2089

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Cybernetik
Funderar på om man inte får hitta på sina egna implantat. Cybernetik kan:
  • Låta dig pressa slag (på viss egenskap)
  • Öka en grundegenskap temporärt
  • Ge dig plus på slag (viss färdighet)
  • Återställa poäng (skada/stress)
  • Ersätta teknologi (som att operera in vapen, minnesbankar eller cyberdeck)
All cybernetik riskerar att ge dig COS (Cyberware OverSensitvity) vilket till slut leder till att du förlorar all din mänsklighet, och i värsta fall drabbas av svår psykos. Att installera och använda cybernetic ger dig Stress, och Stress som inte återhämtas omvandlas till COS-poäng. Det är lite som radioaktivitet i T2000. Till slut hinner det ikapp dig och då är det kört.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Funderar du på något liknande för mutationer? Ganska nära M0, typ, men kanske med en elak mutationstabell istället för att påverka GE. Så om man får för mycket stress så börjar man mutera loss Realms of Chaos-style med tentakler, klägg och hela grejen.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Funderar du på något liknande för mutationer? Ganska nära M0, typ, men kanske med en elak mutationstabell istället för att påverka GE. Så om man får för mycket stress så börjar man mutera loss Realms of Chaos-style med tentakler, klägg och hela grejen.
Hmmm...Det är ju lite lockande faktiskt. Och passar ju den japanska mangan. Men det är inte riktigt min tekopp. Jag får klura lite.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Jag förstår precis vad du menar, och jag tror att du missförstår mig. Problemet är inte att jag inte vill ha triljoner unika stilar, problemet är att samma sekund som jag börjar definiera dem så är de ute, IRL alltså. Jag är inte fullt så avantgardistisk att jag kan komma på tillräckligt många superintressanta stilar som känns rimliga om 70 år. Dessutom har jag varit verksam i en oerhört trenddriven bransch i 20 år så jag vet att det mesta är luft. Trendrapporter av olika slag är, tycker jag, tråkiga och meningslösa. Och säger mer om trendspanaren än om faktiska trender. Därmed inte sagt att de har fel hela tiden. Absolut inte. Men rapporten är aktuell i ett kvartal, på sin höjd. Vilket innebär att min modetext kommer vara inaktuell när jag väl är klar :)
Så du säger alltså att du tänkte ha ett alternativhistoriskt rollspel där teknologin är som pop-kulturen trodde det skulle se ut i en nära framtid*, men tänker samtidigt att mode har utvecklats efter våra nuvarande premisser?
Jag antog att du även här skulle kört med ett retro-tema eller blinkningar till etablerade lookar i filmer/bokomslag/gamla rollspel.

* Det här får mig förresten att tänka på introt till Gloryhammer skivan 'Space 1992: Rise of the Chaos Wizards takes place': "In the distant future of the year 1992", när själva skivan släpptes 1995. Hade du inte redan spikat 2089 så hade det varit roligt om spelets baksides-/introtexten har något liknande, typ: "2020, framtiden."

Sedan, om jag ska vara smärtsamt ärlig, så är det här ett ämne som dels går över huvudet på de flesta nördar och som skulle innebära en art director och budget jag inte har råd med :)
O här är varför jag skulle säga att stilbeskrivningar i texten skulle vara viktigt, för att ge bild av hur folk ser ut när spelet själv inte har så många illustrationer av saker.

Jag har lite tankar runt bra o dåliga exempel på framtidslooks i spel/filmer o möjliga stilar om du är intresserad.

All cybernetik riskerar att ge dig COS (Cyberware OverSensitvity) vilket till slut leder till att du förlorar all din mänsklighet, och i värsta fall drabbas av svår psykos. Att installera och använda cybernetic ger dig Stress, och Stress som inte återhämtas omvandlas till COS-poäng. Det är lite som radioaktivitet i T2000. Till slut hinner det ikapp dig och då är det kört.
Två saker: 1) cyberpsykos är en stapelvara i cyberpunk spel men är det egentligen något vi ser utanför dem?
2) när Cyberpunk 2077 släpptes så såg jag kommentarer från folk som inte hade någon tidigare kännedom om cyberpunksspels historia reagera väldigt negativt på iden om att vad som i praktiken kan ses som proteser eller saker som skulle vara hjälpmedel för handikappade ger psykiska problem, tror jag även såg någon som tolkade det som transfobi. Kanske ha en förklaring till varför folk kan få cyberpsykos av sin cybernetik som tar bort möjliga sådana läsningar?

