Alien Earth

Känns lite som de har en massa snygga scener och klipp, men ingen plan för hur det ska sitta ihop. Lite som att ha snygga coola fraser men det blev ingen dikt eller heller inte nog för att ge en novell ett djup. Massor av små smulor man skulle kunna använda i en kampanj. Städerna känns lite för lika och kala utifrån. När man ser dem i fågelperspektiv. Varför vill man ha alla dessa parasiter?

Lite konfunderad av avsnittet:

Oklart vad syftet med avsnittet var, bortsett från visa otäcka aliens gör otäcka saker - och människor gör bort sig när de försöker hantera det. Vilket ju också påpekas en av personerna på skeppet - det här med ta parasiter till jorden. Det enda jag kan komma på som har någon slags bäring på plotten, är att göra det personligt för Morrow döda Kavalier. Oklart om det heller spelar roll, men det enda jag kan sätta fingret på.

Jag hade hoppats på att det skulle varit T Ocellus som på ngt sätt släppt lös de andra varelserna och orsakat kraschen. Tycker den är intressant iom uppvisad intelligens.

Rörande realismen i hur besättningen agerar, så tänker jag de alla verkar vara någon slags enorma misfits - drogmissbruk, korkade, avtrubbade, perversa rejects. Så kanske inte så konstigt, det är kanske vad som krävs för få folk skriva på för 65 år i rymden?

Håller också med Bifur om det var lite märkligt skeppet var såpass kontaminerat. Minns inga fria insekter ombord vid SAR - men väl Ocellus och "plantan" - den senare var inte var lös innan kraschen.

Och... varifrån kom äggen från avsnitt 2? De förvarades ju på ett rätt märkligt ställe och inte någon sluten containment som det verkade?

Jag har inte hunnit se senaste avsnittet än. Men jag har förstått det som att en del tycker att denna tråd är jobbig för att det är så mycket negativitet i den. Jag läste igenom mina tidigare inlägg och upptäckte att jag tror att jag tycker att serien är helt okej mest skrivit negativa saker. Så jag skriver härmed ett inlägg med de positiva aspekter jag tycker att serien har så att tråden blir mer välkomnande :)

Som sagt så tycker jag att Kirsh och Morrow är riktigt intressanta karaktärer! Bland de mest intressanta som funnits i hela franschisen (åtminstone av de filmer jag sett).

Jag gillar settingen att varsin megacorp styr över varsin del av världen och att de har en förskönad mytologi om hur de "räddade" världen.

Även om jag har svårt att ta barnrobotarna på allvar tycker jag att skådisarna gör ett bra jobb att gestalta dem.

Historien är skickligt utformad för att kunna hålla flera trådar i luften och således ha storys för flera säsonger.

Och det största berömmet: Jag har inte slutat titta än. Jag är otroligt snabb på att ge upp på serier som inte är för mig, så bara det att jag sett fyra avsnitt och ser fram emot att se det femte avsnittet ikväll tyder på att serien gör någonting rätt!

Jag tillhör också en av de få (iaf på detta forat ;-) ) som tycker att det är en trevlig och riktigt underhållande serie. Stör mig inte alls på Boy Kavalier eftersom att verklighetens motsvarande personligheter känns ännu mer överspelade och knasiga. 7 av 10 konstiga monster får den av mig.

Jag tillhör också en av de få (iaf på detta forat ;-) ) som tycker att det är en trevlig och riktigt underhållande serie. Stör mig inte alls på Boy Kavalier eftersom att verklighetens motsvarande personligheter känns ännu mer överspelade och knasiga. 7 av 10 konstiga monster får den av mig.
Fast jag tycker det verkar vara en hel del som tycker om serien, även här på forumet, så du är i gott sällskap :) Och det är ju så mycket roligare att gilla en serie än att ogilla, så jag tycker du gör helt rätt :) De saker jag tycker är mindre bra med serien handlar ju mer om personliga preferenser än saker som är direkt dåliga, och trots dessa saker tycker jag ändå att serien är helt okej. Det ska bli kul att se senaste avsnittet ikväll! Lovar att försöka vara mer positiv i min utvärdering än tidigare!

