Aktuella trender inom rollspel

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,133
Location
Stockholm
Mitt lokala bibliotek nämnde att mangor har stor efterfrågan bland de yngre. Kanske dags att göra ett svenskt manga rollspel?
Finns ju redan. Krilles Skymningshem.
Tror du menar Skymningshem: Andra Imperiet, original Skymningshem var inte lika manga i känslan.
Som barnbibliotekarie som jobbar en del med Drakar och Demoner just nu vill jag bara säga att målgruppen 10+ som jag riktar mig mot slukar One Piece, och flera spelare jag haft älskar den. Det är definitivt en referenspunkt för att prata äventyr och karaktärer. Och vi lånar ut mycket manga överlag. (Det kommer sexåringar som får sitt första lånekort som vill ha engelskspråkig manga fast de inte kan läsa än.)
Vad tror du @Krille Skymningshem: Andra Imperiet 2:a utgåvan ? Kanske med än mer mangablinkningar
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
En ihållande trend är väl Kickstarterkampanjer med extra allt. Och sen följs releases av att inplastade orörda jättelådor läggs upp på Tradera, för efter att den försenade kampanjen tagit slut så är FOMO-effekten bortglömd sedan länge och ingen vet hur det skall passa in i det redan späckade spelscheman de har.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
En ihållande trend är väl Kickstarterkampanjer med extra allt. Och sen följs releases av att inplastade orörda jättelådor läggs upp på Tradera, för efter att den försenade kampanjen tagit slut så är FOMO-effekten bortglömd sedan länge och ingen vet hur det skall passa in i det redan späckade spelscheman de har.
Sant och sorgligt. Efter flera misslyckad räddningskast mot sparkstarter har jag nu skaffat mig Immun mot sparkstarter. Har väl en öppning för något nytt om en fem år eller så. Om vår civilisation fortfarande finns då.
 
Last edited:

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Utifrån tråden om framtiden för "realistisk" BRP och min tidigare spaning om att nyare rollspel inte stödjer inlevelse i rollpersonen funderar jag på om det finns en större trend mot ... hm, vi kan kalla det "nöjesmaximering". Jag tänker att både "realism" och inlevelse i rollpersonen kan vara sådant som inte är förenligt med att spelandet är direkt roligt i alla lägen (men givande på andra sätt), och att spel prioriterar bort dessa mer komplexa aspekter till förmån för en snabb leverans av kul.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,170
Utifrån tråden om framtiden för "realistisk" BRP och min tidigare spaning om att nyare rollspel inte stödjer inlevelse i rollpersonen funderar jag på om det finns en större trend mot ... hm, vi kan kalla det "nöjesmaximering". Jag tänker att både "realism" och inlevelse i rollpersonen kan vara sådant som inte är förenligt med att spelandet är direkt roligt i alla lägen (men givande på andra sätt), och att spel prioriterar bort dessa mer komplexa aspekter till förmån för en snabb leverans av kul.
Det känns som att det var en liknande utveckling när det gäller MMO: i början var det komplicerade magi- och hantverkssystem, de flesta monster kunde bara besegras av en grupp, om du dog låg prylarna kvar på dödsplatsen och bjöd på en rejäl utmaning när du skulle försöka hämta dem "naken". När jag slutade kunde man i praktiken trycka på en knapp för att komma upp i maxnivå, och om det inte var så kunde du bli tillfälligt upphöjd till gruppmedlemmarnas högsta nivå. Bra vapen och rustningar var lättillgängliga, och det var bara de allra mest överlägsna prylarna som krävde en grupp. Samma med monstren. Dog man var det på sin höjd lite långsammare XP under några minuter.

Visst var det kul en stund att kunna dyka in i spelet, köra någon höglevelpryl för att kompisen höjde upp mig till sin nivå, och att döden knappt ens var ett farthinder. Men för mig var resan mer betydelsefull, att bygga karaktären nivå för nivå var roligare än att hoppa upp, etc., etc.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,946
Jag är ju extremt partisk i detta, men om man tittar på det spel jag har ett finger med i, Neotech Edge, så har ju det ett system som kanske skulle kunna kallas ”komplext”, ”omfattande” eller ”avancerat”. Jag vet att många exempelvis här på forumet inte är helt överförtjusta i systemet (fast de allra flesta är ändå positiva, snälla och uppmuntrande), men nu på senare tid har jag blivit glatt överraskad av att se att rätt många utomstående verkligen verkar gilla systemet. Eon och Western är väl dessutom två väldigt populära spel som får sägas ha ”avancerade” regler. Jag funderar därför lite på om det kanske inte finns ett större behov av ”avancerade” regler i stugorna än vad vi tror? Kanske beror ökningen av ”enkla” regler delvis på att de flesta som skriver rollspel skriver just den typen av rollspel för att de tycker det är kul, inte för att efterfrågan skulle vara så jättemycket högre? De allra flesta rollspelsförfattare skriver ju trots allt för att det är kul, inte för att det finns några stora pengar att tjäna 🙂 Vad tror ni?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,636
Location
Uppsala
Vad tror ni?
Jag tror att wrnu är lite av en ankdamm som mer representerar sig själv än någon "norm". Och i egenskap av forum lockar det nog också framförallt till sig en äldre grupp rollspelare. Många i en äldre grupp har mindre fritid, och då blir "snabbt" kanske viktigare än något annat. Men det är också en köpstark grupp som gärna samlar och har åsikter om rollspel utan att spela dem (present company included).

För i slutänden, om det var enkla regler speletern ville ha, så skulle det varit svårt för D&D, Pathfinder, etc att behålla tronen...

