DoD DoD23 och framtiden för "Realistiska" BRP

crilloan

Swordsman
Joined
4 Jul 2017
Messages
555
Location
Uppsala
Hepp, flytta om den borde vara i annat forum.

Med DoD23 gjorde Fria Ligan vad de planerat och har lyckats bra utifran de målsättningarna.
Snabbt, lättspelat. Fokus på det heroiska med inflytande från andra stora spel vilket ger en igenkänningsfaktor.
En sammanhängande mekanik är mindre viktigt än den spelupplevelsa man planerat åstadkomma.

Tycker själv att det ska bli lite kul att köra igenom Dimmornas dal och kanske Ärans väg som lite lättsammare tjofräs.

@Falmurst skrev ett alldeles utmärkt inlägg om DoD23 som jag vill knyta vidare på.

Ett så stort och framgångsrikt släpp som DoD23, var det sista spiken i kistan för ett mer realistiskt (spelmekaniskt sammanhängande?) BRP på svenska?
En andlig arvtagare till EDD osv (fast fungerande..)

/C
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,896
Location
The Culture
Jag tror inte att någonting är sista spiken i någon kista vad gäller tycke och smak. Någon gång i framtiden kommer det att finnas tillräckligt många som väldigt gärna vill ha ett rollspel som påminner om EDD, och då kommer de (eller någon annan) att skapa det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Såvida inte Eloso lägger ner planerna på att släppa en svensk version av Runequest, så kommer det åtminstone ett "realistiskt" BRP i framtiden.

I övrigt tror jag inte vi kommer att få se någon "andlig arvtagare till EDD" inom överskådlig framtid. Trenden är snarare att de som möjligen skulle kunna skapa en sådan produkt hellre väljer att producera "mjukvara" till nya DoD.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Jag måste säga att DoD23 är just "spelmekaniskt sammanhängande". Spelmekanikerna hänger väl samman spelet igenom. Däremot finns ju ett spelfokus på rollpersonerna, i och med att resten av världen fungerar på ett annat sätt (inga angivna grundegenskaper för SLP:s, inga grundegenskaper alls för monster som dessutom inte slår för att träffa och så vidare).

Därmed inte sagt att det inte skulle kunna finnas utrymme för något mer retrofokuserat DoD-aktigt fantasy-BRP. Jag hade hoppats att tredjepartslicensen skulle öppna för det, likt vad som hände med OSR/D&D, men jag förstår varför Fria Ligan valde att göra som de gjorde. Men möjligheten finns ju där ändå, på olika sätt. I mitt tycke har det dock ingenting med realism att göra, utan nostalgi. (Och jag skulle alla gånger bygga på DoD87 och inte EDD.)
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Ett så stort och framgångsrikt släpp som DoD23, var det sista spiken i kistan för ett mer realistiskt (spelmekaniskt sammanhängande?) BRP på svenska?
En andlig arvtagare till EDD osv (fast fungerande..)
EDD är nog det spel jag spelat mest i mitt liv men nu är det väldigt länge sedan. Lite nyfiken på vad den stora skillnaden är mellan det och nya DoD som gör att det inte är en arvtagare?
De stora skillnaderna jag kan komma på är att det har smalare färdigheter, kroppsdelar stridssystem i EDD.
Men har inte läst reglerna på 30 år så minnet kan bedra mig..
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Såvida inte Eloso lägger ner planerna på att släppa en svensk version av Runequest, så kommer det åtminstone ett "realistiskt" BRP i framtiden.

I övrigt tror jag inte vi kommer att få se någon "andlig arvtagare till EDD" inom överskådlig framtid. Trenden är snarare att de som möjligen skulle kunna skapa en sådan produkt hellre väljer att producera "mjukvara" till nya DoD.
Anser du att Expert Nova faller inom ramen för "realistiskt" BRP?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Hoppas Ligan bibehåller den "lagomnivå" av fantasy man nu satt, även i kommande produkter av världsbygget, och inte går "high fantasy"/D&D-style.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Något jag tycker är charmigt med BRP är att själva systemet inte är optat. Det går att välja färdigheter och vägar som är mer "färg" än nytta och på det viset skapa en väldigt personlig rollperson. Visst att hen bara får användning för sin höga Heraldik-färdighet en gång var tionde äventyr, men är ändå Heraldikern med stort H. Det är kul att planera för-, skapa- och utveckla unika rollpersoner. Men i spelgruppen hade vi även spelare som inte var särskilt intresserade av det, utan som enbart satsade på färdigheter som de hade nytta av i det dagliga äventyrandet. Min känsla är att nya DoD främst passar de spelarna. Det finns i stort sett inget "onödigt/fluff".

