Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Återigen medeltida Spanien är en väldigt bra jämförelse. De flesta bor precis på samma sätt som i Asharien, vid kusten eller vid områden som är bördigare än genomsnittet för det karga slättlandet. Ashaslätten är säkerligen ungefär lika tätbefolkad som Norrland. Men i norra, södra, efter kusten och efter Järnforsen och närmast Sunariskogen bor de flesta människor. Ashaslätten är heller inte stasisk, många sysslar med boskapshållning där, och gräset är en exportvara och ett byggnadsmaterial. Vidare som tidigare påpekat, Asharien har en historia av att vara civiliserat i minst 7000 år, och vi får förutsätta att de bodde kring kusten, floderna och att marken var bördigare då.
Sedan, vart någonstans står det att bönderna svälter? Det står ganska tydligt att missväxt är vanligt och att hungersnöd inträffar ganska ofta. visst men det står inte att bönderna svälter, de bör de inte göra av den simpla anledningen att de flesta bönder håller boskap och odlar majs. Liksom majs som är en utav de bäst lämpade grödorna att odla i karga områden och kan mätta en enorm befolkning. Sedan har vi potatis och den ska vi inte ens gå in på. Deras huvudnäring är handel, och importen är livsmedel. Deras grannländer exporterar alla spannmål så spannmålspriserna är knappast höga i asharien, annat än under just svältåren och missväxtåren. Men fortfarande på en nivå som de flesta skulle klara av. Städerna och produktionscentrar i Asharien lär också importera mängder med spannmål för att klara av att upprätthålla sin population, men vilken tur att alla deras grannländer återigen exporterar det.
Ashaslätten är liksom inte ett problem, folk väljer att för det mesta inte bosätta sig där, och de som bor där kan helt enkelt inte flytta, i de flesta fall. Men svältår till trots så har ändå en inkomstkälla i Ashimgräset, och tobak går säkerligen att odla över hela ashaslätten då grödan trivs ganska bra i karg jord sålänge den gödslas. Vilket ger ytterligare inkomster till bönderna så de kan köpa spannmål under svältåren.
Dessutom ligger Asharien centralt som bara tusan, alla handelsleder genom kända mundana bör antingen gå genom Ashariens inland eller kust. Vilket bör vara ganska gynnsamt för handeln och befolkningsströmning. Gruvdriften är en central inkomstkälla för landet och arbetare lär strömma till gruvorna i mängder, även utifrån landet.
Utöver detta så har inte Asharien haft någon demografisk katastrof på väldigt länge, åtminstone inte de senaste
tusen åren.


/Poseur
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Den Svenska skogen är bra mycket gästvänligare än Ashaslätten. Ashaslätten är alltså så extremt jobbig att dom som pluggar på Nimtos vapen&stridscykleum har ett känt avslutningsprov är man ska korsa slätten. Då snackar vi alltså om folk som är hårda nog att bli gladiatorer frivilligt. Om slätten är ett riktigt jobbigt test för dom så tycker jag man kan få känslan av att den är bra mycket värre än de norrländska skogarna.
Ashariska gladiatorer är krigare som slåss i ickedödliga strider för att underhålla en publik. Detta kräver säkerligen en robust fysik, men det gör dem knappast till överlevnadsexperter. I moderna termer är de nån slags korsning av UFC-fighters och showwrestlers. Inte överlevnadsexperter.

Dessutom slipper man ett stort problem på ashaslätten som man har i norrländska skogar, nämligen risken att frysa ihjäl. I gengäld kan det bli knepigt med vatten, men eftersom det faktiskt bor människor på ashaslätten så kan det knappast vara ett helt oöverstigligt problem.

Överlag så verkar ashaslätten primärt vara inspirerad av sydvästra USA, som trots att att det är ett ganska ogästvänligt ställe har bebotts av bofasta lantbrukare i sisådär tusen år eller mer. Torrt, magert och ogästvänligt? Jepp. Obeboeligt? Långt ifrån.

sesk said:
Sen förstår jag inte vad som gör frågan svår att besvara. Även om du tycker sverige är en bättre jämförelse som helhet måste det ju vara lättare att hitta argument för att fler folk ska bo i ahsarien än i norrland
Sverige ligger i utkanten av den civiliserade världen. Asharien ligger mitt i.

