakt av. Det mesta i äventyrböcker är ju också bara att köra. Regler tar ju inte upp en speciellt stor del av de släppta modulerna (i de flesta fallen) utan de regeltunga delarna finns ju i grundböckerna.
De moduler som har kommit längst är Ödesväven, Jargien, Damarien och Västlanden. Den första har inte mycket regler och är lättkonverterad. Landsmoduler brukar inte innehålla mycket regler så det bör inte heller vara något stort problem.

För Mystik & magi 2 (obs arbetsnamn) och Demoner så krävs det väl en del mer konvertering. Det är hursomhelst jättevälkommet att göra konverteringsguider till Eon III för dessa om man nu skulle vilja det. Se det som en utmaning, alla ni som vill ha fler Eon III-moduler.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det finns inga anledning för alla dessa skaror av nya spelare som kommer lockas till Eon4 att lägga ner massa pengar på att köpa gamla regelmoduler ur vilka man får sitta och konvertera en massa. Moduler som Sjöfarare, Riddaren, Vapenmästare m.fl är redan väldigt komplicerade. Tror man att folk är intresserade av att köpa sådana moduler för att sen sitta och konvertera om en massa regler så har man verkligen inte fötterna på jorden.

På samma sätt kommer givetvis väldigt få vilja köpa Consaber när alla dess utsatta byar nu är stora städer och alla i detalj ingående städer med kartor numera måste konverteras om till stora metropoler.

Vill man få Eon att sälja bättre, bör man banta ner reglerna och göra om magisystemt (magimodulen är ändå snart slutsåld enligt utsago). Men behålla det grundläggande systemt och inte vända upp och ner på tärningsystemt för att man tror folk "tycker det är häftigt att slå med många tärningar" när dom ska slå sina färdighetsslag.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett Asharien med 2,5 miljoner innevånare har en befolkningtäthet på ca 10,4 per Km2

Åtminstone 2/3 av Asharien består av den i princip obeboliga Asha-slätten.

Om vi utgår ifrån att det i princip inte bor några människor på slätten så bor det drygt 30 per Km2.

Koncentrationen är givetvis mycket större på de platser som går att bebo då mycket av marken som utöver slätten består av berg, skogar och dyl. Men låt oss med det i åtanke jämföra med medeltiden Sverige.

Under högmedeltiden bodde det ca en miljon innevånare i Sverige. Det var under en tid för en demografisk bom. Efter digerdöden skulle det dröja fram till slutet på 1600-talet innan Sverige fick en så stor befolkning igen.

1300-talets och slutet på 1600-talets Sverige har en befolkningstäthet på ca 2,2 innevånare per Km2.

Ashariens "beboeliga" områden (inklusive obeboeliga skogar och berg som förstås fanns i Sverige också) ska alltså vara ca femton gånger mer befolkat än Sverige under hög-medeltiden eller 1600-talets slut. Eller mer än 30 gånger mer befolkat än Sverige under 1000-talet. Det i ett land som dessutom är fullt av monster, plundrande tiraker och rövare.

Ett land som i Geografica beskrivs på förljande sätt:

"Landskapet i Asharien är kargt torrt och ödsligt"

"Det regnar sällan i Asharien med undandat för de norldigaste delarna. Då det regnar brukar det ofta vräka ner och jorden kan vid dessa regn sköljas iväg[...]"

"Den magra jorden erbjuder inte många tillfällen till odling, med undantag för de bördiga områdena vid Järnforsens lägre lopp"

"Brist på vatten och den dåliga jordmånen är ett stor problem vilket gör att landet ofta drabbas av hungersnöd"

För att göra en avslutande parallell så har ett Asharien med 2,5 miljoner innevånare en beboelig yta med högre befolkningstäthet än dagens Sverige.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Asharien är ett fattigt land där kanske frijarlar och handelsmän sitter på pengar men det är fortfarande fattigt och kargt, tittar man på liknande nationer i världen och deras utveckling under 1000-talet så framstår Asharien som helt och hållet orimligt, i alla fall med 2,5 miljoner invånare.
Jag jämför inte med 1000-talet utan med tidigare och senare eror, som bättre motsvarar Mundanas nivå av samhälle. 1000-talet är basically ett lågvattenmärke för europeisk civilisation, och ingenting i Eon antyder att Mundana skulle befinna sig i en sådan era.

