Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har inte ignorerat några argument som du lagt fram. Men jag minns inte att jag sett några heller (som jag anser är rimliga), men för din skull Ymir ska jag vid något tillfälle, antingen ikväll eller imorn sätta mig och läsa igenom hela den här tråden igen och lista väldigt tydligt vilka argument du valt att inte bemöta samt vilka du valt att bemöta. Och av dom du bemött ska vi kolla noga på svaret. Vi vill ju inte missförstå varandra!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Om vi nu ska köra vidare på det här att Asharienbokens info absolut måste tolkas ordagrannt:

Problem på ashaslätten- "rövare"
Men "Ashaslättens värsta banditer" är snubbar inte ens en femårig flicka beväpnad med en nalle skulle vara rädd för...så det är knappast ett hot som skulle inverka nämnvärt på demografin.

...beskrivningen av sagda "hemska" banditer är för övrigt ytterligare en text som starkt antyder att folk bor på Ashaslätten, i någon mån. Heck, det står rentav rakt ut att "Falkens Skugga huserar på Ashaslätten och lever på att plundra handelskaravaner".

Värme sedan, är generellt inte ett problem som förhindrar civilisation, medan kyla är det. Detta har många andra i tråden redan påpekat, så jag ska inte utveckla det vidare, om du inte vill. De enda värmeöknar som inte huserar något som helst mänskligt liv är det inre av de absolut mest hardcore, typ Rub-al-Khali och Takla Makan, och även i deras utkant finns oaser där nomadläger, byar eller städer kunnat uppstå...och tllochmed jordens torraste värmeöken, Atacama, hade oaser som kunde härbärgera chinchorro-kulturen. Ashaslätten är av allt att döma inte en sådan hardcore-öken (till att börja med eftersom det finns gräs på den...), utan snarare jämförbar med Spanien, det inre av Anatolien, eller möjligen Arizona/New Mexico.

Så vitt jag vet är det bara Auser som bor på slätten och dom nämns med siffror hur många dom är i barbarer och människofolk, kommer inte ihåg exakt men har för mig att dom totalt inte är mer än 1000(!) individer.
Om mitt minne stämmer ang ausernas folkmängd så är det ju löjligt att tala om slätten som bebodd.
Fast Ausernas folkmängd är ju också en bugg...det är ju folkmängderna överlag som är keff, liksom.

(Med det sagt; jag tänker inte tvunget öka ausernas folkmängd, eftersom hela deras existens är så keff. Det blir bara ännu konstigare om de är flera. Men det är inte konstigt för att de bor i en öken, utan för att denna ökens yta är alltför liten och dess läge alltför centralt; de borde ha blivit utrotade eller bortavlade av Ashariens mer avancerade civilisationer för länge sedan).
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,689
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Att du tycker det är mer fantasieggande med små befolkningar får stå för dig, men det är ett rent estetiskt argument som varken gör till eller från.

Sedan så vet jag inte riktigt vad du menar med "vad ni ska göra med slätten". Till skillnad från Ymir skriver jag inte för Neogames, även om jag känner honom privat. Jag ville mest visa att även med en mycket större befolkning så kunde din vision av en näst intill avfolkad Ashaslätt fylld med monster få rum.

Spannmålsimporten ser jag som en konsekvens av svälten, och alltså inte något som hör till "business as usual".
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Anledningen till att jag tycker det är för mycket är framförallt subjektiv.
Det var framförallt av subjektiva skäl som Mundanas demografi blev historiskt orimlig.

Ett problem med insikten är att inte bara befolkningen är skitstor, utan även landet. Låt mig illustrera:

För länge sedan (blott 950 år eller så) så klev Vilhelm Erövraren iland i England, och för att säkra sin plats som kung så röjde han runt rejält. Det kallas fortfarande för "The Harrowing", och resulterade i Englands all time low vad gäller befolkning. Inte ens digerdöden kom ner i sådana siffror igen. Byar låg öde. Landsbygden var skogsbeklädd (för England hade inte kuttat ner sina träd för att bygga båtar och kolmilor än) och tom. Man kunde gå tvärs över halva landet utan att träffa en själ. De stora skogarna i Lincolnshire och Nottinghamshire var fucking huge!

Vid tiden hade England omkring 1,8 miljoner invånare.

