Aktuella trender inom rollspel

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,530
Location
Göteborg
Något som varit en grej under 5+ års tid är solorollspel som inte är soloäventyr där man väljer paragrafer utan olika slags slumpsystem och procedurer som ersätter spelledaren. I Sverige har det så vitt jag vet endast kommit till uttryck genom solo-reglerna till Svärdets sång.
Det här tror jag kommer fortsätta att växa och bli en naturlig del av rollspel. Inte bara för att @Skymning och jag släpper våra soloregler snart, utan för att många vill spela när de känner för det, inte bara när man dragit ihop sina kompisar.

Och solospel funkar som idéverktyg och skrivhjälp för icke-rollspelare, som gillar att hitta på egna berättelser och världar. Det blir en brygga mellan kreativt skrivande, rollspel och guidade dagdrömmar. Berättelse + regler = more than rollspel : )
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Sedan för alltid, skulle jag säga. Många av de allra tidigaste rollspelstillverkarna gjorde D&D-moduler.
Att det har funnits länge är intressant i sig. Men det jag snarare undrade var när det blev en trend, alltså något som omfattar många spel och regelsystem. Det kan väl inte ha pågått i mer än 7-8 år, eller?
 
Last edited:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,306
Location
Göteborg, Lindome
Att det har funnits länge är intressant i sig. Men det jag snarare undrade var när det blev en trend, alltså något som omfattar många spel och regelsystem. Det kan väl inte ha pågått i mer än 7-8 år, eller?
Tredjeparts-prylar till D&D? Det exploderade runt 2000 när D&D3 kom med sin SRD och OGL. En trend som omfattar många olika spel? Det har jag mindre koll på.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Att det har funnits länge är intressant i sig. Men det jag snarare undrade var när det blev en trend, alltså något som omfattar många spel och regelsystem. Det kan väl inte ha pågått i mer än 7-8 år, eller?
Jag har uppfattat det som att tredjepartsutgivning var tämligen vanligt under 70-talet och en bit in på 80-talet. Sedan blev de stora aktörerna mer beskyddande av sina varumärken. Detta medförde att tredjepartsutgivningen avtog fram till omkring år 2000 då den tog ny fart, som @Oldtimer nämner ovan. Detta har diskuterats i någon podd jag lyssnat på, men jag minns tyvärr inte vilken. Dyson berör även tredjepartutgivning till DnD i detta blogginlägg. Min bild är dock att mer omfattande tredjepartutgivning till svenskproducerade spel är relativt nytt. Kanske kom det med Mörk borg?
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Tredjeparts-prylar till D&D? Det exploderade runt 2000 när D&D3 kom med sin SRD och OGL. En trend som omfattar många olika spel? Det har jag mindre koll på.
Jag tänker snarare på tredjepartsprylar till andra spel än D&D. Men jag antar att det största spelet har påverkat resten av branschen.

Vad jag förstår är det här både ett mer långsiktigt mönster (för några större spel) och en mer sentida trend som omfattar fler spel. Till den svenska scenen kom det först med Mörk Borg. Det är så jag förstår det hela utifrån svaren i tråden (jag hade bara ett hum om detta tidigare, den tidiga rollspelshistorien är jag inte så insatt i).

Jag tycker att det är intressant att det verkar vara en god affärsidé att vara generös kring det egna varumärket, men det har nog redan konstaterats i andra trådar. Det gör det ju mer angeläget att skapa nya, egna varumärken som även andra kan skapa grejer till.
 
Last edited:

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
600
Location
Göborg
Systemneutralt är inte så konstigt, men problemet är att för att det ska vara någon poäng med det behöver det både kunna fungera i olika settings men ändå settings som är så lika att samma material fungerar till dem. Helt generisk fantasy eller D&D-lik fantasy kan vara sådana fält, eller att vara neutral bland Cthulhu Mythos-spel, men det är rätt begränsade sådana områden som finns. Beskriver man en stad kommer man att göra det utifrån vad ett spel eller en setting handlar om, och en bok om Stockholm i Kult gentemot Stockholm i WoD kommer att vara distinkt olika bara de.

Men visst, något man kan spela med valfritt F20-spel eller valfri OSR-utgåva kan väl gå...
Generiska moduler upplever jag har en tendens till att antingen vara väldigt generiska eller så är de skrivna med en viss värld i åtanke, men kanske en lösning är att skriva en modul om Stockholm och sedan lägga till avsnitt: "Kult: I källaren är ett fängelse för…", "CoC: I källaren finns en gammal…", "WoD: I källaren hålls hov för…", "Troubleshooters: I källaren finns maskinen för …". Det är i och för sig fyra gånger så mycket jobb…

Med tanke på hur mycket det beklagas att ingen tjänar pengar på äventyr och tilläggsmoduler så är det här kanske en idé? Alla monster och SLP behöver inte beskrivnas med detaljerade egenskaper, det finns typvärden av en anledning…
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,528
Generiska moduler upplever jag har en tendens till att antingen vara väldigt generiska eller så är de skrivna med en viss värld i åtanke, men kanske en lösning är att skriva en modul om Stockholm och sedan lägga till avsnitt: "Kult: I källaren är ett fängelse för…", "CoC: I källaren finns en gammal…", "WoD: I källaren hålls hov för…", "Troubleshooters: I källaren finns maskinen för …". Det är i och för sig fyra gånger så mycket jobb…

Med tanke på hur mycket det beklagas att ingen tjänar pengar på äventyr och tilläggsmoduler så är det här kanske en idé? Alla monster och SLP behöver inte beskrivnas med detaljerade egenskaper, det finns typvärden av en anledning…
Det låter som det Zombietown U.S.A. ett GURPS äventyr där det fanns regler för en normal nutida värld… Och fucking Autoduel. Så alla platser hade en ”Om det här är en post-apocalyptisk Mad Max framtid där alla kör runt bilar med masikngevär istället för nutid” sektion.

