Äventyrslöst spel

Förvisso men ifall ett färdigskrivet äventyr inte håller måttet så upptäcker spelledaren det innan, i samband med att hen läser in sig på det och kan läsa in sig på ett annat. Ett improviserat äventyr som hittas på on the fly as we go som inte håller måttet havererar vid spelbordet inför allas ögon.

Ja, det får man ju i vart fall hoppas.

Men nu gällde det ju i en situation hur man som spelare skulle reagera på om SL improviserar eller inte.
Jag som spelare vet ju inte vad SL gjort för urval, jag kan ju inte ha någon som helst aning om SL valt att leda
25 sidor med ett noggrant planerat myserium
eller sitter med en punktlista som det sedan improviserar kring, improviserar alltihop fritt ur huvudet, eller om hen har plockat upp och försöker spelleda någon av de många högst mediokra och definitivt inte noggrant planerade äventyr som finns publicerade till CoC eller DG (eller många andra rollspel för den delen).

Någon läsvärd pusseldeckare har jag nog heller aldrig stött på i sammanhanget, det intressanta är ju huruvida materialet funkar spelmässigt, och vad som funkar som spel och vad som skapar en intressant typ pusseldeckarroman behöver ju inte ens vara besläktat, olika medier har olika styrkor.

Med det sagt tror jag inte heller att oddsen är speciellt goda att ett helt och hållet improviserat äventyr (oavsett typ och oavsett spel) blir speciellt bra. Men det är ju också därför det i princip aldrig händer att spelledare leder äventyr med 0 förberedelser, som jag skrev i inlägget ovan (och som @Rickard också skrev i sitt inlägg) så är improvisation inom rollspel först och främst applikation av tidigare erfarenheter och tekniker, alltså förberedelser som skett mer lågintensivt och under en längre tid.

En SL med gedigen erfarenhet av mysteriescenarion kan därför med relativt sparsamt förberedelsearbete nog mycket väl sy ihop vad den behöver för att på ett förtjänstfullt sätt spelleda en tight pusseldeckare, och kommer ofta kunna "improvisera" fram en betydligt bättre sådan än en äventyrsförfattare som saknar erfarenhet på området.

Huruvida materialet finns i en tryckt bok man köpt i butiken snarare än på ett gäng postitlappar som SL skrev ner på lunchrasten är absolut ingen garant för en bättre spelupplevelse. Och jag som SL är svårt ointresserad av att redovisa min portfolio och i detalj beskriva min förberedelseprocess för spelarna innan jag börjar spela för att se om det får godkänt eller inte, utan tänker att det som spelar roll är upplevelsen i spel, inte att prepparbetet checkar tillräckligt många boxar på spelarens kravlista.

Last edited:
Back