Nån måste väl säga det, och jag diggar det som fan. Behållningen blir inte mindre av att läsa den här tråden. Föreställ er att jag kollar på er som Kirsh. Nu väntar jag bara på att de ska avsluta ett avsnitt med Danzigs Mother.
Det har varit rätt kul att sitta och fundera på vilken låt det blir nästa gång. Började på 80-tal med en oväntad Sabbath, men sen tror jag inte de har lämnat 90-talet. Efter första två väntade jag min en kronologisk rockresa, men så verkar inte bli fallet.

Det har varit rätt kul att sitta och fundera på vilken låt det blir nästa gång. Började på 80-tal med en oväntad Sabbath, men sen tror jag inte de har lämnat 90-talet. Efter första två väntade jag min en kronologisk rockresa, men så verkar inte bli fallet.
Ja det är roligt. Jävligt oväntad Sabbath faktiskt :)

Fast jag tycker det verkar vara en hel del som tycker om serien, även här på forumet, så du är i gott sällskap :) Och det är ju så mycket roligare att gilla en serie än att ogilla, så jag tycker du gör helt rätt :) De saker jag tycker är mindre bra med serien handlar ju mer om personliga preferenser än saker som är direkt dåliga, och trots dessa saker tycker jag ändå att serien är helt okej. Det ska bli kul att se senaste avsnittet ikväll! Lovar att försöka vara mer positiv i min utvärdering än tidigare!
Jag tycker att det verkar som om de flesta ändå inte ogillar serien samt att de flesta finner den underhållande. Så jag håller med dig i mycket. Sen att en del blir så triggade när någon kritiserar en serie att de inte vill skriva alls på forumet, ja det tycker jag är en extrem åsikt. Jag gillar diskussionerna vi har om den här serien då många olika åsikter har framkommit där det en del älskar så finner andra det riktigt dåligt. Alltså en helt normal diskussion om en serie, man skulle nästan kunna tro att det här är ett forum för nördar som gillar att gräva ned sig i detaljer när det gäller deras intressen…

Ja, jag tycker också att det helt är okej att skriva precis vad man tycker om en tv-serie. Antar att det är högst osannolikt att någon av skaparna hittar hit och blir djupt sårade. Så hiskeligt negativa har vi ju inte varit heller. Förmodligen är någon riktigt viral recension på YouTube betydligt jobbigare att hantera.

Senaste avsnittet (om vad som hände på rymdskeppet) var väldigt bra. Nu har jag en fråga till er som eventuellt är mer uppmärksamma än jag eller har bättre minne:

Någonstans säger de att de har samlat ihop fem utomjordiska livsformer.

1) Den vanliga xenomfen
2) Fästingarna som tömmer offret på blod
3) Ögat med tentakler
4) Växten som vi inte vet vad den gör ännu, men det är antagligen dåligt

Men vilken är nummer fem?

Jag har nu sett alla avsnitt två gånger då min son gillar Alien och ville självklart se alla från början. Han är 11 år så jag tänkte att det är bättre att jag ser dem med honom då jag sett alla filmer med honom sedan tidigare. Mina åsikter om serien är oförändrade i stort, gillar fortfarande det jag gillade tidigare och har fortsatt kritik mot det jag kritiserade tidigare. Men jag har inte talat något om det senaste avsnittet som jag nu alltså sett två gånger på väldigt kort tid då avsnittet kom igår.

Jag tyckte ”flashback” avsnittet var underhållande, jag gillar en del av besättningen och hade nog hellre sett en hel säsong om hur skeppet Maginot och dess besättning samlar in varelserna. Det hade för mig varit mycket mer givande än den serie vi hittills fått.