När spelet börjar så befinner man sig utanför systemet. Men man kan ha befunnit sig hört upp i det tidigare.
Förslag: all cybernetik har en service kostnad som behöver betalas mellan äventyren, representerande att cybernetiken slits o inte har någon typ av självläkande förmåga (om det inte är ¥¥¥-modeller med självreparations system), o ju bättre/mer avancerade cyber desto dyrare. O man får minus i sina förmågor om service kostnaden inte betalas. Kanske med någon regel om att om någon av spelarna har rätt reparations/programmerings kunskaper så dras service kostnaden ner med vis %. Vilket gör att även om spelarna är major Motoko Kusanagi gone-rogue så kan de ha lika mycket problem med sin högavancerade cybernetik som fördelar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Två saker: 1) cyberpsykos är en stapelvara i cyberpunk spel men är det egentligen något vi ser utanför dem?
2) när Cyberpunk 2077 släpptes så såg jag kommentarer från folk som inte hade någon tidigare kännedom om cyberpunksspels historia reagera väldigt negativt på iden om att vad som i praktiken kan ses som proteser eller saker som skulle vara hjälpmedel för handikappade ger psykiska problem, tror jag även såg någon som tolkade det som transfobi. Kanske ha en förklaring till varför folk kan få cyberpsykos av sin cybernetik som tar bort möjliga sådana läsningar?
Det går väl att lösa genom att etablera att det som ger COS inte är cybernetiken i sig, utan när man lägger till funktionaliteter som den mänskliga hjärnan inte är programmerad att hantera. Du kan koppla en cybernetisk arm till din synapser och den funkar som vanligt utan COS. Men skall du kunna fälla ut klor eller skjuta iväg en änterhake eller operera en multi-dyrk från din fingerspets så gör synapserna saker de inte är programmerade för, och det är det som leder till COS.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Så du säger alltså att du tänkte ha ett alternativhistoriskt rollspel där teknologin är som pop-kulturen trodde det skulle se ut i en nära framtid*, men tänker samtidigt att mode har utvecklats efter våra nuvarande premisser?
Jag antog att du även här skulle kört med ett retro-tema eller blinkningar till etablerade lookar i filmer/bokomslag/gamla rollspel.

* Det här får mig förresten att tänka på introt till Gloryhammer skivan 'Space 1992: Rise of the Chaos Wizards takes place': "In the distant future of the year 1992", när själva skivan släpptes 1995. Hade du inte redan spikat 2089 så hade det varit roligt om spelets baksides-/introtexten har något liknande, typ: "2020, framtiden."
Mjo, nått sånt. Mest för att jag nog anser att det är omöjligt att "låsa" eller definera påhittad kultur på ett meningsfullt sätt.


O här är varför jag skulle säga att stilbeskrivningar i texten skulle vara viktigt, för att ge bild av hur folk ser ut när spelet själv inte har så många illustrationer av saker.

Jag har lite tankar runt bra o dåliga exempel på framtidslooks i spel/filmer o möjliga stilar om du är intresserad.
Absolut. Jag kan mycket väl tänka mig att ändra åsikt :)


Två saker: 1) cyberpsykos är en stapelvara i cyberpunk spel men är det egentligen något vi ser utanför dem?
2) när Cyberpunk 2077 släpptes så såg jag kommentarer från folk som inte hade någon tidigare kännedom om cyberpunksspels historia reagera väldigt negativt på iden om att vad som i praktiken kan ses som proteser eller saker som skulle vara hjälpmedel för handikappade ger psykiska problem, tror jag även såg någon som tolkade det som transfobi. Kanske ha en förklaring till varför folk kan få cyberpsykos av sin cybernetik som tar bort möjliga sådana läsningar?
Ah, så har jag aldrig tolkat det. För mig är det två helt olika saker. Att cyborger tar immunsuppressiva läkemedel sker ju idag, vid organtransplantationer, för att de inte ska stötas bort. Så den biten är oproblematisk. Men det är en annan sak som jag ser det. Att man gradvis förlorar sin mänsklighet när man blir en robot är inte heller konstigt. Vi har ju, vi experiment där man modifierar hjärnan, sett just dessa effekter. Stoppar du in ett implantat i hjärnan är det inte alls orimligt att det ger svåra psykiska effekter. Den exakta vetenskapen på det här ligger långt bortom mig, och även de som kan något har ju inte riktigt full koll på hjärnans alla nervtrådar m.m. Men det skadar absolut inte att skriva ut detta så ingen gör samma läsning som dig. Bra påpekat.

