Oscar Silferstjerna
Ett moln i byxor
Men koncepten är ofta - särskilt om de är bra - sammanflätade med settingen. Ofta är gränserna mellan setting och koncept luddiga. Är exempelvis beskrivningar av rymdstationer och rymdskepp som spacetruckers använder sig av setting eller koncept eller både och? Jag tycker att det beror på hur man beskriver de olika delarna.Jag tänkte på ett helt annat upplägg. I inget av dessa spel är ju setting i fokus. Jag hade snarare tyckt att det hade varit intressant att presentera en spelvärld och ett grundläggande regelverk, och sedan, i kommande moduler, lagt fokus på olika saker. Men där settingen får diktera koncepten. Ungefär som @Genesis föreslog, om jag uppfattande honom rätt. Hurvida det är så eller inte i 40K-universat kan jag inte uttala mig om, då jag har lite för dålig koll på det, men det är ju helt klart intressant att den världen kan bära upp så mänga olika infallsvinklar. Och det är ju en stor styrka hos en djup settingen, att den tillåter många olika tänkbara vägar in.
Dessutom: dikterar inte settingen i princip alltid koncepten? Om rollpersonerna inte har något (eller bara väldigt lite) med världen att göra, så blir det väldigt märkligt. Rimligen är de spelets huvudpersoner.