Sen undrar jag ibland om inte idén med vissa spel är viktigare än spelet? Att vi ofta köper en estetik mer än vi köper det som står mellan pärmarna.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
En enkel trendspaning: finns det inte idag ett större antal zines än vad det någonsin har gjort? Eller har nätet bara gjort dem mer tillgängliga? Zines lämpar sig i alla fall särskilt väl för tredjepartsutgivning, som för övrigt också är en stark trend.

Att tala om trender i Sverige tycker jag är svårt eftersom den svenskspråkiga marknaden är så pass liten. Men en sak är i alla fall uppenbar: Drakar och Demoner är förmodligen återigen det största svenska rollspelet. Och lär vara det ett bra tag. Jag tror att tredjepartsutgivningen i längden blir avgörande för att hålla varumärket levande.
 
Last edited:

Stämma

WC-zonmö i behov av IQ-hjälp
Joined
17 Jul 2020
Messages
352
Location
Södertälje/Uppsala
Sen undrar jag ibland om inte idén med vissa spel är viktigare än spelet? Att vi ofta köper en estetik mer än vi köper det som står mellan pärmarna.
Jag tror det finns mycket sanning i detta. DnDs dominans är nog helt oavhängig dess regelverks komplexitet. Snarare är det störst för att det nästan alltid varit det. Företaget som äger spelet är resursstarkast och kan lägga mest pengar på marknadsföring. Dess bestående inflytande har gjort avtryck i populärkulturen som lockar till sig nya spelare. Om en kändis, i USA då, spelat nåt rollspel så är det i regel DnD.

Vi ska inte underskatta hur viktig mytbildningen runt ett spel är. Fansen och deras berättelser om och beskrivningar av ett spel kan nog spela minst lika stor roll som officiell marknadsföring eller för den delen den fysiska produkten. Mitt första intryck av ett spel är sällan produktbeskrivningen. Oftare är det en hängiven anhängare som i lyriska och superlativa ordalag hyllar spelet och berättar om allt som är coolt med det. Eller så kommer det första intrycket i form av memes. Jag kan inte minnas att Lancer gjort nåt särskilt avtryck på mig innan jag såg en meme av en mech med en text som uppenbarligen beskrev dess användning i gruvliga krig, men där alla explicita referenser till våld censurerats och ersatts av "slyröjning".

Dock är läget annorlunda för helt nya spel, som saknar mytbildning, memes och community. Under ett spels första tid är nog marknadsföring och produktens utseende viktigast. Men innehållet är inte oviktigt, inte om man vill skapa ett community som sprider spelet med berättelser och rekommendationer. Jag tror knappast MÖRK BORG hade gått hem lika bra om det hade DoD: Trudvangs regler istället för sin slimmade OSR-mekanik. Estetiken gjorde nog sitt för att sälja några hundra/tusen ex, men jag tror inte det hade fått en alls lika engagerad och kreativ skara fans om det haft ett tyngre regelverk. Sen finns det ju vissa spel, som Whitehack och Knave, som lever helt på sina regelverk/innehåll. Även om de då är rätt nischade produkter.

Vete fan egentligen om det går att utgå från DnD i diskussioner om vilka slags spel det går bra för. Det spelet har i princip helt andra förutsättningar än något annat på marknaden. Jag tvekar på att man kan dra några lärdomar av spelets framgång, eller, rättare sagt, några lärdomar man har nytta av.
 
Last edited:

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,058
Location
Stockholm
Att vi ofta köper en estetik mer än vi köper det som står mellan pärmarna.
Verkligen! Jag har spelat med flera nybörjare, som blivit både förvånande och lite förvirrande att de inte skulle rulla en T20:a. De hade ju köpt en egen tärning och allt… vissa är nyfikna och intresserade just av de där konstiga små egenheterna i rollspel. Estetiken och allt minihantverk i hobbyn är lockande.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Jag tror en nära framtid kommer fokusera på spion-/detektivspel, eventuellt "i rymden".

Allternativt utforskande av områden som ödeagts av en eller annan katastrof. Alltså inte "all out" postapocalyps där hela världen gott under, utan mer som Svärdets sång var där bara ett område gått under och nu utforskas av folk från andra länder. Eventuellt också "i rymden".

Men det beror lite på hur kriget går. Eventuellt blir det en ren fantasyboom med riktigt avskalad old school fanatsy.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,345
Efter OGL-soppan och efter att Wizards släppte en SRD som Creative Commons tänkte jag att vi skulle se en explosion av 5e-varianter och skaparglädje. Detta har dock inte hänt bortsett från ett enda nytt spel (Tales of the Valiant). Men undrar om det är för att folk sitter och arbetar på sin kammare och vi snart får se en flodvåg.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,046
Location
Ereb Altor
Jag tror en nära framtid kommer fokusera på spion-/detektivspel, eventuellt "i rymden".

Allternativt utforskande av områden som ödeagts av en eller annan katastrof. Alltså inte "all out" postapocalyps där hela världen gott under, utan mer som Svärdets sång var där bara ett område gått under och nu utforskas av folk från andra länder. Eventuellt också "i rymden".

Men det beror lite på hur kriget går. Eventuellt blir det en ren fantasyboom med riktigt avskalad old school fanatsy.
Traditionellt har ju inte rollspelen vara sådär superintresserade av att kommentera världsläget men intressant nog ligger ju Twilight 2000 helt rätt i tiden. Ska vi gå på gamla meriter är din fantasyspaning sannolikt den mest träffande :)
 
Top