Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag måste säga att det är lite skumt att alverna helt plötsligt skulle behöva göra den magiska manipulationen som innebär att asharien får så pass enorma problem, men måhända att boken utrycker den känslan (är fortfarande på jobbet så jag kan inte kolla). Och även om den lyckas få det till att svälten bara är temorär och framförallt något som är unikt för senare år så kan det tyvärr itne motivera 10/km2 i asharien.

Jag har fortfarande inte förstått varför folk hellre bor i Asharien än norrland. Två argument har jag sett hittils, det ena handlar om klimat men är totalt intetsägande (asharien torrt, för varmt, man törstar ihjäl, norrland för kallt och man fryser ihjäl, känns som att dom argumenten tar ut varann, kanske TOM är så att vatten är ett större problem än kyla).
Det andra argumentet är dess geografiska placering, men enligt det argumentet borde folk flytta till något av länderna runt asharien snarare än att klämma in sig emallan rika bördiga länder.

Så återigen, varför bor folk hellre i Asharien än Norrland?

Edit* att landsrådet skickade en expedition först 2966 betyder ingenting. Det är ju omöjligt att veta hur landsrådet ens skulle kunna få en sån misstanke, antagligen en avhoppande alv med samvete. Sen är det ju så att Ashariens historia var beskriven långt innan alvboken kom vilket såklart innebär att man gärna är otydlig med en sån sak (som den alviska manipulationen) då man inte vill inkräkta på redan skriven historia, antar jag.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Så återigen, varför bor folk hellre i Asharien än Norrland?
Du verkar faktiskt inte ett dugg intresserad av »rationella« svar. Det framstår mera som om du bara är intresserad av svar som stödjer din egen åsikt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

ok, Dante har jag inte bemött ditt "rationella" svar?

Sen vet jag ju att ni inte kommer hålla med mig, alltså jag har aldrig sett Ymir backa om någon åsikt och alla med blått (utom Blasphemy) håller alltid med varandra. Om det är för att ni vill visa en enad front utåt eller inte vet jag ju såklart inte. Kanske är det så att ni helt enkelt är moderna hippies som dansar i ring, hand i hand, vad vet jag. Det jag vet är att jag inte har sett ett enda argument som jag upplever som rationellt till varför asharien ska ha mindre folk än norrland. Svarte baronen är den enda som ens har bemött mina argument med "fakta" från officiellt material.

Men ett tips till dig Dante, Läs Asharienboken innan du ger dig in i en debatt om landet, blir bättre för alla inblandade
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Asharien tycks i allt väsentligt ha ett medelhavsklimat -- klimatkurvan för Ashaslätten påminner till exempel mycket om den för Albacete i Spanien. Det finns ingenting som skulle tyda på att de områden som är regelbundet bevattnade (till exempel kring kusterna och Järnforsen) skulle vara så pass ofruktsamma som du vill få dem till, utan snarare borde dessa vara både behagliga och bördiga. Därtill tycks de norra delarna också vara påtagligt grönskande. En elementär koll på var högkulturer och stora befolkningskoncentrationer har uppkommit i världen visar att det finns en hel del som vuxit fram i torra och heta klimat, men inga som uppstått på norrländska breddgrader.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Kanske är det så att ni helt enkelt är moderna hippies som dansar i ring, hand i hand, vad vet jag.
Mindre raljant ton, tack.

För övrigt: Folk "med blått" är helt enkelt personer som har betalat pengar till sidans drift och fått en lyxig specialfärg som belöning. De har ingen officiell funktion i övrigt. Och jag är en faraon, inte en baron. :gremwink:
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Det jag vet är att jag inte har sett ett enda argument som jag upplever som rationellt till varför asharien ska ha mindre folk än norrland.
Q.E.D.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Köper det helt. Det står TOM att norra Asharien är väldigt bördigt, kanske TOM på Drunoks nivå. Men de delarna av landet som kan sägas vara sådana områden är för få för att motivera 2.5 miljon inv. Som jag ser det är det bara just i dom områdena folk faktiskt kan bo (undantaget dom 1000 auser som bor på slätten).

Svarte Baronen, allvarligt, om man har någon som helst elementär koll på hur högkulturer uppstår så var det ju geografiska skäl(i förhållande till var människor faktiskt uppstod) som fick folk att bosätta sig vid Eufrat snarare än Siljan, så pass mycket fattar du ju, det är jag säker på. Helt orelevanta jämförelser då dom aldrig stod i alternativ till varandra.