Man råkar veta den siffran för att Vilhelm gillade statistik och framförallt skatteintäkter, och samlade in en rejäl lunta böcker för skattskrivning, The Doomsday Book, som än idag kan komma upp i rättegångar om landstvister för att visa på gammal hävd.

sesk said:
Ett tillägg, om nu folk bara bor i dom bördiga delarna av landet varför måste då 95% jobba utan att producera överskott och så måste landet dessutom importera spannmål?
Den siffran är faktiskt låg. Den borde vara 99%. Räkna med att nio tiondelar av folket är bönder. Nio tiondelar av det som är kvar är borgare, dvs mest hantverkare och en liten mängd köpmän. Resterande kan vara snyltarjävlar som inte producerar något eget, typ adel. Det är så det är i ett agrart samhälle.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Hur coolt är det med armeer på 150000man som standard
Koölare än Drunoks 45 riddare, that's for sure...

men 150 000 man stora arméer kommer fortfarande vara sjukt ovanliga och episka, även efter Demografica...det är mest att Damarien inte längre behöver ha halva sin befolkning in arms, och att Jargien inte längre kan erövra Drunok innan frukost.

Alltså om jag tar en liten by med 100inv så kan jag visualisera vad en fördubbling innebär.
Well, såna byar kommer ju fortfarande finnas...

Sen vet jag inte vad jag ska få för intryck av vad ni ska göra med slätten. Ena posten snackar om att den inte är farligare än norrlandsskogar medans du får det att låta mer som i Asharienmodulen. Ganska enorm skillnad.
Problemet är väl basically att vi verkar tolka modulens beskrivning av slätten olika. Du menar att inte en kotte bor där, jag menar att det gör de bevisligen.

Ta Westeros i GOT, känslan där är ju inte att seven kingdoms har 10milj inv utan snarare en lite mer "skev" demografi, likt dagens mundana
Du har helt fel här, citat Game of Thrones-wikin/Song of Ice and Fire-wikin, respektive:

"The population of Westeros extends into many millions, though a precise count has never been attempted. The major cities of the continent have populations in the hundreds of thousands, and each of the Great Houses can field a reasonably-well-equipped army in the tens of thousands."

"King's Landing is extremely populous, but rather unsightly and dirty compared to other cities. Its population is estimated at more than 500,000,[15] although this number varies during winters and in times of war, when people take shelter behind the city walls. George R. R. Martin has stated that the city is larger than Medieval London or Paris but smaller than Medieval Constantinople or Ancient Rome (each had a population of about 1,000,000)."

Detta stämmer helt med mitt intryck av böckerna; George RR Martin kan sin medeltid, och förstår vad som är rimligt och inte. Bara ta och räkna adelsfamiljerna i Westeros, och jämför sedan med antalet i Mundana...

Det som är keff med Westeros demografi är att städerna är alldeles, aaalldeles för få, men invånarantalet verkar det inte vara något fel på.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
ffs

Du har knappt bemött några rationella svar öht. Hela din argumentation bygger på att glatt ignorera allt du inte kan svara på, eller hävda att det är irrelevant. På den grundläggande frågan "Varför borde det bo fler människor i asharien?" har du överösts med diverse argument och teorier varav du ignorerat de flesta. Dessutom har du konstant hoppat från ett sönderfallande motargument till ett annat utan att ha hyfs nog att erkänna att dina meningsmotståndare har haft sina poänger.

Jag vet inte vad som är värst, att du verkar vara mer inställd på att vinna en debatt än att föra en diskussion givande för alla parter, eller att du gör det i en situation där du inte har ett vitten att komma med.

Lägg därtill lite (inte så) vaga antydningar om favorisering och elitism och du har lyckats framstå som inte bara en dålig, utan även otrevlig debattör. Dålig stil helt enkelt.

Och för att du inte ska känna dig ensam, så gäller det här Evokee också.

/Joel - missar inte det ironiska i att han kan ha klivit över gränsen här

P.S. Dante kanske inte har lusläst böckerna, men han har inte haft något relevant sakfel eller sagt emot nåt i de heliga skrifterna hittills, så det diskvalificerar knappast honom från diskussionen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag kan sammanfatta argumenten för 10 inv/km2, i korthet, for your convenience:

- 10 inv/km2 är inte mycket, det är kännetecknande för ett "barren, desolate" medeltida rike. Medeltida riken som har lägre folktäthet än så har enorma arealer av superöknar och stäpper, mycket högre procent än Asharien.

