”Var är citatet ifrån?”-leken

Nej, det blir en rebus!

Berättade solguden att rekreationsanläggningen har ett lejons hår?

Japp! Har alltså ingen lyssnat på henne? Folkmusiker i grunden. Citatet är från låten Neonljusen som är fantastisk!
Jag är väldigt förtjust i henne! Sett henne live ett par gånger, alltid en stark upplevelse! Men jag är ju tyvärr inte riktigt så bra på det här med att komma ihåg texter, dumt i den här tråden...

Testar med detta då:

Sapphire, her burning eyes
Model euphonic paradigms

Awkwardness happening to someone you love
Awkwardness happening to someone you love

Lite grand för att jag håller på att läsa Odysséen, men inte bara. Jag har sparat den ett tag:

"A shudder in the loins engenders there
The broken wall, the burning roof and tower
And Agamemnon dead.
Being so caught up,
So mastered by the brute blood of the air,
Did she put on his knowledge with his power
Before the indifferent beak could let her drop?"

Lite grand för att jag håller på att läsa Odysséen, men inte bara. Jag har sparat den ett tag:

"A shudder in the loins engenders there
The broken wall, the burning roof and tower
And Agamemnon dead.
Being so caught up,
So mastered by the brute blood of the air,
Did she put on his knowledge with his power
Before the indifferent beak could let her drop?"

Kan det vara något av WB Yeats?

Här är mitt bidrag:
99% säker på att jag läst det där. För attans vad jag känner igen det, och "ordknapp" är knappast ett ord som förekommer så ofta. Men varifrån kommer ifrån... Det är någon äldre filur, eller i alla fall någon som härmar äldre språk. Och en bok förstås.

CJL Almqvist kanske?

Jag har inte läst särskilt mycket av honom, och min bild är nog att han själv hade ganska svårt att leva upp till pekpinnen som uttrycks i citatet, men är det Strindberg? En dåres försvarstal?

"He slept that night in the fisherman's hut in a whale-gut hammock, and got up at dawn smelling like a dried herring"

"-Forgive me father for I have sinned. It has been three days since my last confession.
-Three days? How many sins could you have committed in three days? Come back when you have more time, please."

"-Forgive me father for I have sinned. It has been three days since my last confession.
-Three days? How many sins could you have committed in three days? Come back when you have more time, please."
I senaste Knives Out-filmen är det med lite bikt. Är det därifrån?

Turtles? Turtles! TV-serien gissar jag på om man behöver specifiera.

Det finns många, många versioner av Turtles-tv. Jag vill nog i alla fall ha rätt version (men behöver inte rätt avsnitt) och kaaaaanske vem som säger det.

"I dreamt that I was perched atop a throne of human skulls
On a cliff above the ocean, howling wind and shrieking seagulls
And the dream went on forever, one single static frame
Sometimes you want to go where everybody knows your name"

Jag tycker att det känns vagt bekant, men kan inte placera det. Jag är antagligen ute och cyklar, men gissar ändå på Waterboys.

Jag tycker att det känns vagt bekant, men kan inte placera det. Jag är antagligen ute och cyklar, men gissar ändå på Waterboys.
Nu satte jag på Fisherman's Blues istället för att repeata vad det är. Kan nog tänka mig att bandet vi söker skulle kunna göra en värd cover.

(Påminn mig att citera Fisherman's Blues nån gång.)

Nu fick jag en annan ingivelse: First Aid Kit? Jag tänker att de hade kunnat sjunga de raderna (eller så fiskar jag bara efter fler ledtrådar).

Nu fick jag en annan ingivelse: First Aid Kit? Jag tänker att de hade kunnat sjunga de raderna (eller så fiskar jag bara efter fler ledtrådar).
It's amerikanskt. Kommer till Sverige i år. Lite större idag än på 90-talet när kamraterna och jag började köpa kassetter med dem. Tror det kan vara svårt att gissa sig till, men vet man så vet man.

It's amerikanskt. Kommer till Sverige i år. Lite större idag än på 90-talet när kamraterna och jag började köpa kassetter med dem. Tror det kan vara svårt att gissa sig till, men vet man så vet man.

Jag fuskade och måste säga att jag aldrig hört talats om:
  • låten,
  • bandet, eller
  • musikstilen.

Jag vet att det finns en T4 användare härinne som vet vilken den här gruppen är (varav en startat den här tråden), i vilket fall hört nån låt, men en T2 rent av vrålälskar det också.