I EDD valde jag släkte utifrån vad jag tyckte var roligt, medan spelarna ovan valde bland de som hade högt i önskade GE. Det var många vargmanskrigare. I nya DoD är det ingen faktor - ankor är lika starka, och i övrigt kompetenta, som vargfolk. Det enda som skiljer är släktesförmågorna, och de ligger ändå hyfsat tätt i fråga om användbarhet. De allmänna förmågorna och hjältesförmågorna ger viss särskiljning men inom relativt snäva ramar. Det går inte att skapa en "trasig" rollperson, om man har extrem otur med GE-slagen. För nya spelare, och för att undvika analysparalys, är det utmärkt! För oss gamlingar som gillar fluff, är det mindre bra.

Jag säger inte att nya DoD inte kan vara en andlig arvtagare till EDD, men i så fall är det definitivt en min-maxad arvtagare.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
. Det går inte att skapa en "trasig" rollperson, om man har extrem otur med GE-slagen. För nya spelare, och för att undvika analysparalys, är det utmärkt! För oss gamlingar som gillar fluff, är det mindre bra.
Svagheter kan man väl jobba med om man vill ha en mer "trasig" rollperson, och är en erfaren spelare som kan modda sånt regelmässigt.
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,921
Location
Sandukar
Det är ingen rak BRP, utan mer av en kusin, men Eon bygger på en mer spelvärldssimulationistisk grunddesign, där allt i spelvärlden delar samma metaregler (SLPer har samma stats som RP, etc), och där världen hänger samman med djup historia. Och iom Eon 4 så är även spelet modernt och betydligt mer lättspelat än tidigare. Just sayin'. :)
 
Joined
1 Feb 2013
Messages
667
Location
Nibiru
Jag måste säga att DoD23 är just "spelmekaniskt sammanhängande". Spelmekanikerna hänger väl samman spelet igenom. Däremot finns ju ett spelfokus på rollpersonerna, i och med att resten av världen fungerar på ett annat sätt (inga angivna grundegenskaper för SLP:s, inga grundegenskaper alls för monster som dessutom inte slår för att träffa och så vidare).
Nja, skulle inte helt hålla med om det - SLP fungerar i princip precis som rollpersoner i nya DoD, det är bara att alla stats inte alltid skrivs ut för SLP, för att spara plats.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
ett mer realistiskt (spelmekaniskt sammanhängande?) [...] andlig arvtagare till EDD osv (fast fungerande..)
Jag måste - eftersom jag inte riktigt förstår den - få ifrågasätta trådens frågeställning.
Jag tycker inte att EDD är speciellt realistiskt (inte mer än de flesta andra system).
Jag tycker inte att EDD är mer realistiskt än DoD87.

Vad är det DoD23 skulle vara slutet på? Alldeles för många färdigheter, kroppsdelar, och avsaknad av "förmågor" vid sidan av färdigheter?
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,551
Location
Fallen Umber
Nja, skulle inte helt hålla med om det - SLP fungerar i princip precis som rollpersoner i nya DoD, det är bara att alla stats inte alltid skrivs ut för SLP, för att spara plats.
Ja, jag vet ju att man kan beräkna SLPs grundegenskaper när man har behov av det, men de är ju inte riktigt lika differentierade som om de hade angetts separat då. Mest är det väl att det ger en lite annan känsla. Jag kunde ha varit tydligare med hur jag tänkte där, menade inte att sprida felaktigheter.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,523
Location
Göteborg
Jag är väldigt förtjust i de enklare varianterna av BRP - oavsett om det är Expert Nova, Drakar och Demoner, Hjältarnas Tid eller mitt eget Comae Engine. De utgår från samma DNA, men har optimerats för ganska olika designmål. Det öppnar upp BRP på ett nytt och intressant sätt.

För den som vill spela med fler färdigheter eller mer komplexa strider, så finns både Runequest och Mythras. Senaste Runequest är mer old-school och hämtar en del från RQ2 från 1979. Mythras är modernare och mer välpolerat. Båda är välfungerande, men ganska regeltunga.
 

Falmurst

Veteran
Joined
30 Jun 2023
Messages
48
Realism är ett knepigt ord att använda om fantasyrollspel. Jag tror inte ens de som "vill ha ett mera realistiskt spel" egentligen menar exakt det. Det är väl mer troligt att vad man är ute efter är antingen mer "jordnära" fantasy med färre och mindre kraftfulla fantastiska inslag eller ett spel som känns lättare att sätta sig in i för att det är konsekvent med vad man, baserat på verklighetens naturlagar, skulle förvänta sig om man accepterar inslagen av fantastik. Alla har ju dessutom olika gränser för vad man finner acceptabelt gällande fantastik kontra logik vilket gör det till en svår diskussion.

Personligen tycker jag t ex att det är "orealistiskt" att en 1m hög antropomorf Anka kan skjuta långbåge men det är helt ok att samma Anka skjuter med kortbåge. Det blir lätt skrattretande när man ställer sig och tittar på resonemanget utifrån. Ännu roligare blir det när man inser att det finns personer som med starka argument påpekar att jag har fel antingen för att "en antropomorf anka är ju idiotiskt" eller lika gärna "det är ju självklart att ankan kan använda vilket vapen som helst, vem orkar bry sig om det är realistiskt eller ej?"

