Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har för mig att någon beskrev din pessimism som legendarisk. Alltså att du inte gillar officiellt material är ingen hemlighet förutom för den mest nytillkommne. Jag har sett dig använda termen sugmegadålig om officiellt material fler gånger än jag kan räkna. Jag har TOM sett dig dissa samorismen. Samorismen är ju en sån grej som att "dissar man den så kan man ju dissa vad som helst". Så att du dissar en hel del av eons material är ju vida känt
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Well vad är poängen med att behålla någon om det är dåligt. Och just inlägget Ymir länkade till minns jag fortfarande som ett utav de första jag läste här på forumet, damn då såg det annorlunda ut. Och jag ska säga att jag avskydde honom för det, jag ville ju tycka om L&H men det var också innan jag läste den. Det finns visserligen en del bra, riktigt bra grejer i den boken.
Samma sak med de flesta böcker, det finns saker som är grymt awesome och saker som är jättetaffliga.



/Poseur minns också att Ymir ogillade Henea...
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Och eftersom jag gillar både L&H och henea...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har för mig att någon beskrev din pessimism som legendarisk.
Du skulle se mig behind the scenes på Neogames... :gremwhistle:


Men samtidigt händer det ju att saker jag tidigare dissat stiger i mitt anseende, liksom: här hyllar jag till exempel Thalamur.

sen skulle jag inte kalla det pessimism, jag har bara höga krav :gremsmirk:

Men vad jag ville ha sagt är väl typ att det ibland är svårt att veta hur man bör bemöta någon som ogillar något man gjort som man själv och andra tycker är en bra grej. Tricket är väl att isolera specifika element och diskutera deras pros och cons, och det är väl basically det vi gör i den här tråden...men jag har inga argument jag inte redan framfört, och kan liksom inte ruta in varenda kvadratkilometer av Asharien och redogöra för exakt hur många som lever exakt var och hur många tunnland tom mark det är mellan dem, för vi pratar om sex- till sjusiffriga antal individer och jag har annat att göra med mitt liv, typ faktiskt skriva saker till Eon.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Well det finns en del riktigt bra grejer i L&H som jag sade. Och Henea är liksom den bästa alvstammen. Och det är inte någon slump.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

OK, logga ut och skriv västlanden då! (men glöm hela den här demografikagrejen ok?)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,205
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Om jag inte får fixa demografin så vill jag inte skriva Västlanden, för då finns det inga människor i Eumo och Momolan... :gremblush:

men visst, du kan ju börja med att förklara hur de 42% av Momolans befolkning som bor i städer får mat :gremtongue:
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Så det är den gamla klassiska metoden som fått demografica att komma till...UTPRESSNING!!!

Låt oss hoppas att jag inte tycker den är sämre än du tycker L&H är då
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Såvitt jag minns det blev vi ombedda :gremwhistle:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Vlad Stonehand said:
Intressant, menar du att befolkningsmängden snarare är för stor än för liten - eller fattar jag ingenting?
Jag menar att befolkningsmängden i Asharien inte bara är fjärtlåg, utan att du dessutom har en schysst episk ödslighet, historiskt sett, även om du ökar folkmängden från 0,8 personer per kvadratkilometer till en historisk engelsk super-all-time-low post-Harrowing 16 per kvadratkilometer.

Typ, om du tar ett ödsligt halvt obebott England efter att Vilhelm Erövraren lekt etnisk rensning av saxarna (som är mer öde än efter att Digerdöden dräpt 2/3 av befolkningen) och sen nackar 95% till, då är du nere på Ashariens befolkningsnivå.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

men vänta lite... nu blir jag förvirrad igen... skulle de inte öka befolkningstätheten till 30inv/km2?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Om du menar "de" som jag och Ymir, så nej det blir inget 30inv/km^2 i Asharien. Det blir ~10inv/km^2 i det landet.

Spekulativt så har säkert områden i Asharien såpass hög befolkningstäthet och andra som Ashaslätten är mer glesbefolkat.



/Poseur
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Svarte faraonen said:
Gemstone said:
Okej, alltså har vi ungefär samma förutsättningar för Egypten. Jag hittar inga exakta befolkningssiffror, men åtminstone en 30-40 personer per kvadratkilometer är inte helt orimmligt imo. LÄNGS FLODERNA
30-40 personer per km^2 vid flodens lägre lopp (inte bara mynningen -- då måste man läsa som fan läser bibeln) är en påfallande låg siffra.
Jag menade det mer som en lägsta siffra lngsmed floderna :gremsmile: Jag håller med om att det borde bo fler människor över hela Mundana. Jag ville bara poäntera att egypten är ganska mycket i den situation som vi eftersöker.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

ahh okej förlåt... blir lite förvirrande tillslut med alla siffror som far fram och tillbaka...
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Så det är den gamla klassiska metoden som fått demografica att komma till...UTPRESSNING!!!
Jag tror att du har missuppfattat det hela. Alla vi som skriver Eon IV är helt överens om att nuvarande befolkningen i Mundana är fel. Det är inget som Ymir har hittat på utan något som eonspelare har klagat på sen -96. Det är därför väldigt trevligt att Ymir och Poseur har tagit på sig uppdraget att fixa till det, en gång för alla.

Samma sak gäller även för vapenpriserna. Men den buggen klarar vi i Eon IV-teamet själva av att ändra på. :gremwink:

/Jonatan
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Nej Egypten är en dålig parallell eftersom landet jordmån beskrivs som väldigt torftig och fattig med undantag för järnforsens (vars namn för mig inte antyder en jätte flod a la Nilen) vars utlopp ger upphov till en bördig mark (marken runt Nilen är snarare extremt super bördigt).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Den enda möjligheten att marken runt järnforsen inte skulle vara superbördig med det klimatet skulle vara om Järnforsen inte drar med sig särskilt mycket slam.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,093
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ja då gör den väl inte det då, eftersom marken nu inte är mer än bara bördig.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,867
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Evokee said:
Ja då gör den väl inte det då, eftersom marken nu inte är mer än bara bördig.
»Bara« bördig?

Sveriges lantbruksuniversitet said:
En jord är bördig om den ger hög skörd och säkra skördar från år till år av för jorden ifråga lämpliga grödor. [Min betoning]
 
Top