Är minnesvärd musik i filmer inte längre en grej, eller är det jag som hör dåligt?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,893
Location
The Culture
Förr i tiden fanns det en plats som hette Hollywood, där man producerade filmer. Många av filmerna hade minnesvärda karaktärer, och många av de minnsevärda karaktärerna hade sitt eget musikaliska tema. Här är några välkända, se om du kan nynna på dem:

* Darth Vader
* Stålmannen
* Indiana Jones
* Hajen
* Snuten i fucking Hollywood!

Däremot kan jag inte påminna mig något tema från filmer som kommit under de senaste 10-20 åren. Det kan bero på att min hjärna stelnat av ålder, eller på att det helt enkelt inte finns några. Har Iron Man ett tema? John Wick? Ingen aning. Det fanns antagligen ett tema i The Dark Knight, men den kom under perioden när all filmmusik, framför allt den i filmtrailers, lät som parningsropet från en brunstig knölval, så det är svårt att dra den till minnes.

Det kanske är så enkelt att allting var bättre förr?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Talar vi om modernt drama och action så, delar jag din bild. (Däremot tycker jag många filmer/serier är väldigt bra musiksatta trots det. Ta bara Andor, utmärkt musik som jag inte kan nynna på :).)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Tja… Harry Potter-filmerna har ju ett rätt nynnbart tema, men å andra sidan kom ju åtminstone de två första utanför det där 20-årsspannet. Legofilmen har ju sin "Everything is awesome", såklart. Men musikalbarnfilmer misstänker jag inte räknas, annars har ju Disney haft ett par bangers också.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag tror de stora Marvel-hjältarna har teman, jag kan bara inte minnas dem.
Jag tror att jag känner igen dem om jag hör dem, men jag kan inte heller minnas eller nynna…
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,258
Location
Örebro
Skrikande elgitarrer som sätter sig på hjärnan då Wonder Woman dyker in och får Stålamannen och Läderlappen att se ut som småpojkar... Jodå, det finns fortfarande ledmotiv. Vi är bara mycket äldre och musik sätter sig sämre än det gjorde då vi var yngre.
 

Gerkub

Gelékub
Joined
8 Mar 2021
Messages
1,319
Det kanske är så enkelt att allting var bättre förr?
Tror det har att göra med ett par saker: att John Williams som gjort nästan alla av de du räknar upp hade ett otroligt melodiöra och var klassiskt skolad, han snodde melodier och arrangemang från klassiska verk och kokade fram alkemiskt melodiguld. Harold Faltermeyer som gjord snuten i fucking hollywood-temat är också duktig melodisnickrare, men det var också kanske tur att de verkade i en tid då starka melodier var på tapeten. De behövde inte signalera mörk seriositet eller patriotism med musiken utan kunde hämningslöst hänge sig åt det medryckande och upplyftande.
 

Daniel

Swordsman
Joined
7 Apr 2009
Messages
596
Jack Sparrow och Pirates ligger ju än så länge, fast knappt, inom 20-årsstrecket och den melodin måste de flesta kunna nynna?

I övrigt håller jag med om spaningen att det nog varit dåligt med snärtiga och tydliga melodier senaste åren. (Med brasklappen att jag inte sett några Marvel-filmer.) Därmed inte sagt att jag tycker det är dålig filmmusik idag - finns flera filmer från de senaste 3-4 åren vars OST-album jag lyssnar mycket på.

Jo förresten - Reys tema från Force Awakens fastnade ordentligt i mitt huvud redan under första titten (var den kanske med i trailern, t.o.m?) och sitter kvar. Har dock inget minne om den återkom i de andra filmerna (ej sett om dem sedan biopremiären).
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Är ju inte förknippad med någon specifik karaktär vad jag kan minnas men tycker låten Time med Hans Zimmer till filmen Inception (2010) överträffar filmen rätt rejält. Tänker på scenen när staden böjer sig varenda gång jag lyssnar på den låten trots att jag inte sett filmen sedan den kom ut.
I övrigt håller jag med om att det känns som det är tunnare med riktigt bra filmmusik som sätter sig.

Han har ju även gjort den minnesvärda musiken till Gladiator men det var ju år 2000.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Tja. Tecknade filmer har i alla fall inte slackat när det gäller musiken. Om du inte kan sjunga temat till Frozen eller Moana så är du antingen tondöv eller så har du just stigit ut ur din överlevnadsbunker.

Annars så tycker jag att det är istället TV-serierna som har den bra musiken, t.ex. The Mandalorian, Game of Thrones eller Battlestar galactica.

