101 konkreta tips till en ny neotrad-SL

Tänkte vi kunde samla ihop en tråd med konkreta tips till en helt ny SL som sitter med ett neotrad-rollspel i näven, låt oss säga Drakar och Demoner av 2023 års upplaga, eller varför inte Dungeons & Dragons 5e från 2024.

Vi håller tipsen konkreta, korta, tydliga, och undviker fikonspråk så gott vi kan!

PS. Definitionen av neotrad är inte ämne för denna tråd! Starta en ny tråd om du vill dyka på djupet i denna fråga.

Helt med på att inte dividera om definitioner här, men hur definierar du,TS, neotrad för trådens syfte? Utan att veta det är det ju omöjligt att veta vad för tips som kan vara relevanta eller inte.

Last edited:
Jag tänker sätta mig med två av mina spelare (de enda som var tillgängliga) under nästa spelmöte och bygga spelvärlden tillsammans med dem med hjälp av några därför avsedda verktyg. Min tanke är att om de hjälpt till att skapa platser, personer och äventyrskrokar så bör de ha ett större intresse av att utforska dessa, än om de ställs inför fullbordat faktum. Detta är inte ett tips ännu för jag har inte gjort det, men jag återkommer senare om det funkade!
Då tipsar jag om detta. I spel som Järn så skapar man världen först (tillsammans), sedan klanen, sedan rollpersonerna och så kör man. Fungerar utmärkt!

56. Om dom kan göra det på ett enkelt sätt kan dom göra det på ett svårt. Se till intentionen, inte utförandet. Om handlingen löser en bautauppgift är den svårare än om det bara är en liten grej, men att cykla uppför väggen är inte svårare än att klättra uppför den, om cykelklättring är en del av rollpersonens eller spelets koncept.

57. För att involvera spelarna mer i beskrivning av miljö, förklara för dom att du kommer att beskriva sparsmakat och det är upp till dom att fylla ut med detaljer. Om dom frågar dig om någonting finns i miljön som egentligen inte spelar någon roll i miljön, ställ motfrågan "Ja, finns det?"

58. Du kan alltid begränsa spelarnas påhitt med "Ja, men" för att lägga till information som hindrar dom. Det här är bra för spelarna att känna till, eftersom det gör dom mer benägna till att vilja beskriva miljön själva istället för att tänka att dom kanske hittar på någonting som "bryter äventyret".

Last edited:
Back