Aktuella trender inom rollspel

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Traditionellt har ju inte rollspelen vara sådär superintresserade av att kommentera världsläget
Ja, jag tror en förutsättning för spion/katastrof-spel är att kriget i Ukraina tar slut först (vilket jag innerligt hoppas sker inom en nära framtid). Och att det tar slut på Ukrainas vilkor, så att säga, samt följs av en stor sattsning inom Europa på att hjälpa Ukraina återuppbygga så att vi börjar få lite genomgående positiva vibbar igen.

Det ryssland kommer att ha gett oss (vilket på intet sätt väger upp någonting) är en väldigt tydlig "fiende" man kan använda till det mesta, på samma sätt man kunnat använda nazisterna.

Om tråkigheter fortsätter blir det nog däremot inget av det, utan fantasy eller kanske något baserat kring utopier.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Det lyfter ju det här med att när man pratar om genre eller kategorier av rollspel så finns det ju skillnad i setting (fantasy, historiskt osv), mekanik (tärningar, tabeller, spelledare eller spelledarlöst, osv) och ton (drama, komedi, mm).

Fantasy som setting kommer nog alltid vara populärt i någon form.

Mekanik... för mig verkar det som om nya rollspelare kommer in antingen genom DnD 5e (som är hyfsat regeltungt ändå) eller genom lite lättare grejer som Fria Ligans spel och PbtA.
Hur många nya spelare tar sig an Eon i dagsläget, t ex? Undantaget de stackare jag lyckas värva, vilket iofs börjar väl bli några stycken.

Jag har sett i internationella grupper en del mysig slice-of-life. Inspierat av typ Animal Crossing. Kommer det att komma ett svenskt sådant?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,939
Location
Ludvika
Efter OGL-soppan och efter att Wizards släppte en SRD som Creative Commons tänkte jag att vi skulle se en explosion av 5e-varianter och skaparglädje.
Mmm, soppan genererade tyvär inte bara massor av illvilja mot WOTC, utan även mot 5e på det stora hela vilket jag tror lagt en blöt filt över skaparglädjen. Många som skapat eget 5e-baserat kontent har möts av trakaserier, och flera av de stora har ju istället försökt distansiera sig helt från 5e och DnD överlag.

Inte helt av ondo, men jag tycker det är lite synd. Men om WOTC kan sluta dumma sig och dessutom släppa SRD:er för alla andra editioner under CC så tror jag saker kan börja komma igång igen.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,571
Jag funderar därför lite på om det kanske inte finns ett större behov av ”avancerade” regler i stugorna än vad vi tror? Kanske beror ökningen av ”enkla” regler delvis på att de flesta som skriver rollspel skriver just den typen av rollspel för att de tycker det är kul, inte för att efterfrågan skulle vara så jättemycket högre?
Såklart har även mer utförliga regelsystem sina fans. Trotjänare som Eon, Neotech och Western har dessutom kunnat bygga upp fanskaror under lång tid och torde således vara mindre trendkänsliga. Jag tror också att den regellätta trenden är en aning överskattad. 5E är som bekant enormt populärt och alls inte regellätt.
 
Last edited:

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Sen undrar jag ibland om inte idén med vissa spel är viktigare än spelet? Att vi ofta köper en estetik mer än vi köper det som står mellan pärmarna.
Här tror jag att du är nåt på spåren. Ibland får jag en känsla av att folk använder sina val av favoritspel som en sorts identitetsmarkör. Lite som att ta på sig en Iron Maiden-jacka för att visa hur hårdrock man är.
Gäller särskilt på nätet.

Det kanske är en mycket liten andel av rollspelsutövarna som gör så, men fenomenet verkar finnas. (Eller så har jag inbillat mig allt men det tror jag inte.)
 

