”Var är citatet ifrån?”-leken

Fortsätter ni välja media jag konsumerat inom 30 dagar så blir det här bra! :D
Vi, the royal we, är glada att kunna stå till tjänst!

(Jag kan svaret här, men det blir ju fånigt om det ping pongar vidare mellan oss.)

Jag vet att bassisten i Poison säger något sånt där i deras Behind The Music-avsnitt men jag känner mig rätt trygg med att chrull inte citerar bassisten i Poison.

Übereil

Det är ingen dödsbädd, men det var döden och återfödseln av någonting.
Det var ingen mördare, men passande nog finns det ändå en koppling till mord.

Jag är medveten om att detta kanske bara ställer till det för er, men efter ett svar säger samma person detta:
"Fuck Mupparna! Du kan vara en jävla Mupp!"

Jag kommer vara ganska givmild med ledtrådarna här, så länge folk gissar.

Jag vet ju som sagt vem det är, men jag skulle vilja att det var Yngwie i intervjusoffan med Siewert Öholm. Yngwie talar förstås engelska, och yrar om Paganini.

Men det är det ju inte. Såklart.
Men musiker har vi att göra med. Musiker och band.

Det är ingen dödsbädd, men det var döden och återfödseln av någonting.
Det var ingen mördare, men passande nog finns det ändå en koppling till mord.

Jag är medveten om att detta kanske bara ställer till det för er, men efter ett svar säger samma person detta:
"Fuck Mupparna! Du kan vara en jävla Mupp!"

Jag kommer vara ganska givmild med ledtrådarna här, så länge folk gissar.
Okej, då gissar jag på när Morrissey lämnade The Smiths.

Okej, då gissar jag på när Morrissey lämnade The Smiths.
Bra gissning! Fel, men bra gissat ändå! Det handlar absolut om någon som lämnar ett band, och man skulle kunna beskriva de bägge männen inblandade i denna ordväxling för Sad Boys, precis som Morrissey. Men ingen av de två personerna är britt, ivf inte om man ser till födseln.
Det här hände dessutom inte ens samma millennium som din gissning.

Då gissar jag på Oasis och att det är Noel som säger det till Liam.

Übereil

Edit: hade för mig att de var från Irland. Men men, får väl stå för gissningen ändå.

Då gissar jag på Oasis och att det är Noel som säger det till Liam.

Übereil

Edit: hade för mig att de var från Irland. Men men, får väl stå för gissningen ändå.
De här personerna är inte bröder. Eller ens födda i samma land. Den av dem som citeras är född i ett land som inte längre finns!

Bra gissning! Fel, men bra gissat ändå! Det handlar absolut om någon som lämnar ett band, och man skulle kunna beskriva de bägge männen inblandade i denna ordväxling för Sad Boys, precis som Morrissey. Men ingen av de två personerna är britt, ivf inte om man ser till födseln.
Det här hände dessutom inte ens samma millennium som din gissning.
Vadå, är det Yung Lean? I den där dokumentären?

Blixa Bargeld? Och Nick Cave som person 2 då?
Det är ju precis de.

Det kommer från en bok med/om Nick Cave där han beskriver hur det gick till när Blixa efter 20 år lämnade The Bad Seeds. De skulle spela in en blueslåt och Cave ville att de skulle spela energiskt "like the Muppets" Blixa tröttnade och fräste fram detta innan han stormade ut ur studion. Efter ett tag kom det ett mail med raden "I’ve decided to leave the Bad Seeds."

Detta från boken Faith, Hope and Carnage:
Anyway, Wim is there and he’s filming away, and we’re jumping about the place like fucking idiots, doing take after take, and Blixa is getting increasingly frustrated by the whole thing because, well, I guess he couldn’t get to grips with the song. I don’t know. Also, in certain situations, Blixa doesn’t have a very well-developed sense of humor, to say the least. And he has a famously explosive temper. It’s impossible to exaggerate the performative level of Blixa’s fury. Eventually, he just leaps to his feet, throws down his guitar, and screams those immortal words: “I didn’t get into rock & roll to play rock & roll.” Just to be really annoying, I said, “What about the Muppets?,” at which point he marched over to me and shouted, “Fuck the Muppets! You be a fucking Muppet!” Then he marched out of the studio, and I think that was the last time I ever saw him, as a member of the Bad Seeds.

Måste posta detta också.

Det är ju Blixa och Cave som sjunger duett i odödliga klassikern The Weeping Song med en ännu bättre musikvideo. Se nedan. Men kolla också denna fantastiska beskrivning av hur Cave fick upp ögonen för Blixa:

Cave first saw Bargeld performing with Einstürzende Neubauten on TV while The Birthday Party were touring in Amsterdam. He described the music as “mournful”, Bargeld as looking “destroyed”, and his screams as “a sound you would expect to hear from strangled cats or dying children."

Måste posta detta också.

