Nekromanti Är rollspel.nu för brett?

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Det er vanskelig å være positiv i en diskusjon om problemer, Rising
Det är även vanskligt att sakna självdistans.

Jag tycker det är lustigt när somliga pekar på vad de ser som ett problem utan att inse att de själva varit en del av detta problem. Det blir ju knappast någon förändring om man inte först och främst klarar att rätta till de problem som man själv bidragit till.

Såsom den typen av oinsatta, fördomsfulla och oseriösa analyser jag citerade.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Rising: hva vet du om hvordan jeg oppfatter meg selv? Ingenting.

Vi er muligens del av problemet begge to. Jeg prøver å være en del av løsningen også. Ha en fin dag!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
hva vet du om hvordan jeg oppfatter meg selv?
Vad du är för person utanför forumet har jag ingen vetskap om, men det har jag heller inte någon åsikt om. Det påverkar ju inte forumet på något vis.

Jag har bara en åsikt som rör vad du är för en person forumet, eftersom det endast är det (= hur vi beter oss på forumet) som är sakfrågan i den här diskussionen.

Jeg prøver å være en del av løsningen også.
Så, en fråga:

Tror du att lösningen är att fler forumiter skriver saker såsom att D&D-spelare struntar i att vara vuxna och moraliska människor, eller att färre gör det? Jag är nyfiken på vilket alternativ du anser vara bäst för diskussionsklimatet på forumet, och du nämnde ingenting om detta i ditt ursprungsinlägg i den här tråden.
 

TomasHVM

Swordsman
Joined
7 Feb 2003
Messages
508
Location
Oslo, Norge
Rising: jeg oppfatter dine spørsmål som en klar avsporing av denne debatten, og dermed veldig lite interessante. Hvem jeg er berører ikke hvilken løsning dette forumet skal velge for sine problemer.

Om du vil se et eksempel på hvordan det sitatet du drar frem kan behandles på en konstruktiv måte kan du gå til det norske rollespillforumet. Rollespill.net har vært gjennom voldsomme konflikter de siste årene, men som har modnet i takt med disse konfliktene. Rollespill.net er preget av en åpen og positiv holdning i dag, og det preger måten poster blir lest på og besvart.

HER er en tråd jeg åpnet med sitatet du dro frem, Rising. Det er i ferd med å utvikle seg til en konstruktiv diskusjon.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Är Sverige för smalt?

En självklar följdfråga, finns det plats för ett indieforum i Sverige?

Jag vet inte, och vet inte om det är önskvärt. Men kanske...
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Re: Är Sverige för smalt?

Måns said:
En självklar följdfråga, finns det plats för ett indieforum i Sverige?

Jag vet inte, och vet inte om det är önskvärt. Men kanske...
Jag har funderat så smått på det, också. Jag tror att vi behöver få ut ett par spel till så att fler får upp ögonen. Efter att jag har fått ut Oskrivna blad (jo, det är på gång, jag lovar!) så hade jag tänkt börja propagera för en sajt som håller koll på vilka svenska indiespel som finns och var man får tag på dem (de är ju inte alltid enkla att hitta om man inte redan känner till dem). Typ svenskaindie.se eller nå't sån't. Ett dylikt projekt skulle kunna ha ett forum, i framtiden.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Är Sverige för smalt?

Genesis said:
Jag har funderat så smått på det, också. Jag tror att vi behöver få ut ett par spel till så att fler får upp ögonen. Efter att jag har fått ut Oskrivna blad (jo, det är på gång, jag lovar!) så hade jag tänkt börja propagera för en sajt som håller koll på vilka svenska indiespel som finns och var man får tag på dem (de är ju inte alltid enkla att hitta om man inte redan känner till dem). Typ svenskaindie.se eller nå't sån't. Ett dylikt projekt skulle kunna ha ett forum, i framtiden.
Bra idé!
Som det här, fast med fokus på Sverige istället för UK:

Our Mission

To foster awareness of small-press games in the UK and to help new games designers to bring their games to publication.


http://www.collective-endeavour.com/
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Re: Är Sverige för smalt?

en sajt som håller koll på vilka svenska indiespel som finns och var man får tag på dem (de är ju inte alltid enkla att hitta om man inte redan känner till dem). Typ svenskaindie.se eller nå't sån't.
Vi hade lite lösa planer på att lägga upp en sådan sajt/lista på kaleidoskop.se. Jag tror det var en diskussion med wilper som föranledde det hela. Det är fortfarande en möjlighet om du inte drar ihop något annat.
 

