”Var är citatet ifrån?”-leken

Det känns ju som att citatet sägs i ett högtalarsystem, men jag gissar ändå på Black flag, typ att någon i något halvmyteri ändå återger kaptenen sin ställning.

Oh, nej vänta! Kan det vara Amistad? Jag kommer inte ihåg namnen på några av karaktärerna, men när slavarna kapar slavskeppet?

Haha, jag trodde någon skulle ta det här direkt. Fan, inga true Belters här.

Paal har, för ledtråds skull, varit närmast skulle jag säga.

Okej, då måste jag komma på något bra citat. Vad sägs om:

"It's easy to find something worth dying for. Do you have anything worth living for?"

Vem säger det? Och, för bonuspoäng, till vem?

Tror jag kan vara den på internet som sett det här klippet flest gånger. Innan Kleya Marki smög in på scenen vet jag ingen bakgrundskaraktär/sidekick som klev fram, var lika badass och ägde allt.

Det är den nya romanen har jag läst. Nej men, det är väl rätt god spridning med klassisk litteratur, ny sådan, bra film, en kokbok, folk rock, poesi, Warren Zevon, musik ingen hört talas om, tv-spel, rollspel! Och nån webcomic från 95 typ. Är det inte?

Ingen som gissar på mitt citat? En TV-serie. Och i samma genre som förra citatet.
Jag har gissat.

Men om det är samma genre så lär det ha varit fel, så jag säger Battlestar galactica.

Adama till Starbucks?

Presidenten till Adama?

Eller är det den där scenen i Battlestar Galactica där människorna och robotarna förhandlar i något rum. Svinlänge sedan jag såg serien, men har för mig att scenen är central. Är det när robotarna just gjort uppror? Är de robotar? Den blonda huvudrollsroboten är i alla fall med. Jag gissar på att hon säger det till människornas sändebud.

Det vore extremt kul om det var The Expanse igen. Men det tror jag inte, även om jag minns just sista sesången lite dåligt.

"It's easy to find something worth dying for. Do you have anything worth living for?"

Jag gissar på Babylon 5. Ambassador Delenn till Caprain Sheridan.

Men vänta nu, det är inte Andor helt enkelt?

Det är så klyschigt att det kan vara varifrån som helst.

Jag har ingen vettig gissning.

(Om det är B5 är det kanske Lorien.)

Det är nästan ett citat från Moment-22. Men det är ju inte en SF-serie. Och det är typ ”allt som är värt att leva för är värt att dö för, och allt som är värt att dö för är mycket mer värt att leva för”. Så inte alls rätt. Men jag ville skryta om att jag typ kände igen något.

Det är så klyschigt att det kan vara varifrån som helst.

Jag har ingen vettig gissning.

(Om det är B5 är det kanske Lorien.)
Fan, det är Lorien, till Sheridan! Jag kollade just den här superba sammanställningen, och behövde bara spola tillbaka en timme:

”See their swords? They glow blue in the presence of lawyers.”

(Tycker att vi kan utsträcka det här till vilka som åsyftas också.)

Korrekt! Boken i det här fallet är Wee Free Men.
Tack. Gick tillfälligt bet på vad första Aching-boken hette. Borde kommit ihåg att den syftade på just allas favorit-smurfar (eller små blå män, i alla fall)

Nytt citat:
"Mad Science" means never stopping to ask "what's the worst that could happen?"
Allra helst vilket verk i verket det kommer från, också

”See their swords? They glow blue in the presence of lawyers.”

(Tycker att vi kan utsträcka det här till vilka som åsyftas också.)
Är det från Discworld? Känns som något Nac Mac Feegle relaterat. Wee Free Men?

Tack. Gick tillfälligt bet på vad första Aching-boken hette. Borde kommit ihåg att den syftade på just allas favorit-smurfar (eller små blå män, i alla fall)

Nytt citat:

Allra helst vilket verk i verket det kommer från, också
Dr Mcninja?

Åh herre gud, web comics skall man också kunna.
Känner plötsligt att jag, trots 40+are, la ribban 10 år för ungt för det här forumet :p

Men kan kanske trösta med att verket (och verket i verket) har kommit ut i fysisk form, så finns inte bara på webben (åter igen, liksom Girl Genius)

Nästa ledtråd: även om första citatet inte visar det knivskarpt, så rör det här sig om en Sci-fi webcomic (tillika verklig seriebok)

Ett till citat från verket i verket (och ett väldigt gott råd):

Pillage, then burn.

Det där låter som Richard – är det Looking For Group?
(Om det är verket har jag dock tyvärr ingen aning om vilket verket i verket är.)

