Är minnesvärd musik i filmer inte längre en grej, eller är det jag som hör dåligt?

MattiasLejbrink

Swordsman
Joined
20 Jan 2012
Messages
757
Location
Stockholm
Jag skulle vilja nämna Game of Thrones lead theme som jag gissar är rekordkänd. Toss a Coin to Your Witcher kanske? Let it go och Into the unknowm från Frost är otrligt stora. Även How far I´ll go och You´re welcome (the Rock!) från Vaiana. Stranger Things-temat används på samma sätt som Imperial March eller Overtyren från Star Wars.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,584
Det finns en enkel förklaring till att filmmusiken blivit så blek: Ennio Morricone är död.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Någon nämde ju redan Black Panther men jag känner att jag ändå borde länka musiken som 100% fastande i mitt huvud - Killmonger's theme.


Segmentet som börjar vid vid 1.23 är fastnaglat i mitt huvud. Kanske inte helt lätt att nynna på samma vis som det gamla Superman-temat dock.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,933
Tv-serien Wheel of Time tyckte jag hade riktigt bra minnesvärd musik!

 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,087
Hört på YouTube: ”Nynna temat ur en valfri Marvel-film. Jag väntar.”
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Last edited:

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jag har aldrig varit något fan av Hans Zimmer, men han har på senare tid haft några riktiga ljusglimtar, t ex Dune. Kanske inte "nyn-bara" teman, men det är iaf originellt nu ibland, inte bara hans gamla vanliga "The Rock"-muller.

 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,328
Jag håller någ med trådskaparen i det stora hela. Men för att nämna några undantag:

Tv-serien The Leftovers har ju ett enastående soundtrack av Max Richter som verkligen förhöjer den serien.

Pacific Rim har ju ett sjukt bra ledmotiv som håller klass med klassiska rullar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jag vill bara invända något mot alla exempel på bra musik. Utgångspunkten var ju inte kvalitén utan trallvänligheten. Ta exempelvis Blade Runner 2049 och Dune, jättebra musik i båda men har för den skull inga särskilt minnesvärda melodier.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,925
Location
Ludvika
Jag vill bara invända något mot alla exempel på bra musik. Utgångspunkten var ju inte kvalitén utan trallvänligheten.
Nej, utgångspunkten var _minnsvärd_, inte trallvänlig (och inte heller kvalitén).

För mig är just Mandalorian ett ypperligt exempel; inget jag riktigt kan gå runt och tralla på, men jag kan höra den "i huvudet" och jag kommer definitivt känna igen den direkt om du spelar den för mig utan kontext.

Precis som imperial march alltid kommer få mig att höra tunga, metalliska andetag i bakgrunden oavsett om de finns är eller ej (även om imperial march dessutom är ganksa trall"vänlig").
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,380
Utöver GoT-introt, Pirates- och Harry Potter-temat så tror jag inte att jag kommer på något minnesvärt som inte är skitgammalt.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,909
Jag brukar nynna på Avengers och Pirates of the Carribean. Jäkligt klämmiga och minnesvärda bitar. Men å andra sidan kanske de inte kan anses vara ”nya” med tanke på att de är 11 respektive 20 år gamla 😅
 
Top