Aktuella trender inom rollspel

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Folk gör en massa bilder och design. ”Zine” trenden har gått från att vara billigt och något alla kan göra till en våg av överdesignade saker med för mycket svart för att kunna skrivas ut.

Jag tänker på Kickstartern av Avatar the last Airbender som gick bra. Tror animes och manga är helt rätt när det kommer till trender bland unga oavsett könsidentitet.
Det spelet suger verkligen dock. Det är det lataste och mest generisla PbtA spelet tänkbart. De tog pengarna och skrattade hela vägen till banken.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Det spelet suger verkligen dock. Det är det lataste och mest generisla PbtA spelet tänkbart. De tog pengarna och skrattade hela vägen till banken.
Hm. Första omdömet om det jag hört. Inte alls ett spel för mig men ändå intressant berätta mer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,533
Location
Stockholm
Tror vi framåt kan se trender som synkar med att olika IP ramlar in i public domain (eller motsvarande i Sverige/EU). Lovecraft-boomen berodde helt på att upphovsrätten gick ut på lovecrafts verk.

Så kanske Elsa Beskow Punk blir det nya heta här i Sverige? Det är 70 år sedan hon dog i år.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Hm. Första omdömet om det jag hört. Inte alls ett spel för mig men ändå intressant berätta mer.
Det finns inte ett riktigt system för bending. Bending är fluff man lägger över moves eller inte som man vill mer eller mindre. Det är extremt generiska PbtA moves över lag. Jag har läst en hel del av PbtA spelen som ligger nära originalet men ändå lyckas göra super intressanta grejer. Men här är det bara den lataste ”PbtA” med Avatar fluff.

Vilket är helt okej! För det är en stark motor i grunden och det är bra fluff. Men det är extremt system doesn’t matter. Liksom, det är bättre än om det vore D20 men det känns som ett av de där licens D20 spelen de skyfflade ut under OGL boomen. Men om du inte spelat mycket rollspel tidigare vet du inte det och är nog nöjd men inte imponerad.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Den övergripande och långsamma trenden är väl alltjämt enklare system - och att 90-talets mer komplexa system skulle komma tillbaka verkar otroligt. Rollspel anpassas för att fungera enkelt och bra med on-line-spel på Roll20, Foundry och Discord, men i övrigt är det ute att blanda ihop rollspel med dataspel.

Undantaget är då Wizards och One D&D som går mot den trenden, och försöker sudda ut gränsen mellan dataspel och rollspel.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,533
Location
Göteborg
Undantaget är då Wizards och One D&D som går mot den trenden, och försöker sudda ut gränsen mellan dataspel och rollspel.
Det ska bli intressant att se hur det utvecklas. Det kan verkligen bli urdåligt eller jättebra - eller bara meh.

Solospel tror jag på. Speldesignern bakom ”Untold: Adventures Await” har startat en tråd på RPG.net om hur solospel gör ”social gaming” både enklare och bättre. Kul läsning!

AI som innehållsgenerator är väl också en tydlig trend - iallafall för hemmabruk. Men Midjourney klarar väl inte av att göra vettiga kartor än?
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,533
Location
Göteborg

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,546
Spel är kåtare än någonsin! Jag tror det är i dialog med dator rollspelen som är kåtare än någonsin. Mass Effect och Dragon Age har blivit fulla dejting simulatorer. Och nya Baldurs Gate verkar vara det kåtaste spelet någonsin där man väljer sin karaktärs könsorgan och alla ligger med alla i äventyrargruppen. Och i pappersrollspelen har vi saker som Thirsty Sword Lesbians och Dungeon Bitches.
 

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus
Joined
24 Nov 2005
Messages
603
Som barnbibliotekarie som jobbar en del med Drakar och Demoner just nu vill jag bara säga att målgruppen 10+ som jag riktar mig mot slukar One Piece, och flera spelare jag haft älskar den. Det är definitivt en referenspunkt för att prata äventyr och karaktärer. Och vi lånar ut mycket manga överlag. (Det kommer sexåringar som får sitt första lånekort som vill ha engelskspråkig manga fast de inte kan läsa än.)
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Som barnbibliotekarie som jobbar en del med Drakar och Demoner just nu vill jag bara säga att målgruppen 10+ som jag riktar mig mot slukar One Piece, och flera spelare jag haft älskar den. Det är definitivt en referenspunkt för att prata äventyr och karaktärer. Och vi lånar ut mycket manga överlag. (Det kommer sexåringar som får sitt första lånekort som vill ha engelskspråkig manga fast de inte kan läsa än.)
One Piece är ju ett fantastiskt exempel på hur rollpersoner har en tendens att bli mer och mer weird under kampanjens gång. Man börjar med två obeväpnade kämpar (varav en är kapten och en är kock), en svärdsfäktare, en prickskytt och en tjuv. Alla är människor. När kampanjen har hållit på tillräckligt länge har man lagt till en antropomorf ren, en lönnmördare/arkeolog, en cyborg, ett sjungande skelett och en fiskman.
 

Fnord

Veteran
Joined
14 Sep 2010
Messages
137
Det känns som om en hel del spel som gjorts de senaste ~10 åren har givit spelarna större möjligheter att direkt påverka om de lyckas eller inte med sina slag på något vis. Det kan vara förmågan att pusha slag i Fria Ligans spel, eller meta currencies i spel som Dishonored eller Wrath & Glory. Inte helt nya koncept, men i äldre tider så känns det som sådana system ofta kom med ett högt och permanent pris, men nu får man vara cool "on demand" och det är en viktig del i spelets design.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,533
Location
Göteborg
Det kommer bli populärt med spel som handlar om att allt är bra och inga (natur)katastrofer väntar runt hörnet, man är vänner och äventyret handlar om att bli vän eller att försonas.
Måste det inte komma spel som tar upp traumat klimatförändringarna först, innan man kan gå vidare i (populär)terapeutiskt syfte?
 
Top