2089

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,094
Nja, bas behövs nog inte, inte regler för det iaf.

Grejen är ju att typ allt runt RP är en money sink - droger, cyberware, ammo, utrutstning, hyra etc. Men allt detta kommer skötas med faktiska utgifter, inte någon abstrakt levnadsstandard eller så. Är hyran 700¥ så måste de betalas, annars blir man utslängd. Kan man inte reparera sitt IR-öga funkar det inte, o.s.v.

Bas i T2000 funkar utmärkt för zonerna!
Så i såna fall tänker du att det är en budget som ska balanseras helt enkelt - gänget har utgifter, gänget har inkomster, och sen räknar man ut om det går ihop. Typ? Det är ju så det funkar i Necromunda och det ska väl funka. Med excel i varje fall.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag tänker att 2089 är mer åt sin mutant förlaga, än cyberpunk. Det är coolt att ha ir-syn och stålklor. Personligen gillar jag inte den där mödosamma Golgata vandringen som Måns är så förtjust. Men det är ju sällan det kommer fram i spel utan det är ner som den kuliss världen lutar sig mot.
Ja, den här tråden har verkligen fått mig att längta lite grann efter den svarta boxen med den skallige cyborg-kulturarbetaren på. Och den var ju som sagt inte riktigt ren cyberpunk, utan någon annan sorts "mörk framtid", mellan Gibson och Judge Dredd, mellan Mad Max och Ninja Turtles. Nåt sånt. Jag tyckte den hade en väldigt egen känsla och ton.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Så i såna fall tänker du att det är en budget som ska balanseras helt enkelt - gänget har utgifter, gänget har inkomster, och sen räknar man ut om det går ihop. Typ? Det är ju så det funkar i Necromunda och det ska väl funka. Med excel i varje fall.
Det går att låta ens företagsbank (aka SL) sköta det mot hyfsad provision ;)
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,058
Location
Stockholm
De typiska uppdragen är ju frilansare men det går såklart att knyta till en organisation. Spelet/hacket kommer inte vara fullt så styrt. Och hur stor skuld man kan börja med är ju också något för spelgruppen att själva bestämma.
Jag skulle mer ha det att spelarna kan hitta på vilken bakgrund de vill som kan rättfärdiga den utrustning/implantaten de vill ha, men när spelet börjar delar de en flyttkontainer lya, iglar ström och måste dagligen kolla jobbannonserna för att vara säkra på att ha pengar nog för mat o machinolja.

Ex man skulle kunna helt enkelt rippa Motoko Kusanagi bakgrund o byggnad o sedan ha att man har got rogue (har vi något bra ord för det på svenska?), eller att nationen/megakorpen som ens version av Sektion 9 tillhörde är en av de som har gott helt åt helvete senaste åren o man e nu utan arbetsgivare o oförmåga/-vilja att återvända "hem".

Molly Million, o Hiro Protagonist har båda bakgrunder som bra förklarar deras l33t skillz (är l33t-sp34k passande eller för senare 90-tal?) o varför de tar så riskfyllda jobb. Hideo Kuze bakgrund fungerar också bra, men med ändringen att man inte försökte laddade upp sig på nätet efter att ha fått sin hämnd, eller så kan man ha att man inte hämnats än o har som sidogrej att det är vad man sysslar med när man inte arbetar för mat/reparationer för dagen).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Jag skulle mer ha det att spelarna kan hitta på vilken bakgrund de vill som kan rättfärdiga den utrustning/implantaten de vill ha, men när spelet börjar delar de en flyttkontainer lya, iglar ström och måste dagligen kolla jobbannonserna för att vara säkra på att ha pengar nog för mat o machinolja.

Ex man skulle kunna helt enkelt rippa Motoko Kusanagi bakgrund o byggnad o sedan ha att man har got rogue (har vi något bra ord för det på svenska?), eller att nationen/megakorpen som ens version av Sektion 9 tillhörde är en av de som har gott helt åt helvete senaste åren o man e nu utan arbetsgivare o oförmåga/-vilja att återvända "hem".

Molly Million, o Hiro Protagonist har båda bakgrunder som bra förklarar deras l33t skillz (är l33t-sp34k passande eller för senare 90-tal?) o varför de tar så riskfyllda jobb. Hideo Kuze bakgrund fungerar också bra, men med ändringen att man inte försökte laddade upp sig på nätet efter att ha fått sin hämnd, eller så kan man ha att man inte hämnats än o har som sidogrej att det är vad man sysslar med när man inte arbetar för mat/reparationer för dagen).
Precis. Det är detta jag menar att chargen kommer göra.

