Oscar Silferstjerna
Fotbollshuligan i tv-soffan
Personligen tror jag att många här i tråden underskattar Hawleys förmåga överraska - bortsett från enstaka små irritationsmoment, så tycker jag serien är stabil - och tror den jobbar målmedvetet mot något vi kanske inte listat ut än.
Nästa är f ö en flashback som förklarar vad som gick snett på skeppet, så perfekt för dem som uppskattat Morrow och vill ha mer Xenomorph-fokus. Oklart om/hur det ska bidra till den övergripande plotten dock.
Jag har sett alla säsonger av Fargo (det verkar inte bli fler, eller?) och gillar tre eller fyra av säsongerna. Hawley är absolut en kompetent serie-skapare, men när det gäller Alien Earth är jag tveksam till hur väl han behärskar genren dystopisk sci fi. Hittills uppfattar jag resultatet som ojämnt. En del av problemet är, som jag skrev ovan, rent visuellt. Jag tycker inte att miljöerna är tillräckligt intressanta att titta på.
Att nästa avsnitt blir en förklarande tillbakablick tycker jag dock verkar lovande. Ett sådant grepp borde också tydligare kunna placera in Weyland-Yutani i handlingen. Förhoppningsvis passar Hawley också på att knyta an tydligare till trådar som etablerats i filmerna. Ash och Nostromo kanske nämns? Serien utspelar sig ju två år före den första Alien-filmen. Och 16 år efter Alien Covenant (så meddelanden från David skulle kunna dyka upp - minst en varelserna från hans teckningar tycks finnas ombord på Maginot).
Last edited: