Är minnesvärd musik i filmer inte längre en grej, eller är det jag som hör dåligt?

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Det finns en enkel förklaring till att filmmusiken blivit så blek: Ennio Morricone är död.
Alltså. Förklaringen är ganska enkel, men det är inte pga Ennio Morricone. Det är för att radio är allt mer marginaliserad som en kommerciell sfär. Reklam för radio är till för företag som blomsterbutiker och Färgbutiken i Lödderöd och Sko-lagret.

Medans radion var den naturliga platsen för en catchy temamelodi (som Indiana Jones, Ghostbusters eller Tillbaka till Framtiden) så är internet (och fram för allt youtube) den visuella trailerns naturliga arena. Därför fokuserar man på musik som ska göra att trailern känns mer episk, medans temamusikens hjärnparasitiska förmåga får stryka på foten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Alltså. Förklaringen är ganska enkel, men det är inte pga Ennio Morricone. Det är för att radio är allt mer marginaliserad som en kommerciell sfär. Reklam för radio är till för företag som blomsterbutiker och Färgbutiken i Lödderöd och Sko-lagret.

Medans radion var den naturliga platsen för en catchy temamelodi (som Indiana Jones, Ghostbusters eller Tillbaka till Framtiden) så är internet (och fram för allt youtube) den visuella trailerns naturliga arena. Därför fokuserar man på musik som ska göra att trailern känns mer episk, medans temamusikens hjärnparasitiska förmåga får stryka på foten.
Folk som kan sådant brukar också säga att det har att göra med modern inspelnings- och redigeringsteknik.


(Utmärkta kanalen Every Frame A Painting.)
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Videon ovan nämner Harry Potter som ett någorlunda nytt exempel på filmmusik man kan nynna.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Jag antar att jag är en del av problemet – jag upplever inget större behov av att kunna nynna eller ens komma ihåg musikaliska teman. För mig är deras uppgift att verka snarare än märkas, så så länge de fyller sin funktion (skapar rätt stämning för filmen, eller signalerr vilken karaktär som nu träder in) så behöver inte mitt medvetna jag minnas dem. Så jag skapar ingen vidare efterfrågan… =)
 

IcarusDream

Anti-populist
Joined
9 Jan 2007
Messages
1,034
Location
Carapalea
Skrikande elgitarrer som sätter sig på hjärnan då Wonder Woman dyker in och får Stålamannen och Läderlappen att se ut som småpojkar... Jodå, det finns fortfarande ledmotiv. Vi är bara mycket äldre och musik sätter sig sämre än det gjorde då vi var yngre.
Ville bara påpeka att det är en el-cello som Tina Guo spelar, inte en elgitarr.

Dock så får du en halv poäng för att i Zack Snyders Justice League så spelar Tom Holkenburg en elgitarr när han repeterar temat.
 

Anchorman

Swashbuckler
Joined
28 Apr 2012
Messages
1,816
Sagan om ringen filmerna kom ju för 22,21 och 20 år sen, så de klarar ju sig typ...
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Jag antar att jag är en del av problemet – jag upplever inget större behov av att kunna nynna eller ens komma ihåg musikaliska teman. För mig är deras uppgift att verka snarare än märkas, så så länge de fyller sin funktion (skapar rätt stämning för filmen, eller signalerr vilken karaktär som nu träder in) så behöver inte mitt medvetna jag minnas dem. Så jag skapar ingen vidare efterfrågan… =)
Tycker inte att man ska underskatta värdet av att låta musiken jobba. Det här är en av mina absoluta favoritsekvenser i Jacksons LotR:


Eller den fortfarande löjligt bra sekvensen i Conan: the Barbarian:

 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,579
Location
Rissne
Tycker inte att man ska underskatta värdet av att låta musiken jobba. Det här är en av mina absoluta favoritsekvenser i Jacksons LotR:
Precis! Jag skulle absolut inte kunna identifiera den musiken om någon spelade den för mig, men den är verkligen snorbra precis där den är – den gör sitt jobb. Minnesvärd musik, sån som man går och nynnar på senare, ka ju snarare vara distraherande och ta en ut ur upplevelsen. Visst blir jag pumpad av Eye of the Tiger, men det är definitivt ett montage som påminner mig om att jag ser en film. Medan LOTR-exemplet snarare drar in mig i situationen.
 

Tarsus

Warrior
Joined
24 Jan 2022
Messages
255
Förr i tiden hade vi bara en handful filmer som vi tittade på om och om igen under åren, så musiken fastnade. Nu behöver vi aldrig titta på samma film eller lyssna på samma sång två gånger eftersom vi enkelt har tillgång till obegränsat med media var som helst och när som helst.
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Förr i tiden fanns det en plats som hette Hollywood, där man producerade filmer. Många av filmerna hade minnesvärda karaktärer, och många av de minnsevärda karaktärerna hade sitt eget musikaliska tema. Här är några välkända, se om du kan nynna på dem:

* Darth Vader
* Stålmannen
* Indiana Jones
* Hajen
* Snuten i fucking Hollywood!