/Joel
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Skärpning Lycan!!!

Vad härnäst? Hålla händerna och sjunga "We shall overcome"? Krama träd?

Moderatorerna ska vara forumets stålklackade stövlar som drar fram med niosvansade piskor, inte knippen med morötter! Preussisk marsch och vrålande, inte fluffiga kaninbäbisar och gulligull!

Vart är forumdisciplinen och känslan av ordnunganschaftgefüllereit egentligen!?

/Joel - tas på allvar på egen risk
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Den Svenska skogen är bra mycket gästvänligare än Ashaslätten. Ashaslätten är alltså så extremt jobbig att dom som pluggar på Nimtos vapen&stridscykleum har ett känt avslutningsprov är man ska korsa slätten. Då snackar vi alltså om folk som är hårda nog att bli gladiatorer frivilligt. Om slätten är ett riktigt jobbigt test för dom så tycker jag man kan få känslan av att den är bra mycket värre än de norrländska skogarna.
Ja men show-off krigare är väl knappast Bear Grylls när det kommer till överlevnad. Liksom Gladiatorer är mest folk som har schysst tränade och snygga kroppar och kan slåss på ett väldigt intressant och spännande sätt. De är primärt inriktade på att ge en schysst show, inte slåss på liv och död.

Sedan som Pendragon skrev så är inte vatten ett jätteproblem med tanke på att det finns befolkning där. och dessutom är slätten inte särskilt stor. Och eftersom det finns kanjoner så lär det finnas vatten lite här o var, åtminstone i tillräckliga mängder för en person att överleva på.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Nu blir jag förvirrad??? Hittils har man sagt i tråden att slätten täcker typ 2/3 delar av Asharien och nu säger du att den inte är särskillt stor... hur är det egentligen?

I övrigt vill jag lägga in som en bisats att i världen idag så sker den största befolkningsökningen i de områden där svält är vanligast.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ca 40 * 20 mil tycker inte jag är stort i min ordbok. Men i förhållande till Asharien som land är det stort ja.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Pendragon said:
Sverige ligger i utkanten av den civiliserade världen. Asharien ligger mitt i.
This.

Hade mina kunskaper i Mundansk geografi varit bättre (eller ens existerande) hade detta varit mitt första svar.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Okej vet inte om jag räknat brutalt fel nu men utifrån detta (hur stor slätten är och hur stor del den är av landet) så borde en befolkningstäthet av 10inv/km2 innebära lite drygt en miljon invånare... inte 2,5 miljoner som sagts tidigare...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Alltså jag höftade med en siffra i minnet hur stor slätten är, saker är ganska små i Eon som det är. Men på ett ungefär stämmer nog siffrorna angående ashaslättens storlek på omkring 40*20 mil, något i den stilen åtmistone
Exakt hur stor slätten är, är inte vidare intressant för mig. Tar det mindre än tio dagar att gå igenom är det lite tråkigt imho.
Asharien som helhet har 240.000km2 i yta.
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

okej :gremsmile: då borde ju 10 invånare /km2 innebära ungefär 2,5 miljoner invånare då... tack för att du löste min förvirring :gremsmile:
 

mr_si

Warrior
Joined
4 Oct 2007
Messages
242
Location
varierande
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

