Nekromanti Ashariens befolkningstäthet

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Tragikomiskt med vantarna eller hur.

Så här 15 - 20 år efter att det hände (jepp, så gammal är jag) vet jag inte om man ska skratta eller gråta åt det - när det skedde hade jag långt till skratt kan jag lova.

Vlad / Känslosam på kvällen.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Varför behöver städerna (där endast 5% av befolkningen bor) importera spannmål i ditt mångmiljonbefolkade Asharien?
För att landet är glesbefolkat och jordbruksöverskottet inte räcker till.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Ashariens demografi

Just det, men det är beboeliga områden till skillnad från Ashaslätten (enligt hur jag förstår slätten).
Det finns flera referenser i Asharienboken till folk som faktiskt bosätter sig på själva slätten, tex på sidan 19. Man kan alltså inte räkna bort Ashaslätten som varandes fullständigt obefolkad.

Jag tycker 30 inv per kvm2 är orimligt eftersom Ashariens beskrivs som ett land med torftig och dålig jord och svältande befolkning, hemska skyfall som förstör jorden osv.
Ge mig gärna referenser till var dessa fenomen beskrivs, för som sagt, mitt intryck är inte att Asharien är fullt så eländigt.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Fast blir inte det lite konstigt?
Om en masssa folk bor i Asharien (har för mig att du nämnde 2,5 mijlon) och 95% av folket måste arbeta som bönder utan att kunna producera något som helst överskott, snarare ett underskott TOM (massvält råder). Borde inte folk kanske flytta?
Varför ska man slita livet ur sig som bonde om man ändå måste svälta ihjäl?
Det känns som att genom att om asharien har en demografi som du upplever som realistisk så blir ju Ashariens existens lite orealistisk.
Eller ska det också tilläggas i demografica att asharien e mundanas svar på Australien, all som bor där är förvisade fångar?
Så, varför bor folk i sån massiv utstrckning på den obrukbara ashariska landsbygden?
Och kom gärna med ett annat svar än "för att maktbalansen inte ska rubbas gentemot Drunok och Soldarn"
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Demografi, utgivningsstrategier, mm

Imo, anledning till att religionsmodulen suger är att det är så pass mycket som är rakt rippat ifrån våran värld. Daak kyrkan är ju bara en töntig kopia på kristendomen medan t.ex. Aurias och Pelias är en av de bästa skapelserna i Eon
Jag tycker inte om Aurias och Pelias heller, men det är inte för att konceptet är dåligt, utan för att beskrivningen av religionen är det. Den hade behövt lägga emfas på helt andra saker, framförallt vilken funktion den fyller i vardagslivet och samhället och hur, och vara försedd med interna konflikter man kunde bygga intriger på. Även religionens teologi och historia hade göras mycket mer komplex, färgstark och spännande än den är.

Förlåt, men I call BS tunga Det finns mängder med Eon-moduler kvar att skriva som skulle kunna vara relevanta. Visst, jag håller med om att Mundana definitivt hade kunnat struktureras bättre, men det finns mycket att skriva om saker utanför Mundana.
Jag redogjorde här för hur jag tror att Neogames resonerar. Jag hade kanske resonerat likadant (mer eller mindre), men jag vill lägga in reservation för att det kan finnas considerations och faktorer som inte jag tänkt på. Dina bokförslag är bra, men en my magibok är ju på väg, en ny religionsbok kan inte komma innan den gamla sålt slut, så hur tänker du, det där vore ju just det jag pratat om, dvs möjligheten att ge ut expanderade och reviderade versioner av gamla moduler?

En Ebhronmodul kan nog bli aktuell någon dag (Ebhron byggs ut rejält i samband med Demographica Mundana, as a matter of fact...), Stadsspel och Bönder & Hantverkare, well, it could be good, men jag tror mer på moduler om specifika städer då. As for taupmodulen, Mundanas baksida, Forntiden, yeah, well, it could be awesome, jag håller med, men de vore kanske för nischade för att sälja. Och äventyr säljer dåligt. Eonmoduler måste rimligen sälja så bra att Neogames har råd att trycka nya moduler, annars är det slut med Eon. Börja köp äventyr, så kanske man kan släppa fler av dem...