Däremot kan jag inte påminna mig något tema från filmer som kommit under de senaste 10-20 åren. Det kan bero på att min hjärna stelnat av ålder, eller på att det helt enkelt inte finns några. Har Iron Man ett tema? John Wick? Ingen aning. Det fanns antagligen ett tema i The Dark Knight, men den kom under perioden när all filmmusik, framför allt den i filmtrailers, lät som parningsropet från en brunstig knölval, så det är svårt att dra den till minnes.

Det kanske är så enkelt att allting var bättre förr?
Nästan inget var bättre förr, inte ens nostalgin...

De flesta filmer med orkestrala teman har figurer med musikala teman. Till skillnad från dig så kan jag dra mig till minnes en bunt teman, men jag har exempelvis bara sett Wonder Woman i 5 filmer, men kan nynna henns tema. Har sett Star Wars-filmer med Imperial march 100 ggr (?) så den är inte svår att nynna, medan jag bara sett Black Adam en gång men gillade temat, och en del av sångerna i den men kan inte nynna den än. Med åren har jag dessutom sett en mängd mer filmer och ägnar tid åt fler saker så det som jag upplevde under uppväxten sitter hårdare pga repetition, att man lär sig bättre när man är ung med flera anledningar.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Dock så får du en halv poäng för att i Zack Snyders Justice League så spelar Tom Holkenburg en elgitarr när han repeterar temat.
Wonder Womans tema etableras i Batman v Superman Dawn of Justice, och där så är det elgitarr. Där är det för övrigt inte bara Junkie XL somgörtemat, utan även Hans Zimmer. Det andra temat (i Wonder Woman alltså) kom efteråt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,085
Förr i tiden hade vi bara en handful filmer som vi tittade på om och om igen under åren, så musiken fastnade. Nu behöver vi aldrig titta på samma film eller lyssna på samma sång två gånger eftersom vi enkelt har tillgång till obegränsat med media var som helst och när som helst.
Det verkar rätt uppenbart att det inte är det här det handlar om. Jämför Imperiemarschen eller Indiana Jones-temat med precis vad du vill ur valfri Marvel-film. Det är inte bara vanan - musiken där utmärker sig snarare än att bara vara en ljudillustration. Vi har bytt paradigm sedan dess.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Det verkar rätt uppenbart att det inte är det här det handlar om. Jämför Imperiemarschen eller Indiana Jones-temat med precis vad du vill ur valfri Marvel-film. Det är inte bara vanan - musiken där utmärker sig snarare än att bara vara en ljudillustration. Vi har bytt paradigm sedan dess.
När vi blickar bakåt till 1950-talet och 1960-talet ser vi hur filmmakarna ville ha utmärkande musik. Dåtidens paradigm. Här är några exempel

Den längsta dagen

Dambusters

Sju vågade livet

Hatari

Peter Gunn
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,064
Jag håller med om att det är sällsynt med karaktärer som har egna teman. Den enda jag kan komma på, förutom de i trådstarten, är Sommarskuggan.

Annars tycker jag att Succession, White Lotus och Händelser vid vatten har ganska tydliga och nynnvänliga teman. De är ju hyfsat nya!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Något verkar onekligen ha hänt med filmmusiken. Om vi tex bara tittar på Hans Zimmers karriär, så gjorde han fantastiskt minnesvärd och innovativ filmmusik på 90-talet och tidigt 2000-tal (Prinsen av Egypten, Black Hawk Down, Gladiator, King Arthur, etc), men nuförtiden är hans musik lika forgettable som allt annat (Wonder Woman 1984, Dune...)

Den senaste film jag kan komma ihåg (utanför Bollywood, Kina och Japan) som hade ens ett remotely intressant soundtrack var TRON Legacy, och det var ju 100% Daft Punks förtjänst. När till och med Hans Zimmer gått ned sig så vet man att något gått utför med västerländsk filmmusik som koncept.
 
Last edited:

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Tycker inte att man ska underskatta värdet av att låta musiken jobba. Det här är en av mina absoluta favoritsekvenser i Jacksons LotR:


Eller den fortfarande löjligt bra sekvensen i Conan: the Barbarian:

Conan the Barbarian har möjligen fortfarande den bästa filmmusiken någonsin. Så det var väl lite av en no brainer? Det är ingenting jag brukar jämföra andra saker med.
 
Top