Äventyrslöst spel

Quadrante

Grisbonde
Tips och goda råd till de som vill pröva på att spela rollspel utan att först förbereda/läsa in sig på förberett äventyr. Hur gör man? Vad ska man undvika, fallgropar, återvändsgränder. Hur gör man det bra?

Handfasta tips. Inspirationskällor.

Förtydligande fråga, när du skriver förberett äventyr innebär det skrivet av någon annan?

Mitt vanliga svar, är att allt man (rollpersonerna) gör >är< äventyret. Men det hjälper inte så mycket för den som vill starta upp att spela utan förberett/inläst äventyr. Annat än att man ska slappna av och se hur det går.

För mig är det stor skillnad att spela ”köpe-äventyt” och egenskrivet, kanske mest för att mina egenskrivna är stödord i bästa fall

Jag skulle säga att 90% av allt jag spelar är relativt oförberett. Jag skriver ner lite namn (som jag är dålig på att improvisera) och kör på.

Ja, det tänkte jag. Men kan ju även vara att spelleda äventyr (aka händelser) utan att förbereda (skriva) ett själv. Bägge bör väl funka liknande.
Har du inte plott/äventyr funkar det antagligen bäst att ha situation och personer klara - har du det är det ofta lätt att komma fram till något som borde hända.

Helt oförberett kräver att du improviserar ihop något, och det är folk olika bra på.

Så: Stödanteckningar med en lista av namn. Några nedskrivna situationer (man vill ha med), några personer (som är mer än ett namn), några platser att besöka (kanske även relationen mellan någon/ra platser) och några grupper/fraktioner (som kan ingå under en plats/person och/eller situation)

Så: Stödanteckningar med en lista av namn. Några nedskrivna situationer (man vill ha med), några personer (som är mer än ett namn), några platser att besöka (kanske även relationen mellan någon/ra platser) och några grupper/fraktioner (som kan ingå under en plats/person och/eller situation)
Fast det där tycker jag låter precis som ett äventyr!? På vilket sätt skulle det vara Äventyrslöst?

:t6b-5: :t6r-2:
//EvilSpook

Back