Jag är jätteför att man 10 dubblar befolkingssiffrorna så man faktiskt kan känna att världen inte är en karg och ödslig plats då man läser grundböckerna .Granted, det är iofs den bilden jag hade av mundana då jag läste Mundana boken. Jättefina ruiner och annat. tecken på svunna civilisationer och en ny försvagad människoskara.
Alltså, visionen med de nya befolkningssiffrorna är att fortfarande behålla Mundana som en relativt ödslig värld; bara inte en orimligt ödslig en. Det kommer fortfarande finnas enorma ödemarker, hemsökta gudsförgätna platser, övergivna ruiner, you name it...det är snarare så att det finns mer folk -där det väl finns folk-, vilket inte behöver göra de ödsliga platserna mindre ödsliga. Mûhads befolkning tex är hårt ihoppackad i de få bördiga områden som finns; överallt annars bor fortfarande knappt en kotte.

Jag vill för övrigt se farligare monster! De flesta monster som inte brutaliserar spelare går ner jättefort (stackars bergstroll som dog på två rundor frown ) bl.a. för att de saknar lite ordentligare rustningsvärden eller dyl.
Det är för att undvika-reglerna är för generösa och det är så oklart om man kan parera attacker från djur eller ej; mänskliga kämpar har helt enkelt väldigt lätt att försvara sig mot djur. Jag kör med en husregel där alla djur och monster (exakt definition helt arbiträr) alltid gör full skada med motanfall; detta gör att de inte slösar bort sin potential om de inte är anfallare, utan de kan kötta på varje runda. Endast smarta djur (pantheror tex) försöker undvika attacker när jag sl:ar; de flesta kör fullt motanfall och kastar sig på motståndaren med allt de har.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Fast blir inte det lite konstigt?
Om en masssa folk bor i Asharien (har för mig att du nämnde 2,5 mijlon) och 95% av folket måste arbeta som bönder utan att kunna producera något som helst överskott, snarare ett underskott TOM (massvält råder). Borde inte folk kanske flytta?
Varför ska man slita livet ur sig som bonde om man ändå måste svälta ihjäl?
Det känns som att genom att om asharien har en demografi som du upplever som realistisk så blir ju Ashariens existens lite orealistisk.
Eller ska det också tilläggas i demografica att asharien e mundanas svar på Australien, all som bor där är förvisade fångar?
Så, varför bor folk i sån massiv utstrckning på den obrukbara ashariska landsbygden?
Och kom gärna med ett annat svar än "för att maktbalansen inte ska rubbas gentemot Drunok och Soldarn"
Okej, förlåt, men jag börjar bli trött på att behöva påpeka det här nu, så jag tar det med riktigt stor stil så ingen missar det:

För att 10 inv/km2 inte är mycket.
Det är lite, även med medeltida mått mätt. Det är kännetecknande för ett ödsligt, gudsförgätet, ofruktbart rike. 2,5 miljoner invånare i Asharien är alltså inte en "massa" folk, snarare det rakt motsatta.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Blir fortfarande konstigt.
Korpen skrev att 1/3 av Sverige hade 1/km2 i folktäthet.
Att det ödsliga och som du beskriver glesbefolkade Asharien ändå ska ha 10ggr så mycket som det känns inte bra oavsett hur stort typsnitt du använder.

Jag är för övrigt av åsikten att norrlands folktäthet(idag) är mer lik ashariens än spaniens eller Italiens under dom epoker du hänvisat till

edit*glömde ett par bokstäver...
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

För att Norrland är subarktiskt och endast haft nomadbefolkning under största tiden av dess historia.
Sverige som helhet har 21, vilket är lågt också, men det är subarktiskt/milt tempererat klimat här.
Asharien har haft en bofast jordbrukande befolkning väldigt länge och är subtropiskt.
 

Vlad Stonehand

Veteran
Joined
3 Jun 2008
Messages
48
Location
Värmland
Re: Ashariens demografi

Hejhopp, hejhopp.
Jag tänker inte blanda mig in i den här diskussionen då jag tycks behöva välja sida varje gång i en sak som jag är ljumt intresserad av. Varför läser jag då? Tja inte så många andra trådar som lever nämvärt eller?

Tro mig, de långa inläggen orkar jag inte läsa igenom, oavsett vem som skrivit dem. Varför skriver jag då alls i denna tråd - jo bara för att (helt neutralt) påpeka att infon ni söker troligen står på sidan 23 - i barbarer och människofolk.