Fiktionslek

Suldokar's Wake Whitehack Oktoberlandet
Joined
23 Aug 2006
Messages
1,422
Re: Är Sverige för smalt?

Jag tycker förstås att det ska stå var och en fritt att starta en sajt där man diskuterar vad man vill -- självklart!

Men jag undrar lite hur ni resonerar när det gäller svenska indiespel. Vilka svenska spel ska ni inte ha med på en eventuell lista? Vilka spel- och spelmakarperspektiv ska inte få plats på en eventuellt sajt/ett eventuellt forum?

Jag tror generellt att det är en väldigt bra idé med en portalsajt för sveriges alla spelmakare med ordentlig info för vanliga spelare, andra spelmakare och för butiker som eventuellt vill ta in spel. Men jag är inte säker på att det är det bästa för hobbyn just nu att dela på sig. Sen behöver man varken hålla med om detta eller för den delen bry sig om hobbyn :gremsmile:. I'm just saying ...

Finge jag önska något vore det alltså en stor, ny portalsajt med info om spelen och hur man beställer, där precis alla svenska rollspel är med, stora som små. Teoretiska, praktiska eller vad det nu kan vara för rollspelsdiskussioner tycker jag sedan är roligast om det förs på olika bloggar som det står var och en fritt att sätta upp själva eller nyttja de tjänster som finns (blogspot, wordpress etc), men som det länkas till från portalsidan. Då finns det utrymme för olika debattklimat på olika bloggar också, något som jag tycker saknas på wrnu. Och jag tror att det får hobbyn att se större och intressantare ut än om den enbart är koncentrerad till ett fåtal större sajter.

Den som har en blogg som jag har missat kan för övrigt pm:a mig så ska jag lägga till den i listan på oktoberlandet.se. Alla välkommna.

Hälsar

Christian
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Är Sverige för smalt?

Fiktionslek said:
Men jag undrar lite hur ni resonerar när det gäller svenska indiespel. Vilka svenska spel ska ni inte ha med på en eventuell lista? Vilka spel- och spelmakarperspektiv ska inte få plats på en eventuellt sajt/ett eventuellt forum?
[...]
Men jag är inte säker på att det är det bästa för hobbyn just nu att dela på sig. Sen behöver man varken hålla med om detta eller för den delen bry sig om hobbyn :gremsmile:. I'm just saying ...
Som jag ser det så är det en liten, liten del av det här forumet som är genuint intresserad av the new shit. Betydligt fler tycker att det är ointressant, en del tycker att det är trist och en del tycker till och med att det är direkt kontraproduktivt. Det är inte i det klimatet jag vill vara kreativ.

Så, svaret på vilka som inte ska få vara med är de som inte vill vara med.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Re: Är Sverige för smalt?

Måns said:
Som jag ser det så är det en liten, liten del av det här forumet som är genuint intresserad av the new shit. Betydligt fler tycker att det är ointressant, en del tycker att det är trist och en del tycker till och med att det är direkt kontraproduktivt. Det är inte i det klimatet jag vill vara kreativ.
Tja, alltså, det är ju det här som är så intressant i mina ögon: Själv upplever jag att en liten, liten, mikroskopisk del av de aktiva medlemmarna på det här forumet är intresserade av tradspel och tradspelslösningar och regelklur och så vidare, en hel del tycker att det är enormt trist och ganska många tycker till och med att det är direkt kontraproduktivt.

