Varulv [Anmälan] Dune - Ökenplaneten

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Fint Anthrox! Men nu när jag fattat undrar jag om inte spelet kan bli rätt trasigt om förrädaren är en av husets familj? Han vet vilka han ska mörda och ingen i familjen kommer våga ta med sig någon i fallet. Allt detta medan övriga är helt i mörkret.
Nu ska jag inte säga åt er hur ni ska spela spelet, men om en i familjen dör R1 är det ganska goda indikationer till att Förrädaren finns i gruppen (Familjen kommer dessutom antagligen att få veta det 24 timmar innan rundans slut, eftersom det lär framkomma ganska snabbt vem som fått en tand). Förrädaren har dessutom ingen kontakt med övriga ulvar, så Förrädarens kunskap hjälper inte ulvlaget i stort. Familjen får dessutom en väktare i R2, vilket kan ge ytterligare en runda att sniffa fram Förrädaren (och då är alternativen ganska fåtaliga kring vem det är).

Men ja, om Förrädaren hamnar inom familjen är det lite uppförsbacke för byn.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Alltså, ingen skugga över Anthrox! Det var jag som frågade och i lite skämtsam ton, för även om jag kan skriva stenkorkade grejer så är jag inte dum.

Men lite dumt var det nog av mig att läsa reglerna och tolka det som att ”alla bybor är med i Huset, får pm:a varandra och dessutom gissa vilka som inte är med i Huset!”

Sedan är det kanske inte dumt, men opraktiskt att tro att ”Atreides” är en person snarare än en grupp människor.

Nåja, jag ska se Dune 2 i helgen så jag hoppas komma in i spel lite klokare! 😀😊
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
Tjingpax för att få vara bybo i mitt ultimata varulvsspel där alla bybor känner varandra och får pm:a varandra helt fritt. Ulvarna däremot, ska inte få veta hur många ulvar som är med i spel eller vilka de andra ulvarna är. De får under inga som helst omständigheter kontakta varandra. Några bybor ska dessutom få nattmord.

100% bra speldesign!! 👌

/Basse, skojfrisk på en måndag
 

fjodorsenuba

Krigarpoet
Joined
2 Nov 2020
Messages
1,027
Tjingpax för att få vara bybo i mitt ultimata varulvsspel där alla bybor känner varandra och får pm:a varandra helt fritt. Ulvarna däremot, ska inte få veta hur många ulvar som är med i spel eller vilka de andra ulvarna är. De får under inga som helst omständigheter kontakta varandra. Några bybor ska dessutom få nattmord.

100% bra speldesign!! 👌

/Basse, skojfrisk på en måndag
Låter som rollspel.du -återkomsten...
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,452
Location
Köping
Nu ska jag inte säga åt er hur ni ska spela spelet, men om en i familjen dör R1 är det ganska goda indikationer till att Förrädaren finns i gruppen (Familjen kommer dessutom antagligen att få veta det 24 timmar innan rundans slut, eftersom det lär framkomma ganska snabbt vem som fått en tand). Förrädaren har dessutom ingen kontakt med övriga ulvar, så Förrädarens kunskap hjälper inte ulvlaget i stort. Familjen får dessutom en väktare i R2, vilket kan ge ytterligare en runda att sniffa fram Förrädaren (och då är alternativen ganska fåtaliga kring vem det är).

Men ja, om Förrädaren hamnar inom familjen är det lite uppförsbacke för byn.
Jag kan ha fel, men jag tänker att om Förrädaren hamnar i Husets Familj så är det optimala att sätta tanden i Kwisatz Haderach i R1 (innan hen blir väktare) och rabbla hela listan på husmedlemmar i den öppna speltråden så Sardaukar kan beta av dem i ordning.
Netto två döda husmedlemmar (om Sardaukarerna använder sin Hunter-Killer) och ingen väktare.

Om inte...
@Anthrox
1c) Vet Husets Familj vem av dem som är Kwisatz Haderach?
 
Last edited:

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Äro utmattad efter årets 2 första spel och nu kommer ett till där jag redan nu känner mig dum för att inte fatta ett dyft av spelupplägget.
Tänkte skriva nåt om att @Anthrox nog gör bäst i att inte ”lotta” mig som ulv då jag inte fattar ens vilka som är bybor eller ulvar i reglerna men det kanske ändå inte blir så stor skillnad i mitt spel.