- Ashaslätten är inte en superöken, och det står mer eller mindre svart på vitt att det bor folk där, här och var.

- Asharien ligger i mitten av världen och är därför en korsväg för kultur, civilisation och handel. Det gör att folk borde vilja bo där.

- Asharien har rika städer och goda mineraltillgångar, suverän jakt och gott fiske

- Asharien har medelhavsklimat, vilket är typ det mest optimala som finns för en förindustriell civilisation.

- Asharien har varit befolkat i tusentals om inte tiotusentals år, och var av allt att döma tättbefolkat redan för 5000 år sedan, med en stad med 80 000 invånare. På 5000 år kan en befolkning, om optimala förutsättningar föreligger, mer än hundradubblas, och det krävs extraordinära omständigheter för att en population ska minska totalt sett i det långa perspektivet; den kommer ha sina toppar och dalar, men totalt sett kommer den att öka, be it långsamt eller fort.

- Polulationer återhämtar sig fort efter svältepedemier och krig, om inte bevattningssystem och dyl. ödeläggs och förutsättningarna för civilisation därför försämras.

- Mundanas har en senmedeltida nivå, vilket ger för befolkningstillväxten viktiga innovationer som bättre plogar, selar, med mera.

Man bör också betänka att Mundanas tiotusentals år av kontinuerlig civilisation och magisk kunskap lär ha lett till grödor med suverän avkastning, särskilt som vissa tidigare civilisationer antytts ha varit überavancerade Magitech-riken. Denna långa kontinuitet + det faktum att världen hänger ihop utan att kontinenterna skiljs åt av oceaner + att världen i stort har en öst-västlig sträckning är optimal för spridning av grödor, och att så har skett är en rimlig slutsats av jämförelser av vad som odlas/äts runtom i Mundana enligt Geografica; vi ser till exempel att tomat och peppar finns över hela Mundana, och att potatis och majs, vilket är suveränt näringsrika grödor som ibland tillskrivits en stor roll i vår världs befolkningsexplosion, förekommer; båda i Asharien. På samma vis kan man titta i gamla Monster och Varelser, och konstatera att hästar och bruksdjur i Mundana är ganska stora; ett tecken på selektiv och för människan gynnsam avel under lång tid. Also, -människor- i Mundana är anmärkningsvärt långa, vilket antyder att de får bra näring.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: ffs

Pendragon said:
Du har knappt bemött några rationella svar öht. Hela din argumentation bygger på att glatt ignorera allt du inte kan svara på, eller hävda att det är irrelevant. På den grundläggande frågan "Varför borde det bo fler människor i asharien?" har du överösts med diverse argument och teorier varav du ignorerat de flesta. Dessutom har du konstant hoppat från ett sönderfallande motargument till ett annat utan att ha hyfs nog att erkänna att dina meningsmotståndare har haft sina poänger.

Jag vet inte vad som är värst, att du verkar vara mer inställd på att vinna en debatt än att föra en diskussion givande för alla parter, eller att du gör det i en situation där du inte har ett vitten att komma med.

Lägg därtill lite (inte så) vaga antydningar om favorisering och elitism och du har lyckats framstå som inte bara en dålig, utan även otrevlig debattör. Dålig stil helt enkelt.

Och för att du inte ska känna dig ensam, så gäller det här Evokee också.

/Joel - missar inte det ironiska i att han kan ha klivit över gränsen här

P.S. Dante kanske inte har lusläst böckerna, men han har inte haft något relevant sakfel eller sagt emot nåt i de heliga skrifterna hittills, så det diskvalificerar knappast honom från diskussionen.

Awesome :gremlaugh:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Bättre hyfs efterlyses!

Det där var heller inget vidare trevligt inlägg.

Nu är det dags för alla inblandade att lyfta diskussionsnivån och framförallt sluta diskutera hur andra diskuterar.

Om diskussionen kräver något mer moderatoringripande kommer jag att låsa den.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Intressant, menar du att befolkningsmängden snarare är för stor än för liten - eller fattar jag ingenting?

Vlad - Undrande
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Även jag blev lite förvirrad av inlägget, men jag tolkade det som att om England efter att en tokdåre har köttat ihjäl en stor del av befolkningen har 1,8 miljoner invånare och ändå kan kännas folktomt så borde asharien kunna kännas folktomt det med, även om det har hela 700000 gubbar mer.