(Kallar vi inte folk som går rogue för avhoppare/överlöpare, beroende på vad de gjort?)

Angående l33t så är det en sån grej som jag har lite svårt för. Jag tycker att det ser kul ut i text men det förflyttar mig inte till framtiden (utan till dåtiden). Jag tycker att det är rätt kul om man har Dir3k0r Akima Raz0rh34d som är blockets rikaste företagschef med oantastlig status, men samtidigt blir det mer av en satir som jag tro att Neotech gör bättre. Vill man ha sådana namn så är det ju ok, men inget jag kommer använda i spelets text. Kanske smygs det in i någon namnlista eller så.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Nu är ju rollpersoner inga typer som tenderar att leva tills de plockar ut en avtalspension direkt så en regel där kostnaden av förväntad livslängd kortas ned kan bli rätt överflödig.
Men hade det inte varit coolt om spelet hade räknat förväntad livstid, och när den sjunker till nuvarande ålder eller under så dör man. Då får man en ganska cynisk (meta)resurs som rollpersonerna kan använda för att vara awesome, men verkligen efter devisen "it's better to burn out than to fade away".
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Ja, den här tråden har verkligen fått mig att längta lite grann efter den svarta boxen med den skallige cyborg-kulturarbetaren på. Och den var ju som sagt inte riktigt ren cyberpunk, utan någon annan sorts "mörk framtid", mellan Gibson och Judge Dredd, mellan Mad Max och Ninja Turtles. Nåt sånt. Jag tyckte den hade en väldigt egen känsla och ton.
Ja, jag har läst de gamla boxarna (grundreglerna och Techno2090) och man märker ju att författarna har viss koll på genren men samtidigt är det är en ny företeelse. Men allt finns ju där, och det blir ännu tydligare i senare moduler (Cyberzonen och Berlin). Den stora skillnaden är att världen i Cyber-Mutant inte gradvis har växt fram ur vår, utan det är stora delar Sci-Fi. Rymdkolonisationen ligger bakom oss och minst två katastrofer har helt omdanat världen. Vilket är tacksamt. Och något som jag tar med till 大禍時 2089. Snor kronologin rätt av.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Men hade det inte varit coolt om spelet hade räknat förväntad livstid, och när den sjunker till nuvarande ålder eller under så dör man. Då får man en ganska cynisk (meta)resurs som rollpersonerna kan använda för att vara awesome, men verkligen efter devisen "it's better to burn out than to fade away".
Haha, det är rätt coolt. Men jag tror att man når samma effekt med befintliga regler. Som sagt finns ju en liknande mekanik för radioaktivitet. Men i 大禍時 2089 finns ännu mer som kan döda dig. Bortsett från att det finns radioaktivitet i städerna (från läckande underjordiska reaktorer odyl) så har du alla droger du proppar i dig, cybernetik kopplad till hjärnan, gifter och utsläpp och skit. Det är ju lite inbyggt i genren. Turn on, tune in, drop out.
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Som sagt finns ju en liknande mekanik för radioaktivitet. Men i 大禍時 2089 finns ännu mer som kan döda dig. Bortsett från att det finns radioaktivitet i städerna (från läckande underjordiska reaktorer odyl) så har du alla droger du proppar i dig, cybernetik kopplad till hjärnan, gifter och utsläpp och skit. Det är ju lite inbyggt i genren. Turn on, tune in, drop out.
En variant vore att man med erfarenhetspoäng också fick strålskador, tungmetaller, mutagener och annat i sig. Betala för läkarbesök eller slå på hemska tabeller och bli allt sjukligare.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
En variant vore att man med erfarenhetspoäng också fick strålskador, tungmetaller, mutagener och annat i sig. Betala för läkarbesök eller slå på hemska tabeller och bli allt sjukligare.
Jag tänker att det sker månadsvis eller när man förlägger Downtime. Då får man se om man har alla vaccin, nanobotar, biotech och piller som krävs för att klara sig utan att bli sjuk. Så man betalar för sina abonnemang m.m. Eller får svårare slag.

Frågan är bara vad denna mätare ska heta. Sickness låter inte så kul.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Föreslår att du istället för en människa har en djurmutant. Säger att det är något annat än alla de andra retro-cyberpunk spelen som finns där ute.
Finns det så många andra retro-cyberpunkspel egentligen?
 
Top