Deodanders
Syntaldicus Nomenclatus
Helt rättCatcher in the rye?
Helt rättCatcher in the rye?
No matter how villainous Tom may appear to Dick, Tom undoubtedly has arguments, quite sincerely felt, to prove to himself that he is not villainous at all.
Alright, då tar vi en som jag tror blir lite klurigare igen. Jag ger ändå inga ledtrådar till en början, så får vi se vart vi tar vägen.
Är det så att jag egentligen fått slut på enkla citatkällor och har börjat hålla utkik efter bra citat i grejer jag läser? Ja. (Men jag tror inte det blir mycket till ledtråd, utöver att det är en skriftlig källa)
Låter som CS Lewis.Alright, då tar vi en som jag tror blir lite klurigare igen. Jag ger ändå inga ledtrådar till en början, så får vi se vart vi tar vägen.
Är det så att jag egentligen fått slut på enkla citatkällor och har börjat hålla utkik efter bra citat i grejer jag läser? Ja. (Men jag tror inte det blir mycket till ledtråd, utöver att det är en skriftlig källa)
Låter som CS Lewis.
Är det killen som uppfann Maffia/Varulv?
Arthur C Clarke
Isaac AsimovNärmare än någon gissning hittills.
VALIS?Alright, då tar vi en som jag tror blir lite klurigare igen. Jag ger ändå inga ledtrådar till en början, så får vi se vart vi tar vägen.
Isaac Asimov
Okej, jag har nog läst allt av Asimov (en av mina favoriter när jag var en ung grabb), men det här förordet har jag missat. Eller så var det inte med när jag läste originalet.Korrekt! Jag tänker inte envisas med att nån ska behöva identifiera rätt bok. =)
Jag håller på och läser den här novellsamlingen just nu. Väldigt bra grejer! Jag trodde att jag var ganska bevandrad i Asimov, men har tydligen missat rätt många av hans icke-stiftelse/robotgrejer.
(EDIT: Så det här är lite som när jag efter flera årtionden upptäckte att det fanns ett helt separat spår med helt separata pussel i mitt favorit-pekaklickaspel Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Som en liten bonus; det visar sig att det finns mycket mer att hämta av något jag verkligen gillar, och gillat länge.)
Citatet är från Asimovs lilla förord/kommentar till novellen "In a good cause…".
The sky beyond the cabin port had changed. The night was almost over. He lay for a moment, wondering whether or not he was going to be sick, and then suddenly he realized what had wakened him in spite of everything. The Ethne was under way. His anger choked him so that he could not even swear. He dragged himself to his feet and crossed the cabin, feeling even then that she was not going right, that the dawn wind was strong and she was rolling to it, yawing. He kicked open the door and came out on deck. The great lateen sail of golden spider silk, ghostly in the blue air, slatted and spilled wind, shaking against loose yards.
Okej, jag har nog läst allt av Asimov (en av mina favoriter när jag var en ung grabb), men det här förordet har jag missat. Eller så var det inte med när jag läste originalet.
Just "Nightfall" är ju en favorit (bland många).