Vlad / Jätteneutral
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Förtydligande, ursäkt och pepp-talk

Då det riktats kritiska synpunkter mot min ovanstående moderering har jag funnit det för bäst att göra några förtydliganden.

Modereringen var bara en tillsägelse, den mildaste formen av moderering som bara innebär en önskan om att just den deldiskussionen (eller sätt att formulera sig i det här fallet) inte fortsätter.

Jag upplevde att trots att jag bett användarna vara trevliga i tonen mot varandra i det här inlägget så fortsatte diskussionsklimatet att eskalera mot name calling och skyttegravskrig.

Vad jag skulle gjort då var fortfarande inte att hänga ut enskilda användare, särskilt som ingen gjort sig skyldig till regelbrott.

Jag vill också passa på att rikta en ursäkt mot Evokee och bozar, och hoppas att ni förstår att jag agerade efter, vad jag då ansåg, var för forumets bästa.

I slutändan tänker jag att vi alla kanske lärt oss något och anstränger oss ännu mer för att odla ett kamratligt och positivt diskussionsklimat på världens bästa svenska rollspelsforum!

- L
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Om klimatet är ditt svar på varför Asharien inte bör ha samma demografi som norrland (jag snackar om dagens norrland) så måste jag påpeka att alla andra faktorer angående ashariens ogästvänlighet nog bör kompensera
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ymir said:
Så, varför bor folk i sån massiv utstrckning på den obrukbara ashariska landsbygden?
Och kom gärna med ett annat svar än "för att maktbalansen inte ska rubbas gentemot Drunok och Soldarn"
Okej, förlåt, men jag börjar bli trött på att behöva påpeka det här nu, så jag tar det med riktigt stor stil så ingen missar det:

För att 10 inv/km2 inte är mycket.
Det är lite, även med medeltida mått mätt. Det är kännetecknande för ett ödsligt, gudsförgätet, ofruktbart rike. 2,5 miljoner invånare i Asharien är alltså inte en "massa" folk, snarare det rakt motsatta.
OK låt mig omformulera mig. Varför bor fler människor i asharien år 2967ED än i Norrland 2012?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
OK låt mig omformulera mig. Varför bor fler människor i asharien år 2967ED än i Norrland 2012?
För att »Norrland« till stor del består av skog. Folk bor generellt sett inte i skogar. De flesta som bor i Norrland bor längst kusten.

Och varför begränsa sig till just den mest ödsliga delen av Sverige? Hela landet har 21 invånare per kvadratkilometer – och det är fortfarande väldigt lite. Enligt uppgift hade de karga brittiska öarna på 1300-talet ungefär 15 invånare per kvadratkilometer.

(Och 10 invånare per kvadratkilometer betyder förstås inte att varje kvadratkilometer är befolkad av just 10 personer. I vissa områden är befolkningstätheten högre och i vissa bor ingen alls.)
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Dante said:
sesk said:
OK låt mig omformulera mig. Varför bor fler människor i asharien år 2967ED än i Norrland 2012?
För att »Norrland« till stor del består av skog. Folk bor generellt sett inte i skogar. De flesta som bor i Norrland bor längst kusten.

Och varför begränsa sig till just den mest ödsliga delen av Sverige? Hela landet har 21 invånare per kvadratkilometer – och det är fortfarande väldigt lite.

(Och 10 invånare per kvadratkilometer betyder förstås inte att varje kvadratkilometer är befolkad av just 10 personer. I vissa områden är befolkningstätheten högre och i vissa bor ingen alls.)
Men Dante, 2/3 av Asharien består av Ashaslätten vilken är ogästvänligare än vilken barrskog som helst. Vilket innebär att Asharien som jag ser det skulle se ut som du nyss beskrev, folk bor längs floderna och vid kusterna....Vänta lite nu. Det gör dom ju redan!
Alltså blir Norrland perfekt att jämföra med. Förresten är frågan fortfarande obesvarad. Varför är det rimligt att Asharien har fler folk än Norrland?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Varför är det rimligt att Asharien har fler folk än Norrland?
Nu vet jag mycket lite om Mundana, men kanske för att Asharien (bortsett från Ashaslätten) har mer bördig jord än Norrland.

Dessutom består Sverige till ungefär 2/3 av skog, tundra och fjäll, så jag tycker nog fortfarande att att en jämförelse med hela landet vore rimligare.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Ett tillägg.