Förslag: all cybernetik har en service kostnad som behöver betalas mellan äventyren, representerande att cybernetiken slits o inte har någon typ av självläkande förmåga (om det inte är ¥¥¥-modeller med självreparations system), o ju bättre/mer avancerade cyber desto dyrare. O man får minus i sina förmågor om service kostnaden inte betalas. Kanske med någon regel om att om någon av spelarna har rätt reparations/programmerings kunskaper så dras service kostnaden ner med vis %. Vilket gör att även om spelarna är major Motoko Kusanagi gone-rogue så kan de ha lika mycket problem med sin högavancerade cybernetik som fördelar.
Bra! Jag har tänkt att man har en R&R-kostnad, eller Downtime, eller vad man nu kallar det. Givetvis ska cybernetik adderas till det!
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Absolut. Jag kan mycket väl tänka mig att ändra åsikt :)
Kul att höra :) det blir dock om en stund. Har annat som måste göras.

Det går väl att lösa genom att etablera att det som ger COS inte är cybernetiken i sig, utan när man lägger till funktionaliteter som den mänskliga hjärnan inte är programmerad att hantera. Du kan koppla en cybernetisk arm till din synapser och den funkar som vanligt utan COS. Men skall du kunna fälla ut klor eller skjuta iväg en änterhake eller operera en multi-dyrk från din fingerspets så gör synapserna saker de inte är programmerade för, och det är det som leder till COS.
Man borde kunna köpa av sig sin cyberpsykos på något sätt, representerade att man har blivit van vid implantaten. Cybernetik som ökar din grundegenskap borde kanske inte ge någon psykos om det bara ökas med ett snäpp, men du kan inte öka det med ett till snäpp för än efter en viss tid för att representera att ökar du för mycket för snabbt så blir det problem.

Bra! Jag har tänkt att man har en R&R-kostnad, eller Downtime, eller vad man nu kallar det. Givetvis ska cybernetik adderas till det!
Jag har ingen ide om hur du tänker karaktärsskapandet men jag skulle vilja föreslå att man när man skapas kan skaffa sig en massa hårdvaluta om man vill det - så man kan börja som ex. Molly Millions, Hideo Kuze eller Motoko Kusanagi - men att man inte har den backingen som krävs för att betala underhållet på ens utrustning utan det är något som behövs införskaffas genom äventyrandet/sidojobb. Vilket om något gör att spelarna kommer vara motiverade att ta välbetalda uppdrag med en massa röda flaggor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Jag har ingen ide om hur du tänker karaktärsskapandet men jag skulle vilja föreslå att man när man skapas kan skaffa sig en massa hårdvaluta om man vill det - så man kan börja som ex. Molly Millions, Hideo Kuze eller Motoko Kusanagi - men att man inte har den backingen som krävs för att betala underhållet på ens utrustning utan det är något som behövs införskaffas genom äventyrandet/sidojobb. Vilket om något gör att spelarna kommer vara motiverade att ta välbetalda uppdrag med en massa röda flaggor.
Det här är för mig inte ett val - RP _är_ jackade, fulla av krom, mutationer och droger. De är instabila och jagade av fodringsägare och bossar. De är desparata, livsfarliga och på väg ned i en spiral av våld och konsekvenser.

Man kan inte välja att spela säkert.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det här är för mig inte ett val - RP _är_ jackade, fulla av krom, mutationer och droger. De är instabila och jagade av fodringsägare och bossar. De är desparata, livsfarliga och på väg ned i en spiral av våld och konsekvenser.

