Nekromanti Är rollspel.nu för brett?

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dimfrost said:
Nä. Men om det handlar om en ny forumit vars preferenser är okända tycker jag man kan tolerera något svar som ifrågasätter grundpremissen också, och sedan (någorlunda) vänligt avfärda det med "okej, men jag gillar inte sånt, jag vill ha tråksimulationism". :gremwink:
Jag tycker man kan inskränka sina försök att missionera för de kranka och de uslingar som inte följer Ron Risings sandal än till de trådar som faktiskt ställer den sortens frågor.

Sådana här praktiska designtrådar söker praktiska lösningar, inte filosofiska diskussioner. Om nån startar en tråd med premissen "Vad är det bästa sättet att hantera X?" är det helt OK att förklara att man ska lösa det genom att alla sitter under en filt och sjunger tillsammans.

Erik, kumbaya my lord, kumbaya!
 

MrG

Swashbuckler
Joined
21 Apr 2005
Messages
2,684
Location
Göteborg
Enligt mig är snarare rollspel.nu för smalt. Det är en bunt trad.spelare och lite forgeivrare, men inga friformare i princip... Och känns som om det inte är fullt så gott som "svensson"-rollspelare, men i gengäld till och från har varit överfyllt av soffspelare (i stil med soffsportare, de som ser och diskuterar men inte utför).

Och min drömlösning skulle vara mer forum under olika rubriker, så samberättare (eller story now) forum, indieforum, generellt forum och ett friformsforum. Tycker också att nya rollspel.nu verkar passa bra för sånt upplägg.

-Gunnar (som undrar varför friformare blir marketat som felstavat)
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Men finns det ens någon samstämmig förklaring om vad friform är då?

Jag tycker hur som helst att din vision skulle fungera utmärkt med ett tag-system. Där man kan märka inläggen efter olika typer av innehåll (och lägga ett inlägg i flera olika). Då skulle man kunna ha ganska smala grupper utan att det blir en massa nästan döda forum (som annars skulle kunna bli risken).
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Zire said:
Jag tycker hur som helst att din vision skulle fungera utmärkt med ett tag-system.
Äh, man vet ju vad såna system leder till - helt omöjligt att söka eller sortera på nåt rimligt sätt, för folk stavar fel eller hittar på egna taggar hela tiden, så gör man en bevakningslista där man har ordet "friform" så missar man alla som är taggade med "friformare", "friformen", "friformssystem", "froform", "frifårm"...
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Sätt det som en dropdownmeny framför ämnesraden, så att man kan välja mellan att tagga en tråd som "[friform]", "[GNS]", "[Rising]" mfl förvalda taggar, eller skriva in en egen manuellt.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Så är vi återigen tillbaka till det jag velat lagt till väldigt länge. Ett hierarkiskt, modererat tagg-system. Med auto-completion, hierarkiska drop-downs (html-träd-struktur som viker ut sig, lite som katalogväljaren i Utforskaren) osv.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,833
Location
Stockholm
Gardener said:
Så är vi återigen tillbaka till det jag velat lagt till väldigt länge. Ett hierarkiskt, modererat tagg-system. Med auto-completion, hierarkiska drop-downs (html-träd-struktur som viker ut sig, lite som katalogväljaren i Utforskaren) osv.
Men vad väntar du på då?
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
  • Att vi har uppgraderat till senaste forumversionen. - CHECK
  • Att artikelsystemet är igång. - FAIL
  • Att artikelsystemet är kopplat till forumet. - FAIL
  • Att jag får tid till att göra det. - FAIL
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Jag har också drabbats av stort WRNU-ointresse, men jag vet inte om det beror på för stor bredd på forumen. Vilka forum har inte skyttegravskrig, för övrigt?

Jag tror att WRNU har ett gäng väldigt sönderpratade ämnen som dyker upp om och om igen - och det är ett litet fåtal som står för majoriteten av pratandet. Samma lilla fåtal börjar, kanske, tröttna på dessa ämnen?

