Alien Earth

Personligen tror jag att många här i tråden underskattar Hawleys förmåga överraska - bortsett från enstaka små irritationsmoment, så tycker jag serien är stabil - och tror den jobbar målmedvetet mot något vi kanske inte listat ut än.

Nästa är f ö en flashback som förklarar vad som gick snett på skeppet, så perfekt för dem som uppskattat Morrow och vill ha mer Xenomorph-fokus. Oklart om/hur det ska bidra till den övergripande plotten dock.

Jag har sett alla säsonger av Fargo (det verkar inte bli fler, eller?) och gillar tre eller fyra av säsongerna. Hawley är absolut en kompetent serie-skapare, men när det gäller Alien Earth är jag tveksam till hur väl han behärskar genren dystopisk sci fi. Hittills uppfattar jag resultatet som ojämnt. En del av problemet är, som jag skrev ovan, rent visuellt. Jag tycker inte att miljöerna är tillräckligt intressanta att titta på.

Att nästa avsnitt blir en förklarande tillbakablick tycker jag dock verkar lovande. Ett sådant grepp borde också tydligare kunna placera in Weyland-Yutani i handlingen. Förhoppningsvis passar Hawley också på att knyta an tydligare till trådar som etablerats i filmerna. Ash och Nostromo kanske nämns? Serien utspelar sig ju två år före den första Alien-filmen. Och 16 år efter Alien Covenant (så meddelanden från David skulle kunna dyka upp - minst en varelserna från hans teckningar tycks finnas ombord på Maginot).

Last edited:
Nästa är f ö en flashback som förklarar vad som gick snett på skeppet, så perfekt för dem som uppskattat Morrow och vill ha mer Xenomorph-fokus. Oklart om/hur det ska bidra till den övergripande plotten dock.
Spännande! Jag brukar generellt ha svårt för avsnitt bestående av flashbacks, men å andra sidan är ett av de bästa avsnitten jag sett i en tv-serie en flashback. Och dessutom är Morrow den klart intressantaste karaktären i serien så det kan nog bli intressant!

ett mysterium, att det är tänkt att vi som tittare ska sitta och undra va

så man kämpar nog med att hitta infallsvinklar som inte gjorts än.
Detta är nog mitt problem - förstår inte behovet av nya infallsvinklar. En bra ny Alien-berättelse hade fokuserat på karaktärerna, och ha xenomorph-grejorna som en kuliss och katalysator. Jag behöver inte få förklaringar på hur rymdisarna ~egentligen~ fungerar, det sabbar snarare hela stämningen.

Detta är nog mitt problem - förstår inte behovet av nya infallsvinklar. En bra ny Alien-berättelse hade fokuserat på karaktärerna, och ha xenomorph-grejorna som en kuliss och katalysator. Jag behöver inte få förklaringar på hur rymdisarna ~egentligen~ fungerar, det sabbar snarare hela stämningen.
Håller delvis med! En del av mig vill veta mer om xenomorpherna, samtidigt vet jag att alla skräck/mysterie-filmer slutar vara intressanta när man väl har fått reda på hur allt ligger till. Så jag är oerhört tudelad i vad jag egentligen tycker här eftersom jag kan se både positiva och negativa aspekter gällande oavsett vilken väg serien valt att gå.

Spännande! Jag brukar generellt ha svårt för avsnitt bestående av flashbacks, men å andra sidan är ett av de bästa avsnitten jag sett i en tv-serie en flashback. Och dessutom är Morrow den klart intressantaste karaktären i serien så det kan nog bli intressant!
Har också normalt sett svårt för avsnitt som visar vad som hände långt tidigare i seriens händelseförlopp. Men precis som du så tror jag att bland de bästa avsnitten jag sett i serier är just ”flashbacks”, tyvärr gäller det nog även de sämsta avsnitten i serier jag någonsin sett.

Jo alltså, om jag hade fått önska mig en egen Alien-serie hade det varit en miniserie på högst 10 avsnitt med följare premiss:

Ett rymdskepp med besättning kraschar av någon anledning på en främmande planet. Där hittar de ett annat kraschat skepp som haft som uppdrag att frakta ägg till The Conpamy men där allt gått fruktansvärt snett. Besättningen måste nu fixa skeppet och bege sig iväg (gärna med en tidsfrist, syret tar slut om si och så länge).

Vad som dels händer är att en xenomorph börjar röja, antingen har den funnits där innan eller så kläcks den nu. Någon eller några överlevare från det första skeppet vill få varelsen till The Company, på bekostnad av den nya besättningens liv.

Det finns även slitningar inom den nya besättningen. Vissa vill bara dra, andra vill få varelsen till the Company, kanske med en belöning som lockar.

Då skulle man få ett antal konflikter som skulle kunna få andrum i serien:

De måste akta sig för xenomorphen.

De måste fixa skeppet.

De måste kämpa mot/intrigeta mot besättningen i första skeppet.

De måste kämpa mot varandra.

De har kanske några personliga agendor som måste fixas.

Problemet med ett sådant koncept är att det bara skulle funka som miniserie. Det känns rätt tydligt att skaparna av Alien Earth satsar på en längre serie, kanske med spinoffs.