England (eller ja, storbrittannien) är praktiskt nog nästan exakt lika stort som asharien.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Hur coolt är det med armeer på 150000man som standard
Koölare än Drunoks 45 riddare, that's for sure...

Ok, där har vi ju definitivt lite skillnad i tycke helt enkelt. Även om jag aldrig kommer argumentera för att Drunoks 45 riddare är tillräckligt. Jag skulle typ gärna se 2-300 riddare. Men inte OMG epic 7000 riddare av drunok, eller vad nu blir i slutändan.


Ta Westeros i GOT, känslan där är ju inte att seven kingdoms har 10milj inv utan snarare en lite mer "skev" demografi, likt dagens mundana
Du har helt fel här, citat Game of Thrones-wikin/Song of Ice and Fire-wikin, respektive:

"The population of Westeros extends into many millions, though a precise count has never been attempted. The major cities of the continent have populations in the hundreds of thousands, and each of the Great Houses can field a reasonably-well-equipped army in the tens of thousands."

"King's Landing is extremely populous, but rather unsightly and dirty compared to other cities. Its population is estimated at more than 500,000,[15] although this number varies during winters and in times of war, when people take shelter behind the city walls. George R. R. Martin has stated that the city is larger than Medieval London or Paris but smaller than Medieval Constantinople or Ancient Rome (each had a population of about 1,000,000)."

Detta stämmer helt med mitt intryck av böckerna; George RR Martin kan sin medeltid, och förstår vad som är rimligt och inte. Bara ta och räkna adelsfamiljerna i Westeros, och jämför sedan med antalet i Mundana...

Det som är keff med Westeros demografi är att städerna är alldeles, aaalldeles för få, men invånarantalet verkar det inte vara något fel på.
OK där har jag då helt enkelt fel. Jag baserade mitt argument enbart på känslan jag fått i böckerna (kan inte alls föreställa mig kings landing med 500k inv), och framförallt tänkte jag på att Robb Stark faktiskt hotade riket med sina 20k man. Jag fick känslan av att det var en enorm styrka. Eller när man snackade om att om Drogo kom med sina 40k då skulle det vara kört för the seven kingdoms. Men jag baserade som sagt det bara på känsla
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

OK där har jag då helt enkelt fel. Jag baserade mitt argument enbart på känslan jag fått i böckerna (kan inte alls föreställa mig kings landing med 500k inv), och framförallt tänkte jag på att Robb Stark faktiskt hotade riket med sina 20k man. Jag fick känslan av att det var en enorm styrka. Eller när man snackade om att om Drogo kom med sina 40k då skulle det vara kört för the seven kingdoms. Men jag baserade som sagt det bara på känsla
Tja, att det där är ganska stora arméer hade du nödvändgtvis inte fel i, men de är inte jättestora. Och Robb behövde ju stöd av Riverlords och så, och hans avsikt var inte att hota hela riket - bara att spöa Lannisters. Khal Drogos khalasar beskrivs nånstans som att den innehåller 100 000 människor, vilket gör 40 000 krigare more or less rimligt, men det känns onekligen lite skumt att han skulle kunna hota hela Seven Kingdoms med det.

Och behandlas inte Goldcloaks, alltså King's Landings stadsvakt, som om den vore stor som en halv armé flera gånger? En så stor stadsvakt antyder liksom att staden är jättelik.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
OK där har jag då helt enkelt fel. Jag baserade mitt argument enbart på känslan jag fått i böckerna (kan inte alls föreställa mig kings landing med 500k inv), och framförallt tänkte jag på att Robb Stark faktiskt hotade riket med sina 20k man. Jag fick känslan av att det var en enorm styrka. Eller när man snackade om att om Drogo kom med sina 40k då skulle det vara kört för the seven kingdoms. Men jag baserade som sagt det bara på känsla
Fast 20k man var jävligt många för en feodal arme.
Efter Fram tills 30-åriga kriget så blev arméer sällan större än så.

Några av våra mest Episka högmedeltida slag hade inte mer än tio till tjugo tusen soldater på var sida.

Hattin, Belägringen av konstantinopel, Agincourt.
Frankrike vid sin absoluta höjdpunkt under medeltiden kunde uppbåda 30000 man.