That being said, Armenien på 300-talet var ett gudsförgätet, bergigt land, och hade ungefär samma befolkningsdensitet som Asharien med 2,5 milj invånare (dvs 8,5/km2) redan då. Asharien ligger i denna jämförelse både på en högre teknologisk nivå och har haft längre tid av kontinuerlig jordbrukande civilisation på sig att öka i befolkning, men samtidigt potentiell ökenspridning som ett kontinuerligt problem, så summa summarum är att det tycks högst rimligt, rentav lite i underkant, att ett land som Asharien på senmedeltida nivå har ungefär samma folktäthet som Armenien på senantik nivå, särskilt som det inte verkat föreligga någon digerdöd/liten istid i Asharien på sistone. Man skulle kunna dra till med ännu högre siffror för Asharien utan att det vore konstigt - Jämför med Italien år 1000, som hade 16 inv/km2, eller Umayyaderna år 700, med 9 inv/km2; deras område bestod basically av livlösa superöknar med några tätt packade, folktäta områden i Levanten, Egypten och Mesopotamien; som Asharien fast mer extremt. Toscana år 1300, efter den högmedeltida befolkningsboomen men före digerdöden, hade 80 inv/km2. Mina siffror för Asharien är alltså på inga vis överdrivna.

Det är föresten orimligt att Ashariens torra land skulle kunna ge föda till 2,5 miljoner invånare.
Tricket är att konstbevattna de bördiga områden som finns, vilket man får förmoda att Asharien gjort. Trick 2 kallas import. Har du läst Geografica? Kolla Ashariens faktaruta: "Import: Spannmål" (min emfas). Asharien är heller ingen superöken modell Rub-al-Khali, utan många områden tycks dugliga för boskapsdrift (så man får till den där western-känslan som modulen eftersträvade). Många bönder i Asharien har det definitivt väldigt knapert och måste komplettera sina magra sködar med boskapsskötsel och fiske, men härvidlag skiljer man sig inte nämnnärt från antika Grekland, medeltida Arabvärlden och många andra företrädelsevis karga områden som likfullt tidigt uppnådde hög befolkningskoncentration.

Jo det begränsar kraftigt, idag kan du bygga en miljonstad ute i öknen och kalla den Las Vegas men det är helt orealistiskt att samma sak skulle kunna hända under 1000-talet.
Medeltida städer uppstår givetvis där handelsvägar och transportmöjligheter finns, så storstäder mitt ute i ingenstans i öknen är knappast sannolikt, utom kanske i enstaka fall som Iram av pelarna. (Mongolernas Karakorum följde lite den där Las Vegas-logiken också, med att slänga upp en jättestad mitt i ingenstans). Men handeln i öknar tenderar att koncenteras till kuster/stora oasområden, och där kan enorma städer uppstå. Ta Bagdhad, Damaskus, Samarkand, Timbuktu, för att bara nämna några av de mest kända. Ashariens städer enligt kartan ligger ju följaktligen inte heller mitt ute i öknen, utan längst kusten och i flodernas bördiga dalgångar...och är även i Demograficas version relativt små, med medeltida mått mätt.