Dock tror jag nog ni kommer tycka att jag är mer sparsmakad denna gång till allas glädje (om jag inte får upp krigarandan i bästa brusarstil: bäva alla fraktioner😇)

Kommer nog försöka följa Freman Jamis statement: ”…we must move with the flow of process…” och

“The Mystery Of Life Isn't A Problem To Solve, But A Reality To Experience.”
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Jag kan ha fel, men jag tänker att om Förrädaren hamnar i Husets Familj så är det optimala att sätta tanden i Kwisatz Haderach i R1 (innan hen blir väktare) och rabbla hela listan på husmedlemmar i den öppna speltråden så Sardaukar kan beta av dem i ordning.
Netto två döda husmedlemmar (om Sardaukarerna använder sin Hunter-Killer) och ingen väktare.

Om inte...
@Anthrox
1c) Vet Husets Familj vem av dem som är Kwisatz Haderach?
Nej, bara Kwisatz Haderach själv vet om att denne är det. Familjen lever lyckligt ovetande om att en av deras familjemedlemmar är den utvalde White saviouren. Sen kan ju KH givetvis meddela det till resten av familjen direkt, men då får en skylla sig själv :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Men jag ser problematiken i om Förrädaren hamnar i familjen. Ska fundera innan spelstart ifall det är något som behövs åtgärdas, och i så fall hur.
 

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
799
Spelstart söndag klockan 12?! Då är det ju Munkcon inser jag nu! Lågflygeri R1 för mig då.

Ska nån annan dit? (@Sidd?)
I så fall kan jag göra en pakt att inte titta på mina PM förrän jag åker hem så vi kan ta en öl utan att behöva analysera varandras fluctuation of the pupil and involuntary dilation of the iris.
 

Sidd

”Bybo”
Joined
13 Dec 2016
Messages
3,572
Location
Oktoberlandet
Spelstart söndag klockan 12?! Då är det ju Munkcon inser jag nu! Lågflygeri R1 för mig då.

Ska nån annan dit? (@Sidd?)
I så fall kan jag göra en pakt att inte titta på mina PM förrän jag åker hem så vi kan ta en öl utan att behöva analysera varandras fluctuation of the pupil and involuntary dilation of the iris.
Då kör vi igen då😂

Röst: @Hägerstrand

Undanflykter, fiskande och mutförsök!

Jag ska också till Muncon på söndag å kommer flörta gärnet med alla misstänkta på plats.
Tar med mig min gammla lögndetektor å vägrar du svara på tilltal så flyttar jag aldrig min röst👹
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
3,238
Äro utmattad efter årets 2 första spel och nu kommer ett till där jag redan nu känner mig dum för att inte fatta ett dyft av spelupplägget.
Tänkte skriva nåt om att @Anthrox nog gör bäst i att inte ”lotta” mig som ulv då jag inte fattar ens vilka som är bybor eller ulvar i reglerna men det kanske ändå inte blir så stor skillnad i mitt spel.

Dock tror jag nog ni kommer tycka att jag är mer sparsmakad denna gång till allas glädje (om jag inte får upp krigarandan i bästa brusarstil: bäva alla fraktioner😇)

Kommer nog försöka följa Freman Jamis statement: ”…we must move with the flow of process…” och

“The Mystery Of Life Isn't A Problem To Solve, But A Reality To Experience.”
Jag ska vara extra tydlig med ditt PM!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,595
bRa at du frågar, Bjaseniji1Kom ihågatt d it fnns någa dumma fråger. mann måste Våga Fråga!!!
Jag fattade liksom inte vem som var vem…konspiratörerna har en förrädare (inom sin grupp? Är förrädaren alltså en bybo?) fast nu fanns det Ett Hus och En familj och vafan… Bene Gesssrit är väl bussig!? Eller finns det flera? Är inte Bene Gesssrit EN person för övrigt? Som han Atreides! Fast vänta nu..Atreides är ju en grupp! Men…men…

Ja så där gick det runt i min lilla skalle. Tur att det finns en intelligentia i form av @BiobunkerVII som kan styra upp! 😅😘
 
Top