Man kan inte välja att spela säkert.
Misstänker att det @Gamiel tänker på är att de inte lever på gatan, utan har en plats i samhället. Och det kan jag absolut tänka mig. De är ju alla tre punks ändå.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Kul att höra :) det blir dock om en stund. Har annat som måste göras.
Ingen brådska, och ingen press. Jag kommer inte kräva att svarar :)

Man borde kunna köpa av sig sin cyberpsykos på något sätt, representerade att man har blivit van vid implantaten. Cybernetik som ökar din grundegenskap borde kanske inte ge någon psykos om det bara ökas med ett snäpp, men du kan inte öka det med ett till snäpp för än efter en viss tid för att representera att ökar du för mycket för snabbt så blir det problem.
Ah, var lite otydlig. Ökningen är inte permanent. Den sker enbart just när du använder implantatet och det är då din kropp reagerar. Iaf gäller det rätt många av dem.

Jag har ingen ide om hur du tänker karaktärsskapandet men jag skulle vilja föreslå att man när man skapas kan skaffa sig en massa hårdvaluta om man vill det - så man kan börja som ex. Molly Millions, Hideo Kuze eller Motoko Kusanagi - men att man inte har den backingen som krävs för att betala underhållet på ens utrustning utan det är något som behövs införskaffas genom äventyrandet/sidojobb. Vilket om något gör att spelarna kommer vara motiverade att ta välbetalda uppdrag med en massa röda flaggor.
Ja, underhåll, drogberoende, hyra, skulder... Allt sånt ska hänga över RP som ett vasst svärd i en väldigt tunn tråd.
 

Enstoeringen

Prokrastinatör extraordinaire
Joined
12 Apr 2021
Messages
246
Ah, var lite otydlig. Ökningen är inte permanent. Den sker enbart just när du använder implantatet och det är då din kropp reagerar. Iaf gäller det rätt många av dem.
Jag gillar verkligen idén med att ökningen är temporär, och om jag med risk för att upplevas som tjatig med boken 36 Streets av Napper (jag har läst andra böcker, jag lovar). I romanen så har han skrivit in en rätt intressant mekanik kring användandet av inopererad tech (vill inte skriva cybertech då den aldrig benämns som sådan per se) och det är att (1) effekten är tillfällig precis som du skriver ovan och (2) kommer med en kostnad då den (i romanens protagonists fall) sliter på hjärtat. Om jag minns rätt så säger läkaren/ripperdoktorn något i stil med att ”om du kör implantatet på fullt i en minut så förkortar du din förväntade livslängd med fem år, så använd den med försiktighet”. Typ.

Nu är ju rollpersoner inga typer som tenderar att leva tills de plockar ut en avtalspension direkt så en regel där kostnaden av förväntad livslängd kortas ned kan bli rätt överflödig. Men om användandet av implantat som rör t.ex stamina sker in excess så kanske ett slag mot [insert lämplig grundegenskap] där ett misslyckande ger tråkiga konsekvenser. Det blir lite som att pushar man slag för mycket så kommer du brytas, men med tillägget att du kanske spränger hjärtat/får en aneurysm och faktiskt trillar av pinn. Är implantatet istället någon sorts muskelförstärkare, eller t.ex en cybernetisk arm, så kanske delar av kroppen istället går sönder (Lex GitS).
 
Last edited:

