Alien Earth

Eftersom xenomorferna nu ”bara” är en av de parasitiska varelser som människan har lagt beslagt på kan jag inte låta bli att undra: behövs xenomorferna? De lär fortsätta dyka upp därför att de ingår i varumärket, men rent innehållsligt tycker jag inte att de är nödvändiga. I mina ögon handlar franchisen lika mycket eller mer om mänskliga reaktioner och relationer. Varelserna blir intressanta därför att de gör något obehagligt och (inte alltid så) oförutsägbart med människor.

Last edited:
Bara sett ett avsnitt och tyckte det var skitbra! Vilket är helt i linje med att jag brukar ogilla serier som hyllas här 😂 och jag skiter i tv-seriens koppling till filmerna och hur mycket kanon det är. Ska jag säga något kritiskt är det att det var konstigt att de inte skickade in drönare i skeppsvraket.

Jag har också sett fjärde avsnittet, är fortfarande lite skeptisk. Tycker inte storyn riktigt landar. Världsbyggandet och karaktärernas val är märkliga och ologiska ibland. Varför pilla på de där jäkla äggen. Varför kan aliens snacka med en android? Tycker transhumanism-spåret är intressant.

Har svårt för pojk-geniets karaktär, han verkar inte så genomtänkt skriven. Hade ingen sagt att han var så himla smart hade man inte kunnat dra sådana slutsatser utifrån hur han agerar i serien. En onödig detalj som irriterar mig kopiöst mycket är när han citerar Arthur C. Clarke (angående avancerad teknik och magi) och säger att det är Asimov som sa det. Antar att manusförfattarna har dålig koll?
Påmindes precis om att Boy Kavalier har gjort flera felaktiga grejor, typ använt japanskans "Moshi Moshi" fel, osv. Undrar om inte serieskaparna medvetet planterar tanken att han egentligen är dum i huvet?

Såg 5an igår. Den är ju coolast hittils det går ju inte att komma ifrån. Men det GÅR inte att inte störa sig på inkompetensen och dumheten -ffa kring allt som har med labbet att göra. Och så fortsatt att jag tycker att dom gjort själva Xenomorphen så obeskrivligt dålig. Den har noll slemmighet/djuriskhet över sig utan är som en skådespelarer som gått in i en helt steril metalldräkt. Otroligt, otroligt, otroligt, otroligt dåligt gjord.

i övrigt som sagt coolt avsnitt :cool:

Såg 5an igår. Den är ju coolast hittils det går ju inte att komma ifrån. Men det GÅR inte att inte störa sig på inkompetensen och dumheten -ffa kring allt som har med labbet att göra. Och så fortsatt att jag tycker att dom gjort själva Xenomorphen så obeskrivligt dålig. Den har noll slemmighet/djuriskhet över sig utan är som en skådespelarer som gått in i en helt steril metalldräkt. Otroligt, otroligt, otroligt, otroligt dåligt gjord.

i övrigt som sagt coolt avsnitt :cool:
Jag personligen är ok med hur Xenomorphen rör på sig, men det är en ren smaksak. Dock håller jag helhjärtat med dig gällande inkompetensen i labbet och egentligen hela skeppets besättning. Det är mer än ett mirakel att besättningen vi ser i avsnitt 5 inte råkat döda sig själva och förstöra hela skeppet långt innan de ens hunnit plocka in en utomjordisk livsform.

Jag såg xenons utseende som ett litet homage till ettans gummidräkt, men det kanske är en generös tolkning?

Jag personligen är ok med hur Xenomorphen rör på sig, men det är en ren smaksak. Dock håller jag helhjärtat med dig gällande inkompetensen i labbet och egentligen hela skeppets besättning. Det är mer än ett mirakel att besättningen vi ser i avsnitt 5 inte råkat döda sig själva och förstöra hela skeppet långt innan de ens hunnit plocka in en utomjordisk livsform.

Verkligen, och det är så onödigt att porträttera dem så. De hade kunnat framställa dem som helt fantastiskt Uber-kompetenta (när "verkligenhetens" Wayland sätter ihop ett jävla elitcrew som ska göra denna episka 65 års resa i detta jävla superprojekt som lär ha kostat 5 triljarder så lär det inte vara ett dussin lallare de skickar iväg) men så hade ändå allt kunnat gå åt helvete tack vare en sabotör. Så plotten hade liksom inte krävt denna enorma inkompetens hos varenda en (minus morrow) av besättningen.

Back