P.S: Mad Max: Fury Road?
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,290
John Williams-”skolan” av orkestrerade filmmusik med starka ledmotiv och tema. blivit mindre och mindre populär, där Hans Zimmer-inspirerad mer ambienta ljudmatte-fokuserade musik blivit mer inne (obs gäller självklart inte alla Zimmer-filmer, men han var mannen som skapade genomslaget). Som en del i det försvinner ju tyvärr de ”nynnbara” temana av mer gammal ton.

Ironiskt nog är MCU roligt nog exempel på hur vanligt det är med ”onynnbar” filmmusik och samtidigt en av de få med faktiskt old school-filmmusik. Det stora problemet är att MCU haft problem att den ofta bytte teman för sina hjältar och därför får vi inte identiteten kopplad till en specifik hjälte med deras tema… Samtidigt som vi haft filmer som Black Panther som verkligen anammade sin hjältes ledmotiv. Avengers: Endgame är ju också en av de få moderna filmer med klassisk orkestrerad filmmusik (av Alan Silvestri) och portalsekvensen och användandet av Avengers ledmotiv är ju väldigt ”klassiskt” i det anseendet. Samtidigt var det den första filmen att faktiskt använda ledmotiv för sina hjältar från andra filmer… så det tog bara lite mer än 20 filmer för det.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,912
Location
Ludvika
Jag gillade ju verkligen intro till book of Boba Fett och tycker det är hyfsat minnesvärt.
Men det är så klart möjligt att det mest är för att det triggar minnen från Ronja Rövardotter.

Introt till Mandalorian går jag _verkligen_ igång på, även om det inte är det lättaste att nynna på. Men hela Mando-soundtracket är något jag drar fram och lyssnar på då och då.

Eh... eller är tv-serier en helt annan grej och räknas inte?

(Och jag antar att vi inte räknar typ musikaler och annat? För annars har jag gått runt och nynnat på "We don't talk about Bruno-no-no-no" sen igår...)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,555
Location
Rissne
Jag antar också att vi inte räknar låtar som var låtar av band innan de blev theme songs till TV-serier?

För förra veckan anföll den här mig igen och sedan dess har den bott hyresfritt i mitt huvud och jag har tittat på den minst en gång om dagen.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,023
Location
Sthlm
Jag gillade ju verkligen intro till book of Boba Fett och tycker det är hyfsat minnesvärt.
Men det är så klart möjligt att det mest är för att det triggar minnen från Ronja Rövardotter.

Introt till Mandalorian går jag _verkligen_ igång på, även om det inte är det lättaste att nynna på. Men hela Mando-soundtracket är något jag drar fram och lyssnar på då och då.

Eh... eller är tv-serier en helt annan grej och räknas inte?

(Och jag antar att vi inte räknar typ musikaler och annat? För annars har jag gått runt och nynnat på "We don't talk about Bruno-no-no-no" sen igår...)
Jag tycker de är bra, men de fastnar inte i mitt huvud.

Försökte komma på vilka tv-serier som gjorts på länge som jag kan nynna introt till och som är en nyskriven låt för serien och inte typ The Hansome Family - Far from any Road. De två jag först kom på var Dexter och A series of unfortunate events. Efter lite sökande kunde jag komma ihåg Game of Thrones också.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jag tycker de är bra, men de fastnar inte i mitt huvud.

Försökte komma på vilka tv-serier som gjorts på länge som jag kan nynna introt till och som är en nyskriven låt för serien och inte typ The Hansome Family - Far from any Road. De två jag först kom på var Dexter och A series of unfortunate events. Efter lite sökande kunde jag komma ihåg Game of Thrones också.
Game of Thrones fastnade rejält ja
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Det är inte en slump att det har blivit såhär. Det är i princip alltid en kompositör som står ut inom en era. Ennio Morricone, John Williams, Hans Zimmer, Ludwig Göransson. Det stora problemet är att John Williams och Hans Zimmer har varit trendsättande i 40+ år vid det här laget så allting låter likadant. Anledningen till att folk minns Black Panther och Mandalorian är ju just att Ludwig gör något nytt som folk minns just därför.

Arcane är ju för övrigt helt insane för att Riot har byggt sitt eget musikbolag för att göra hype music till sina produkter och de är nu så bra att de gör hittar helt på egen hand och plockar in folk som Sting för att medverka på deras soundtrack.

Men överlag är det definitivt så att det kommer ut färre Hajen-temat som alla minns idag än det gjorde förr just för att det mesta i filmindustrin har blivit högre standard på men med mindre spretigt resultat både upp och ner. Detta verkar inkludera musik.

När det gäller soundtracks bestående av redan existerande musik så har det ju dock inte slutat finnas riktiga ljuspunkter och just James Gunn är ju otroligt bra på att hitta låtar värda att använda.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
James Bond filmerna har ju sina filmteman i inledningen.


 
Top