”Var är citatet ifrån?”-leken

Så det är något med mordet på Agamemnon, och oi-ledet låter litet grekiskt. Skådespelet Agamemnon (Aeschylus, väl?)? Och Dune-kopplingen är huset Atreus, vars medlemmar är Atreider. Passar också in i tidigare ledtråden om scenuppsättning.
Om det är någon som håller på att spå men inget blir av det är det väl Kassandra?

Allt detta är rätt: det är Kassandras spådom om Agamemnons död i badet i Aischylos klassiska tragedi Agamemnon, den första pjäsen i Orestien, som handlar om den gudomliga förbannelsen över Huset Atreus/Atreiderna (ett namn som Frank Herbert "lånade" till Dune).

Ototototoi popoi da betyder typ "O ack o ve", och är Kassandras första utrop innan en lång ordväxling med pjäsens korus, som inte förstår hennes spådom trots att mordet i princip utförs medan de talar, p.g.a. Kassandras egna förbannelse som säger att ingen skall tro på hennes profetior.

Diskuterades nyss på Instant Classics: https://podcasts.apple.com/us/podca...the-modern-world/id1831429397?i=1000730949235

Känns ju spontant som Transmetropolitan (av Warren Ellis) eller något av Grant Morrison
Det är inte Transmetropolitan, eller Grant Morrison (säger han för att formulera sig precist).

Det är en kanonisk Marvel-serie.

Nextwave?
Ni är bägge två i rätt författare, men jag vill nog ha antingen serien eller karaktären också.

Ledtråd: Patrick Stewart-skämtet till trots föregår serien hans casting som Professor X med flera år.

Ledtråd 2: Den som säger det sitter faktiskt i rullstol.

(Jag vill inte ens ge mig in i härvan om huruvida NextWave är kanoniskt.)

Anekdot mer än ledtråd: Det här är faktiskt första gången någon säger "To me, my X-Men" fristående.

Tydligen svårare än jag trodde. @Leon får den här för att ha varit först på Warren Ellis.

Rätt svar är Pete Wisdom i Excalibur (#93, mer specifikt). Han har nyligen blivit halvt ihjälslagen av Colossus och fått benet brutet, därav rullstolen. Flinten är fejk i gummi.

1761055761051.webp

Tydligen svårare än jag trodde. @Leon får den här för att ha varit först på Warren Ellis.

Rätt svar är Pete Wisdom i Excalibur (#93, mer specifikt). Han har nyligen blivit halvt ihjälslagen av Colossus och fått benet brutet, därav rullstolen. Flinten är fejk i gummi.

View attachment 26315

Vet inte om jag kan riktigt ta åt mig den där - jag har aldrig läst numret och visste inte ens att Warren Ellis har skrivit för Excalibur

Vet inte om jag kan riktigt ta åt mig den där - jag har aldrig läst numret och visste inte ens att Warren Ellis har skrivit för Excalibur
Pete Wisdom är en av de första - men inte den allra första, det är väl Lazarus Churchyard? - arketypiska Warren Ellis-karaktären.

(Mer än en läsare har reagerat på att han skrev in sitt alter ego som deflorerade den då sextonåriga Kitty Pryde.)

Pete Wisdom är en av de första - men inte den allra första, det är väl Lazarus Churchyard? - arketypiska Warren Ellis-karaktären.

(Mer än en läsare har reagerat på att han skrev in sitt alter ego som deflorerade den då sextonåriga Kitty Pryde.)

Nu ska vi vara på det klara med att Kitty Pryde 100% hade fyllt 21 när Ellis skrev detta. Hon hade flygcertifikat, var en full X-Man och var en Ninja mästare. Och grejen där hon slickade glasyr från Opal Luna Saturnyne var för flera år sedan när hon ritades yngre.

Det som hände, och som retconnade hennes ålder, var att Claremont freakade ut för ändringar han inte gör till karaktärerna gälls inte! Så det etablerades stenhårt att hon var 16 efter detta.

Men det har varit Kitty Pryde förbannelsen ända tills Krakoa. Kitty Pryde är allas favorit X-Man så hon retconnas altlid till åldern hon var när författaren började läsa X-Men.

Mer irriterande, jag läste den här jävla serien för typ ett år sedan och BORDE VETAT!! Skammen bränner mig! :(

Nu ska vi vara på det klara med att Kitty Pryde 100% hade fyllt 21 när Ellis skrev detta.
Den tidslinjen tror jag är omöjlig att konstruera - det är mer att Warren Ellis inte gjorde sin research (herregud Soul Sword Trilogy!).

Men det är utanför ämnet. :-)

Back