Jo alltså, om jag hade fått önska mig en egen Alien-serie hade det varit en miniserie på högst 10 avsnitt med följare premiss:

Ett rymdskepp med besättning kraschar av någon anledning på en främmande planet. Där hittar de ett annat kraschat skepp som haft som uppdrag att frakta ägg till The Conpamy men där allt gått fruktansvärt snett. Besättningen måste nu fixa skeppet och bege sig iväg (gärna med en tidsfrist, syret tar slut om si och så länge).

Vad som dels händer är att en xenomorph börjar röja, antingen har den funnits där innan eller så kläcks den nu. Någon eller några överlevare från det första skeppet vill få varelsen till The Company, på bekostnad av den nya besättningens liv.

Det finns även slitningar inom den nya besättningen. Vissa vill bara dra, andra vill få varelsen till the Company, kanske med en belöning som lockar.

Då skulle man få ett antal konflikter som skulle kunna få andrum i serien:

De måste akta sig för xenomorphen.

De måste fixa skeppet.

De måste kämpa mot/intrigeta mot besättningen i första skeppet.

De måste kämpa mot varandra.

De har kanske några personliga agendor som måste fixas.

Problemet med ett sådant koncept är att det bara skulle funka som miniserie. Det känns rätt tydligt att skaparna av Alien Earth satsar på en längre serie, kanske med spinoffs.
Det fanns ett gäng kortfilmer som kom ut kring 40års-jubileet, skapade av fans men publicerade av filmbolaget. Särskilt en av dem - "Ore" - hade funkat asbra som en miniserie.

Håller med i allt gällande det du säger om Boy Kavallier och jag är själv en grinig gubbe. Dock förstår jag varför serien behöver introducera saker som att hur xenomorphen kommunicerar etc. Jag sa till en vän här på forumet innan avsnitt fyra hade visats, att jag tror att Wendy kommer bli ”drottning” över xenomorpherna… Det ser definitivt ut som att jag skulle kunna ha rätt här. Men ja, serien är för mig som onyttig snabbmat jämfört med filmerna Alien och Aliens som är mer som en riktigt bra upplevelse på en dyr restaurang. Alien Earth är underhållande men den är inte bättre än så, den är inte speciellt bra så långt.
Varför ska Wendy eller "Lena" bli drottning över xenomorpherna? Detta skulle ge mig ännu mer vatten på min redan dyngsura kvarn. Så som det är nu väntar jag bara på en xenomorph med en sådan där grönt genomskinlig bankskärm och en cigg i munnen som snabbt knappar in en jäkla massa siffror och skriver ut sådana där långa kvitton. Eller en xenomorph med bygghjälm, stålhätteboots och en spade över axeln. Fortfarande gnällig gubbe.

Jovisst. Samtidigt är det ju ett franschise som funnits sen sena 70-talet (men som kanske egentligen borde fått somna in efter första eller möjligen andra filmen) så man kämpar nog med att hitta infallsvinklar som inte gjorts än. Det leder ju dock tyvärr samtidigt till att varelserna alltmer tappar sin mystik. Fast jag tänker nog att det egentligen var väldigt länge sedan xenomorphena kändes mystiska eller läskiga.
100%! De där jäkla infallsvinklarna som Måste skapas för att mjölka ur så mycket pengar som möjligt dödar all mystik, fullständigt.

Varför ska Wendy eller "Lena" bli drottning över xenomorpherna? Detta skulle ge mig ännu mer vatten på min redan dyngsura kvarn. Så som det är nu väntar jag bara på en xenomorph med en sådan där grönt genomskinlig bankskärm och en cigg i munnen som snabbt knappar in en jäkla massa siffror och skriver ut sådana där långa kvitton. Eller en xenomorph med bygghjälm, stålhätteboots och en spade över axeln. Fortfarande gnällig gubbe.
Har du sett fjärde avsnittet så förstår du ”varför” Wendy kan bli drottning över xenomorpherna. Jag säger inte att jag tycker det är en bra lösning, jag säger bara att jag tror att det är den vägen de kommer att gå. Detta trodde jag redan efter avsnitt två… Än en gång, jag tänker inte argumentera för att det är en bra idé för det är det inte, men det är det som jag tror Alien Earth tycker är en bra idé.

Så jag vet inte vem du kritiserar här, vad jag tror kommer hända eller om du tror att jag vill att det skall hända?

Har du sett fjärde avsnittet så förstår du ”varför” Wendy kan bli drottning över xenomorpherna. Jag säger inte att jag tycker det är en bra lösning, jag säger bara att jag tror att det är den vägen de kommer att gå. Detta trodde jag redan efter avsnitt två… Än en gång, jag tänker inte argumentera för att det är en bra idé för det är det inte, men det är det som jag tror Alien Earth tycker är en bra idé.

Så jag vet inte vem du kritiserar här, vad jag tror kommer hända eller om du tror att jag vill att det skall hända?
Nej jag kritiserar inte Dig, verkligen inte. Alla måste få lov att tycka, tänka och önska precis vad de själva vill. Du har säkert rätt i din misstankar. Nej jag kritiserar själva greppet de sätter i serien, premisserna. Men anledningen till all grinighet är ju för att jag tycker så otroligt mycket om de första tre filmerna. Det blir alltid såhär, kolla bara på alla dessa urkassa SW-spinn-offs.

Back