Nekromanti Är Leia en platt karaktär?

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dessutom kan det vara intressant att veta att triangeldramat kommer från Arthursagan. Arthur (Luke), Guinivere (Leia), Lancelot (Han). Sen finns Merlin (Obi-wan) och Mordred (Vader), fast sonen blev far. I tidiga manus var Leia inte syster, antar att man ville komma på ett mer familjevänligt slut.

Robotarna är inspirerade från de två bönderna i Hidden Fortress.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Laowai said:
Även om det hade varit rätt awesome med en gayromans mellan Maleia (see what i did there?) och Solo. Då hade Star Wars plötsligt slagit ett slag för hbt relationer världen över.
Jag skrattade när jag såg scenen framför mig där Luke är arg på Solo Han, säger till honom "You don't know everything about men yet" och kysser bondflickan Leia för att göra Han Solo avundsjuk...

...och när han stegar iväg så sätter Leia händerna bakom huvudet och känner sig nöjd.

/Han som tyckte det var roligt på väldigt många olika sätt
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Hahaha! Det hade varit fantastiskt! Varför kunde Lucas inte ha gjort det så för :gremsmile:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Laowai said:
Hahaha! Det hade varit fantastiskt! Varför kunde Lucas inte ha gjort det så för :gremsmile:
Jag har stött på SW-fans som hävdar att homosexualitet inte existerar i Star Wars.

Och, you know, vissa moderatorer på Biowares forum...

Så... Jag hade varit superglad om det varit lite mer hbt i SW. Förvånad, men glad.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Öhm, okej? Hade väl något högre tankar om bioware än så iom deras nära nog tvångsmatande av hbt-relationer i sina spel. (med tvångsmatande menar jag att man kan råka bli gay utan att välja det. Råkade exempelvis få en av mina karaktärer i dragon age att ligga med han blonda riddaren utan att det var riktigt meningen.)

Edit: alvlönnmördaren var det när jag tänker eftet
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Laowai said:
Öhm, okej? Hade väl något högre tankar om bioware än så iom deras nära nog tvångsmatande av hbt-relationer i sina spel. (med tvångsmatande menar jag att man kan råka bli gay utan att välja det. Råkade exempelvis få en av mina karaktärer i dragon age att ligga med han blonda riddaren utan att det var riktigt meningen.)
Olika delar av företaget, gissar jag. Det här var en moderator på deras forum, och han har blivit smälld på fingrarna...
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Arfert said:
C3PIO är väl absolut gay?
Om du menar C3PO så vet jag inte om jag sett något som gör honom särdeles gay. Han har ett vagt "feminint" sätt som påminner om Hollywoods nidbilder av flamboyanta bögar, men det är inte riktigt samma sak.
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Han beter sig visserligen så, men så vitt jag vet blir det aldrig nåt robot buttsecks om du ursäktar :gremsmile:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Ymir said:
Jag har aldrig sett minsta anledning att vara imponerad av Carrie Fishers skådespeleri, däremot. Jag säger inte att hon är -dålig-, men Star Wars ger inte direkt nåt vidare bedömningsunderlag, och har hon ens gjort något annat?
Hon har ju en mindre roll i Blues Brothers... Men håller med om att hon ju inte direkt är någon bra skådespelerska.

/Ulfgeir
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
som jag ser det hade hennes och Lukes kön kunnat bytas rakt av utan att man hade behövt ändra något annat.
Fast det hade nog inte tystat kritikerna. Då hade det väl låtit att "jasså, han är en mäktig prins, jordnära och dristig, medan hon måste ta till häxkrafter för att bli något".
 

Laowai

Hero
Joined
29 Sep 2009
Messages
1,164
Location
Stockholm
Så det är som Han säger. Lose-lose. Hur kvinnorna än gör förlorar de. Alltså ligger sexismen hos de som säger sig jaga sexister (i det här fallet cranked) inte hos författaren. Hah!
Det är som med valfri domedagsprofetia, letar man hårt nog i nostradamus kan man förutspå precis vad fan som helst.
På samma sätt lär man kunna få den mest tvärfeministiska film att te sig sexistisk.

Vafan! Det blev ju turkost, inte grön! Ajja, skit samma stört bångligt att ändra på iphone. Jag försökte iaf.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Laowai said:
Så det är som Han säger.
-//-
Vafan! Det blev ju turkost, inte grön! Ajja, skit samma stört bångligt att ändra på iphone. Jag försökte iaf.