okej hoppas du inte tar mig som en jättedryg besserwisser efterssom jag hoppar på siffror men vad jag vet så är en normal dagsmarch till fots, med packning genom teräng ungefär 2 mil om dagen, förutsatt att dina mått stämmer skulle det alltså ta ungefär 10 dagar att ta sig över kortsidan och 20 dagar att ta sig över långsidag, så du kan allt ha lite kul om du vill :gremsmile:
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ok, om vi börjar med fattigdomen. Flera har efterfrågat vart det står att bönnderna är fattiga.
Det nämns genomgående i Asharien&soldarna-modulen och svälten som råder 2967 står det om i synnerhet. Läs delen om inrikerspolitiska problem i asharien&soldarn (kommer inte ihåg vilka sidor och jag sitter på jobbet så jag kan inte kolla upp det, men är väldigt enkelt att hitta). Problemet är så pass sort med svälten att frijarlarna ska träffas (eller har träffats) för att disskutera lösningar på situationen. Svälten är så utbredd att kåkstäder börjat växa upp runt dom vanliga städerna, kåkstäderna beskrivs TOM i modulen som ställen sjukdomar florerar osv. Ett förslag från en av jarlarna nämns TOM, det är dvärgen som tycker att man kan samla alla svältande och låta dom jobba i rahls-umbars gruvor (eller vad den där stan nu heter).
Jag tycker att man enkelt kan konstatera att ett folk som beskrivs så här är fattigt. Dessutom nämns dom som fattiga på flera ställen i modulen. Men framförallt DOM SVÄLTER.
Så jag hoppas att ni som betvivlar ashariens påstådda fattigdom kan ju enkelt kolla upp det jag nu tar upp.
Men sen är det ju klart at om dom faktorerna inte är tillräckliga för att ni ska tycka att man kan definera det som fattigt då har vi ju helt enkelt bara en definitionskoflikt.
Jag hoppas fattigdomen slipper ifrågasättas mer nu.

När det gäller att norrlands skogar är lika ogästvänliga som ashaslätten så måste jag säga att mitt intryck är väldigt annorlunda. Läs kaptlet Ashaslätten under ashariens geografi i modulen och säg mig om inte ni får intrycket av att det är ett bra mycket farligare ställe att leva på än norrlands skogar.
Problem på ashaslätten- "rövare"
"monster" (dom flesta av ahsariens monster håller till på slätten, asharien beskrivs dessutom som ett ovanligt monsterrikt land)
"matbrist"
"vattenbrist"
"värme"
Problem i norrlands skogar- "kyla"

om inte jag missat massa grejer känns ju slätten något farligare.

På tal om folk som bor på slätten.
Så vitt jag vet är det bara Auser som bor på slätten och dom nämns med siffror hur många dom är i barbarer och människofolk, kommer inte ihåg exakt men har för mig att dom totalt inte är mer än 1000(!) individer.
Om mitt minne stämmer ang ausernas folkmängd så är det ju löjligt att tala om slätten som bebodd.

En annan faktor som nämndes var det geografiska läget.
OK, om nu landet är så hemskt som framgår i böckerna (det räcker egentligen att folket inte producerar ett överskott samtidigt som dom svälter) varför, när dom är mitt i smetan som transitland för handel emigrerar folk inte bara ifrån landet då?
Appropå att någon skrev att svältande folk ökar mer i folkmängd så kan jag inte bemöta det. Har aldrig hört något sånt tidigare så jag vet inte hur jag ska ställa mig till det
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Torde inte spela någon roll, det väsentliga är att båda regionerna består av ett väldigt ogästvänligt och klimat med dåliga jordar.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Well kan bara säga att jag själv, utan att vara tränad på att gå (har inte gjort lumpen eller så) avklarar 4 mil genom skogsterräng här, och det är stenig, kuperad skog.
4 mil är dessutom riksvägen, vi gick genom skog och mark, mestadels skog. Från Hedemora till Falun, som visserligen tog hela dagen. Visserligen bar jag inte med mig någon packning mer än runt 10kg, mat och massa vatten. Men om jag är en spinkig, grymt otränad nörd så borde vältränat folk klara av att gå något i den stilen. Well detta är fullständigt anekdotiskt så inget vidare bra svar.