Kanske det värsta tänkbara sättet att göra ett äventyr på 😂
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
600
Location
Göborg
Det låter som det Zombietown U.S.A. ett GURPS äventyr där det fanns regler för en normal nutida värld… Och fucking Autoduel. Så alla platser hade en ”Om det här är en post-apocalyptisk Mad Max framtid där alla kör runt bilar med masikngevär istället för nutid” sektion.

Kanske det värsta tänkbara sättet att göra ett äventyr på 😂
Det blir nog lite väl konstigt om de olika spelen skiljer sig för mycket åt… Att beskriva ett värdshus för Mutant: År Noll, Shadowrun, Kult, Drakar och Demoner och slutligen Traveller kan bli ganska spretigt…

Äventyr är nog svåra att göra generiska, hur någon löser ett problem beror mycket på vilka resurser som finns att tillgå. Jag tänkte mig mer bakgrundsmoduler snarare än just äventyr, även om det kanske inte framgick ifrån vad jag skrev.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Fast Free League Workshop föregick nog Mörk Borg? Möjligen att det inteckan räknas som tredjepart på det viset (bara en kanal och bara äventyr)?
Men är inte dealen i just Free League Workshop att förlaget där tar en del (hälften?) av intäkterna? Det är möjligt att det ändå kan räknas som tredjepartsutgivning även om en licens (exempelvis Mutant-licensen) är inblandad, men det blir ju inte riktigt samma sak. Tror att dealen för Chaosiums Miskatonic Repository funkar på ungefär (eller precis) samma sätt. Personligen lockas jag inte alls av det upplägget. Stärker jag som tredjepartsutgivare någon annans varumärke så vill jag kunna ta betalt för det - utan att själv behöva ge bort en stor del av mina intäkter till den part som jag ju faktiskt med min produkt gör reklam för. Då skriver jag hellre helt egna grejer eller gör tredjepartsprodukter där jag som skapare får hela intäkten. Det finns gott om genrer och varumärken att välja mellan.

Förresten, dealen för regelmotorn Comae Engine är schysstare än den som FL och Chaosium erbjuder. Där tar förlaget del av intäkterna först när den som ger ut produkten har sålt ett visst antal ex (ganska många vill jag minnas). Eller hur var det nu @clarence redd?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,232
Men är inte dealen i just Free League Workshop att förlaget där tar en del (hälften?) av intäkterna? Det är möjligt att det ändå kan räknas som tredjepartsutgivning även om en licens (exempelvis Mutant-licensen) är inblandad, men det blir ju inte riktigt samma sak. Tror att Chaosiums Miscatonic Repository funkar på ungefär (eller precis) samma sätt. Personligen lockas jag inte alls av det upplägget. Stärker jag som tredjepartsskapare någon annans varumärke så vill jag ha betalt för det - och inte betala för det.
Kreatören får hälften. Resten delas lika mellan FL och driverhrurpg (har jag för mig?).

FWL finns väl för såväl licensspel som egna varumärken (Väsen, Symbaroum etc) så där är det ingen skillnad. Däremot gäller det nog inte regler/setting som jag minns det, så det liknar ju inte licensen för DoD eller Mörk Borg på det viset.

Vad man tycker om det är ju annan sak. För egen del tycker jag det är en balansgång mellan att bjuda på sitt varumärke och setting och att få få gratis marknadsföring. Jag skulle nog inte lägga upp något där som jag öst ner mycket kreativitet och jobb i, men för att dela något kort som man mest vill sprida lite känns det ok (det går ju att sätta 0 kr i pris).
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,421
Location
Nirvana
Kreatören får hälften. Resten delas lika mellan FL och driverhrurpg (har jag för mig?).

FWL finns väl för såväl licensspel som egna varumärken (Väsen, Symbaroum etc) så där är det ingen skillnad. Däremot gäller det nog inte regler/setting som jag minns det, så det liknar ju inte licensen för DoD eller Mörk Borg på det viset.

Vad man tycker om det är ju annan sak. För egen del tycker jag det är en balansgång mellan att bjuda på sitt varumärke och setting och att få få gratis marknadsföring. Jag skulle nog inte lägga upp något där som jag öst ner mycket kreativitet och jobb i, men för att dela något kort som man mest vill sprida lite känns det ok (det går ju att sätta 0 kr i pris).
Jag tror att det lätt blir juridiskt knepigt. Om vi tänker oss att exempelvis jag skapar en riktigt praktisk och lättillgänglig kampanjgenerator till Mutant Hindenburg, kan jag då göra något snarlikt till mina egna settingar och sälja det? Förmodligen ja, men jag skulle inte våga chansa.

(Sorry om jag är off topic. Generöst tolkat berör det här ändå om något som är en aktuell trend.)
 
Last edited:
Top