Jag postar sällan mina tradspelsklur här, för det går nästan inte att snacka tradspel här. Det är ohyggligt svårt att vara kreativ angående tradspel på den här siten, ändå försöker jag. Ibland. Däremot kan jag ju enkelt se skillnaden på entusiasmen när jag producerar ett nytt CoC-regelsystem med starka tradspelsband och när jag klurade på Evolutionens Barns regelsystem.

Det lättaste sättet att inte få några svar alls till sitt regelsystem är att skapa ett regelsystem enligt tradsystemsmodell med klassiska erf, färdigheter, grundegenskaper, och så vidare.

Så, mitt förslag är att du liksom jag lägger ner den där förbaskade martyrrollen och försöker jobba på istället.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,476
Location
En mälarö
Re: Är Sverige för smalt?

Som jag ser det så är det en liten, liten del av det här forumet som är genuint intresserad av the new shit. Betydligt fler tycker att det är ointressant, en del tycker att det är trist och en del tycker till och med att det är direkt kontraproduktivt. Det är inte i det klimatet jag vill vara kreativ.
Fast går det inte att bara ignorera de som inte är intresserade av indiespel? Alltså, jag förstår din ståndpunkt, men jag ser ett större problem i att dela upp sig i små grupperingar som alla har sina egna små forum. Sekterism skulle bara försvaga en redan svag hobby. Sticker det verkligen så mycket i ögonen på dig att makarforumet besöks av andra än indiekids?

/Anders
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Re: Är Sverige för smalt?

Måns said:
Som jag ser det så är det en liten, liten del av det här forumet som är genuint intresserad av the new shit.
Ungefär så tänker jag, också. Hela grejen med de stora spelen är att de spelas av många, och många är intresserade av dem. Och om man har med alla spel så kommer de små spelens anhängare bli en liten minoritet i majoriteten som är de stora spelens anhängare. Poängen skulle snarare vara att lyfta fram de små spelen som inte säljs i butik eller har reklam ute eller liknande, utan som typ bara finns på lulu.com. Rollspelare i gemen känner till Coriolis och Noir och vet hur de kan få tag på dem, men det är få som har koll på till exempel Berättelser från Staden och vet hur man får tag på det.

Och skulle man ha ett forum för det så blir det än viktigare. Jag är inte ett dugg intresserad av att läsa om tradspel, och det finns massor av tradspelare som inte är ett dugg intresserade av att läsa om små indiespel.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Re: Är Sverige för smalt?

Organ said:
Fast går det inte att bara ignorera de som inte är intresserade av indiespel? Alltså, jag förstår din ståndpunkt, men jag ser ett större problem i att dela upp sig i små grupperingar som alla har sina egna små forum. Sekterism skulle bara försvaga en redan svag hobby. Sticker det verkligen så mycket i ögonen på dig att makarforumet besöks av andra än indiekids?
Läs originalinlägget i den här tråden igen. Jag vet inte om det är Måns ståndpunkt, men det är så jag känner.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,615
Location
Göteborg
Re: Är Sverige för smalt?

Dimfrost said:
Vi hade lite lösa planer på att lägga upp en sådan sajt/lista på kaleidoskop.se. Jag tror det var en diskussion med wilper som föranledde det hela. Det är fortfarande en möjlighet om du inte drar ihop något annat.
Jag skulle nog hellre se en egen domän för sajten, utan koppling till Kaleidioskop eller någon annan (även om någon naturligtvis måste hålla i sajten). Det skulle kännas ... jämlikare, liksom. Om du fattar hur jag menar. Speciellt som ni är den klart dominerande indieproducenten i Sverige.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,478
Location
Rissne
Re: Är Sverige för smalt?