Zeedox

Hero
Joined
14 May 2021
Messages
1,058
Location
Stockholm
Mekanik... för mig verkar det som om nya rollspelare kommer in antingen genom DnD 5e (som är hyfsat regeltungt ändå) eller genom lite lättare grejer som Fria Ligans spel och PbtA.
Intressant att du jämför dem så, jag tycker ju att Svärdets Sång är mer regeltungt än DnD5. 😆 I varje fall för en helt ny spelare på level 1.
 

Lanina

Oneironaut
Joined
3 Jan 2022
Messages
122
Location
Stockholm
Här tror jag att du är nåt på spåren. Ibland får jag en känsla av att folk använder sina val av favoritspel som en sorts identitetsmarkör. Lite som att ta på sig en Iron Maiden-jacka för att visa hur hårdrock man är.
Gäller särskilt på nätet.

Det kanske är en mycket liten andel av rollspelsutövarna som gör så, men fenomenet verkar finnas. (Eller så har jag inbillat mig allt men det tror jag inte.)
Det finns ju definitivt gamla rollspelare som har snöat in på ett visst spel och spelar BARA det, baserat på vad jag sett i "grupp sökes"-inlägg på facebook osv. Eller så kanske de bara formulerar sig så. Kanske handlar det om 40+ som spelade som tonåringar, slutade, nu försöker komma tillbaka men inte känner till att det finns väldigt många spel?

Sen tycker jag inte det är fel att vara lite subkulturell och stolt över vad man gillar. Men rollspel är ju en mer decentraliserad process än vad t ex en tv-serie är. Jag tycker ju att jag gillar Eon, sen inser jag att jag aldrig spelat det med en spelledare utanför min egen grupp. Är jag ett fan av själva spelet - eller bara väldigt investerad i kontinuiteten som vår rollspelsgrupp byggt upp?

Hm - med tanke på hur enkelt det verkar vara att trycka upp egna t-shirts, så kanske det vore något med identitetsmarkörer. Så att folk kan ha på sig sin Mörk Borg-jacka för att visa hur metal de är. Så kan jag ha en cool Nordiska Väsen-tisha för att sedan bli ifrågasatt om jag verkligen gillar det på riktigt eller bara är en fake gamer girl.
 

Mikl

Warrior
Joined
11 May 2023
Messages
200
Det finns ju definitivt gamla rollspelare som har snöat in på ett visst spel och spelar BARA det, baserat på vad jag sett i "grupp sökes"-inlägg på facebook osv. Eller så kanske de bara formulerar sig så. Kanske handlar det om 40+ som spelade som tonåringar, slutade, nu försöker komma tillbaka men inte känner till att det finns väldigt många spel?
Det kan vara en möjlig anledning till att någon gör sig till förkämpe för ett specifikt spel. Jag kan tänka mig flera ganska vitt skilda anledningar.
Men det du skriver får mig att tänka på en annan sak jag funderat på som är mer relevant för tråden:
Jag tror att det kan komma en post-D&D5 trend att folk börjar spela olika spelsystem i högre grad.
Inte att något spel kommer bli större än D&D6 för det tror jag absolut inte. Men det var ganska många som kom in i hobbyn eller återvände till hobbyn under D&D5-eran och då blev det för många naturligt att börja med det. Men nu har alla de människorna fått några år under bältet och när det inte kommer fler grejor till 5:an kan de säkert börja se sig om på marknaden.
Parallell till hur många i Sverige på 80-talet spelade Äventyrsspels grejor och när den eran tog slut blev det en större spridning. Uppfattade jag i alla fall.