Började bli orolig över att ingen gissade... tyvärr inga rätt än, så vi slår på två ledtrådar, och ett citat till

Det finns ett rollspel utifrån serien (eller nära nog), mig veterligen med en unik motor (dvs. jag har inte träffat på den förr, men jag är inte superbevandrad i indie-marknaden, så jag säger inte att den tvärsäkert är så, men i alla fall inte de vanliga d20/PbtA/d100)

Webserien tog slut 2020, efter 20 år av dagliga uppdateringar (med enda undantag den gången serverhallen brann... då var dagens stripp några timmar sen). Så den kan mycket väl vara känd för hur säker den var

Citat, fortfarande från samma verk i verket:
MAXIM 37: There is no "overkill." There is only "open fire" and "reload."
(Den smarte kan inse att föregående två citat också inletts med "MAXIM ##", om det hjälper)

Har inte rätt svar kommit om 12 timmar, så får jag se mig besegrad, och börja om med något helt nytt

Jag har så himla dålig koll på webbserier… Den enda jag kommer på som hållit på skitlänge (Sluggy Freelance) fick aldrig nåt rollspel och jag upptäckte dessutom nyss att den tydligen fortfarande pågår (jag hade ett minne av att den avslutats men… tydligen inte?)…

Har verkligen ingen aning, men baserat på ledtrådarna verkar Schlock Mercenary vara en rimlig gissning. Vad för verk det skulle vara har jag inte den blekaste aning om.

Har verkligen ingen aning, men baserat på ledtrådarna verkar Schlock Mercenary vara en rimlig gissning. Vad för verk det skulle vara har jag inte den blekaste aning om.
Det är inte bara rimligt, det är korrekt.

Verket är Seventy Maxims of Maximally Effective Mercenaries, friskt citerat av alla möjliga personer i serien.

Fem timmar utan gissningar alltså? Kanske @krank inte har läst tråden idag. (blev kanske för enkel ledtråd)

Fem timmar utan gissningar alltså? Kanske @krank inte har läst tråden idag. (blev kanske för enkel ledtråd)
Krank hade inte tagit det ändå, vilket väl är lite pinsamt. Men jag har ganska dålig koll på repliker och sånt i Bayfilmerna överlag, även om jag tycker bättre om dem än många andra TF-nördar…

Här kommer ett citat, så att ni får något annat att roa er med än OS!

- How many men have you shot in that time?
[...]
- Shot or killed?
- Let us restrict it to "killed" so that we may have a manageable figure. How many people have you killed since you became a marshal for this court?

Här kommer ett citat, så att ni får något annat att roa er med än OS!

- How many men have you shot in that time?
[...]
- Shot or killed?
- Let us restrict it to "killed" so that we may have a manageable figure. How many people have you killed since you became a marshal for this court?
Är inte det från True Grit, Coens, det tror jag. Rooster Cogburn.

Får se om nån kommer ihåg det här då.

"LOOK ABOVE YOU TO KNOW YOUR FATE.

You cannot resist an upward glance. The ceiling is of transparent, seemingly infinite purple. Swimming through this universe of violet hue are glowing black runes. In a moment you can understand them:

"Those whom I find unfit I place on my left," say the first set.

The next set states: "Those who succeed me I place on my right."

Lastly: "The chosen may come before ME!"

Får se om nån kommer ihåg det här då.

"LOOK ABOVE YOU TO KNOW YOUR FATE.

You cannot resist an upward glance. The ceiling is of transparent, seemingly infinite purple. Swimming through this universe of violet hue are glowing black runes. In a moment you can understand them:

The next set states: "Those who succeed me I place on my right."

Lastly: "The chosen may come before ME!"

Är det Temple of Elemental Evil?

Ett par hintar, synonymer, finns i citatets första stycke, för den som kan sina omslag.

Okej, jag har inte googlat citatet, men ledtrådarna. Deodanders får avgöra om det ändå är en tillåten gissning (så jag lägger den bakom spoiler).

The Forgotten Temple of Tharizdun

Se på fan, den här kan jag faktiskt! Otroligt. Det är ur andra versen på "Nisse Tänker Sjöman Bli" av Alice Tegnér.

1771250172164.png

White plume Mountain?

Jag känner igen det från någon TSR modul eller något i den stilen.

Jag ger guldfink rätt här, generös och allmänt gemytlig person som man är. Plus att guldfink ofta väljer citat som jag lyckas ta sen.

Det är alltså The Forgotten Temple of Tharizdun (WG4). En favoritmodul jag aldrig spelat, men särskilt slutet/sista rummen (som citatet är ifrån) är så fedt.

Oye, två svar kan vara rätt här. Den som vet vem som lånat OCH var det lånats får alltså skäl att yvas.

"Gadji beri bimba clandridi
Lauli lonni cadori gadjam
A bim beri glassala glandride
E glassala tuffu.."

Oye, två svar kan vara rätt här. Den som vet vem som lånat OCH var det lånats får alltså skäl att yvas.

E glassala tuffu.."
Som vanligt kring den sortens citat drar jag till med Karawane.

Som vanligt kring den sortens citat drar jag till med Karawane.
Det är lånat från Hugo Ball, aye, men inte Karawane. Och det är väl kanske mer inspirerat än lånat, fast vissa ord är rakt av från dikten.

Citerat här är den inspirerade texten. För helt rätt får man sätta den och/eller dikten tycker jag.

E glassala tuffu.."
"Bim beri bimba" brukade ju min mamma köra med mina barn, men den där varianten har jag inte hört.

Back