”Var är citatet ifrån?”-leken

En av ungarna i Jurassic Park heter Tim. Så det är min gissning.
Korrekt!

Från romanen när Tim tänker tillbaka på ett besök på museet och vi får lite mer förklaring till varför Tim inte kommer särskilt väl överens med sin far.

Jag tänkte att namnet och nämnandet av dinosaurier skulle underlätta.

Dagens citat:

"Jag leder slaktjägarna! Mot Stalingrad! Mot Berlin! Leve drottningen och fostervattnet!"

Det är kul att ingen av gissningarna ens är i samma solsystem som det rätta svaret. (Användandet av ordet "solsystem" är INTE en ledtråd, det är bara en liknelse.)

Jag är ju inne på att det kanske är något raljant snarare än seriöst ("fostervattnet"?), så jag funderar på om det kan vara ett fyllo i nån humorserie eller nåt?

Rocky?

En ganska lätt här då, dessutom finns ju ett citat i citatet. Guldstjärna om en tar båda.

"I figured I could get a job at a filling station somewhere, putting gas and oil in people's cars. I didn't care what kind of job it was, though. Just so people didn't know me and I didn't know anybody. I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes. That way I wouldn't have to have any goddam stupid useless conversations with anybody. If anybody wanted to tell me something, they'd have to write it on a piece of paper and shove it over to me. They'd get bored as hell doing that after a while, and then I'd be through with having conversations for the rest of my life. Everybody'd think I was just a poor deaf-mute bastard and they'd leave me alone."

En ganska lätt här då, dessutom finns ju ett citat i citatet. Guldstjärna om en tar båda.

"I figured I could get a job at a filling station somewhere, putting gas and oil in people's cars. I didn't care what kind of job it was, though. Just so people didn't know me and I didn't know anybody. I thought what I'd do was, I'd pretend I was one of those deaf-mutes. That way I wouldn't have to have any goddam stupid useless conversations with anybody. If anybody wanted to tell me something, they'd have to write it on a piece of paper and shove it over to me. They'd get bored as hell doing that after a while, and then I'd be through with having conversations for the rest of my life. Everybody'd think I was just a poor deaf-mute bastard and they'd leave me alone."
Catcher in the rye?

EDIT: Jag har inte läst den, men jag har sett Ghost in the Shell: Stand Alone Complex =)

Alright, då tar vi en som jag tror blir lite klurigare igen. Jag ger ändå inga ledtrådar till en början, så får vi se vart vi tar vägen.

No matter how villainous Tom may appear to Dick, Tom undoubtedly has arguments, quite sincerely felt, to prove to himself that he is not villainous at all.

Är det så att jag egentligen fått slut på enkla citatkällor och har börjat hålla utkik efter bra citat i grejer jag läser? Ja. (Men jag tror inte det blir mycket till ledtråd, utöver att det är en skriftlig källa)

Alright, då tar vi en som jag tror blir lite klurigare igen. Jag ger ändå inga ledtrådar till en början, så får vi se vart vi tar vägen.

Är det så att jag egentligen fått slut på enkla citatkällor och har börjat hålla utkik efter bra citat i grejer jag läser? Ja. (Men jag tror inte det blir mycket till ledtråd, utöver att det är en skriftlig källa)

John dies at the end?

Låter som CS Lewis.

VALIS?

Isaac Asimov

Korrekt! Jag tänker inte envisas med att nån ska behöva identifiera rätt bok. =)

Jag håller på och läser den här novellsamlingen just nu. Väldigt bra grejer! Jag trodde att jag var ganska bevandrad i Asimov, men har tydligen missat rätt många av hans icke-stiftelse/robotgrejer.

(EDIT: Så det här är lite som när jag efter flera årtionden upptäckte att det fanns ett helt separat spår med helt separata pussel i mitt favorit-pekaklickaspel Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Som en liten bonus; det visar sig att det finns mycket mer att hämta av något jag verkligen gillar, och gillat länge.)

Citatet är från Asimovs lilla förord/kommentar till novellen "In a good cause…".