Det är ju Blixa och Cave som sjunger duett i odödliga klassikern The Weeping Song med en ännu bättre musikvideo. Se nedan. Men kolla också denna fantastiska beskrivning av hur Cave fick upp ögonen för Blixa:

Cave first saw Bargeld performing with Einstürzende Neubauten on TV while The Birthday Party were touring in Amsterdam. He described the music as “mournful”, Bargeld as looking “destroyed”, and his screams as “a sound you would expect to hear from strangled cats or dying children."

Det är verkligen en svinigt bra video. (Låten är bra också.)

Jag är en Henry's Dream truther och tror ändå min favorit-Blixa är i videon till Straight to You, där han redan ser ut att ha tröttnat lite. Men så jäkla cool och handsome.

- Actually, I'm looking forward to working with you. I've heard a lot about you.
- Oh really? I was under the impression you were sent to spy on me

Själv ska jag simma.

"För att skydda allt från förstörelse. Och förena allt i en rörelse. Fördömer vi sanning och kärleken."

Själv ska jag simma.

"För att skydda allt från förstörelse. Och förena allt i en rörelse. Fördömer vi sanning och kärleken."
Pokemon! Team Rocket! Ingen kommer undan oss! Så ge nu upp eller börja slåss!

(Meowth förstås!)

Misstänker att en del här kanske hänger med för dåligt i svängarna för den här, men det är en grej som måste lyftas imo. Och på samma sätt lär det nog vara en del som direkt vet vad det är.
I was made to be tested and twisted, I was made to be broken and beat
I was made by His hand, it's all part of His plan that I stand on my own two feet
And you know me, my will is eternal, and you know me, you've met me before
Face to face with a beast, I will rise from the east, and I'll settle on the ocean floor
And I go by many names also, some people know me as hope
Some people know me as the voice that you hear when you loosen the noose on the rope
And you know how I know that I'll prosper? 'Cause I stand here beside you today
I have stood in the flames that cremated my brain and I didn't once flinch or shake

Alright... Hi Ren påminde mig om något som kommer från före 2000-talet;

"I like the death! I like the misery! I like this world!"

Alright... Hi Ren påminde mig om något som kommer från före 2000-talet;

"I like the death! I like the misery! I like this world!"
Jag vet inte om det är det du syftar på här, för jag tror det är ett citat från en film men,
Mr. Hyde - Demonic harmonix

Inte helt säker på hur du får ihop kopplingen mellan Ren och Cyborg dock 😅

Den mörka sidan:

When standing in-front of my solar eclipse
My name it is stitched to your lips, so, you see
I won't bow to the will of a mortal, feeble and normal
You wanna kill me? I'm enteral, immortal
I live in every decision that catalysed chaos
That causes division
I live inside death, the beginning of ends

Even got a praying mantis, quite a diverse breakfast menu.
Squidge all that up together.
It's going to be masses and masses of protein in this.
*crunch crunch*

Survivorman Les Stroud?

Eller kan det vara anti-Les, dvs Bear Grylls?

"There is a thing that nothing is, and yet it has a name. It's sometimes tall and sometimes short, joins our talks, joins our sport, and plays at every game."

Jag vill nog både ha upphovsperson och nån av källorna =)

"There is a thing that nothing is, and yet it has a name. It's sometimes tall and sometimes short, joins our talks, joins our sport, and plays at every game."

Jag vill nog både ha upphovsperson och nån av källorna =)
Det låter ju lite nursery rhyme. Dr. Seuss? Nån Cat in the Hat-historia?

Det låter ju lite nursery rhyme. Dr. Seuss? Nån Cat in the Hat-historia?
Hmm... jag tror inte något av verken kan sägas vara direkt riktade till barn. Möjligen ett av dem. Men även om inget av dem är riktade direkt till barn så finns det en direkt koppling till något riktat till barn. Jag vet inte om det är en stor ledtrår, eller mest gör det mer förvirrande =)

Det ska sägas att när jag säger verk så är ett av verken ett verk inom ett verk, så att säga.

Och ett hemligt pris till den som kniper gåtan, om än inte gissar citatet!

Lewis Carroll då, typ från Hunting of the Snark? Jag trodde i vilket fall jag kunde verserna från Alice-böckerna.

Hmm... jag tror inte något av verken kan sägas vara direkt riktade till barn. Möjligen ett av dem. Men även om inget av dem är riktade direkt till barn så finns det en direkt koppling till något riktat till barn. Jag vet inte om det är en stor ledtrår, eller mest gör det mer förvirrande =)

Det ska sägas att när jag säger verk så är ett av verken ett verk inom ett verk, så att säga.

Och ett hemligt pris till den som kniper gåtan, om än inte gissar citatet!
Ah. Ok, jag får en idé nu, citatet låter ju lite unheimlich samtidigt, men jag ska grunna och avvaktar gissningen lite.