Jag begränsar mig till den ödsligaste delen av Sverige för att göra en poäng. Om man inte på ett rationellt sätt kan redogöra för varför fler folk skulle vilja bo i Asharien än norrland då är min poäng om hur skev Ashariens framtida demografi är befäst
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Det finns ingen tydlig jämförelse mellan bördigheten i Asharien och norrland (såklart), men om du läser tidigare inlägg så framgår det att bönderna i Asharien inte alls producerar något överskott utan TOM svälter ihjäl PGA missväxt, torka och dålig jord. Bara en sån grej som hur det regnar, i princip ingenting på sommaren och vintern men det forsar ner på våren och hösten och förvandlar marken till lervälling vilket tenderar att förstöra dom flesta grödor. Tycker att norrland känns ganska jämförbart då. Speciellt eftesom ymir påpekar hur bra jakt och fiskemarker dom har i asharien, tycker dom har det i norrland också.
 

sesk

Veteran
Joined
20 Jul 2009
Messages
120
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

Den Svenska skogen är bra mycket gästvänligare än Ashaslätten. Ashaslätten är alltså så extremt jobbig att dom som pluggar på Nimtos vapen&stridscykleum har ett känt avslutningsprov är man ska korsa slätten. Då snackar vi alltså om folk som är hårda nog att bli gladiatorer frivilligt. Om slätten är ett riktigt jobbigt test för dom så tycker jag man kan få känslan av att den är bra mycket värre än de norrländska skogarna.

Sen förstår jag inte vad som gör frågan svår att besvara. Även om du tycker sverige är en bättre jämförelse som helhet måste det ju vara lättare att hitta argument för att fler folk ska bo i ahsarien än i norrland
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
OK låt mig omformulera mig. Varför bor fler människor i asharien år 2967ED än i Norrland 2012?
Egentligen hade det räckt med att att påpeka till skillnad från Norrland som är en avkrok vid världens ände, så ligger Asharien på en plats som folk faktiskt reser igenom. Eftersom det finns få saker av intresse norr om norrland är det ganska poänglöst att resa igenom härket. Asharien ligger mitt i smeten och borde ha blivit mer befolkad om så bara för att det är en genomfartsled. Ingen har överhuvudtaget brytt sig om norrland förräns ganska nyligen. I Asharien har folk sprungit omkring i ett par tusen år (om jag inte minns helt fel, Geografica är marginellt utom räckhåll just nu).

Utöver det?

Mindre skog. Varmare klimat.

/Joel
 

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
Re: Vilka moduler till Eon IV är pågång?

sesk said:
Jag tror att du fått en grej om bakfoten. Just det faktum att Asharien importerar spannmål är ju en väldigt tydlig indikation på att landet inte klarar av att föda folket som finns där. Vidare så är det ju inte bönderna som importerar spannmål utan borgarna vilket man enkelt kan dra slutsatsen av att spannmålsproduktionen i det egna landet helt enkelt inte är tillräcklig
Agreed att det innebär att det inte kan produceas tillräckligt mat i landet, men det är inte heller ett bevis på att folket i landet är fattig. Det tyder på det, men det skulle också kunna vara så att befolkningen livnär sig på något annat så att de kan importera stora mängder spannmål.

Nu kör just jag på att Asharien primärt slåss med en spridande öken och att de importerar mat och liknande just för att de annars inte skulle klara sig, men det är min egen tolkning efter de bilder jag sett av Asharien.

Vidare blir det en kontradiktion i ditt resonemang, du nämnde att 5% är en rimlig befolkning i städer (inte som dagens 25%) för att det krävs en viss mängd folk på landsbygden för att försörja stan, men eftersom Asariska städer importerar en stor del av sitt spannmål från utlandet så behövs ju inte samma mängd folk som arbetar på landet för att försörja stan.
Jag håller med dig här. Asharien kommer ha en lägre befolkning, procentuellt, på landsbyggden än andra länder eftersom det är större öknar. den befolkningen kommer istället att hittas i städerna och tät längs med de vattendrag landet har. Jämför t.ex. med Egypten under faraonernas tid, då den största delen av befolkningen chillade längsmed nilen och föll offer för Nilkrokodiler med storhetsvansinne :gremsmile:
 
Top