Min fråga kvarstår givetvis, även om du KAN ha rätt i att svälkatastrofen är modern
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Misstog din titel där, Faraon är ju betydligt mäktigare än Baron. Ändra ni blåa till "ni färgade" då. Och med min hippiekommentar menar jag ju bara att ni är lyckligt lottade som har hittat så många som har både samma åsikter och samma intressen. Vissa har tur. Jag menar såklart inte något negativt med det. Att va hippie är bra. Att dansa i ring är bra och att hålla varann i händerna är bra. Men visst kanske min ton var raljant (om jag ens visste vad det betydde)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Faktum kvarstår: om du kollar på områden med liknande temperaturer är det kring Medelhavet de ligger. Och idén att högkulturer uppstod i torra klimat på grund av att de ligger närmre "människans ursprung" geografiskt sett faller om man kolla på sådana torra högkulturer som aztekerna och inkaindianerna. Att knalla till Chile från Kenya är betydligt längre än att ta sig till Siljan...

Överlag så har jag väldigt svårt att se hur områdena kring Järnforsen inte kan vara bördiga i normalfall. Överallt i vår värld där det har funnits liknande förhållanden (medelhavsvarmt med ymnig tillgång på vatten) har jordbruket varit utmärkt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Dante said:
sesk said:
Det jag vet är att jag inte har sett ett enda argument som jag upplever som rationellt till varför asharien ska ha mindre folk än norrland.
Q.E.D.
Nu är jag inte någon akronymkille så jag har ingen aning om vad det här betyder, men jag antar att det finns en syrlighet där, den snappade jag i alla fall upp
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det betyder quod erat demonstrandum, vilket översatt blir något i stil med : du har precis bevisat det.
Eller mer direkt: det som var menat att bli demonstrerat





/poseur länkar annars
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,874
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Nu är jag inte någon akronymkille så jag har ingen aning om vad det här betyder, men jag antar att det finns en syrlighet där, den snappade jag i alla fall upp
Inte speciellt syrligt. Quod Erat Demonstrandum = vilket skulle bevisas.

Jag menar bara att ett argument inte nödvändigtvis är irrationellt bara för att du inte råkar hålla med om det.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har bara hållit med dig där om du faktiskt läser mina inlägg. Runt järnforsen och den andra floden rinner genom slätten lär det vara väldigt bördigt. Det är inte alls det som ifrågasätts, utan all den andra ytan som då inte håller det måttet bör inte vara så bebodd. Och det blir ju dessvärre så att med dom siffror som presenteras här får alla järnforsoasområden en demografi på 30/km2 (förutsatt att man inte befolkar skogarna och ashaslätten)vilket är för mycket
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Dante said:
sesk said:
Det jag vet är att jag inte har sett ett enda argument som jag upplever som rationellt till varför asharien ska ha mindre folk än norrland.
Q.E.D.
Nu är jag inte någon akronymkille så jag har ingen aning om vad det här betyder, men jag antar att det finns en syrlighet där, den snappade jag i alla fall upp
Q.E.D. = "quod erat demonstrandum", eller "så skulle demonstreras". "Vilket skulle bevisas" är motsvarande svenska term, ibland förkortat VSB.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Givetvis inte, men varför postar man ett inlägg som säger det självklara. Alltså it goes both ways. Bara för att du tycker det är irrationellt beöver det ju inte heller va det.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Alltså endast Córdoba i kalifatet hade omkring en halv miljon invånare omkring år 1000. Omkring år 1200 hade kalifatet i spanien ca 5,5 milj invånare. Om vi slår ut det på ytan till dagans spanien får vi 11 inv/km2. Däremot hade kalifatet mindre än halva spanien vid den tiden. Och den delen består till stor del utav liknande områden som asharien. Folk bodde efter kusten och floderna, på en yta som är ungefär lika stor som Asharien.
Alltså, det jag återigen försöker förklara är att våra siffror inte på något sätt är överdrivna.