Det vore kul att se om mer communityfunktioner och en modernare image på sidan skulle hjälpa!
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Det låter som att ditt problem snarare är att rollspel.nu är för snävt, har jag fattat rätt?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Måste säga att ni är riktigt läskiga, och forumet också för den delen. Det tog mig flera dagar att komma på att wrnu är dethär forumet... Att ge sig in på alla begrepp, personer med teorier osv kommer ta ännu längre tid.

För att tillföra lite till diskussionen: Jag ser gärna ett brett forum för allmänna frågor och tankar om rollspel. Men wrnu är väldigt hårt mot nybörjare och där försvinner mycket av bredden. Ett inlägg som går igenom vad som menas med tradspel, forge, narrativism och ger lite tips till nybörjare om hur de ska få svar på frågan.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
moller said:
Men wrnu är väldigt hårt mot nybörjare och där försvinner mycket av bredden. Ett inlägg som går igenom vad som menas med tradspel, forge, narrativism och ger lite tips till nybörjare om hur de ska få svar på frågan.
Åhå!

Jag trodde att problemet för "icke-teoretikerna", så att säga, var att det inte fanns så många andra icke-teoretiker att diskutera med. Men det kanske är så enkelt som att ett klistrat inlägg med ordlista, introduktion och presentation av forumet skulle räcka? Jag är helt klart absolut för att testa!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Arvidos said:
Jag trodde att problemet för "icke-teoretikerna", så att säga, var att det inte fanns så många andra icke-teoretiker att diskutera med. Men det kanske är så enkelt som att ett klistrat inlägg med ordlista, introduktion och presentation av forumet skulle räcka? Jag är helt klart absolut för att testa!
Menar du på allvar att du tror att vi kan komma överrens om definitioner tillräckligt väl för att kunna skapa en sån lista?

Jag är gärna med och försöker, men jag har en i mina ögon mer realistisk syn på vad som kommer att hända när vi ska definiera "indie", "friform" etc.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
krank said:
Menar du på allvar att du tror att vi kan komma överrens om definitioner tillräckligt väl för att kunna skapa en sån lista?

Jag är gärna med och försöker, men jag har en i mina ögon mer realistisk syn på vad som kommer att hända när vi ska definiera "indie", "friform" etc.
Absolut! Det handlar ju inte om att skriva den sanna bibeln här, utan bara att ge ett hum om vad folk menar när de skriver "samberättande". I de fall det finns två distinkta betydelser skriver man bägge.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
krank said:
Menar du på allvar att du tror att vi kan komma överrens om definitioner tillräckligt väl för att kunna skapa en sån lista?
..."komma överrens"? Vad är det där för nytt påfund? Det här är en sån där diktatorisk privatägd webbplats!

Ta nån i redaktionen som har relativt mycket koll på läget och tillräckligt mycket fritid för att faktiskt göra det, peka med hela handen och säg "Du! Gör!"

Sen när han har gjort det, nåla fast inlägget ifråga om det inte är allt för uppåt väggarna. Vill folk klaga kan ni revidera det i efterhand när ni har tid/lust/ork/öl.

All makt åt Olle, vår befriare!
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Problemet är, IMNSHO, att folk bryr sig alldeles för mycket, om definitioner, stilar, etc. Fast som sagt, vilka forum har det inte så? :gremsmile:
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
Lista

Menar du på allvar att du tror att vi kan komma överrens om definitioner tillräckligt väl för att kunna skapa en sån lista?
Jag tror inte att det är något stort problem om den som skriver listan har någorlunda koll, och framför allt är tydlig med att definitionerna i många fall är rätt luddiga och att olika personer har olika åsikter om vad som egentligen menas. Listan skulle ju trots allt vara till för att ge en nybörjare en uppfattning om vad som menas, inte att en gång för alla definiera orden.

/tobias
 
Top