”Var är citatet ifrån?”-leken

Jo, men tyvärr var deodanders snabbare.
Tyvärr och tyvärr...

Ok vi tuffar på då med:

"I wish I was the brakeman
On a hurtlin' fevered train
Crashing headlong into the heartland
Like a cannon in the rain
With the beating of the sleepers
And the burnin' of the coal
Counting the towns flashing by
In a night that's full of soul"

Tyvärr och tyvärr...

Ok vi tuffar på då med:

"I wish I was the brakeman
On a hurtlin' fevered train
Crashing headlong into the heartland
Like a cannon in the rain
With the beating of the sleepers
And the burnin' of the coal
Counting the towns flashing by
In a night that's full of soul"
Fisherman's blues med The Waterboys!

Jag kom hit för att göra skillnad
Jag kom hit för att sprida joy
Ni säger ni klarar er utan mig
Jag säger, visa det då, boys

ALLA era gissningar är ganska långt ifrån, så ni får refrängen också:

”So long, losers
Ni ville inte ha mig
Nu vill inte jag ha er
So long, losers
Vi kommer aldrig ses nå' mer”

Gissningar ger ledtrådar och kanske fler citat av samma person.

Last edited:
Jaså, inte ens ett långskott från höften?

Upphovspersonens självbiografi (utkom 2025) beskrivs som en "manual för hur man kan leva samt ett varnande exempel på hur man inte bör leva".

Om det fortfarande är tyst vid 17 kommer jag med nytt citat, och då blir det lätt!

Jaså, inte ens ett långskott från höften?

Upphovspersonens självbiografi (utkom 2025) beskrivs som en "manual för hur man kan leva samt ett varnande exempel på hur man inte bör leva".

Om det fortfarande är tyst vid 17 kommer jag med nytt citat, och då blir det lätt!
Aha, det är Martin Luuk alltså? Hade ingen aning om musiken.

Sträcker mig efter en bok här då:

"Childe Rowland to the dark tower came,
His word was still: Fie, foh, and fum.
I smell the blood of a British man."

Sträcker mig efter en bok här då:

"Childe Rowland to the dark tower came,
His word was still: Fie, foh, and fum.
I smell the blood of a British man."
King Lear, eller Robert Browning eller Det mörka Tornet del ett: Revolvermannen.

-What the hell do you call that?
-I call it blood, detective. I suppose you'll write it up as "graffiti".

Ja! Jag visste jag hade hört det nyligen, men kunde inte komma hela vägen fram! Det hade irriterat mig hela kvällen annars =D
Det var länge sen jag såg den, men jag kompenserar med att ha sett den ganska många gånger för länge sen.

Eftersom det nu tydligen blivit en grej med att jag citerar Twilight så kan jag inte låta bli att ta med det bästa citatet. Sen är det färdigtwilightat från min sida för resten av året.

After Fridays Twilight release, I hope Robert Pattinson will not be seen in public with Kristen—she will cheat on him again!

”nån på xitter” är min nästa gissning, men den kanske är för bred.

Det ÄR ett very stable genius som drabbats av fullt utblommad twilight-feber.

View attachment 28705
Han får så sjukt konstiga hangups ibland.

Nåväl, jag postade häromdagen en dikt i en annan tråd. Vet ni var jag fick den från?
En lärd vid namn Wang
log åt min dikt.
Betoningen fel
och metern hackig,
sa han,
ett flöde av ord.

Jag ler åt hans vers
som han ler åt min.
Det låter ju som
den blindes ord
som beskriver solen.

Dikten är inte skriven av författaren till verket som jag hämtat den från.

Verket i fråga är en ingång till en österländsk filosofi, men ur en ganska speciell västerländsk synpunkt.

Ni är i rätt område och period, men jag vill nog ha personen (eller första publikationen, men det är väldigt mycket svårare).

Rätt, Konrad Curze, The Night Haunter.

"Your presence does not surprise me, Assassin. I have known of you ever since your craft entered the Eastern Fringes. Why did I not have you killed? Because your mission and the act you are about to commit proves the truth of all I have ever said or done. I merely punished those who had wronged, just as your False Emperor now seeks to punish me. Death is nothing compared to vindication."