Avsnittet som stående på egna ben gör att jag måste ställa en del frågor… Är alla insamlade monster från samma planet? Om ja, är det då LV-426 eller någon annan planet eller måne i Zeta Reticuli systemet? Om nej, hur samlades de in och av vem eller vilka? Hur kan Boy Kavallier kommunicera med Maginot i realtid när han smider planer med sabotören? Varför är inte cyborgen högsta befäl för hela operationen från början då han tydligen känner/kände Yutani? Varför är forskaren som har hand och ansvar för alla monster/exemplaren så extremt amatörmässig? Borde hon inte vara rätt mycket försiktigare med tanke på vad hon håller på med? Varför reagerar besättningen som om facehuggers som sitter fast på någons ansikte inte är en speciellt stor grej, de tycks bara lite lagom upprörda? Varför får besättningen inte inleda romanser med varandra, detta då det tycks vara uppmuntrat i tex Covenant? Och ja, jag förstår att Covenant och Maginot inte är samma sorts skepp men människor instängda i ett skepp kommer att utveckla känslor för varandra.

Jag har så många frågor som jag tycker borde fått besvaras under en hel säsong.

Men jag tänker avsluta med något positivt som jag verkligen uppskattar! Jag är så jävla nöjd att xenomorphen faktiskt tar tid på sig att bli vuxen och att gå igenom hela sin metamorfos. Är oändligt trött på att en fullvuxen xenomorph finns knappt 10 minuter efter någon blivit våldtagen av en facehugger. Så den delen gör serien mycket bättre än allt med Alien som kommit efter Alien 3.

Tyckte avsnitt fem var det första som ~kändes~ som Alien. Isolation, paranoia, klassfrågor. Tror det är själva Earth-delen som jag har varit negativ till.

Edit: Tycker fortfarande att de missar det obehagligt sexuella i xenomorphens uppenbarelse.

Last edited:
Lite sen på bollen, men nu har jag också sett avsnitt 5. Har inte läst några andras åsikter än, vill säga mina först. Jag lovade ju att vara mer positiv i mina omdömen framöver, och det löftet var ju väl tajmat då detta var mitt favoritavsnitt hittills!

Kan väl ta de mindre bra sakerna först så att vi får dem överstökade:

Tycker fortfarande att det är märkligt att skeppet är så retrofuturitstiskt medan resten av världen inte är det. Det kan ju i och för sig ha sin förklaring i att skeppet varit på drift länge, men men...

Tycker även fortfarande att xenomorphen är lite väl aggressiv på ett sätt som inte stämmer in på tidigare xenomorphs. Varför anfaller den roboten till exempel? Men jag får helt enkelt acceptera att det är en ovanligt grinig xenomorph, inget som stör.

Så, nu till de mer positiva sakerna:

Till en början störde jag mig, liksom jag gjort i de tidigare avsnitten, på dialogen. Men sen kom jag på det! Jag tror att serien ska ses mycket mer som en satir än vad jag från början tänkt. Och är det så fungerar dialogen jättebra! Vi får ju till och med en liten blinkning till att det skulle vara satir, med hjälp av en viss känd låt som är slutmelodin till en av de bästa satirerna som någonsin gjorts. Det känns ju lite genant att det skulle krävas fem avsnitt för att jag skulle fatta att det är en satirserie. Men å andra sidan har vi ju såvitt jag vet någon annan film/serie i Alien-franschisen som varit det, så jag var nog inte beredd. Men jag tackar och tar emot, det är kul att man vågar sig på en ny vinkel!

Morrow är ju min favoritkaraktär så det var tacksamt att få ett avsnitt för han fick vara mer i centrum. Och han blev ännu mer intressant här!

Ögonbläckfisken blev också mer intressant! Det verkar ju nästan i början som att den försöker varna tjejen. Sen anfaller den kaptenen efter att ha tagit över gubben med skägget, ropar på xenomorphen för att sedan attackera den. Undrar vad den har i kikaren! Hoppas att det finns en poäng med allt detta, för då är den en av seriens mest intressanta plot points för mig! Själva designen är fortfarande urlöjlig, men så länge det är intressant kan jag leva med det.

