Alien Earth

Sett första avsnittet. Det var verkligen inte wow, kändes snarare rörigt och segt på samma gång (?). Frun tröttnade och gick.

Jag är lite förvirrad. Skulle inte det här vara superbra? Kändes som alla recensioner jag läste var superpeppiga..

Jag kommer kolla nästa avsnitt oxo men har ingen bra känsla efter piloten…

4e avsnitt var nog bland de mer intressanta. Framför allt byggs spänning upp på ett bra vis och flera rollfigurer fortsätter fördjupas.

Men det ock så mycket som inte riktigt funkar, de flesta har nämnts av andra ovan. Det jag tyckte var jobbigast var att Wendy kunde höra xenon. Alltså, fine, det är en ganska intressant infallsvinkel, men jag hade gärna sett att serien försökte ge något slags svar på varför.

En onödig detalj som irriterar mig kopiöst mycket är när han citerar Arthur C. Clarke (angående avancerad teknik och magi) och säger att det är Asimov som sa det. Antar att manusförfattarna har dålig koll?
Reagerade på detta också! Hann undra om det var en referens till Alien Covenant, där androiden David felaktigt påstår att dikten Ozymandias (av Shelley) är skriven av Byron, och den andra androiden därför svarar något i stil med "one bad note sours the entire symphony".

Ett centralt visuellt grepp i den första Alien-filmen är kontrasten mellan Ron Cobbs Nostromo och H. R. Geigers biomekaniska skeppsvrak, som verkligen känns främmande. Båda är oerhört skickligt gjorda och gör sig fantastiskt bra i bild. Det påverkar hela filmen. I Alien Earth finns inte det greppet alls. Det påverkar hela serien, men inte i positiv bemärkelse.

Men det ock så mycket som inte riktigt funkar, de flesta har nämnts av andra ovan. Det jag tyckte var jobbigast var att Wendy kunde höra xenon. Alltså, fine, det är en ganska intressant infallsvinkel, men jag hade gärna sett att serien försökte ge något slags svar på varför.
Jag utgick att det ska vara ett mysterium, att det är tänkt att vi som tittare ska sitta och undra varför och sen ska det förklaras i ett senare avsnitt?

Jag utgick att det ska vara ett mysterium, att det är tänkt att vi som tittare ska sitta och undra varför och sen ska det förklaras i ett senare avsnitt?
Ja, det är möjligt. Fast jag tycker mer det presenteras som något slags övernaturlig koppling. Så jag tror inte det kommer någon förklaring. Något som hadeckunnat i funka renodlad skräck men mest blir förvirrande i sf.

Ja, det är möjligt. Fast jag tycker mer det presenteras som något slags övernaturlig koppling. Så jag tror inte det kommer någon förklaring. Något som hadeckunnat i funka renodlad skräck men mest blir förvirrande i sf.
Ah. Så kan det förstås vara. Fast hade det inte varit en övernaturlig förklaring så hade det varit en teknisk mumbo jumbo-förklaring vilket jag inte tycker hade varit så mycket bättre. För mig är det viktiga vad de gör med hela grejen, vad det kommer betyda för karaktären och tematiskt.

En stor personlig pet peeve jag har är ögonbläckfisken. Dels tycker jag att den ser ganska fånig ut. Sen tycker jag att den skär sig med Alien-estetiken där det balla från början var att den rörde sig från campy design på rymdisar, typ bläckfiskar. Men det värsta är att nu måste en stor del av det utomjordiska livet har ögon och anatomi som påminner om jordens levande däggdjur, med tanke på det sättet de parasiterar på värddjuret. Det är ingen stor grej då bläckfisken hittills inte haft så stor betydelse, men det gör alla scener med den rätt oläskiga.

Även den ursprungliga xenomorfen förutsätter en värd som har däggdjursattribut som ett ansikte, hals, strupe och lungor som den kan växa till sig i.

Även den ursprungliga xenomorfen förutsätter en värd som har däggdjursattribut som ett ansikte, hals, strupe och lungor som den kan växa till sig i.
Ansikte, möjligen. Eller någon hålighet den kan fästa sig vid, är inte helt med på varför det måste vara ett ansikte? Varför hals och lungor?

Ansikte, möjligen. Eller någon hålighet den kan fästa sig vid, är inte helt med på varför det måste vara ett ansikte? Varför hals och lungor?
Skulle säga att det tycks som om en kroppsöppning räcker. Så jag håller med dig om att Alien som koncept fungerar utan att liv som den parasiterar på nödvändigtvis ser ut eller liknar jordens.

Fjärde avsnittet...de tappar mig nu. Den där värdelöst skrivna boy kavalier! "Han har inga strumpor! Åh då måste han ju vara udda och excentrisk och helt klart ett geni!". Bara bara bara töntig och urbota trist som geni. Tillför ingenting mer än frustration.

Som jag gnällde över i ett annan inlägg i tråden så elimineras fasan som xenomorphen så ståndaktigt har levererat genom åren genom att tillskriva den en massa egenskaper som inte behövs. Den behöver inte dissekeras ner till beståndsdelar, det tillför ingenting...i min värld. Det blir snarare enbart tråkigt och avdramatiserande. Nu har vi lärt oss hur man ska kommunicera rent audionomt med de jävla varelserna. I sinom tid kommer vi sitta och dricka öl med dem inne på en pub och planera vilket resmål vi ska åka till tillsammans på semestern. Det är skittöntigt! Allting föll som...ett...jäkla...korthus strax efter Alien Ressurection. Grinig gubbe over and out.

Som jag gnällde över i ett annan inlägg i tråden så elimineras fasan som xenomorphen så ståndaktigt har levererat genom åren genom att tillskriva den en massa egenskaper som inte behövs. Den behöver inte dissekeras ner till beståndsdelar, det tillför ingenting...i min värld. Det blir snarare enbart tråkigt och avdramatiserande. Nu har vi lärt oss hur man ska kommunicera rent audionomt med de jävla varelserna. I sinom tid kommer vi sitta och dricka öl med dem inne på en pub och planera vilket resmål vi ska åka till tillsammans på semestern.
Jovisst. Samtidigt är det ju ett franschise som funnits sen sena 70-talet (men som kanske egentligen borde fått somna in efter första eller möjligen andra filmen) så man kämpar nog med att hitta infallsvinklar som inte gjorts än. Det leder ju dock tyvärr samtidigt till att varelserna alltmer tappar sin mystik. Fast jag tänker nog att det egentligen var väldigt länge sedan xenomorphena kändes mystiska eller läskiga.

Back