(Jag såg Arbitor Ian påpeka att Curze skulle bli arg om någon återupplivade honom.)

It threatens neighbouring realities to ours. It threatens microverses within our macroverse. It threatens universes which embed ours as fiction

"Don't immanentize the eschaton!"

(Det finns ett mer rätt men hopplöst svårt svar här, men det duger också med den som populariserade citatet.)

"Don't immanentize the eschaton!"

(Det finns ett mer rätt men hopplöst svårt svar här, men det duger också med den som populariserade citatet.)

Jag vet att han heter Buckley i efternamn pga Vidal vs. Buckley filmen. Räcker det?

Have you ever danced with the devil in the pale moonlight?

Varsågoda:

"Och jag tackar dig för prylarna som du skickade till mig: apan och fiolen av plywood. Jag övade varje natt. Nu är jag redo."

Är det inte ett Twilight Zone-citat från början?
Inte ett direkt citat, men grunden till det kan ha kommit därifrån.

Enligt ett svar på Reddit:
Season 3 Episode 22 of twilight zone- “A piano in the house” A character under hypnosis dances as a snowflake “floating in the pale moonlight”. The hypnotist later says he’s going to call forth the devil. I’m pretty sure Nicholson was referencing this scene, knowingly or not.

Jag tar upp en bok här hemma, den heter "This Year - A Book of Days" och jag slår upp dagens datum, 5 mars, och jag citerar hela, nästan:

The most remarkable thing about coming home to you is the feeling of being in motion again
It's the most extraordinary thing in the world

I have two big hands and a heart pumping blood and a 1967 Colt .45 with a busted safety catch
The world shines as I cross the Macon county line

The most remarkable thing about you standing in the doorway is that it's you
And that you're standing in the doorway
And you smile as you ease the gun from my hand and I’m frozen with joy right where I stand
The world throws its light underneath your hair
Forty miles from Atlanta, this is nowhere

För min del har jag absolut ingen aning. Vet inte ens media. Dikt? Sång? Roman? Novell? Serie?

Jag tror på lite ledtrådar. :D

För min del har jag absolut ingen aning. Vet inte ens media. Dikt? Sång? Roman? Novell? Serie?

Det är en jättestor ledtråd (i sammanhanget jättestor) i början av mitt inlägg. Sedan kan man kanske bara gissa, det har jag sett att man gör.

För att ge lite obskyra ledtrådar då utifrån Magnus önskemål, så skulle ju ett fan säga att ja:

Det är poesi. Sång, onekligen. Känns som en roman, eller i alla fall som en novell som är en del i en serie.

Jag tycker att det påminner om något Bruce Springsteen skulle ha kunnat skriva (och sedan sjunga). Är det han?

Jag tycker att det påminner om något Bruce Springsteen skulle ha kunnat skriva (och sedan sjunga). Är det han?
Kan vara influerat, men jag tror textförfattaren tänkt mer Joni Mitchell, Donald Fagen eller kanske Lou Reed. Kanske, eller bara kört.

Aha, så det är ett citat i ett citat? Ingår även det okursiverade stycket i citatet?

Aha, så det är ett citat i ett citat? Ingår även det okursiverade stycket i citatet?
Närå, citatet är från en text i en bok, som heter vad jag skrev. Fast det står 365 annotated songs på framsidan också.

Ledtråd:

Textförfattaren är "känd" då, i sin roll, och inom sitt gebit, för sina "going to" texter.

Okej, så verket släpptes dagen efter Rysslands invasion av Ukraina? Och innefattar "the most reviled man in history". Det känns långsökt att det skulle handla om Putin och jag kan inte minnas att du haft med något citat som rört honom tidigare.

Jag chansar på Mountain Goats!
Jag säger inte att det är The Mountain Goats nu, men om det är det skola avkrävas en gissning på rätt (gammal) låt.

Haha det var förstås The Mountain Goats, trodde verkligen nån skulle gissa på det nu, om ens på skoj. Going to Georgia som stängde konserterna på 90-talet tills No Children blev den nya fanfavoriten.

Nytt citat! Den här tar ni.

"Okay, three, two, one, let's jam"

Back