Gällande det här med breda världar och att kunna spela vad som helst kontra fokuserade spel så undrar jag om det inte går att kombinera bägge. I vår egen värld har jag spelat diamantsmugglare, kommunalpolitiker, författare på skrivarkurs, en yrkesmördare som försöker vända nytt blad, ett belgiskt elektropunkband som försöker slå igenom i Paris, överlevare från en domedagskult efter att domedagen inte inträffade, en präst med en spirituell kris, ett gäng kriminella som försöker frita sin chef, personalen på ett döende grekiskt hotell, ett polyamoröst förhållande som försöker att komma tillbaka till vardagen efter att en av de tre försökt begå självmord, och hundra andra saker. Allt detta har skett i en och samma extremt breda spelvärld, men inte i ett och samma spel. Det finns en massa olika spel som utspelar sig i vår värld, och man kan spela en massa olika saker i den. Och det gör jag, men ändå spelar jag nästan bara fokuserade spel.
I forumets forntid försökte ett gäng göra detta med Staden, där tanken var att en och samma spelvärld skulle användas för flertalet olika spel. Det rann väl ut i sanden och bara Berättelser från Staden blev väl publicerat, men det var en intressant tanke. Man kan ju ha ett brett och intrikat världsbygge, men fortfarande ha fokuserade spel som gör sin grej och som utspelar sig där. Ett spel handlar om att driva handelskaravaner, ett annat om hemliga sällskap och intriger, ett tredje om att gå ned i hål i marken och slå ihjäl saker, ett fjärde om sökandet efter spirituell upplysning i en alltmer politiserad klostervärld, och så vidare. Det vore intressant att se Helmgast göra ett fokuserat spel som gör sin specifika grej, och som utspelar sig i Mundana. Jag vet inte om "bred värld" och "brett simulationistiskt spelsystem" behöver gå hand i hand, egentligen.