”Var är citatet ifrån?”-leken

Blade runner?

Edit: 2049, alltså
Var precis på väg att skriva att du kan ha glömt nåt. Ja, Blade Runner 2049 är det ena verket och rätt. Vill du säga vem som säger det och vad som citeras för konjakens skull?

Nej, alltså jag tog det bara på att 2026+23 blir 2049. Jag minns inte särskilt mycket från filmen. Om någon annan svarar mer elegant innan jag hinner hitta på ett nytt citat lämnar jag gärna turen till henom.

Nej, alltså jag tog det bara på att 2026+23 blir 2049. Jag minns inte särskilt mycket från filmen. Om någon annan svarar mer elegant innan jag hinner hitta på ett nytt citat lämnar jag gärna turen till henom.
Anade det skulle bli rätt lätt när jag skrev så där :) Nu ser jag att hamstern satte det andra rätta svaret, så ni får duellera om ni vill, men för min del så räcker 2049, oavsett hur det koms frams till. Jag vill bara ha ett nytt citat att gissa på. Och ost.

Okej, här kommer ett. Det kanske är för lätt eller för svårt.

”Jag förmodar att det är så enstaka upplevelser präglar en människa, genom att kapslas in med giftet kvar, liksom sipprande, ett långsamt kommando. Och som de flesta vet hade den som myntade uttrycket ’det som inte dödar dig, gör dig starkare’ aldrig träffat ett våldtäktsoffer.”

Okej, här kommer ett. Det kanske är för lätt eller för svårt.

”Jag förmodar att det är så enstaka upplevelser präglar en människa, genom att kapslas in med giftet kvar, liksom sipprande, ett långsamt kommando. Och som de flesta vet hade den som myntade uttrycket ’det som inte dödar dig, gör dig starkare’ aldrig träffat ett våldtäktsoffer.”

Män som hatar kvinnor

Ah, Augustpriset. Är det Samlade verk, Lydia Sandgren? Minns det inte, men det är en tjock bok.

Det här ska nån ta på under fem minuter. Andra halvlek har precis börjat.

"For a long way thereafter, I was to journey among their gorges and fastnesses, their blind eyes and brooding faces.
Here I pause. If you wish to walk no farther with me, reader, I do not blame you. It is no easy road."

Det här ska nån ta på under fem minuter. Andra halvlek har precis börjat.

"For a long way thereafter, I was to journey among their gorges and fastnesses, their blind eyes and brooding faces.
Here I pause. If you wish to walk no farther with me, reader, I do not blame you. It is no easy road."
H. G Wells - tidsmaskinen?

Jag gissar på någon flavour text till dark sun, protagonisten har blivit fångad och kastas in i ett slavtåg!

Jag gissar på någon flavour text till dark sun, protagonisten har blivit fångad och kastas in i ett slavtåg!
Det skulle det kunna va! Men det är inte det. Lite inspiration till en Dark Sun-kampanj kan man nog dock låna.

Det här är sista meningen i den andra delen, en bok i boken, där första meningen i första delen är rätt klassisk: "It is possible I already had some presentiment of my future."

I made my fortune by being smarter than the smartiest, tougher than the toughies, and not everyone knows that sharper than the sharpiest!

I made my fortune by being smarter than the smartiest, tougher than the toughies, and not everyone knows that sharper than the sharpiest!
Det är ju en Farbror Joakim formulering. Tror den är från reeboten av Duck Tails.

I like to picture Jesus in a tuxedo T-shirt because it says I want to be formal, but I'm here to party.

"I like to picture Jesus as a ninja, fighting off evil samurai!"
....
"Okay. Dear 8 pound, 6 ounce newborn infant Jesus, don’t even know a word yet, just a little infant and so cuddly, but still omnipotent, we just thank you for..."

Wow, det var lite oväntat. Men jag minns nån slags bordbön där de var väldigt inriktade på bebisjesus =D

Hum... fasen. Nu måste jag ju komma på ett citat. Får grunna lite!

