Är världsbygge av någon nytta?

erikt

Hero
Övergripande saker som språk, klädsel, matkultur, samhällsstruktur och så vidare är dock lite svårare att få in i äventyr. Det är också ett område där folk har en tendens att anta ”minsta gemensamma nämnaren” om inget annat sägs.
Jo, men många av de där sakerna saknas ju i väldigt många världsbyggen.

Hur skiljer sig matvanorna åt i Rohan respektive Gondor?
Hur styrs Gondor rent praktiskt? (Vi vet att de har en rikshovmästare/kung i toppen, men resten?)

Klär man sig olika i Baldur's Gate jämfört med Neverwinter?

Vilka språk talas i Narnia?

Osv.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in

Hur styrs Gondor rent praktiskt? (Vi vet att de har en rikshovmästare/kung i toppen, men resten?)

Osv.
Ja – och det gör dem mindre intressanta för mig. Jag vill ha klippdockor med modet i spelvärlden och recept på dess maträtter.

crilloan

Swordsman
..
Jag funderar också på ifall någon form av framgång faktiskt skulle vara tillräcklig för att faktiskt undanröja den där känslan av att vara misslyckad. Jag är alltså inte alls säker på att känslan av att vara misslyckad har speciellt stark koppling till faktiskt varande av misslyckad.
(y)
Helt OT men behöver kommentera, och hålla med (då jag känner igen mig själv från citatet, i perioder av mitt liv)
Är inte Kranks fundering mer eller mindre bevisad? dvs hur vi ser på oss själva har inte en linjär koppling till verkligheten eller hur andra ser på oss.
OnT
Försöker hinna ikapp inläggen, helt omöjligt :D

Ymir

Importerad söderhipster

Osv.
Jo men detta är ju i samtliga av exemplen direkta brister i världsbygget.

Genesis

Ni dés ni maître
Gällande det här med breda världar och att kunna spela vad som helst kontra fokuserade spel så undrar jag om det inte går att kombinera bägge. I vår egen värld har jag spelat diamantsmugglare, kommunalpolitiker, författare på skrivarkurs, en yrkesmördare som försöker vända nytt blad, ett belgiskt elektropunkband som försöker slå igenom i Paris, överlevare från en domedagskult efter att domedagen inte inträffade, en präst med en spirituell kris, ett gäng kriminella som försöker frita sin chef, personalen på ett döende grekiskt hotell, ett polyamoröst förhållande som försöker att komma tillbaka till vardagen efter att en av de tre försökt begå självmord, och hundra andra saker. Allt detta har skett i en och samma extremt breda spelvärld, men inte i ett och samma spel. Det finns en massa olika spel som utspelar sig i vår värld, och man kan spela en massa olika saker i den. Och det gör jag, men ändå spelar jag nästan bara fokuserade spel.

I forumets forntid försökte ett gäng göra detta med Staden, där tanken var att en och samma spelvärld skulle användas för flertalet olika spel. Det rann väl ut i sanden och bara Berättelser från Staden blev väl publicerat, men det var en intressant tanke. Man kan ju ha ett brett och intrikat världsbygge, men fortfarande ha fokuserade spel som gör sin grej och som utspelar sig där. Ett spel handlar om att driva handelskaravaner, ett annat om hemliga sällskap och intriger, ett tredje om att gå ned i hål i marken och slå ihjäl saker, ett fjärde om sökandet efter spirituell upplysning i en alltmer politiserad klostervärld, och så vidare. Det vore intressant att se Helmgast göra ett fokuserat spel som gör sin specifika grej, och som utspelar sig i Mundana. Jag vet inte om "bred värld" och "brett simulationistiskt spelsystem" behöver gå hand i hand, egentligen.