Jag minns från en gammal Sinkadus att Anders Blixt skrev något i stil med "jag har spelat spel där min rollperson tålde mer skada än elefanten den red på och det kändes konstigt" vilket jag absolut håller med om men många skulle nog säga "det är väl klart att en lvl 15 Fighter har mer hit points än en jädra elefant." Jag tror att det idag är vanligare med den sistnämnda åsikten (mycket på grund av datorrollspelens/MMORPGernas framgångar och 5Es stora populäritet).

Det är nog så att en större del av spelarbasen är mer intresserade av att spelet är spännande och fartfyllt samt att man inte behöver bry sig om så mycket detaljer eller begränsningar än sådana som tycker det är jätteviktigt att spelvärlden och reglerna i kombination är konsekventa på detaljnivå. Jag tror varken målsättningen med eller resultatet av DoD23 kommer vara en spik i kistan för ett BRP som känns "realistiskt" - det kommer alltid finnas en andel av spelarna som är intresserade av ett sådant (vilket de föreslagna exemplen av redan existerande spel i den ådran i tråden visar) men jag tror att de spelen av naturliga skäl riktar sig mot en smalare publik nu jämfört med förr.

En annan sak som kanske är viktig i sammanhanget är väl också att Fria Ligan redan har andra fantasyrollspel med olika infallsvinklar på systemet och genren så det är klart att de försöker hitta en egen roll för DoD att spela (!) bland dem. De har ju varit tämligen tydliga med att en del av tanken med det nya Drakar och Demoner är att det skall kunna agera inkörsport så det är väl klart att de då försöker att träffa ett bredare spektra av den potentiella spelarbasen. Om de hade låtit nya DoD influeras mer av Harnmaster än av 5E och År Noll-motorn så hade några förvisso blivit gladare men jag tror betydligt fler hade blivit ledsna.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,875
Location
Marjura
Realism är ett knepigt ord att använda om fantasyrollspel. …. Om de hade låtit nya DoD influeras mer av Harnmaster än av 5E och År Noll-motorn så hade några förvisso blivit gladare men jag tror betydligt fler hade blivit ledsna.
Precis så!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Realism är ett knepigt ord att använda om fantasyrollspel. Jag tror inte ens de som "vill ha ett mera realistiskt spel" egentligen menar exakt det. Det är väl mer troligt att vad man är ute efter är antingen mer "jordnära" fantasy med färre och mindre kraftfulla fantastiska inslag eller ett spel som känns lättare att sätta sig in i för att det är konsekvent med vad man, baserat på verklighetens naturlagar, skulle förvänta sig om man accepterar inslagen av fantastik. Alla har ju dessutom olika gränser för vad man finner acceptabelt gällande fantastik kontra logik vilket gör det till en svår diskussion.

Personligen tycker jag t ex att det är "orealistiskt" att en 1m hög antropomorf Anka kan skjuta långbåge men det är helt ok att samma Anka skjuter med kortbåge. Det blir lätt skrattretande när man ställer sig och tittar på resonemanget utifrån. Ännu roligare blir det när man inser att det finns personer som med starka argument påpekar att jag har fel antingen för att "en antropomorf anka är ju idiotiskt" eller lika gärna "det är ju självklart att ankan kan använda vilket vapen som helst, vem orkar bry sig om det är realistiskt eller ej?"

Jag minns från en gammal Sinkadus att Anders Blixt skrev något i stil med "jag har spelat spel där min rollperson tålde mer skada än elefanten den red på och det kändes konstigt" vilket jag absolut håller med om men många skulle nog säga "det är väl klart att en lvl 15 Fighter har mer hit points än en jädra elefant." Jag tror att det idag är vanligare med den sistnämnda åsikten (mycket på grund av datorrollspelens/MMORPGernas framgångar och 5Es stora populäritet).
Jag tycker inte realism är så konstigt. Om jag förutsätter att spelet regler ämnar simulera de naturlagar odyl som jag är van vid från mitt liv här på jorden så skulle jag säga att spelet eftersträvar realism. Sedan var man drar gränsen är upp till var och en men en människa bör såklart inte tåla mer stryk än en elefant, om realism eftersträvas.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Jag tycker inte realism är så konstigt. Om jag förutsätter att spelet regler ämnar simulera de naturlagar odyl som jag är van vid från mitt liv här på jorden så skulle jag säga att spelet eftersträvar realism. Sedan var man drar gränsen är upp till var och en men en människa bör såklart inte tåla mer stryk än en elefant, om realism eftersträvas.
Det betyder, med den definitionen, att ett Fantasyspel aldrig kan eftersträva realism, eftersom Fantasy inte följer samma naturlagar som här på jorden.
 
Top