Jag gillade detta! Hade velat ha fler avsnitt som utspelade sig på skeppet. Det är ju störtcoolt med en setting som är snarlik den i första filmen, men som har vinkeln av politisk satir istället (jag vet att man nosade på det även i första filmen, men här är det mer up front).

Varför reagerar besättningen som om facehuggers som sitter fast på någons ansikte inte är en speciellt stor grej, de tycks bara lite lagom upprörda?
Det är just det här som är satiren. Utomjordiska parasiter tar över skeppet och dödar kaptenen, och de har fokus på kärleksdraman och bonusar. Och bryr sig bara om när någon inom deras yrkesområde dör. Se scenen med samma mindset som när du ser Dr. Strangelove, då funkar det 🙂

Det senaste avsnittet var kalasbra, ända till Xenomorphen dök upp! Hur kan kvinnan springa ifrån monstret och varför visar de så mycket av Xenomorphen, det blir inte otäckt, bara lite gulligt när den smyger fram på tå!

och varför visar de så mycket av Xenomorphen, det blir inte otäckt, bara lite gulligt när den smyger fram på tå!
Jag har funderat på detta med. Från början var jag emot det, men samtidigt vet vi ju alla hur en xenomorph ser ut, så jag tänker att det kanske är onödigt att dölja det.

Apropå satir i Alien-franchisen så kan inte jag undgå att tänka på The Long Tomorrow, tecknad av Moebius och skriven av Dan O’Bannon. Den publicerades första gången 1976 i franska Metal Hurlant och är en hårdkokt deckare som utspelar sig i framtiden. Serien påverkade både Alien och Bladerunner (särskilt visuellt), som ju båda är dystopier.

Både den första Alien-filmen, som O’Bannon skrev manus till, och Bladerunner innehåller megacorps, uppenbara parodier på oreglerad och rovgirig kapitalism. Jakten på vinst gör att karaktärerna hamnar i olika livsfarliga situationer, som är grunden för handlingen. De mest uppenbart satiriskt skildrade karaktärerna i Alien och Bladerunner-franchiserna är de giriga kapitalisterna (Boy Kavalier, Peter Weyland, Eldon Tyrell m.fl.) och deras slavlikt lydiga tjänare (Ash i den första Alien-filmen). Jag uppfattar dem som parodiska och satiriska uttryck för urspårad kapitalism. Boy Kavalier, den senaste i raden, verkar mest vara en blandning av Peter Pan och Elon Musk.

Möjligen har xenomorferna i Alien Earth också fått drag av camp. De är så välbekanta för oss som tittar att de blir löjliga. Varje steg de tar kan ses som parodier på de gamla filmerna. Oavsett vad de gör - skuttar, anfaller, blöder syrablod - så är det svårt att inte jämföra med tidigare filmer. Kanske kan man se deras medverkan som en sorts parodi? Särskilt skrämmande är de inte, åtminstone inte för en vuxen publik. Jag tycker också att de nya varelserna (särskilt den skuttande ögon-varelsen) känns parodiskt gore, även om jag inte är säker på att det är avsikten. Är även varelserna en form av satir? På vilket sätt i så fall? Tja, kanske över hela franchisen eller möjligen konceptet body horror (kroppslig skräck?) som koncept. När så mycket redan har gjorts är det svårt att överraska oss som tittar.

I Fargo-filmerna, som Hawley har skrivit manus och åtminstone delvis regisserat (jag har inte koll på alla avsnitt), finns också mycket parodi och överdrifter. Dyker det upp en gangster eller annan skurk i den serien så är han eller hon i princip alltid en parodi på andra liknande karaktärer i film eller tv. Allt är ett lekfullt spel med troper, stereotyper och genrekonventioner. Som jag har konstaterat tidigare är jag inte alls övertygad om att det här förhållningssättet riktigt passar i Alien-franchisen.

Last edited:
Back