De tjugo tusen som House Stark uppbådade (som består av House Stark och deras Bannermen) är ungefär den storlek på fältarme som de absolut mäktigaste kunde skaka fram.

Framför allt eftersom vintern kommer och Westeros har redan skakats av ett jätteinbördeskrig för endast 20 år sedan.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Nu kan jag inte vara tyst längre. Hur många som borde bo i Asharien vet jag inte, men nu måste jag försvara en av mina favoritplatser, Ashaslätten.

Följande har jag saxat ur A&S samt barbarerböckerna.

- Jorden är torr och ofruktbar...
(Ingen bra start för en bonde, behöver större marker än en "normal bonde" för att få fram tillräckligt med gröda. Större marker behöver mer vatten - som inte finns, vi kommer till det.

-Terrängen är uppsprucken av kanjoner, raviner och bergsklyftor där floder en gång runnit.
(Inget bra ställe för en åker - eller? Nu börjar eventuellt boskap bryta ben och dö också, men det är klart - de har ju redan törstat ihjäl. Någon form av kamelgetter borde dock funka).

-Torr het sommar i ett halvt år. Vinter kall, blåsig och ytterst snöfattig.
(Snöfattig tyder på taskigt läge för odling, vi får fortsätta hoppas på våra kamelgetter och att de har gräs och buskar att käka.)

-Att finna vatten är i det närmaste omöjligt om man inte känner slätten utan och innan. (Auser?)
(Verkar krångligt)

-Vår och höst korta med skyfall som spolar bort jorden, då fylls många av kanjonerna med vatten. Men vattnet försvinner på ett par veckor.
(Ok, där rök jorden men den hade vi ju ändå ingen glädje av. Dessutom fick våra kamelgetter vatten, två gånger om året i ska vi säga 6 veckor åt gången.. Det här kan bli något!)

-Vid då få vattendrag som går att finna växer det ibland gräs men detta torkar snabbt sönder...
(Hmm, det var illa. Inget gräs större delen av året. Nåja, getter klarar sig (nästan) på blad och bark. Det blir inga friska djur men de överlever nog.)

Naturlig fauna.
Giftormar, svartsvin, giftiga skalbaggar, vildhästar!, stäpphundar, jordbestar, kimeror och Asharisk jätteödla.
(Ok, set ut som att vi har ett visst svinn att vänta på vår gethord. Som bonde är vildhästar det enda jag vill träffa på av den naturliga faunan - och ärligt, hur f_n överlever de? Jag har en nödlösning på slutet.)

Naturlig flora.
-Finns gott om taggiga buskar som tyvärr är oätliga för boskap.
(Nu blev det inte många kamelgetter kvar. Bara de som inte behöver mat.)

-Ashamirgräs. Överallt i området ser man det knappt en meter höga röda gräset. Det är hårt och vasst och går hårt åt benen på de som vandrar där. Stigfinnare har tagit efter slättens urinnevånare och försett sina hästar med benskydd av ödleskinn för att förhindra skador.
(Där strök de sista getterna med, om vi inte förser dem med ödlebarding förståss.)

-Auser (nomaderna) bor nära ashariska bosättningar för att asharierna tagit deras bästa betesmarker. De klarar sig inte någon längre tid på stäppen de heller.
De flyttar runt hela tiden då de blev drivna från sina hem och marker -och kämpar för att överleva i ett av VÄRLDENS KARGASTE OMRÅDEN.(Ok, ok, det står inte med versaler- men det står så.)

Bonus:
-Rövare härjar i närheten av vägarna

De där eländiga kusarna då? Ja, jag vet inte hur man tänkte när man placerade dem här. Tror att det var för att öka på den "western-aura" som man kan hitta i modulen. Min förklaring i mitt Mundana är som följande.
Ur A&S - Mitt ute på den ashariska slätten ligger handelsstaden Fala. Området kring staden är någorlunda bördigt på grund av ...bla, bla, bla.
(Aha! Detta innebär att det gröna fältet kring Fala och Ross samt förmodligen delar av de gröna områdena kring Järnforsen också tillhör Ashaslätten. Så ok, klimatet för jordbruk suger lika hårt med kalla vintrar, men det finns i alla fall vatten nog i marken för att mer "vanlig" vegitation ska klara sig. Mer vanliga grässorter t.ex. Här kan de där krångliga pållarna få rumla runt. Gissa dock hur välkommna de är hos de bönder som faktiskt har en sportslig chans att bruka sin mark här. Ska vi ge dem tio år till utrotning?).