Det är inte från Lewis Carroll, utan mer sentida. Och den uttalade inspirationen är något äldre än Hunting of the Snark, även författaren till inspirationen var ungefär samtida med Carroll.

Men personligen misstänker jag att även Carroll bidragit med en hel del inspiration också, även om det inte är uttalat.

Priset på att gissa rätt på gåtan är en marknadsdagsgås. Men nåde den som fuskar!

Ovanstående är en ledtråd.

Cute Goose Cartoon Art – Royalty-Free Vector | VectorStock

Gåsen ställer mig lite. Men here gås: jag hade tänkt chansa utifrån ledtrådarna att samtida med Carroll kunde vara Robert Browning och "barn"-kopplingen då Childe Roland to the Dark Tower Came vilket skulle betyda att kanske verk i verket är nåt av King i The Dark Tower-serien? Har bara läst de första två, och det var 30 år sen. Och det låter lite som nåt SK kan slänga in i sina böcker - barnramsa som kan läsas på olycksbådande sätt. Men gåsen vetefan.

Gåsen ställer mig lite. Men here gås: jag hade tänkt chansa utifrån ledtrådarna att samtida med Carroll kunde vara Robert Browning och "barn"-kopplingen då Childe Roland to the Dark Tower Came vilket skulle betyda att kanske verk i verket är nåt av King i The Dark Tower-serien? Har bara läst de första två, och det var 30 år sen. Och det låter lite som nåt SK kan slänga in i sina böcker - barnramsa som kan läsas på olycksbådande sätt. Men gåsen vetefan.

Jag låser en Stephen King och The Dark Tower!

Men kan vi få någon av de två (Tror jag) böcker i den serien där denna gåta läggs fram? Eller för all del, boken inom boken som gåtan kommer ifrån?

Jag kan avslöja att gåsen är en referens till när Roland berättar om hur stort och viktigt gåtgissning var där han kom ifrån. På marknadsdagarna var det alltid en stor gåttävling, och vinnar vann en gås =)

Han berättar även om hur någon försökte fuska och blev påkommen, och det gick inte bra för den luringen.

Jag låser en Stephen King och The Dark Tower!

Men kan vi få någon av de två (Tror jag) böcker i den serien där denna gåta läggs fram? Eller för all del, boken inom boken som gåtan kommer ifrån?

Jag kan avslöja att gåsen är en referens till när Roland berättar om hur stort och viktigt gåtgissning var där han kom ifrån. På marknadsdagarna var det alltid en stor gåttävling, och vinnar vann en gås =)

Han berättar även om hur någon försökte fuska och blev påkommen, och det gick inte bra för den luringen.
Är det Wizard and Glass, då?

Wizards and glas borde vara ett av de rätta svaren.

Även The Waste Lands (sista kapitlet av waste lands uppreppas i wizards and glass), och boken inom boken var "Riddle-de-dum".

Tänkte inte ens på gåtan eller vad citatet betydde mer än vad det kunde komma från förrän nu, men skuggan! Måste det väl vara? Lång, kort, finns inte egentligen men är alltid med.

"När ortens unga glopar går på jakt så verkar de'
municipalsamhälls-jeunesse-dorée."

Äldre än något av förslagen.

Tips: Ordet "municipalsamhälle" har inte använts på ett tag. Faktum är att dess avskaffande inom offentlig administration nästan sammanfaller med när skaparen till citatet dog.

Låttiteln innehåller en småstad och en blomma. Och det här blir sista ledtråden!

Det här var tydligen svårt.
Jag googlade och under förutsättning att jag hittade rätt känner jag att den här kommentaren är ganska felplacerad 🤣

Ja, givetvis är det svårt. Om du någonsin förväntade dig något annat är du nog naivare än mig som trodde Otep var större än hon var.

Och det här blir sista ledtråden!
Tror du spelet kommer vidare då? :)

Eskilstunas rosor
Nyköpings tulpaner
Strängnäs krokusar
Södertäljes astrar
Jag ska inte uppmuntra till att uttömma alla alternativen här...

(Det ingår en preposition också, så kombinatoriken blir för stor.)

Nytt citat! Jag *tror* att det är svårt, men vad vet väl jag. En felaktig gissning = en ledtråd.
I left some years a deer in the light
I left some will to spirit away
I let my fears materialize
I let my skills deteriorate

La boheme?
Nej, men den här beskrivningen som jag snabbt internetsökte fram om La boheme passar väl in också på grejen jag tänker på:
Puccinis ”La bohème” är lätt att älska. I fyra korta akter fångar han essensen av ungdomsårens vårdslöshet, där själva ungdomen strålar, falnar och dör.

Eftersom jag inte tror det är Kid Rock gissar jag på Aesop Rock. Har ingen aning om vilken låt, har egentligen bara regelbundet spisat Coffee (med John Darnielle fr The Mountain Goats).

Back