Korrekt! Jag tänker inte envisas med att nån ska behöva identifiera rätt bok. =)

Jag håller på och läser den här novellsamlingen just nu. Väldigt bra grejer! Jag trodde att jag var ganska bevandrad i Asimov, men har tydligen missat rätt många av hans icke-stiftelse/robotgrejer.

(EDIT: Så det här är lite som när jag efter flera årtionden upptäckte att det fanns ett helt separat spår med helt separata pussel i mitt favorit-pekaklickaspel Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Som en liten bonus; det visar sig att det finns mycket mer att hämta av något jag verkligen gillar, och gillat länge.)

Citatet är från Asimovs lilla förord/kommentar till novellen "In a good cause…".
Okej, jag har nog läst allt av Asimov (en av mina favoriter när jag var en ung grabb), men det här förordet har jag missat. Eller så var det inte med när jag läste originalet.

Just "Nightfall" är ju en favorit (bland många).

Författaren var en skicklig seglare:

The sky beyond the cabin port had changed. The night was almost over. He lay for a moment, wondering whether or not he was going to be sick, and then suddenly he realized what had wakened him in spite of everything. The Ethne was under way. His anger choked him so that he could not even swear. He dragged himself to his feet and crossed the cabin, feeling even then that she was not going right, that the dawn wind was strong and she was rolling to it, yawing. He kicked open the door and came out on deck. The great lateen sail of golden spider silk, ghostly in the blue air, slatted and spilled wind, shaking against loose yards.

Okej, jag har nog läst allt av Asimov (en av mina favoriter när jag var en ung grabb), men det här förordet har jag missat. Eller så var det inte med när jag läste originalet.

Just "Nightfall" är ju en favorit (bland många).

Rekommenderar den där samlingen – förord till varje novell! Väldigt intressant, reflektioner och ofta lite bakgrund och kontext.

Jag hittade den när jag försökte hitta en E-boksversion av bokversionen av Nightfall, den som Asimov och Robert Silverberg baserade på novellen. Verkar rätt svårhittad, tyvärr. Synd; jag minns även den som bra.

Att Leigh Brackett var en skicklig seglare är ju i princip en anti-ledtråd!

Jag hade liksom inte plockat det här om jag inte hade spenderat de senaste 5 åren med att läsa på pulpig sci fi och därför läst hennes Skaith böcker och lite annat av hennes grejs som finns på Project Gutenberg.

De flesta känner väl igen namnet för att hon skrev den första draften till Empire strikes back.

Jag hade liksom inte plockat det här om jag inte hade spenderat de senaste 5 åren med att läsa på pulpig sci fi och därför läst hennes Skaith böcker och lite annat av hennes grejs som finns på Project Gutenberg.

De flesta känner väl igen namnet för att hon skrev den första draften till Empire strikes back.
Förra från @Mekanurg var Leigh Bracket… jag vet inte om det talar för eller emot. :)

Leigh Brackett: "The Moon that Vanished." Seglats på ett venusianskt hav.

Jag visste inte att här finns så många Brackett-kunniga medforumiter.

Nu är det dags att blicka annorstädes:

At last they entered a world within a world—a valley of leagues where the high hills were fashioned of a mere rubble and refuse from off the knees of the mountains. Here one day’s march carried them no farther, it seemed, than a dreamer’s clogged pace bears him in a nightmare. They skirted a shoulder painfully for hours, and, behold, it was but an outlying boss in an outlying buttress of the main pile! A rounded meadow revealed itself, when they had reached it, for a vast tableland running far into the valley. Three days later, it was a dim fold in the earth to southward.

Man-god academic scam
equals 1-corner Pyramid.
Rotating 4-corners prove
1-human is only 1-corner
of a Higher Order Life. There is no 1-
corner god in 4-corner lifetime stages
of human evolution metamorphosis ...
wherein born baby dies to child, child
dies to parent & parent dies to grand-
parent corner. Adults evolve, not born.
Singularity equates sex with the baby.
Adult word worship is an
evil adult scam. Burn the
bible, honor Childhood
via which adults evolve.
Babble Power is suicidal.