Jag vet faktiskt inte vad man skulle kunna skriva mer än vad Neogames har gjort för att beskriva ett ställe INGEN frivilligt flyttar till. Jag räknar varken Auser eller rövare till frivilliga.

Detta är min tolkning och hur jag har kommit fram till den. Det är inte en tolkning som jag vill påhyvla er andra (min inledning är menat med glimten i ögat). Jag vill bara uttrycka den då jämförelser med norrland gjorts så många gånger. Det här är mer att jämföra med, med... nä! - Det finns inget på jorden att jämföra med. Detta måste vara ett realistbrott! En ren fantasi?

Vladde - Tjötig, men gla´
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Att 20 000 man är en för feodala riken stor armé ifrågasätter jag inte, men:

De tjugo tusen som House Stark uppbådade (som består av House Stark och deras Bannermen) är ungefär den storlek på fältarme som de absolut mäktigaste kunde skaka fram.
Några av våra mest Episka högmedeltida slag hade inte mer än tio till tjugo tusen soldater på var sida.
Är ändå rejäla underdrifter, Polen+Litauen hade upp till 39 000 man i Slaget vid Tannenberg, och Tyska orden upp till 27 000. Ungern fieldade 27 000 i Slaget vid Muhi, och Byzans uppemot 70 000 vid Manzikert. Aragonien+Kastilien+Portugal+Navarra fieldade tillsammans 50 000 man vid Las Navas de Tolosa, och Almohaderna kontrade med uppemot 200 000. Mongolerna invaderade Khwaresm med 100-150 000 man, och Khwaresm hade en total militär kapacitet på 400-450 000. Slaget om Angora har uppskattats till 140 000 på timuridernas sida mot 85 000 på turkarnas, och det är en av de lägre uppskattningarna....serberna fieldade mellan 5000 och 10 000 riddare i det slaget.

Frankrike vid sin absoluta höjdpunkt under medeltiden kunde uppbåda 30000 man.
srsly? Vilket grisbondeland...har du någon källa på det? Det verkar orimligt, i mina ögon. Byzans kunde bevisligen smälla upp 50-70 000, och hade av allt att döma något färre invånare än Frankrike vid den aktuella tidpunkten (1071).
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Om vi nu ska köra vidare på det här att Asharienbokens info absolut måste tolkas ordagrannt:

Problem på ashaslätten- "rövare"
Men "Ashaslättens värsta banditer" är snubbar inte ens en femårig flicka beväpnad med en nalle skulle vara rädd för...så det är knappast ett hot som skulle inverka nämnvärt på demografin.

...beskrivningen av sagda "hemska" banditer är för övrigt ytterligare en text som starkt antyder att folk bor på Ashaslätten, i någon mån. Heck, det står rentav rakt ut att "Falkens Skugga huserar på Ashaslätten och lever på att plundra handelskaravaner".