Hm - med tanke på hur enkelt det verkar vara att trycka upp egna t-shirts, så kanske det vore något med identitetsmarkörer. Så att folk kan ha på sig sin Mörk Borg-jacka för att visa hur metal de är. Så kan jag ha en cool Nordiska Väsen-tisha för att sedan bli ifrågasatt om jag verkligen gillar det på riktigt eller bara är en fake gamer girl.
Själv tar jag på mig en G.I. Joe RPG-tisha. Ingen kommer någonsin tror att jag gör det bara för att det är kreddigt. De kommer nog mer vara liksom "Oh, så modigt att han vågar gå omkring med den där. Tror ni att han behöver... hjälp... på nåt sätt? Nä, han klarar sig nog... Modigt, dock!"
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Jag funderar därför lite på om det kanske inte finns ett större behov av ”avancerade” regler i stugorna än vad vi tror? Kanske beror ökningen av ”enkla” regler delvis på att de flesta som skriver rollspel skriver just den typen av rollspel för att de tycker det är kul, inte för att efterfrågan skulle vara så jättemycket högre?
Jag tror verkligen att det kommer att komma ett uppsving för avancerade och crunchiga system. Pendeln kommer garanterat svänga dit.

Kanske man kan tänka sig att det kommer system som är avancerade och djupa men ändå lätta att använda, på något vis?
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
484
Själv tar jag på mig en G.I. Joe RPG-tisha. Ingen kommer någonsin tror att jag gör det bara för att det är kreddigt. De kommer nog mer vara liksom "Oh, så modigt att han vågar gå omkring med den där. Tror ni att han behöver... hjälp... på nåt sätt? Nä, han klarar sig nog... Modigt, dock!"
Rollspels-Tshirts som rop på hjälp :D
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,345
Jag tror att fantasy kommer fortsätta vara den största genren, frågan är vilken typ av fantasy. Det känns som att den mörka fantasyn (Dark Souls, Mörk Borg, Shadow of the Demon Lord) håller på att fasas ut just nu va? Kanske är det den klassiska DoD-fantasyn med världshus och muntra halvlingar vi kommer att få mer av.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
338
Location
Fruängen
Jag tror att fantasy kommer fortsätta vara den största genren, frågan är vilken typ av fantasy. Det känns som att den mörka fantasyn (Dark Souls, Mörk Borg, Shadow of the Demon Lord) håller på att fasas ut just nu va? Kanske är det den klassiska DoD-fantasyn med världshus och muntra halvlingar vi kommer att få mer av.
Ligans DoD ligger alltså helt rätt i tiden? ;)
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,000
Location
Ett häxkräl
Jag tror att fantasy kommer fortsätta vara den största genren, frågan är vilken typ av fantasy. Det känns som att den mörka fantasyn (Dark Souls, Mörk Borg, Shadow of the Demon Lord) håller på att fasas ut just nu va? Kanske är det den klassiska DoD-fantasyn med världshus och muntra halvlingar vi kommer att få mer av.
DnD5 tycker jag har ett tydligt inslag av pastellfärgad gladfantasy för tillfället. I stil med She-Ra och en del andra teveprogram mitt barn tittar på. Typ: det finns problem i världen, med tre till sex personer med goda hjärtan och stort våldskapital kan lösa dem. Och ingen förtycks på grund av kön, sexualitet, hudfärg, funktionsnedsättning, etc.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,530
Location
Göteborg
Kanske man kan tänka sig att det kommer system som är avancerade och djupa men ändå lätta att använda, på något vis?
Här kommer en idé direkt från reptilhjärnan.

Alla spelare, inklusive spelledaren, installerar en app på mobilen. Apparna delar ett gemensamt spelrum.

Spelarna skapar sina rollpersoner i appen med ett enkelt system, som gömmer komplexa delvärden och samband under ytan.

När en rollperson ska klättra upp för en mur skickar spelaren //Climb till SL:s app, med alla dolda värden inkluderade (dolda även för SL).
Appen på spelledarens mobil visar förfrågan om //Climb, men också kryssrutor för omständigheterna. Regn, mörker, rimfrost, rep, medhjälpare, vindriktning, slöa vakter och vad som nu kan behövas.