Genesis said:
Ungefär så tänker jag, också. Hela grejen med de stora spelen är att de spelas av många, och många är intresserade av dem. Och om man har med alla spel så kommer de små spelens anhängare bli en liten minoritet i majoriteten som är de stora spelens anhängare. Poängen skulle snarare vara att lyfta fram de små spelen som inte säljs i butik eller har reklam ute eller liknande, utan som typ bara finns på lulu.com. Rollspelare i gemen känner till Coriolis och Noir och vet hur de kan få tag på dem, men det är få som har koll på till exempel Berättelser från Staden och vet hur man får tag på det.
Jag hoppas innerligt att det där inte betyder att du sätter likhetstecken mellan tradspel och "stora spel". Men du är ju tillräckligt smart för att fatta att bara för att alla stora spel är tradspel, så är inte alla tradspel stora spel.


Ditt resonemang blir nämligen en miljon gånger mer intressant om vi istället för trad/"new shit" gör uppdelningen stora/små. Det är ju den senare ditt resonemang egentligen understöder. Att jättemånga är intresserade av M:UA, Eon eller D&D hjälper inte mig som tradspelsskapare, om jag inte bygger grejer till just M:UA, Eon eller D&D. Att jag bygger tradspel gör på intet sätt att jag automatiskt får bättre eller större gensvar på makarforumet.


Men en sajt med fokus på de små spelen, oavsett om de är trad, indie, forge, eller vad man nu snackar om, det vore riktigt intressant, tycker jag. men det kanske skulle kunna göras inom ramarna för wrnu, när vi fått igång artikelsystem och (om det nu blir ett) bloggsystem?
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Re: Är Sverige för smalt?

Om man vänder bara lite på frågan; Vad skulle krävas för att rollspel.nu skulle kunna inhysa båda/alla på ett bättre sätt?

Jag lägger min röst på ett eget forum där tradspelare förväntas hålla sig borta pss som D20-hatare förväntas lämna D20-forumet i fred osv.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,832
Location
Stockholm
Re: Är Sverige för smalt?

Ram said:
Jag lägger min röst på ett eget forum där tradspelare förväntas hålla sig borta pss som D20-hatare förväntas lämna D20-forumet i fred osv.
Då uppstår genast problem med folk som inte vet skillnad på trad och indie (förmodligen den absoluta merparten av Rollspel.nu:s medlemmar). »Öhh? I vilket makarforum ska jag egentligen posta?«

Jag är inne på samma idé som krank framförde: ett integrerat blogg-system där såväl kreti som pleti kan starta sin egen rollspelsrelaterade blogg och är fri att bestämma dess agenda efter eget skön.

(Och d20-hatare är välkomna till d20-forumet sålänge de håller sig till forumsreglerna. Jag menar, i vilket forum skulle de annars hata d20?)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,931
Location
Ereb Altor
Re: Är Sverige för smalt?

Genesis said:
Dimfrost said:
Vi hade lite lösa planer på att lägga upp en sådan sajt/lista på kaleidoskop.se. Jag tror det var en diskussion med wilper som föranledde det hela. Det är fortfarande en möjlighet om du inte drar ihop något annat.
Jag skulle nog hellre se en egen domän för sajten, utan koppling till Kaleidioskop eller någon annan (även om någon naturligtvis måste hålla i sajten). Det skulle kännas ... jämlikare, liksom. Om du fattar hur jag menar. Speciellt som ni är den klart dominerande indieproducenten i Sverige.
Jag håller med. Och tycker dessutom att vi gör det här. Förr eller senare. Jag tror att det finns fler som är intresserade av det.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Re: Är Sverige för smalt?

Dante said:
Då uppstår genast problem med folk som inte vet skillnad på trad och indie (förmodligen den absoluta merparten av Rollspel.nu:s medlemmar). »Öhh? I vilket makarforum ska jag egentligen posta?«
Om man (mot förmodan) är osäker så postar man i det generella makarforumet och utstår dettas granskning. Sedan är det ganska enkelt att flytta trådar.

Dante said:
Jag är inne på samma idé som krank framförde: ett integrerat blogg-system där såväl kreti som pleti kan starta sin egen rollspelsrelaterade blogg och är fri att bestämma dess agenda efter eget skön.
Helt klart en intressant idé.
 
Top