Tre ledtrådar:

Sångaren/textförfattaren har skrivit tre romaner. Tre låtar efter den här på det albumet den är med på (fr 2008) kommer Lovecraft in Brooklyn (som jag citerat högt för folk på Munkcon). Bandnamnet är taget från en Screaming Jay Hawkins-låt.

Bonus: ok om man inte har koll på musik, men pratar vi rollspel skulle att "aldrig hört talas om" vara som att inte känna till The Mountain Witch.

Jag vet att det finns en T4 användare härinne som vet vilken den här gruppen är (varav en startat den här tråden), i vilket fall hört nån låt, men en T2 rent av vrålälskar det också.

Tre ledtrådar:

Sångaren/textförfattaren har skrivit tre romaner. Tre låtar efter den här på det albumet den är med på (fr 2008) kommer Lovecraft in Brooklyn (som jag citerat högt för folk på Munkcon). Bandnamnet är taget från en Screaming Jay Hawkins-låt.

Bonus: ok om man inte har koll på musik, men pratar vi rollspel skulle att "aldrig hört talas om" vara som att inte känna till The Mountain Witch.
Utöka till T6 efter sökning på bandnamnet på forumet.

Fler ledtrådar imöra!

Tre ledtrådar:

Jag tar tillbaka att det här skulle vara bekant för mig. Jag fattar inget av ledtrådarna och tror inte jag hört låten.

Tre ledtrådar:

Mountain goats eller? Ett vad det verkar helt okej band som jag aldrig orkat sätta mig in i mer än så eftersom deras fans alltid överdriver hur fantastiska de är
(;) till berörda)

Mountain goats eller? Ett vad det verkar helt okej band som jag aldrig orkat sätta mig in i mer än så eftersom deras fans alltid överdriver hur fantastiska de är
(;) till berörda)
The Mountain Goats! Hägerstrand ftw! Sätt dig in i. Låten citerad är Autoclave, men många mer är mina favoriter. De är fantastiska.

Twilight! :D
1770368833565.png

This is the skin of a killer!

Vi har tittat på alla twilight med barnen ganska nyligen. Det har varit kul.
- Det är väldigt provocerande att filmerna snart är 20 år gamla
- De fick verkligen oförtjänt mycket skit när det begav sig bara för att de var kul filmer med unga tjejer som målgrupp
- De kunde nog fått lite mer skit för konstig sexualmoralism och tveksamma budskap om vad som är sunt i ett förhållande.

Nytt citat då:

”Blowing a man’s head off from four feet away probably doesn’t suit everyone. It wouldn’t suit me, and it doesn’t suit NAMN. Actually, perhaps it would suit me? You never know until you try, do you? I never thought I would like dark chocolate, for example.”

Nytt citat då:

”Blowing a man’s head off from four feet away probably doesn’t suit everyone. It wouldn’t suit me, and it doesn’t suit NAMN. Actually, perhaps it would suit me? You never know until you try, do you? I never thought I would like dark chocolate, for example.”
Tycker jag känner igen det. One Battle after Another?

Det här låter bekant igen, men jag hallucinerar säkert. Fargo? Men det känns samtidigt som en film/tv-serie där någon person har ett ganska avslöjande namn och jag minns inte vad någon heter i Fargo.

Första ledtråden är att det inte är en TV-serie eller Film.

Första ledtråden är att det inte är en TV-serie eller Film.
Nähä! Inte bekant den här gången heller då, men det hindrar mig inte från att skjuta iväg gissningen Donald Trump från höften. Är det från Melania?

Nähä! Inte bekant den här gången heller då, men det hindrar mig inte från att skjuta iväg gissningen Donald Trump från höften. Är det från Melania?
Är inte det en film, vilket jag precis sa att det inte var? :D

Jag gissar på en serietidning. Det låter lite som Deadpool, men det kan det inte vara för han skulle ju ha koll på att det definitivt passar honom. Kanske Gwenpool?

Rätt land, fel böcker. Men precis som Slough House är denna en del av en bokserie. Och precis som A Clockwork Orange har (ivf en av dem) blivit film. Men mycket senare än ACO. Men böckerna är också mer samtida.

Nä, men det är ju (uppenbart) en rolig historia. Man skulle kalla den för en komedi. Av en komiker.

Back