Sorry! Lokal brädspelskväll ikväll =)

Här kommer nästa citat;

"It is the middle of the Dark Ages. Ages darker than anyone had ever expected."

'Twas brillig!

"Brände nästan ut mina ögon, och kastade ner mina öron på golvet. Jag såg ingenting, jag hörde ingenting. Jag stod där som ett stenblock, visste allt jag behövde veta, och inget mer, och min vän det är ingenting."

Kan avslöja att jag gjort en, som det nu heter i nådens år 2026, chrull här. Men den som vet den vet.

uhm, hmmm... kan det åter igen vara queens of the Stone Age från plattan songs for the deaf? låter lite vagt bekant men jag minns inte exakt vilken låt.

Även om man inte hört den här låten (och därmed inte känner igen den omedelbums eller när man översätter texten i huvudet) så har garanterat en hel del av deltagarna i tråden hört annan musik av artisten. Den har spelats i flera filmer och tv-serier som det droppats citat från i tråden, och som jag kan svära på att fler än de som gissat rätt på har sett.

Det här hjälper kanske inte, men jag lägger upp nån mer ledtråd lite senare. Det är trots allt kanske lite lättare än att sitta här på kvällspasset och vänta på att dö.

En, två, tre ledtrådar då:

Steve Earle (Walon i The Wire ni vet) ska ha sagt att han skulle kunna ställa sig på Dylans soffbord i sina boots och utnämna (artisten här) till den bäste låtskrivaren någonsin. Länge var han också mest känd för andra artisters covers på hans låtar.

Lustigt nog är det han själv som gör en cover när kanske de allra flesta hört honom (låten avslutar The Big Lebowski). En egen komposition avslutar näst sista avsnittet av True Detective s1.

En, två, tre ledtrådar då:

Steve Earle (Walon i The Wire ni vet) ska ha sagt att han skulle kunna ställa sig på Dylans soffbord i sina boots och utnämna (artisten här) till den bäste låtskrivaren någonsin. Länge var han också mest känd för andra artisters covers på hans låtar.

Lustigt nog är det han själv som gör en cover när kanske de allra flesta hört honom (låten avslutar The Big Lebowski). En egen komposition avslutar näst sista avsnittet av True Detective s1.
Är det verkligen The Big Lebowski du tänker på? För den avslutas av Viva Las Vegas med Shawn Colvin. Tänker du istället på slutscenen så kör de Tumbling Tumbleweeds med Sons of the Pioneers.

Übereil, som drog fram DVDn för att läsa igenom eftertexterna

Varför tar deras end credits upp låtar i slumpvis vald ordning? Jävla klåpare till end credit-producenter... Anyway, det där verkar vara Dead Flowers som framförs av Townes Van Zandt (allt enligt sagda end credits).

Übereil

Varför tar deras end credits upp låtar i slumpvis vald ordning? Jävla klåpare till end credit-producenter... Anyway, det där verkar vara Dead Flowers som framförs av Townes Van Zandt (allt enligt sagda end credits).

Übereil
Jamen det var fan sant det! TVZ med Stones Dead Flowers, och låten jag citerade är ingenting annat än Nothin' från skivan Delta Momma Blues.

"Sorrow and solitude, these are the precious things, and the only words that are worth remembering."

Jahapp, då går vi vidare till:

Soldiers of destiny calling
And the fallen will rise up again
Conquer the forces of evil and fight to the end

Übereil

Ledtråd: bandet ifråga (som ni redan korrekt räknat ut är ett power metal-band) är känt som världens snabbaste band.

Übereil

Dragonforce?

Kan sätta min själ på att det finns snabbare band i andra genrer, men de gjorde fuck you-låten i guitar hero
Hurvida de är världens snabbaste band och hurvida de är kända som världens snabbaste band är två olika saker. Men ja, det är Dragonforce. Ironiskt nog är citatet från låten Cry Thunder, som inte är en särskilt snabb låt.

Übereil

Jag har inte tid att komma på bra citat så jag bollar vidare med en jättelätt:

First we gonna rock, then we gonna roll
Then we let it pop. go let it go

Back