/Poseur.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Jag har bara hållit med dig där om du faktiskt läser mina inlägg. Runt järnforsen och den andra floden rinner genom slätten lär det vara väldigt bördigt. Det är inte alls det som ifrågasätts, utan all den andra ytan som då inte håller det måttet bör inte vara så bebodd. Och det blir ju dessvärre så att med dom siffror som presenteras här får alla järnforsoasområden en demografi på 30/km2 (förutsatt att man inte befolkar skogarna och ashaslätten)vilket är för mycket
Varför skulle det vara för mycket? Trettio invånare per kvadratkilometer är långt mindre än vad en bördig floddal skulle ha haft rent historiskt. 1300-talets Frankrike hade en befolkning på runt 40/km^2, och det är för hela landet, inklusive berg, skogar, träsk och liknande. Att tänka sig en större koncentration längs Järnforsen låter snarare rimligt -- så kan Ashaslätten förbli en monsterbebodd vildmark, medan människorna flockas i den bördiga floddalen för att få näring och beskydd.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Jag har i den här diskussionen, framförallt i mina svar till bozar, lagt fram flera argument dragna direkt från modulerna om varför jag tycker att 10 inv/km2 är en rimlig siffra för Asharien. Jag har tex påvisat hur Asharien varit befolkat under extremt lång tid, hur Rhodarion hade 80 000 invånare, och hur det visst står i Asharienboken att man kan bo på Ashaslätten.

Du har uppenbarligen valt att ignorera dessa argument, eftersom du nu hävdar att de inte existerat.

Och letar du efter fall där jag bytt åsikt i en fråga, rota fram mina gamla och skitpinsamma inlägg om kärlek och sex i Mûhad och Momolan... :gremblush:

Jag har flera gånger i den här tråden bett folk om vidare referenser till deras argument; ibland har jag fått det, men ibland, som i fallet med bozars spännande påstående att vissa folkslag är genetiskt bättre lämpade att leva i torra områden, har jag inte det. Att jag ber om dylika referenser ska inte ses som ett tecken på att jag inte litar på det folk säger, utan att jag är intresserad av det och vill veta mer, och/eller gå tillbaka till källorna (dvs Asharienmodulen) och se om personen har rätt; om jag verkligen borde omvärdera dem i ett nytt ljus.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ville bara nämna att som svältkrisen beskrivs på sidan 22 i geografica mundana så är den faktiskt ganska recent.

Jag har aldrig uppfattat Asharien som att hela landet var i svält och allt är lidande och katastrof. Visst, livet är hårt, men inte omöjligt.

Sen angående att järn skulle vara fett ovanligt eller vad nån nu sa tidigare som förklaring på de dyra vapnen, hela Asharien har röd jord. Det är ett hyfsat säkert tecken på järn. Varit vid järngruvorna i dalarna nån gång? Knallröd jord överallt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Anledningen till att jag tycker det är för mycket är framförallt subjektiv. Jag tycker det är mer inspirerande med en befolkning som man kan greppa än en som man inte kan. När siffrorna blir orimligt stora tappas mycket av den episka känslan. Hur coolt är det med armeer på 150000man som standard? Alltså om jag tar en liten by med 100inv så kan jag visualisera vad en fördubbling innebär. Jag inser (och tror ärligt att det gäller dom flesta) inte vad en fördubbling av 200000 innebär. Det är för mycket för att man ska kunna "greppa" vidden av det. Så anledningen till att jag tycker det är för mycket handlar bara om subjektiv känsla, inte att jag ser någon form av egenvärde i att världen är så lik tellus i så mycket så möjligt. Jag vill ha en spelvärld som är inspirerande och som man kan relatera till. Ta Westeros i GOT, känslan där är ju inte att seven kingdoms har 10milj inv utan snarare en lite mer "skev" demografi, likt dagens mundana. Jag spelar ett spel där jag accepterar att det finns troll misslor alver osv, jag kan acceptera att demografin inte är exakt som jorden om känslan i världen blir bättre. Och en ödslig landsbygd e fan så mycket coolare i alla rollspel än en "befolkad enl. medieval demographics made easy"

Sen vet jag inte vad jag ska få för intryck av vad ni ska göra med slätten. Ena posten snackar om att den inte är farligare än norrlandsskogar medans du får det att låta mer som i Asharienmodulen. Ganska enorm skillnad.

Ett tillägg, om nu folk bara bor i dom bördiga delarna av landet varför måste då 95% jobba utan att producera överskott och så måste landet dessutom importera spannmål? Det finns ju en viss kontradiktion här (och ja jag vet att inte du ,svarte faraonen, har skrivit det men har jag fel om jag antar att du delar den åsikten med Ymir?)
 
Top