Appen gör sina beräkningar av färdigheter och alla förutsättningar med en enda simulationistisk jätteuträkning under ytan. Sen visar den en sammanvägd procentchans för att lyckas. Spelaren får en ping om att slå sina fysiska tärningar.

Eftersom jag inte har programmerat sen 1986, lämnas inga garantier angående genomförbarheten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,114
Här kommer en idé direkt från reptilhjärnan.

Alla spelare, inklusive spelledaren, installerar en app på mobilen. Apparna delar ett gemensamt spelrum.

Spelarna skapar sina rollpersoner i appen med ett enkelt system, som gömmer komplexa delvärden och samband under ytan.

När en rollperson ska klättra upp för en mur skickar spelaren //Climb till SL:s app, med alla dolda värden inkluderade (dolda även för SL).
Appen på spelledarens mobil visar förfrågan om //Climb, men också kryssrutor för omständigheterna. Regn, mörker, rimfrost, rep, medhjälpare, vindriktning, slöa vakter och vad som nu kan behövas.

Appen gör sina beräkningar av färdigheter och alla förutsättningar med en enda simulationistisk jätteuträkning under ytan. Sen visar den en sammanvägd procentchans för att lyckas. Spelaren får en ping om att slå sina fysiska tärningar.

Eftersom jag inte har programmerat sen 1986, lämnas inga garantier angående genomförbarheten.
Det känns som att i en halvnära framtid kan vi ha en AI som gör det här genom att avkoda fritext, eller ännu hellre lyssna in på vad folk säger att de gör och redan ha tolkat kontexten på egen hand.

Då och då kommer det att bli tokiga rulings, men det kan man ju få även från sin vanliga SL...
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,345
Här kommer en idé direkt från reptilhjärnan.

Alla spelare, inklusive spelledaren, installerar en app på mobilen. Apparna delar ett gemensamt spelrum.

Spelarna skapar sina rollpersoner i appen med ett enkelt system, som gömmer komplexa delvärden och samband under ytan.

När en rollperson ska klättra upp för en mur skickar spelaren //Climb till SL:s app, med alla dolda värden inkluderade (dolda även för SL).
Appen på spelledarens mobil visar förfrågan om //Climb, men också kryssrutor för omständigheterna. Regn, mörker, rimfrost, rep, medhjälpare, vindriktning, slöa vakter och vad som nu kan behövas.

Appen gör sina beräkningar av färdigheter och alla förutsättningar med en enda simulationistisk jätteuträkning under ytan. Sen visar den en sammanvägd procentchans för att lyckas. Spelaren får en ping om att slå sina fysiska tärningar.

Eftersom jag inte har programmerat sen 1986, lämnas inga garantier angående genomförbarheten.
Jag tror absolut att detta är på gång, inte minst genom OneDnD och deras onlineplattform.
Jag kör mycket via VTT och tycker mig märka att vissa spelare verkligen inte bryr sig om hur reglerna funkar, de bara trycker på knappen för "hoppa" och accepterar utfallet som skrivs ut. Det är lite på gott och ont, men om man nu ändå har sådana automatiserade plattformar skulle man ju lika gärna kunna ha sjukt komplexa regler med tusen tabeller och hundratals subsystem.
 

StradhLestat

Warrior
Joined
8 Sep 2020
Messages
338
Location
Fruängen
Jag tror absolut att detta är på gång, inte minst genom OneDnD och deras onlineplattform.
Jag kör mycket via VTT och tycker mig märka att vissa spelare verkligen inte bryr sig om hur reglerna funkar, de bara trycker på knappen för "hoppa" och accepterar utfallet som skrivs ut. Det är lite på gott och ont, men om man nu ändå har sådana automatiserade plattformar skulle man ju lika gärna kunna ha sjukt komplexa regler med tusen tabeller och hundratals subsystem.
Därför ser jag fram mot Alchemy som VTT...där filosofin är att inte automatisera hela kedjor av händelser/tabeller/hitpoints osv
 
Top