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Jag gillar verkligen idén med att ökningen är temporär, och om jag med risk för att upplevas som tjatig med boken 36 Streets av Napper (jag har läst andra böcker, jag lovar). I romanen så har han skrivit in en rätt intressant mekanik kring användandet av inopererad tech (vill inte skriva cybertech då den aldrig benämns som sådan per se) och det är att (1) effekten är tillfällig precis som du skriver ovan och (2) kommer med en kostnad då den (i romanens protagonists fall) sliter på hjärtat. Om jag minns rätt så säger läkaren/ripperdoktorn något i stil med att ”om du kör implantatet på fullt i en minut så förkortar du din förväntade livslängd med fem år, så använd den med försiktighet”. Typ.
"Hur mycket för ett bättre artificiellt hjärta som kan klara av det?"
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Man kan inte ta sig till Dr Cew med fordon. Hon är klichén av en underground läkare. Långt ner i kulvertarna har hon sitt tillhåll. Bakom läckande rör och betongfundament. Men första gången när man kommer in på hennes mottagning blir de flesta förvånade. Här inne är det rent på gränsen till sterilt. Receptarien är en välartad AI. Sköterskan är kittad med de bästa läkeuppgraderingarna. Operationsrummet är klätt i vitt kakel.
Rykten gör gällande att Dr Cew kittar vem som helst utan frågor. Men det är också en vedertagen sanning att hamnar man i Skuld hos Cew är chansen stor att du gonna get your arm chewed off. Cew är ju bara en kugge i maskineriet. Bakom henne tronar Moggerz lakejer.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,098
Location
Stockholm
Det här är för mig inte ett val - RP _är_ jackade, fulla av krom, mutationer och droger. De är instabila och jagade av fodringsägare och bossar. De är desparata, livsfarliga och på väg ned i en spiral av våld och konsekvenser.
Varför då? Ett stort antal nu klassiska cyberpunk karaktärer är helt utan cybernetik - Rick Deckard, Deunan Knute, Hiro Protagonist, Y.T., Shōtarō Kaneda, Priscilla S. Asagiri, J-Bone, etc. - eller har rätt så lite sådant - Case, Just Johnny, Maxwell Madison Jr., Douglas Quaid, etc. - så varför skulle RP:na behöva börja med en massa cyber?

Misstänker att det @Gamiel tänker på är att de inte lever på gatan, utan har en plats i samhället. Och det kan jag absolut tänka mig. De är ju alla tre punks ändå.
Mer att du tidigare skrev "När spelet börjar så befinner man sig utanför systemet. Men man kan ha befunnit sig hört upp i det tidigare." + att många spel har som premiss att RP:na börjar i praktiken "lågnivå" så kändes det som man kanske inte kunde börja med så mycket bättre/dyrare utrustning/implantat.

underground läkare
Jag har kommit att gilla uttrycket "doc-noir" för svarta/underground läkare, gör att det blir lite mer internationalism på världen.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,120
Har inte lirat TW2000 - hur funkar det med ens bas/motsv rent speltekniskt där? Är det mkt som Arken i År Noll? Blir det motsv i 2089 - eller är det mer om cash flow? Just att sitta med en budget känns ju dock inte skitsexigt. Men likväl kom jag på mig själv med att undra vad gängets utgifter egentligen är, utöver det dagliga livet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Mer att du tidigare skrev "När spelet börjar så befinner man sig utanför systemet. Men man kan ha befunnit sig hört upp i det tidigare." + att många spel har som premiss att RP:na börjar i praktiken "lågnivå" så kändes det som man kanske inte kunde börja med så mycket bättre/dyrare utrustning/implantat.
De typiska uppdragen är ju frilansare men det går såklart att knyta till en organisation. Spelet/hacket kommer inte vara fullt så styrt. Och hur stor skuld man kan börja med är ju också något för spelgruppen att själva bestämma.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Har inte lirat TW2000 - hur funkar det med ens bas/motsv rent speltekniskt där? Är det mkt som Arken i År Noll? Blir det motsv i 2089 - eller är det mer om cash flow? Just att sitta med en budget känns ju dock inte skitsexigt. Men likväl kom jag på mig själv med att undra vad gängets utgifter egentligen är, utöver det dagliga livet.
Nja, bas behövs nog inte, inte regler för det iaf.

Grejen är ju att typ allt runt RP är en money sink - droger, cyberware, ammo, utrutstning, hyra etc. Men allt detta kommer skötas med faktiska utgifter, inte någon abstrakt levnadsstandard eller så. Är hyran 700¥ så måste de betalas, annars blir man utslängd. Kan man inte reparera sitt IR-öga funkar det inte, o.s.v.

Bas i T2000 funkar utmärkt för zonerna!
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Jag tänker att 2089 är mer åt sin mutant förlaga, än cyberpunk. Det är coolt att ha ir-syn och stålklor. Personligen gillar jag inte den där mödosamma Golgata vandringen som Måns är så förtjust. Men det är ju sällan det kommer fram i spel utan det är ner som den kuliss världen lutar sig mot.
 
Top