Värme sedan, är generellt inte ett problem som förhindrar civilisation, medan kyla är det. Detta har många andra i tråden redan påpekat, så jag ska inte utveckla det vidare, om du inte vill. De enda värmeöknar som inte huserar något som helst mänskligt liv är det inre av de absolut mest hardcore, typ Rub-al-Khali och Takla Makan, och även i deras utkant finns oaser där nomadläger, byar eller städer kunnat uppstå...och tllochmed jordens torraste värmeöken, Atacama, hade oaser som kunde härbärgera chinchorro-kulturen. Ashaslätten är av allt att döma inte en sådan hardcore-öken (till att börja med eftersom det finns gräs på den...), utan snarare jämförbar med Spanien, det inre av Anatolien, eller möjligen Arizona/New Mexico.
Men om vi ska utgå från rövarnas färdighetsvärden i boken (vilket jag antar att du gör när du nämer flickan och hennes nalle, personligen låter jag mina rövare vara åtminstånde tillräckligt bra för att motivera en viss överlevnadsmöjlighet i yrket) och kombinera det med dom övriga faktorerna som råder så blir det väl typ:
Rövare lever på slätten, dom är tillräckligt skickliga för att överleva(åtminstånde litegrann) på plundring att handelsmän o dyl. Handelsmännen som reser där brukar ha vakter och/eller betala tull till rövarna.
Uppenbarligen verkar det finnas brist på flickor med tillräckligt stora nallar för att lösa problemet. Jo jag håller med dig om att rövarna som verkar på slätten bor på slätten. Men förutom dom och auserna så har jag svårt att se någon utbredning av folk där. Även om det kanske finns någon excentrisk typ någonstans. När jag skriver att ingen bor på slätten så menar jag (givetvis) "inga bönder bor på slätten". Jag kanske va otydlig i det fallet, men jag tyckte det var underförstått. Bor säkert nån jägare där och så, också.
Att rövarna påverkar demografin negativt är ju självklart enligt mig. Enkelt resonerat tror jag folk hellre bor där det finns färre rövare. Och just i Asharien beskrivs problemet med rövare som större än något annat land i mundana. Det står inte "Asharien har flest rövare i världen" men inget annat land har en beskrivning där rövarna framstår som ett så tydligt problem. Så om nu Asharien har världens värsta rövarproblem (bland "männisloriken") så borde det rimligtvis påverka. Det enda argumentet du presenterar gällande att rövarna inte borde påverka demografin är deras bristande "farlighet" och sen skriver du "dom bör inte utgöra ett nämnvärt hot mot demografin" och bara konstaterar att det är så. Men tyvärr förstår jag inte vad som var övertygande i den agumentationen. Deras färdighetsvärden räcker tyvärr inte då dom beskrivs med dom värdena i samma sammanhang som dom beskrivs som farliga. Så antingen har folk så låga värden eller så kan man snarare anta att det är lite buggat.

Gällande värme håller jag givetvis med om att det är en bättre förutsättning för liv än kyla. Jag talar dock om negativa naturfenomen kopplade till värme, Tex torka. som ju verkar vara ett stort problem. Och gällande beboligheten på slätten såg jag det mer som australiens nivå av ogästvänlighet (snarare än spaniens). OBS ogästvänlighet, inte värme. Så min poäng när det gäller det är att värme KAN vara lika negativt som kyla om det kombineras med rätt typ av ogästvänliga faktorer. Men om du bara ska säga värme>kyla då håller jag med. Det var dock inte den premissen jag utgick ifrån

Så vitt jag vet är det bara Auser som bor på slätten och dom nämns med siffror hur många dom är i barbarer och människofolk, kommer inte ihåg exakt men har för mig att dom totalt inte är mer än 1000(!) individer.
Om mitt minne stämmer ang ausernas folkmängd så är det ju löjligt att tala om slätten som bebodd.
Fast Ausernas folkmängd är ju också en bugg...det är ju folkmängderna överlag som är keff, liksom.

(Med det sagt; jag tänker inte tvunget öka ausernas folkmängd, eftersom hela deras existens är så keff. Det blir bara ännu konstigare om de är flera. Men det är inte konstigt för att de bor i en öken, utan för att denna ökens yta är alltför liten och dess läge alltför centralt; de borde ha blivit utrotade eller bortavlade av Ashariens mer avancerade civilisationer för länge sedan). [/quote]

Har jag blivit motbevissad för att jag hänvisar till officiellt material som du inte personligen gillar? Och även i boken framgår det att dom snart kommer dö ut. Och här har vi väl ett perfekt exempel på hur våra grundläggande åsikter verkar skilja sig. Jag ser gärna ett Asharien med auser som en patetisk klick. Du gör det inte för att det inte anses realistiskt.

Men om vi ska vara sådär ruskigt tråkigt hyperrealistiska vad gör så demoner och drakar och allt sånt i mundana? Hur förklarar jag varför drakar finns när jag inte kan acceptera en demografi som skiljer sig från IRL? (retoriska frågor)
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Och behandlas inte Goldcloaks, alltså King's Landings stadsvakt, som om den vore stor som en halv armé flera gånger? En så stor stadsvakt antyder liksom att staden är jättelik.
Mm det står att det finns 2000 goldcloaks som jag minns det. så en stad på 100k MAX 200k tänkte jag mig.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ja, jag har ingen aning, jag tänkte inte på det i så exakta termer. Men ingen stad i hela Asharina kommer ha ens 50 000 invånare i Demografica; som det är nu i manuset är Camard störst med sina 30 000 (och var det även med de 20 000 invånare staden hade i Geografica/Asharien och Soldarn).
 
Top