Man-god academic scam
equals 1-corner Pyramid.
Rotating 4-corners prove
1-human is only 1-corner
Adult word worship is an
bible, honor Childhood
via which adults evolve.
Chat GPT?

Man-god academic scam
equals 1-corner Pyramid.
Rotating 4-corners prove
1-human is only 1-corner
Adult word worship is an
bible, honor Childhood
via which adults evolve.
Illuminatus-trilogin?

Dummmare än Chat GPT? Humm...

Ooo!

Kan det vara God45? En liten diktsamling, kanske?

(no offence inended, så klart!)

Jag har försökt förstå vad dikten (?) handlar om, och nu har jag 1d3 SAN lägre.

Får besegra det där skumma ljuset som bor på min vind och äter euklidiska vinklar så att jag kan komma tillbaks i form.

Nä! Det är ÄNNU DUMMARE 😂

(Men jag borde absolut citera mig själv i framtiden 😂 )

Jag har vaga minnen av någon discordiansk-aktig, men helt oironisk, stolle på internet men någon hemsida som hävde ur sig massa sådant där. Med grafer och så. Men kan inte för mitt liv komma på vad han hette. Och jag kan ju inte googla.

Så mitt svar blir: "En stolle på internet"

Jag har vaga minnen av någon discordiansk-aktig, men helt oironisk, stolle på internet men någon hemsida som hävde ur sig massa sådant där. Med grafer och så. Men kan inte för mitt liv komma på vad han hette. Och jag kan ju inte googla.

"Jo, men du vet han den där... han...*nickar för emfas*"

Übereil, som inte syftar på Rickard, obviously

Du har inte fel! Men jag vill ha namnet på verket! 😂

Man-god academic scam
equals 1-corner Pyramid.
Rotating 4-corners prove
1-human is only 1-corner
Adult word worship is an
bible, honor Childhood
via which adults evolve.

Terrance Howard?

Jag listade ut det helt själv. Så det så.

"Dagens ungdomsgeneration växer upp i en kultursituation som saknar historiskt motstycke. Den tekniska utvecklingens mångfald av nya medier, uppfinningar och kommunikationsteknologi som befrämjar bekvämligheten, har skapat förutsättningar för nya levnadssätt och yrkesområden. Men utvecklingen leder även till att fasta anställningar blir mindre vanliga och försörjningssituationen blir allt mer osäker för större delar av befolkningen och inte minst för ungdomsgenerationen."

"Dagens ungdomsgeneration växer upp i en kultursituation som saknar historiskt motstycke. Den tekniska utvecklingens mångfald av nya medier, uppfinningar och kommunikationsteknologi som befrämjar bekvämligheten, har skapat förutsättningar för nya levnadssätt och yrkesområden. Men utvecklingen leder även till att fasta anställningar blir mindre vanliga och försörjningssituationen blir allt mer osäker för större delar av befolkningen och inte minst för ungdomsgenerationen."

Rosa Luxembourg?

"Det är en liten värld och den luktar konstigt."

(OBS: ej i originalspråk)

So close!
De övergivnas arme!
giphy.gif

Kan det vara Sisters of Mercy, eller tänker jag fel om jag översätter till engelska?

Fan vad fint. Jag är en Floodland-pojk men inte så man inte lyssnat på den också.

Ok, eftersom jag nyligen upplevt den här underbara sekvensen igen:

"SHUT UP! SHUT THE FUCK UP! Shut up; will you SHUTUP SHUTUP! SHUT SHUT SHUT SHUT SHUTUP... SHUTUP! NOW... Are you threatening me, dick?"

Fan vad fint. Jag är en Floodland-pojk men inte så man inte lyssnat på den också.

Ok, eftersom jag nyligen upplevt den här underbara sekvensen igen:

"SHUT UP! SHUT THE FUCK UP! Shut up; will you SHUTUP SHUTUP! SHUT SHUT SHUT SHUT SHUTUP... SHUTUP! NOW... Are you threatening me, dick?"
Disco Elysium?

Icke Homestuck. Det är ett annat medium.

Ledtråd: det är ett telefonsamtal som äger rum

Back