Jag vill därför att produkterna ska vara likvärdiga med de som redan släppts och direkt kompatibla. Hur bra regelsystemet/demografin än är så skulle jag bli besviken om det gör tidigare produkter sämre, skulle inte spela någon roll om Eon antog alla fördelar från alla system som finns.
Det vore onekligen bra om allt var evigt kompatibelt, men problemet med det är att spelet likfullt kommer utvecklas över tid; du märker liksom en radikalt annorlunda ton och nivå i de senast utkomna modulerna om du jämför med A&S och Jarla. Saker förändras också mer subtilt när nya författare re-imagine:ar gamla koncept de inte är nöjda med, ta tex hur kamorferna gick från anonyma ödlemän till ärkemagiker från en forntida civilisation, minotaurerna blev "we want your women"-våldtäktsmonster, Thalamurs ätter dök upp från ingenstans och Jualla Bizar Alaya bytte kön. Sånt är inte tvunget bra eller dåligt, utan bara ett tecken på att ett fiktivt universa som Mundana ofrånkomligen utvecklas och förändras efterhand. Och det är okej, för det bidrar till att göra världen mer levande och mer färgstark; kanske gör det ibland våld på gamla koncept man en gång gillade, men som sagt, det är ofrånkomligt. Produkter utvecklas. Jag har svårt att se varför det tvunget skulle vara ett så stort steg mellan att denna utveckling sker spontant och gradvis, och på att någon bestämmer sig för att "de här gamla misstagen från när vi gjorde spelet för 10 år sedan suger, låt oss ändra dem nu när vi ger ut en ny version". Det är ingen skillnad på det resonemanget och "shit vad tråkigt att de gamla kamorferna är så personlighetslösa trots Mundanas högsta psyke, kunde man inte hitta på något roligare med dem?" Ibland låter man Greedo skjuta först eller tar något annat dumt beslut en majoritet av fansen inte gillar, och då är det givetvis en fråga om vad som har prioritet: ens egen vision som författare, eller fansens vision. Det är en svår fråga, och den kan jag inte svara på direkt, men koncept måste få utvecklas i nya riktningar om en setting ska hållas levande över lång tid.

Ta Religionsmodulen...nästa hela det här forumet tycks eniga om att den suger...så varför inte ändra på den? Det finns ingen poäng med kontinuitet för kontinuitetens skull.

Den andra faktorn här är försäljning. Alltså...snart finns inga Eonmoduler kvar att skriva. Om utgivningstakten ökar efter Eon IV har vi snart gett ut Demoner, Västlanden, Jargien, Damarien, Absalon, ny M&M, en eventuell Skugglandsmodul, Mundana bestar sista Sylfens vrede. Sen...finns det nästan ingenting kvar att skriva om Mundana, utöver landsmoduler om återstående riken (Arkipelagen, Forion, Ebhron etc). Man kan såklart göra en D&D och låta modulernas koncept bli allt smalare och mer ansträngda över tid, men seriöst, hade folk verkligen köpt Krögarens våg och Pornografica Mundana? (I know I would, men liksom...)

Om Mundana eller Eons regelsystem förändras så motiverar det frilansare att skriva och fansen att köpa nya versioner av gamla moduler, och på så sätt kan Eon leva vidare och hållas aktuellt, och de nya modulerna kan ju lätt innehålla så mycket nytt att ingen känner sig snuvad (är det verkligen någon som känner sig lurad av nya alverboken, liksom?).

Därför bör man vara öppen för att Eon förändras. Om det sedan är i en riktning man inte tycker om, well, det är ju synd förstås, och då är det givetvis okej att ta upp det hela till diskussion och försöka sälja andra sin egen vision istället. Men kontinuitet och kompatibilitet är inget självändamål, och det var allt jag ville säga.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
eller Umayyaderna år 700, med 9 inv/km2; deras område bestod basically av livlösa superöknar med några tätt packade, folktäta områden i Levanten, Egypten och Mesopotamien; som Asharien fast mer extremt.
Enligt wikipedia hade det umayyadiska och sedermera det abbasidiska riket en befolkningstäthet på ca 4-5 innevånare per km2.

Ett rike som (till skillnad från Asharien) innehöll världens kanske mest bördiga områden.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett rike som (till skillnad från Asharien) innehöll världens kanske mest bördiga områden.
Ett rike (Asharien) som oavsett har mindre befolkningstäthet än dagens Saharaöken :gremwink:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett rike som (till skillnad från Asharien) innehöll världens kanske mest bördiga områden.
och (till skillnad från Asharien) en god portion av världens mest obscent ogästvänliga öknar*.

Så det borde jämna ut sig.

Men ja, min siffra för Umayyaderna var knasig, det är helt sant, jag vet inte var jag fått uppgiften ifrån (jag har ett referensdokument där jag samlat en massa sån här statistik). Jämför hellre med ett annat område som verkar ha ett klimat mycket snarlikt Asharien (och i största allmänhet har många konceptuella paralleller); (det som skulle bli) Spanien hade cirka 10 inv/km2 på 1400-talet, dvs -efter- att alla dött i digerdöden, agrarkrisen, reconquistan, och lilla istiden.



*Köldöknar undantaget
 
Top