Att du ens orkade bry dig :gremlaugh:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

krank said:
Arfert said:
C3PIO är väl absolut gay?
Om du menar C3PO så vet jag inte om jag sett något som gör honom särdeles gay. Han har ett vagt "feminint" sätt som påminner om Hollywoods nidbilder av flamboyanta bögar, men det är inte riktigt samma sak.
Eller pridefestivalens nidbilder.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Vitulv said:
Eller pridefestivalens nidbilder.
Eller för all del dem. Med skillnaden att jag kan tycka att det finns en smula skillnad mellan att någon som ÄR flemboyant/feminin och dessutom bög, som visar upp sig, och att Hollywood ganska konstant utmålar alla bögar som feminina...

Ungefär samma skillnad, kan jag tycka, som när en mörkhyad kallar sig själv för "nigger" jämfört med om Hollywood hyfsat konsekvent kallat alla mörkhyade "niggers"...
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,907
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

krank said:
Vitulv said:
Eller pridefestivalens nidbilder.
Eller för all del dem. Med skillnaden att jag kan tycka att det finns en smula skillnad mellan att någon som ÄR flemboyant/feminin och dessutom bög, som visar upp sig, och att Hollywood ganska konstant utmålar alla bögar som feminina...

Ungefär samma skillnad, kan jag tycka, som när en mörkhyad kallar sig själv för "nigger" jämfört med om Hollywood hyfsat konsekvent kallat alla mörkhyade "niggers"...
Absolut. Jag blir bara besvärad av den generella bilden av homosexuella män, och jag kan bli än mer irriterad när den sprids i sammanhang som är tänkta att minska fördomar om bögar. Hade jag varit bög hade jag fan bombhotat pridetåget.

Men sorry, det här var väl OT.

Angående Leia tycker jag att hon är en cool karaktär; en av de häftigare i Star Wars. Ska man leta efter sexistiska kvinnoskildringar tycker jag nog att det finns bättre och tydligare exempel i andra filmer. Appropå det tycker jag att Star Trek har rätt bra kvinnoporträtt, särskilt i de nyare serierna, t.ex. Voyager. Janeway är en av mina favoritkaraktärer (även om ingen kan slå Picard).

(för det är väl okej att nämna Star Trek i en tråd om Star Wars? Båda börjar ju på "Star")
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,573
Location
Rissne
Re: Är Leia en platt karaktär? [OT]

Vitulv said:
Angående Leia tycker jag att hon är en cool karaktär; en av de häftigare i Star Wars. Ska man leta efter sexistiska kvinnoskildringar tycker jag nog att det finns bättre och tydligare exempel i andra filmer.
Jag får nog hålla med här. Om man i Star Wars betraktar övriga rollpersoners stereotypisering så tycker jag att Leia bryter mer mot normerna än vad de gör. Det finns gott om stereotyp manlighet i de filmerna...

Nå:
Största problemet med Leia är helt klart att hon är för få. Det finns många aktiva män i filmen, men ytterst få kvinnor som ens har talroller. Att Leia sedan är åtminstone ett par steg upp från den klassiska damsellen i distress hjälper liksom inte när hela trilogin är en korvfest.

Frågan är hur relativt man ska se det. Jämför man Leias platthet med andra kvinnoroller? Isåfall såna som var innan, samtidigt som, eller efter filmen? Eller i världshistorien? Jämför man plattheten med andra rollfigurer i originaltrilogin? Eller i alla starwarsfilmer? Eller i alla fantasyfimer? Eller i alla sagor?

Relativisering is a bitch. Jag har svårt att på någon form av fejkat "objektivt" plan diskutera hur platt/stereotyp Leia är.

Jag tycker däremot inte att hon är nån "token female", medan Landp helt klart är filmernas token nigro. Leia har en riktig roll att spela, attityd som inte är helt överens med damsel-in-distressighet, och så vidare. Sedan är hon ju i slutänden ett goddamn kärleksintresse, men hon är knappast nån WIR (Woman in refridgerator).

Så... Medelmåttig, på fjantighetsskalan, jämfört med andra hollywoodproduktioner? Vilket tyvärr inte säger så mycket?

//Krank, som motstår frestelsen att gnälla om korvfesten i Transformersfilmerna....
 
Top