/Poseur
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Dante said:
För att »Norrland« till stor del består av skog. Folk bor generellt sett inte i skogar. De flesta som bor i Norrland bor längst kusten.
De delar av Asharien som inte består av slätt består till stor del av skog dem också.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett ytterligare tillägg på din "bear Grylls"-kommentar.
Som jag uppfattade det så är det hela "klassen" som utför det där provet genom Ashaslätten. Man reser alltså i samlad tropp. Antagligen för att det är självmord att göra det provet ensam. Om jag nu inte missuppfattat texten
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,096
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Dante said:
sesk said:
Varför är det rimligt att Asharien har fler folk än Norrland?
Nu vet jag mycket lite om Mundana, men kanske för att Asharien (bortsett från Ashaslätten) har mer bördig jord än Norrland.

Dessutom består Sverige till ungefär 2/3 av skog, tundra och fjäll, så jag tycker nog fortfarande att att en jämförelse med hela landet vore rimligare.
I modulerna om Asharien så beskrivs det hur landet har väldigt torftig och dålig jord.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Läs delen om inrikerspolitiska problem i asharien&soldarn (kommer inte ihåg vilka sidor och jag sitter på jobbet så jag kan inte kolla upp det, men är väldigt enkelt att hitta). Problemet är så pass sort med svälten att frijarlarna ska träffas (eller har träffats) för att disskutera lösningar på situationen. Svälten är så utbredd att kåkstäder börjat växa upp runt dom vanliga städerna, kåkstäderna beskrivs TOM i modulen som ställen sjukdomar florerar osv. Ett förslag från en av jarlarna nämns TOM, det är dvärgen som tycker att man kan samla alla svältande och låta dom jobba i rahls-umbars gruvor (eller vad den där stan nu heter).
Sidan 41.

Svälten beskrivs som ett akut problem -- inte ett kroniskt. Det är alltså inte frågan om att det tillhör normen för landet, historiskt sett, utan om att det är en katastrof som har slagit till de senaste åren. Slumområdena visar ju tydligt på att landet de facto är överbefolkat. Att räkna på att landet skulle befinna sig i en närmast konstant tillstånd av svält gör det inte rättvisa, utan vi får snarare anta att svälten är ett fenomen som är så pass ovanligt att det faktiskt inte finns några rutiner för att hantera det (det är det intryck frijarlarnas diskussioner tycks ge).

Spoiler för nya alvboken:
Det klargörs också att Asharien har genomgått en jordförsämring på grund av den biotropiska förbättringen av Sunariskogens bördighet -- svälten är alltså en konsekvens av sanaris magiska exploatering, något utanför det ordinära. Många av Ashariens problem tycks alltså bygga på att landet är överbefolkat och har blivit allt kargare på senare år. Spannmålsimporten framstår då helt plötsligt som en rimlig konsekvens av detta -- det är ett sätt att hantera att landet inte kan föda den befolkning det tidigare kunde föda.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

OK nu vet jag inte vilken av dina punkter jag ska bemöta,. Den första beskriver svälten som en aversion och den andra som något som alverna i sunari bidragit till genom magisk manipulation, jag utgår från den andra. Alverna har ju bott i sunari under en fruktansvärt lång tid så om alverna ligger bakom så måste jag tyvärr hävda att svälten i Asharien ÄR kronisk och kommer fortsätta vara så. Och om folk bor i ett land av kronisk svält så EMIGRERAR man, speciellt om man har fina, rika och bördiga länder som granne, typ Soldarn och Drunok. Och om landet är som du säger överbefolkat så är det bara en ännu större anledning till att folk borde emigrera
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det är i beskrivningen i Alvboken oklart hur nyss Ashariens jord började försämras av magibruket, men det framstår i vart fall som ett hyfsat nytt fenomen -- så pass nytt att Ashariens landsråd skickade en expedition till Sunari år 2966 för att utröna vad som orsakade denna utarmning. Att de uppmärksammar det hela som ett fenomen och inte bara ett "fact of life" torde betyda att det är något hyfsat nytt och hyfsat ovanligt, historiskt sett.

Utvandring... ja, i sinom tid kanske. Det viktiga som bör förstås är att det Asharien som beskrivs i spelmodulen inte befinner sig i ett stabilt, långsiktigt hållbart läge, utan är ett land som helt plötsligt har drabbats av ett gäng oförutsedda problem.
 
Top